Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp nodig bij aanschaf eerste fiets - Forum Wereldfietser

Hulp nodig bij aanschaf eerste fiets

Goedendag!
Ik zou graag binnenkort mijn eerste vakantiefiets willen kopen. Ik fiets nu op een gazelle golfo, maar deze gaat niet lang meer mee. Bijna alle onderdelen zijn aan vervanging toe, en het frame is ook bijna op.

Uiteindelijk zou ik natuurlijk een goede en dure vakantiefiets willen, maar voor nu ben ik op zoek naar een wat goedkopere fiets (max 1000eu). Dit is omdat ik nog niet echt vakanties op de fiets heb gedaan, en nog niet zeker weet welke soort vakantie ik leuk vind (meer touring of meer bikepacken en mtb).

Ik zou de fiets willen gebruiken voor korte tot middellange fietsvakanties (langste geplande vakantie is 1 maand volgend jaar), binnen Europa. Ook is de fiets bedoeld voor dagelijks woon-werk verkeer (50km). Qua vakanties moet er redelijk wat bagage mee kunnen, aangezien ik wil gaan (wild)kamperen.

Over de meeste eigenschappen (zoals zithouding, etc.) heb ik nog geen echte mening, aangezien de gazelle de enige fiets is die ik gehad heb.

Het budget is maximaal 1000eu, maar het liefst zou ik rond de 500eu zitten, dan heb ik meer geld over voor kampeerspullen etc.

Ik ben 1,73cm en weeg 65kg, ik denk dat framemaat 53 het beste zou passen.

Ik zit nu momenteel vooral op marktplaats te kijken, gezien mijn budget. Ik heb echter te weinig verstand van fietsen, vandaar mijn vraag: Welke van de volgende opties zouden jullie aanraden?

Deze fiets vond ik er goed uitzien, is XT afgemonteerd met Magura hydraulische remmen, maar staat er al wel 2 maanden op, en er wordt heel laag op geboden. Waarom is dit? Naar mijn idee is dit een prima fiets.

Deze santos fiets vond ik ook een goede deal voor de prijs, wat vinden jullie?
Welkom!

Dit stuk bij Wim op z'n site geeft een hoop informatie voor beginners:

https://fietsvakantie.home.blog/

Daantje1041 schreef:
wo 29 sep, 2021 22:20

Ik ben 1,73cm en weeg 65kg, ik denk dat framemaat 53 het beste zou passen.
Lees dit eens op de website van Michiel uit Gorssel:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

Een vragenlijstje invullen zoals bijvoorbeeld hier wil ook wel helpen:

viewtopic.php?t=36018

Samenvattend is het belangrijk dat de maat goed is, dat je remmen goed genoeg zijn om de fiets af te kunnen remmen met bagage bergaf, dat het frame voldoende stijf is voor het rijden met het door jou geplande bagagegewicht, dat de versnellingen laag genoeg zijn om fatsoenlijk een berg op te komen, en had ik al gezegd dat de maat goed moet zijn?

Bij een gebruikte fiets goed letten op de staat van de fiets in kwestie, bijvoorbeeld met behulp hiervan:

http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm

Daantje1041 schreef:
wo 29 sep, 2021 22:20

[...]en nog niet zeker weet welke soort vakantie ik leuk vind (meer touring of meer bikepacken en mtb).
Als je meer de MTB kant op zou willen, kies dan voor een fiets brede banden. Een smaller en meer weg georiënteerde band kan dan altijd nog op zo'n fiets, terwijl je bij een fiets met smalle banden vaak niet veel breder kunt monteren.

Begin eens bij minimaal 50mm als bandbreedte, wat dan gelijk maakt dat jouw twee marktplaats suggesties met te smalle banden afvallen. Verder zouden het allebei prima fietsen kunnen zijn, maar je MTB ambities kunnen dan wel een streep door. Op een aluminium Travelmaster 2.8 kun je nog 50mm banden kwijt voor weggebruik en licht onverhard, maar voor zwaarder werk is er gewoon te weinig clearance voor modder etc. Vandaar ook dat Santos dit niet aanbiedt in de configurator bij een nieuwe. Overigens is dit een stalen frame, waarbij ik niet weet of de achterkant net zo breed is gebouwd is als de huidige aluminium versie van de Travelmaster.

Kijk als alternatief met brede banden eens naar een mountainbike die degelijk en stijf genoeg is om je bagage op te hangen. Als je er dragers op kwijt wil kunnen is het wel fijn als er daarvoor nokjes aanwezig zijn, maar als je je bagage dusdanig compact krijgt dat je ook met bikepacking tassen weg kunt dan heb je al een stuk meer mogelijkheden. Zonder nokken een drager monteren kan ook nog wel met diverse oplossingen, maar als je toch nog een fiets moet kopen...

