Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Specialized BG en SMP zadels. - Forum Wereldfietser

Specialized BG en SMP zadels.

Omdat we een onderwerp kaapten:

Er waren vragen over deze zadels en waarom sommige mensen er zo positief over zijn. Het zijn de twee merken met volgens mij het meeste duidbaar onderzoek verbonden aan ziekenhuizen. Links of rechtsom, gezien de brede ervaringen (dus niet alleen hier) zijn het zeker zadels die de moeite waard zijn als je last hebt van je zitvlak en dan specifiek doorbloeiding van het perineum (je edele delen^^).
daiz schreef:
wo 22 sep, 2021 09:08
loknor schreef:
wo 22 sep, 2021 07:46
Overigens heb ik op mijn MTB een vlak Specialized BG zadel (dat concept is namelijk ook een aanrader), maar volgens mij schuif ik daar ook niet op. Blijkbaar schuif ik niet als het zadel goed is. :?:
Ik zweer op de MTB ook al een jaar of tien bij hetzelfde model BG Zadel (de Henge), voor mijn een erg fijn zadel dat veel ruimte laat om goed op de fiets te bewegen. Op mijn toerfiets (MTB geo) werkt het echter wat minder door de meer statische houding.
De Henge.

Afbeelding

De SMP composit

Afbeelding


Ik heb vanmorgen mijn zoon naar school gebracht, wat heel veel wenden, keren, drempels, slechte wegdek en stoplichten met zich meebrengt, Speciaal voor dit onderwerp ben ik bewust gaan "voelen" hoe de Henge voelt..

- Net als op de SMP zit ik op de Henge ver naar achter op het zadel. Dat betekent dus dat deze zadels weinig terugstand krijgen (zero-seatback voor de SMP).
- Een SMP heeft een hol stuk waar je in zit, de Henge is vlak. werkt blijkbaar allebei.
- Beide zadels geven veel steun, zonder dat je gaat broeien (te zacht zadel). Je gebruikt naast je zitbotten ook een beetje je billen, maar dat voelt juist prettig, verdeelt de druk goed. Zeker bij de SMP heb je een groot contactoppervlak.
-> Ik heb meer druk op de zitbotten met de Henge dan de SMP, maar nog steeds prima.
- Het kleine geultje van de Henge is genoeg uitsparing om druk te verlichten.
- Ik heb een smal bekken, maar ondanks dat het een vrij breed zadel is (ook de 143mm) heb ik geen probleem met schuren tegen de neus.
- Ik kan mijn bekken goed kantelen zonder dat ik de boel beneden verdruk, maar ik kan aanzienlijk minder diep dan op mijn SMP zadel op mijn racefiets. Dat is prima, horses for courses.
- Ik noemde het al, erg veel gaten in het wegdek en veel bochtjes, ik heb vrij vaak even wat dynamisch de fiets laten inkomen (een MTB snapt wat ik bedoel, je lichaam blijft zoveel mogelijk stabiel en je laat je fiets losjes onder je de klap opvangen). Dat gaat prima met de Henge (ik zou eigenlijk niet kunnen voorstellen waarom dat met de SMP minder gaat, maar toch is dat wel mijn eerste gedachte... ik moet het maar eens gaan testen).
- Ik deed met mijn eerste Henge 30.000km, toen was de nylon schelp behoorlijk ingezakt. Mijn SMP is (aanzienlijk!) stijver en heeft geen padding (!), ik heb (ongetwijfeld daardoor) nog geen slijtage opgemerkt.

Heel persoonlijk, maar ondanks dat ik supertevreden ben met de Henge (tegen de 50.000km!), de SMP zit beter (nog minder druk op zitvlak). Ik zal binnenkort eens kijken of mijn SMP racezadel ook goed rijdt op een stadsrit, want dat is wel een heel ander verhaal dan 4 uur lang rondrijden op je racefiets buiten de stad.

Nog wat uitleg over SMP:

https://www.stevehoggbikefitting.com/bi ... bout-smps/
Mmm, goede uitleg loknor.
Het doet verlangen naar het uitproberen van zijn zadels en ook andere zadels.
Ik vind het wat lastig om naar een fietsenmaker te gaan en te vragen wat zadels uit te proberen en dan vervolgens niets te kopen.
Ik hou er ook niet van om en aantal zadels op internet te kopen en weer terug te sturen.

Daarom:
Ik voel wel wat voor een zadelruil en -test bijeenkomst op een mooie zaterdagmorgen.
Inbussleutels mee en samen een paar uur fietsen, steeds met een ander zadel op je eigen fiets.

Zijn er Tukkers, Sallanders en Achterhoekers die er wat voor voelen om samen een eindje te fietsen?

Kaart gezien zou De Borkeld en mooi startpunt kunnen zijn.
Poppink schreef:
wo 22 sep, 2021 11:16
Ik vind het wat lastig om naar een fietsenmaker te gaan en te vragen wat zadels uit te proberen en dan vervolgens niets te kopen.
Specialized dealers zijn op zich redelijk goed te vinden, maar SMP? Dat is best wel lastig. Zeker omdat bij SMP er heel veel keuze is en je precies dat goede zadel eruit moet pikken is proefrijden een must... en dus ook weer lastig.

