Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TechnoTip, zadel Brooks Cambium All Weather - Forum Wereldfietser

TechnoTip, zadel Brooks Cambium All Weather

Complete verslag staat op https://www.lismarq.com/post/technotip- ... ll-weather.
We proberen zoveel mogelijk hier op het forum te zetten maar soms lukt dat vanwege technische redenen niet.


TechnoTip, zadel Brooks Cambium All Weather

Eigenlijk moeten we dit niet doen, een stukje schrijven over zadels. Als er iets controversieel is dan zijn het wel zadels. Als we op beurzen staan hebben we eigenlijk nooit goede adviezen kunnen geven zonder dat we de toehoorder beledigd hebben. Maar ach, laten we gewoon nog een poging wagen. Want tenslotte is het wel het onderdeel van de fiets waar de meeste vragen en meningen over zijn.
Afbeelding

Algemene info
De ervaren fietsen kan dit gelijk overslaan maar voor newbies toch even een paar zaken op een rijtje. De meesten fietsers spreken ons aan op een onderwerp, zadelpijn.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Geheel pijnloos zal je leven als fietser nooit zijn. Als je maar lang genoeg op een klein stukje leer of kunststof zit gaat het vanzelf pijn doen. Maar er zijn wel een paar zaken waar je op kan letten om het zeer sterk te verminderen.
En om maar gelijk de tweede stelling deponeren, wij hebben daar eigenlijk heel weinig last van. De reden? Passend zadel, juiste zit en veel trainen.
Ja, sorry, we kunnen het niet beter maken dan het is. Fiets je weinig dan zul je waarschijnlijk altijd zadelpijn houden Je moet kilometers maken. En ja, dat is erg vermoeiend en soms ook pijnlijk. Dus fiets je alleen tijdens je 2 wekelijkse fietsvakantie dan zal je na een paar uur waarschijnlijk al oncomfortabel rijden. Trainen dus.

https://static.wixstatic.com/media/d415 ... 7~mv2.jpeg

En dan het zadel en de zithouding. Simpel gesteld maak je contact met je zadel met je billen en je 'privat parts', zoals ze dat in mooi Engels zeggen. En dat is over het algemeen lekker zacht vlees. De kunst is om je geslachtsdelen te ontzien en al het gewicht door je billen op te laten vangen. En dan met name je zitbotjes.
Je wilt dus een zadel hebben waar de achterzijde precies je zitbotjes ondersteunt, En aan de voorkant van je zadel wil je een punt hebben die niet teveel druk zet. Let op, je hebt die punt van het zadel wel nodig om je fiets te kunnen sturen.

En als laatste, heel rechtop zitten zorgt over het algemeen voor meer zadelpijn. Al je gewicht zit vol op het zadel. Heel voorover zitten ontlast je zitbotjes aanzienlijk. Je hebt minder gewicht op je zadel maar over het algemeen rijden fietsers die voorover zitten ook harder. De continue spanning op de benen zorgt ervoor dat je niet diep op het zadel zit maar er meer op 'danst'.

Conclusie?
Als je dit bovenstaande niet begrijpt ga dan gelijk naar een goede fietsenmaker die je een zadel kan aanmeten. En waar je ook probleemloos mag ruilen als het toch een slechte koop blijkt te zijn.


Zadel, Brooks Cambium All Weather
Wij waren absoluut geen fan van Brooks zadels, Wat een ondingen vonden we. Hard, oncomfortabel en bij een beetje vocht zaten je hele kleren onder de bruine vlekken. Brooks zadels hebben een enorm schare trouwe fans en evenveel tegenstanders. Beetje Apple/Microsoft, Canon/Nikon, Staal/Alu, Derailleur/Rohloff, Riem/Ketting verhaal. You hate it or you love it.