Kijk trouwens voor inspiratie wat men allemaal meeneemt ook eens in het paklijst topic:

viewtopic.php?f=21&t=35033

Terugkomend op de fiets. In de 26 inch wielmaat zou je dan bijvoorbeeld een Santos SCC02 kunnen nemen als basis. Daarin heb je een frame dat stijf genoeg is, je schijfremmen kwijt kunt, en bij de niet al te recente modellen ook nog een drager en spatborden kunt monteren.

Prijziger vaak, maar ook prima geschikt kunnen de verschillende modellen van Surly zijn. Al wordt het wel een uitdaging om die gebruikt voor het gestelde budget te vinden.

Verder zie je vaak op de duurdere mountainbike modellen de bagagedragernokken verdwijnen omdat veel mensen dat optisch netter vinden en de nokken toch niet gebruiken. Bij de goedkopere modellen vind je vaak een afmontage waarbij men steken laat vallen op belangrijke componenten als wielen en voorvork.

Lastig om daar een goede balans in te vinden, maar er zijn vast mensen na mij in dit topic die komen met goede suggesties.
Hoi,
Die tekst van Wim moet je in alle richtingen drie keer lezen. Goede info!
Ik zal proberen niks te herhalen van wat daar staat.
In aanvulling daarop en op Jurr's reactie:

Ik zou me niet blind staren op 50 mm banden. Zulke fietsen zijn namelijk erg populair en daar wordt tweedehands goed op geboden wat zich vertaalt in dat de rest van deze fietsen soms al in mindere toestand is, wat betekent dat je al snel dingen moet gaan vervangen, vaak voordat je er mee op pad gaat en dat de andere onderdelen ook al aan hun tax kunnen zitten. Die Giant waar je naar linkt heeft als ik de foto's goed bekijk echt wel zijn beste tijd gehad. Ik heb betere aangeboden zien worden onder de 150 euro. De Santos ziet er beter uit, maar je moet uiteraard elke fiets helemaal nakijken.

Qua houding: als je nu lekker zit op de Golfo heb je je ideale afstellingsmaten al. Als het zadel je bevalt verkoop dat dan niet. Als de Golfo niet lekker zit heb je nog de gelegenheid om eens lekker te experimenteren met de afstellingen van zadel en stuur zonder dat je heel voorzichting hoeft te zijn.

1000 euro is gemakkelijk. Daar heb je zelfs een prima nieuwe fiets voor zoals diverse VSF-modellen.
500 euro is lastiger.

Op een woon-werkfiets wil je zeker een naafdynamo. Iets om op te letten. Qua budget kom je waarschijnlijk bij een derailleurfiets, wat voor woon-werk wel een nadeel is in de nattigheid. Voor 1000 euro zijn ook wel nog goede fietsen met Rohloffnaaf te vinden; zeker met de minder populaire 26" wielen. Geduld in bij marktplaats iets heel nuttigs.
Als je voldoende ruimte thuis hebt kun je voor de natte pekeldagen ook een fietsje van 100 euro (met onverwoestbare antilekbanden omdat je op dinsdag 28 december in de druilerige regen bji 2 graden en 5 Bft echt geen lekke band wilt hebben) in de schuur zetten. Dat is uiteindelijk minder poets- en onderhouds werk en goedkoper.
Laat ik nog wat perspectief bieden op bruikbare tweedehands fietsen. Ik zag laatst bij de fietsenmaker bij ons in de buurt een keurige tweedehands Koga voor 295 euro. De fiets was LX afgemonteerd, had 24 of 27 versnellingen, en had een naafdynamo. Mindere punten waren een wat minder stevige alu achterdrager en een verende voorvork. Maar voor een kampeervakantie in Europa met lichte bagage (dwz alleen achtertassen en niet teveel achterop) was de fiets prima geschikt. Hij was te groot voor de OP en is inmiddels verkocht, maar het geeft wel een beeld van wat er mogelijk is.
Wat mij betreft is een derailleur fiets voor stadsgebruik nu ook weer niet zo heel problematisch. Mijn vrouw gebruikt haar 27 speed Santos op die manier, in weer en wind. Om het andere jaar komen er een nieuwe cassette en ketting op, en dat is het wel. Af en toe wat olie op de ketting is al het onderhoud dat we doen, behalve remblokjes en banden. Zelf heb ik een Koga lichte stadsfiets uit 1988 met eveneens een derailleur. Die gebruik ik wel wat minder, maar het onderhoud is geen groot probleem.
Allebei de fietsen die op Marktplaats gezien hebt zijn heel goed om mee te beginnen. Niet echt off-road nee, maar bospaden kun je er prima mee rijden. Als je zo een tijdje rondgereden hebt weet je beter wat je wel en niet wil en kun je gaan sparen voor je droomfiets.
Daantje1041 schreef:
wo 29 sep, 2021 22:20
Ik ben 1,73cm en weeg 65kg, ik denk dat framemaat 53 het beste zou passen.