SMP is ook wel echt erg duur, zelfs Specialized is in dat op zicht goedkoop :lol:
In mijn rommelbak ligt een Selle SMP Avant, al jaren. Te smal voor mij, bleek, en om een of andere reden niet teruggestuurd toentertijd.
Deze wil ik wel beschikbaar stellen voor proefrijden, ik kan hem versturen als er een groepje is samengesteld?
En dan is ie voor degene wiens/wier billen er het meest blij van worden. ;-)

EDIT
Fotootjes toegevoegd. De kuiltjes zijn denkelijk ontstaan doordat ie een paar jaar los in de rommelkrat heeft gelegen.
FD10425D-FAC6-4863-8121-8D3DB2993652.jpeg
50B76B3A-2293-4508-A354-D8962319611C.jpeg
2376C6A4-7842-41FF-AF2E-EDB033E5058E.jpeg
EDIT2
Via PB de nieuwprijs doorgekregen, ik ga ook maar eens via Marktplaats aan de gang denk ik… Maar dan ook hier, ik maak een te koop topic aan. Tot er verkocht is, blijft hij beschikbaar voor testen.
Ik ga nog wat meer experimenteren en eens wat bewuster opletten, ben nog een beetje aan het uitproberen met de tilt.

Om mijn Henge eens met mijn SMC te vergelijken een animated gif met fade tussen de zadels (wel even klikken op de foto).

Afbeelding
Die SMC staat ook op mijn short-list. Lijkt hij qua zit-positie op de Henge?

Overigens een nadeel van de SMP Composit (met dank aan mijn vrouw); je springt er niet even op, je moet je zelf erin vlijen. Het gebrek aan padding en de grote uitsparing zijn hier debet aan.
Ik heb pas een aantal ritten met de SMC gemaakt en beide zadels zitten op andere fietsen dus ik vind het nu nog wat lastig om een goede vergelijking te maken. Mijn Idworx is wat langer dan mijn MTB en ik ben nog wat aan het experimenteren met de voorbouw, dat heeft natuurlijk ook invloed op de zit en het zadelgevoel, kom daar later een keer op terug. Dat gezegd hebbende zijn de eerste paar honderd kilometer op de SMC best goed bevallen, eerste rit was meteen 5 uur en ik had alleen wat gevoelige zitbotjes, maar dat heb ik altijd bij lange ritten. De maten van de SMC komen aardig overeen met mijn Henge, beide zijn 147 breed (bij SMC is dat de S/M) en voelen vrij stevig aan, de SMC is alleen een centimeter langer en de uitsparingen zijn wat anders verdeeld (maar omdat ik sowieso weinig last heb van een doof gevoel in de middelste regionen merk ik daarvan weinig verschil). Misschien dat ik de Henge eens op de toerfiets probeer, heb alleen niet zoveel zin om de zadels om te wisselen (of mijn P6 over te zetten, die moet dan een stuk verder het frame in, beetje zonde van de coating).
Ja de Henge Comp is niet meer te koop. Ik heb nog een winkeldochtertje (39,95 koopje!) kunnen scoren voor mijn volgende fiets. Hij is wel wat zachter dan de eerste versies (die met de "moto" kleuren), ik ben benieuwd.

Ik verwacht dat het Cube zadeltje van mijn vrouw toch een keer de geest geeft na 7 jaar, dus het is wel goed om wat suggesties te hebben. SMP is een logische route, maar of dat gaat werken op een stads/forens/trekking fiets? En het is ook wel heel erg prijzig.

Je komt dan door wat te gaan zoeken en lezen op fora inderdaad op Ergon uit, alleen is dat weer een megalomaan gamma geworden :shock:

Wat ook opvalt is dat Ergon kiest voor een verschil tussen heren en dames zadels, iets waar ik eigenlijk niet zo in geloof (SMP ook niet). Mijn vrouw kiest ook steevast herenzadels. En betreft hun extra dure e-bike zadels... wat een heerlijke marketing onzin (het zij ze gegund!). :lol:
Het assortiment van Ergon vind ik inderdaad ook wat aan de ruime kant, maar goed; als je vanuit anatomie, laboratoria en metingen gaat kijken kun je ongetwijfeld talloze zadels maken die net weer wat geschikter zijn voor gevalletje a dan voor b. De vraag is hoeveel je daar als gemiddelde fietser daadwerkelijk van gaat merken zolang je een goed passend zadel hebt. De prijs (ik heb er 135 voor betaald) vind ik op zich nog wel acceptabel voor een goed zadel.
Poppink schreef:
wo 22 sep, 2021 11:16
Mmm, goede uitleg loknor.
Het doet verlangen naar het uitproberen van zijn zadels en ook andere zadels.
Ik vind het wat lastig om naar een fietsenmaker te gaan en te vragen wat zadels uit te proberen en dan vervolgens niets te kopen.
Ik hou er ook niet van om en aantal zadels op internet te kopen en weer terug te sturen.
Zoals ik in een ander draadje aanhaalde: SMP heeft specifieke testzadels die ze ter beschikking stellen via hun dealers (dat zijn fysieke winkels, niet de internetshoips). Deze zadels kan je tegen een borg uitproberen zonder aankoopverplichting; Het zijn zadels die niet mogen verkocht worden trouwens, in fel groen/rood. Zelf heb ik zo’n zadel twee weken getest, waarna ik het goed bevond en dan bij deze winkel een nieuw zadel heb gekocht. Dat was wel duurder dan bij webshops, omdat de fietsenmakers die de testzadels aanbieden niet de kortingen kunnen geven van de internetgigant. Wat ook logisch is.
Voor wie denkt dat SMP erg prijzig is: het SMP TRK zadel kost ongeveer 60 euro ( er zijn verschillende versies) en is bedacht voor lange dagen op de fiets. Ik rijd er al jaren mee op mijn ww- fiets en heb nu een luxere lederen versie gekocht voor de reisfiets. De lederen versie is qua prijs vergelijkbaar met andere goede kwaliteit lederen trekkingzadels.