Bij het bekijken van de instructies van olie verversen van een Alfine 11 valt me op dat er niet specifiek gebruik wordt gemaakt van een spoel-olie. Het voorschrift luidt dat er wel degelijk gespoeld moet worden maar dat gebeurt door middel van een minuutje omwentelingen maken met 25ml verse olie (daarna de splinternieuwe olie weer aftappen en opnieuw 25ml vullen voor de komende 5000km/12maanden)
Vergelijkbaar met motoren of automaatbakken bij auto’s wordt doorgaans gespoeld met een ander middel dan de smeer olie die er in gaat (typisch iets dunner / hogere viscositeit, iets meer oplosmiddelen teneinde vuil los te weken etc)
Bij Rohloff wordt wél apart gebruik gemaakt van een aparte spoel olie. RoelPeerenboom geeft desgevraagd aan dat de Rohloff set (spoel olie en naaf olie) ook te gebruiken is voor de Alfine 11 naaf.
Ik vraag me dan af: is dat wellicht zelfs niet beter? Omdat er voor mijn gevoel dan daadwerkelijk ook gespoeld (gereinigd) wordt ipv nieuwe naafolie na 1 minuutje het wiel draaien al weer weg te gooien. Edit: wat kan je nu precies qua reiniging van zo'n ingreep verwachten? (feitelijk is het dan toch niets meer dan twee oliewissels vlak na elkaar - kan je dan bijvoorbeeld niet net zo goed 2 x zo vaak verversen voor een optimaal effect (2500km / 6 maanden) )
Ik snap dat een Alfine naaf niet dezelfde materialen en componenten heeft als een Rohloff en dat vergelijken met automotive misschien mank gaat. Maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of gedachten hierover.
Vergelijkbaar met motoren of automaatbakken bij auto’s wordt doorgaans gespoeld met een ander middel dan de smeer olie die er in gaat (typisch iets dunner / hogere viscositeit, iets meer oplosmiddelen teneinde vuil los te weken etc)
Bij Rohloff wordt wél apart gebruik gemaakt van een aparte spoel olie. RoelPeerenboom geeft desgevraagd aan dat de Rohloff set (spoel olie en naaf olie) ook te gebruiken is voor de Alfine 11 naaf.
Ik vraag me dan af: is dat wellicht zelfs niet beter? Omdat er voor mijn gevoel dan daadwerkelijk ook gespoeld (gereinigd) wordt ipv nieuwe naafolie na 1 minuutje het wiel draaien al weer weg te gooien. Edit: wat kan je nu precies qua reiniging van zo'n ingreep verwachten? (feitelijk is het dan toch niets meer dan twee oliewissels vlak na elkaar - kan je dan bijvoorbeeld niet net zo goed 2 x zo vaak verversen voor een optimaal effect (2500km / 6 maanden) )
Ik snap dat een Alfine naaf niet dezelfde materialen en componenten heeft als een Rohloff en dat vergelijken met automotive misschien mank gaat. Maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of gedachten hierover.