Deze fiets vond ik er goed uitzien, is XT afgemonteerd met Magura hydraulische remmen, maar staat er al wel 2 maanden op, en er wordt heel laag op geboden. Waarom is dit? Naar mijn idee is dit een prima fiets.
ik denk dat een 53cm frame voor jouw lengte aan de grote kant kan zijn. Verschilt per fiets, meten is weten, vergelijk je Gazelle.

Van de expedition denk ik zéker dat hij te groot is. Eerder geschikt rond de 1,80m.

Op zich is een oogje op Giant wel een goed idee, bijvoorbeeld een MTB als basis. veel aanbod, juist rond maat 17"/maat M, niet heel geliefd onder starters en handelaars, zeer prima frames. Met nokkies voor drager/spatbord, disc én velgremopname, geveerde of starre vork, alles is mogelijk.
Leon schreef:
do 30 sep, 2021 11:53

Ik zou me niet blind staren op 50 mm banden. Zulke fietsen zijn namelijk erg populair en daar wordt tweedehands goed op geboden wat zich vertaalt in dat de rest van deze fietsen soms al in mindere toestand is, wat betekent dat je al snel dingen moet gaan vervangen, vaak voordat je er mee op pad gaat en dat de andere onderdelen ook al aan hun tax kunnen zitten.

[...]

Voor 1000 euro zijn ook wel nog goede fietsen met Rohloffnaaf te vinden; zeker met de minder populaire 26" wielen. Geduld in bij marktplaats iets heel nuttigs.
Geduld kan inderdaad nuttig zijn. Net als soms al dat geduld volledig aan de kant zetten en gelijk naar een aanbieder toe. Als iets lijkt wat je zoekt, en voor een leuke prijs net geplaatst is.

Als je de bandbreedte leidend laat zijn en niet de wieldiameter zul je met brede banden in combinatie met het budger inderdaad snel op 26 inch 559 wielen uit komen. Daar is die 50mm bandbreedte vaak geen probleem.

Smallere banden kan offroad natuurlijk ook wel, maar dan zou ik de bagage wel sterk beperken. Kijk dan bijvoorbeeld eens naar een gravelracer of iets wat daarop lijkt en beperk je bagage tot 2 kleine achtertassen en/of wat bikepacking tassen.

Gezien TopicStarter juist dat MTB gebruik specifiek noemt als mogelijkheid noemt lijkt me dat wel iets om rekening mee te houden.

Leon schreef:
do 30 sep, 2021 11:53

Als je voldoende ruimte thuis hebt kun je voor de natte pekeldagen ook een fietsje van 100 euro (met onverwoestbare antilekbanden omdat je op dinsdag 28 december in de druilerige regen bji 2 graden en 5 Bft echt geen lekke band wilt hebben) in de schuur zetten. Dat is uiteindelijk minder poets- en onderhouds werk en goedkoper.
Dat lijkt me ook een goede suggestie, zeker als die 50km woon-werk door weer en wind plaatsvindt.

Huib2 schreef:
do 30 sep, 2021 12:50
Allebei de fietsen die op Marktplaats gezien hebt zijn heel goed om mee te beginnen.

[...]
Absoluut. Afhankelijk van de staat van de fietsen uiteraard. Maar zijn ze ook geschikt voor TS? Want...:

Huib2 schreef:
do 30 sep, 2021 12:50
[...]

Niet echt off-road nee, maar bospaden kun je er prima mee rijden. Als je zo een tijdje rondgereden hebt weet je beter wat je wel en niet wil en kun je gaan sparen voor je droomfiets.
Waarom zou je niet gelijk iets kopen waarmee je wél off-road kunt, zoals de wens van de TS als mogelijkheid aangeeft? Met een fiets die daar niet geschikt voor is zul je off-road ook weinig tot geen lol beleven...
Jurr schreef:
do 30 sep, 2021 13:08
Geduld kan inderdaad nuttig zijn. Net als soms al dat geduld volledig aan de kant zetten en gelijk naar een aanbieder toe. Als iets lijkt wat je zoekt, en voor een leuke prijs net geplaatst is.
Zeker. "Schat, ik ben even weg" is een tekst die hier vaker heeft geklonken.

