Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitlijnen riemaandrijving - Forum Wereldfietser

Uitlijnen riemaandrijving

Ben bezig met de opbouw van mijn nieuwe fiets, maar vooraleer ik de laatste ontbrekende onderdelen bestel graag wat advies over de uitlijning van de riem. Het gaat om een Soma Wolverine met vierkante trapas en Rohloff naaf. Bijna alles aan de fiets is tweedehands wat het (voor mij als leek) niet eenvoudig maakt om te bepalen welke trapas ik nu precies nodig heb om de boel in lijn te krijgen.
Afbeelding
Situatie is als volgt: Rohloff naaf met tandwiel voor riem. Daarvoor zei Koen me (hij heeft mijn naaf ingespaakt en is de Belgische Rohloff en Gates importeur) uitlijnen op 58 mm. In de technische documentatie van Gates (die Koen me gaf) zie ik echter het volgende:
Afbeelding
Het Soma frame heeft schuifpadden en een bracketpot met engelse draad van 68mm breed.

Toen ik het frame kocht zat er nog een gebruikte vierkante trapas in. Makkelijk dacht ik. Gewoon theoretisch uitrekenen welke breedte ik nodig heb. Als proef op de som monteren met de oude as en opmeten hoe “scheef” het resultaat is. Aftoetsen of dat overeen stemt met de eerdere berekening en de correcte as bestellen.

Hieronder de moeilijkheden waar ik als leek tegenaan loop.

ISO of JIS crankstel?
Het is een 2dehands stronglight speedlight. Ik kon nog geen echte technische fiche vinden op het web maar blijkbaar werden ze zowel verkocht met JIS als met ISO as. Ik lees ook dat die uitwisselbaar zijn, maar ik vermoed dat dan wel invloed heeft op hoever je cranks op je trapas schuiven? En dat is dan weer niet onbelangrijk voor de uitlijning… Hoe/waar kan ik opmeten/zien wat voor passing mijn cranks hebben?
Afbeelding

De trapas die er nu in zit is een Sunrace BBS 18 ik meet met de schuifmaat 117,35 mm vermoed afgaande op de markeringen dat dat een trapas van 118 mm is. Ook hier is het mij onduidelijk of die een JIS dan wel een ISO passing heeft. Technische fiches vond ik hier en hier.
Afbeelding
Bij voorkeur plaats ik mijn tandwiel op de buitenkant van het crankstel. Omdat dat er netter uitziet en omdat dat de q-factor gunstig beïnvloed. Hoe hou ik rekening met die plaatsing in mijn theoretische berekening? Het crankstel was oorspronkelijk een double. Beide zijdes zijn dus geschikt om tandwielen tegenaan te schroeven. Met de schroefmaat meet ik daar een dikte van 3,66 mm, dus dat kan ik verrekenen indien nodig.

Hamvraag is welk type en breedte trapas koop ik nu. Wie maakt me wegwijs in deze doolhof en legt me uit hoe ik dit correct kan uitrekenen?

Heb best al wat gegoogeld hierover, maar niet echt iets gevonden dat helder (en geloofwaardig) overkomt, vooral flarden hier en daar waardoor het me nog steeds niet geheel duidelijk is wat welke afmetingen precies betekenen...
Kettinglijn is leuk als je allemaal dingen gebruikt die bij elkaar horen - en bij een derailleur is het een nummer voor de statistiek. Je zult de boel moeten monteren, opmeten (de Rohloff afbeelding is een goed begin) en een keuze moeten maken uit de beschikbare trapassen, dan eventueel finetunen met ringen achter het tandwiel voor.

(Je afbeelding kun je gewoon op het forum plaatsen, nu is dit topic over een paar maanden z'n info kwijt)
Voor trapassen zie https://www.sheldonbrown.com/bbtaper.html. Sunrace (Taiwan), dus vermoedelijk J.I.S. De verschillen tussen ISO en JIS zijn minimaal maar wel van belang, zie http://www.m-gineering.nl/trapas.htm

Ik heb hetzelfde probleem gehad qua uitlijning, ik had wel al een riem maar met een buitenboordlager en na twee keer vervangen was ik dat zat en heb ik hem door een vierkante trapas vervangen. Heel veel gemeten met een schuifmaat maar in het eind was het toch een gok wat betreft de laatste mm's maar die gok pakte goed uit, het is nog een CDC riem en die loopt mooi en er niet af.

Ik had de sunrace trapas en crankstel er op laten zitten. Het CDC tandwiel op beide mogelijke posities monteren en de afstand van de middellijn van het CDC tandwiel tot de zitbuis meten, zo nauwkeurig mogelijk. Dan de diameter van de zitbuis nameten en de helft daarvan bij de metingen tellen, dat is de riemlijn en in het Rohloff manual kan je zien wat je nodig hebt.

58 mm of 54.7 mm voor de riemlijn met Rohloff zou je wel moeten kunnen nameten. Niet op de sub-mm maar wel welke juist is.
Met een touwtje kan je volgens mij goed in de buurt komen. Het touwtje monteer je aan het voorblad zet dat blad in die stand dat het touwtje langs achter naar het tandwiel achter kan spannen. Het touwtje moet over zo'n breed mogelijk gedeelte de voor-en achterkant van het voorblad kunnen raken. Trek het touwtje strak dan moet het precies langs de binnenkant van het voorblad maar ook precies langs de binnenkant van het de tandwiel achter uitkomen.

Dit filmpje maakt het wat duidelijker.
Weet je wat leuk is, het 1 merk trapas komt anders uit dan een ander merk, ik gok gewoon even dat je een 118mm nodig hebt, zet je crankstel met blad er op, leg een lange waterpas [ of iets ander wat echt recht en lang genoeg is] plat tegen het blad aan de buitenkant en draai tot hij naast het achter tandwiel ligt, bij een groot verschil een andere maat trapas, iets te ver naar binnen? [ ow en meet op meerdere punten op je voortandwiel, vaak zit er wat verschil tussen]
Ring achter de trapas cup of spacers achter het voor tandwiel.
Meten is weten...
Je hebt alle onderdelen blijkbaar al liggen dus ik zou het allemaal eens monteren en de schuifmaat erbij nemen.
Simpelweg meten van de buitenkant van je tandriemblad tot de linkerkant van je zitbuis (dus inclusief je zitbuis), vervolgens er een halve diameter van je zitbuis en een halve breedte van je tandriemblad aftrekken. Dan bekom je exact de afstand center zitbuis tot midden van je tandriemblad.
Zo heb je minstens al een idee waar je met je huidige onderdelen staat. Moeten er dan nog 1 of 2 millimeters bij dan kan je simpelweg een spacerringetje tussen je frame en de rechter kant van je bottombracketunit steken. Is een spacertje niet de oplossing dan kan je ook eenvoudig verder uitrekenen wat het effect zal zijn van een kortere of langere trapas.

Informatie wanneer 58mm van toepassing is en wanneer 54mm:
https://www.rohloff.de/en/service/handb ... y/crankset

Greetz,
Bram
Ik zou zeker ook na de montage, en na een paar honderd kilometer de slijtage van de tandwielen goed bekijken.
Als je ziet dat de tanden aan de ene kant iets meer slijten (en in het begin is dat de coating die weg gaat, en dat kan je makkelijk zien).

Je kan ook met een lange metalen lat tegen het tandwiel vooraan kijken of alles mooi zit, maar meer meten is altijd meer weten.