Over dat MTB heb ik heen gelezen. Dan wordt er wel een beetje een schaap met vijf poten gezocht.
Lijkt me een prima suggestie. Hoop fiets voor je geld.

https://eu.alpkit.com/products/sonder-f ... agle-rigid

Voordeel is dat je door het ontbreken van een verende vork je ook geen exemplaar met dubieuze kwaliteit krijgt. In de specificaties lees ik dat je tegenwoordig 29x2.4 (62-622) banden krijgt zoals op de foto van het groene exemplaar, in tegenstelling tot de 27.5x2.8 (70-584) banden op de foto van het witte exemplaar.

Voor meer weg gebruik zou je een setje asfalt vriendelijkere noppenbanden kunnen gebruiken zoals bijvoorbeeld een Schwalbe Smart Sam of een Vittoria Mezcal. Voor alleen weg gebruik zou je zelfs naar een setje Schwalbe Almotion of Big Apple kunnen kijken.

Als je er een bagagedrager op kwijt wil wordt het bovenop klemmen om de staande vork of een zadelpenklem met montageoogjes gebruiken. Onderop lijkt er wel schroefdraad in het frame te zitten. Eventuele spatborden zouden ook nog wel moeten kunnen, en ook de nokken op de voorvork zijn wel handig voor bidonhouders of Anything Cages of iets soortgelijks.

Schakelen met SX Eagle is niet ieders voorkeur, maar een eventuele upgrade naar NX/GX of zelfs Shimano hoeft niet gek duur te zijn, het is uiteindelijk maar 1 shifter en 1 derailleur bij 1x12 ;)

En ach, je rijdt wel nieuw. Daar is ook wel wat voor te zeggen. Wel even opletten met verzendkosten en invoerrechten, als ze tenminste uit de UK moeten komen.
Jurr schreef:
do 30 sep, 2021 13:08
Waarom zou je niet gelijk iets kopen waarmee je wél off-road kunt, zoals de wens van de TS als mogelijkheid aangeeft? Met een fiets die daar niet geschikt voor is zul je off-road ook weinig tot geen lol beleven...
Waarom niet: omdat dat de fiets minder fijn maakt op het asfalt en de fiets zal het overgrote deel op asfalt gebruikt worden.
Het is overigens overdreven te stellen dat je met smalle(re) banden niet offroad kunt. En wat is offroad? MTB-en gaat toch vrijwel altijd over paden. Brede banden zijn alleen nodig bij zacht zand en diepere zachte modder. Dan valt maar een klein deel van alle onverhard af.
Elke fiets is in elk onderdeel een compromis.
Leon schreef:
vr 01 okt, 2021 16:17
Waarom niet: omdat dat de fiets minder fijn maakt op het asfalt en de fiets zal het overgrote deel op asfalt gebruikt worden.
Dat ligt er maar net aan hoe ver je die compromis richting off-road legt. Staat een leuke Pugsley met 100mm fatbike banden op marktplaats, maar dat is toch niet iets wat ik na deze startpost zou adviseren bijvoorbeeld. Ergens tussen de 50mm en 60mm bandbreedte kun je op de weg ook nog leuk meekomen, en kun je je onverhard zelfs met bagage nog aardig uitleven. Die 50mm is toch ook waar jij tegenwoordig weer mee rijdt Leon?

Smaller kan natuurlijk ook wel, maar daar zou ik m'n bagage sterk beperken omdat het anders bij technischer off-road wel erg veel van je stuurmanskunst gaat vragen. En van je materiaal ook, er zit toch minder bandvolume om je klappen op te vangen.

Leon schreef:
vr 01 okt, 2021 16:17

Het is overigens overdreven te stellen dat je met smalle(re) banden niet offroad kunt.
Gelukkig stel ik dat ook niet (-: Kijk maar eens naar een cyclocrosser. Ook de gravelracer trend begon redelijk smal, maar heeft nu ook al bredere opties. Vaak is daar de bagage dan wel weer beperkt.

Leon schreef:
vr 01 okt, 2021 16:17
Brede banden zijn alleen nodig bij zacht zand en diepere zachte modder.
Bij rotsen en kasseien en zelfs slecht asfalt word ik er onder andere ook wel blij van. Ik ben toch weinig jaloers op de smalle banden van de dames en heren tijdens Parijs-Roubaix dit weekend. Toen ik daar stukken van reed werd ik erg blij van m'n 60mm brede rubber waarvan de bandenspanning lekker omlaag kon, en ook daarmee voelde ik me toch nog best 'shaken, not stirred' om er nog maar even een actuele twist aan te geven.

Leon schreef:
vr 01 okt, 2021 16:17

Elke fiets is in elk onderdeel een compromis.
Absoluut, en dat maakt het ook juist leuk vind ik. Tussen alle keuzes en compromissen er een goede keuze voor 1 specifieke persoon uit proberen te halen als basis. Waarna je uiteindelijk door nog meer keuzes na jaren proberen en ervaren daar voor jou zelf de beste compromis uit te krijgen. En misschien is de beste compromis juist wel om het over 2 fietsen te verdelen zoals jij eerder al terecht voorstelde.
Ik ben erg blij met mijn 52-54 mm banden, maar de keus aan betaalbare goede/niet afgeragde tweedehands fietsen is veel groter bij de standaard fietsen met 37 mm banden. Weinig gebruikte exemplaren van bijvoorbeeld Koga zijn met een beetje zoeken goed te vinden, en er past meestal ook wel een band van 42 mm op. Daarmee kun je probleemloos lange tochten maken zoals naar Rome of Santiago, ook over de gedeelten met minder mooi wegdek.
Jurr schreef:
vr 01 okt, 2021 16:40
Die 50mm is toch ook waar jij tegenwoordig weer mee rijdt Leon?
Klopt, en behoorlijk passend bij mijn fietsverhouding glad wegdek : niet glad wegdek.
Als ik nu een (één) droomfiets mocht laten bouwen zou het een 28" fiets worden, geschikt voor 42-50 mm banden en zou ik er 47 opleggen. Als het meerdere fietsen zouden worden zou het er één worden met 37 mm banden, één met 55, één met... enz. enz.
Voor fietsvakanties op asfalt in europa buiten België en nog wat beruchte gebieden is 37 mm overigens wat mij betreft voldoende, ook als je veel spul meeneemt.
Ben een beetje in dubio. Je bent niet groot noch zwaar. Rijdt wel héél veel woon werk. Volgens mij moet je inzetten op die kilometers zo efficiënt mogelijk afleggen.

Maar dat gaat slecht samen met bepakt vakantiefietsen.

Twee fietsen is eigenlijk logisch.

Anders, fiets op basis van 50-559 disc MTB en een tweede 584 wielset voor smallere lichtere snellere 40mm banden? compleet setje wielen met dynamo koop je bijvoorbeeld vanaf een €€ of 200.
Allemaal fijn, maar het budget is bij voorkeur 500 en max 1000...
Prima toch? De netste trek of b1 torix of giant atx of wat dan ook voor €200/€300, wielen/banden nieuw erbij voor €200/€300, nog eens een dragertje en lampen voor €100, marge zat.
Grandonneur schreef:
vr 01 okt, 2021 17:57
Prima toch? De netste trek of b1 torix of giant atx of wat dan ook voor €200/€300, wielen/banden nieuw erbij voor €200/€300, nog eens een dragertje en lampen voor €100, marge zat.
Tegenover de aandacht op dit forum voor fietsen van 6000 euro plus lijkt me dit het andere uiterste. 50 km ww-verkeer én op vakantie én onverhard én twee wielsets kunnen lijkt me toch wel veel voor dit bedrag.
Leon schreef:
vr 01 okt, 2021 19:19
Tegenover de aandacht op dit forum voor fietsen van 6000 euro plus lijkt me dit het andere uiterste.
Dat is het ook. TS geeft nu eenmaal zijn wensen door. Het is niet onrealistisch.

Mag wel aan toegevoegd: bij dergelijk gebruik ben je er niet met aanschaf alleen. Onderdelen zullen slijten en vervangen moeten worden.
Zo'n fiets om in Nederland naar je werk te gaan?
Ach, van een Surly KarateMonkey/BridgeClub/Ogre/etc. kun je ook prima iets bouwen waarmee je dagelijks mee naar je werk kunt, en dat levert Surly af fabriek ook niet zo compleet. Kijk maar eens wat Just Pedal er zoal van maakt bijvoorbeeld:

https://www.instagram.com/justpedal_nl/

Als je die genoemde Sonder voorziet van een setje Big Apple banden, een Tubus Logo bagagedrager en een setje SKS vaste spatborden kun je er best wat soortgelijks van maken.

En er dagelijks mee naar je werk rijden, met 2 Ortliebs achterop en een routeboekje in je stuurtas mee onderweg naar Barcelona, Rome of Santiago en er ook nog een mountainbike route mee rijden.