Maar met de Brooks Cambium All Weather zadels (imposante naam!) gaan ze waarschijnlijk Brooks haters overtuigen tot Brooks liefhebbers. Wat een tof zadel!
Eerst maar even afrekenen met de bruine vlekken in je broek. Dat is verleden tijd, de toplaag van het zadel is niet gemaakt van leer maar van kunststof. En ja, liefhebbers van leer invetten, opspannen, plastic zakjes over het zadel in de regen, ondergaan een enorme teleurstelling. Dat hoeft allemaal niet meer.
Afbeelding

Marco koos voor het C15 model. Volgens Brooks een zadel voor MTB'ers, Gravel en Gran Fondo races. Beetje sceptisch gingen we ermee op pad maar na 100 kilometer had ik het al niet meer over het zadel. Voelde eigenlijk niets. En dat is voor een zadel bijzonder goed. Op de een of andere manier is het Brooks gelukt om een zadel te maken wat voldoende ondersteuning geeft voor snelle rijders maar ook met voldoende comfort. In eerste instantie dacht ik dat het zadel vrij hard was maar tijdens het fietsen merk je daar weinig van. Zowel op de zitbotjes als op mijn jongeheer voelde ik absoluut geen wrijving. Geen schuur- of drukplekken. Nu na een kleine 1000 kilometer is dat onveranderd. Heel goed.

Afbeelding

Heel anders was dat met Lisette. Zij vond het in eerste instantie helemaal niets. En dat het vooral te maken met de te hard punt. Tja, en dan ga je als fietser twijfelen. Iedereen die verschillende zadels heeft geprobeerd kent dat wel. Want als je eenmaal een schuurplek hebt dan is het heel lastig een goed zadel te vinden. De plek moet eigenlijk eerst genezen voordat je een ander zadel probeert. Maar je, je weet hoe het is, het hoofd zegt fietsen en niet uitrusten..
Dus een gok genomen en hetzelfde zadel (de C17) gekozen maar dan met een flink gat aan de voorzijde. En dat bleek de gouden zet te zijn. Geen drukplekken meer.

Tja, al met al een beetje een gok om van zadel te veranderen maar dit pakt heel goed uit. We denken erover om dit ook op onze andere fietsen te zetten. Zo goed bevalt het.
Is het ook iets voor jou? Geen idee. zoals eerder genoemd, zadels zijn persoonlijk. Maar deze serie kan je prima in de wensenlijstje zetten om uit te proberen.
Meer informatie op de website van Brooks.

PS: wij worden niet betaald door Brooks. We vinden het gewoon leuk om onze ervaringen te delen. Doe ermee wat je wilt.
Ik zit wel goed op mijn leren Brooks (B17) maar dat ik altijd op moet letten dat hij niet te nat wordt, vind ik wel een nadeel. Ook twijfel ik of mijn zadel het nog wel vol gaat houden op een lange reis.

Klopt mijn aanname dat een C17 het Cambium alternatief is voor een B17?

Misschien toch eens overwegen.
De Cambiums hadden wel erg veel last van slijtage en verbleken van de topdek. Is die met de All Weather dan gewijzigd? De zadels lijken wel meer glans te hebben dan eerst iig.

Kleding had het met de oude (ruwe) topdek ook wel wat zwaarder te verduren geloof ik.
Marco Meijerink schreef:
za 11 sep, 2021 14:45
PS: wij worden niet betaald door Brooks.
Zo'n zadel lijkt me wel duur. Hoeveel hebben jullie ervoor betaald Marco?
Moet ik even aan Lisette vragen. Zij heeft de laatste bestelling gedaan. En je raadt het nooit, zij zit nu op de fiets met een groep vriendinnen weekendje gravelriden.
Hoi Joost, ik vermoed het wel maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker.

Fedor, ik vermoed het wel. Deze toplaag is gewoon ‘glad’.

Hi Leon, WhatsApp gaat snel😁. Ze bleek even een pauze te hebben. Gekocht bij Mantel voor rond de 90 euro. Of dat duur is mag je voor jezelf bepalen.
Marco Meijerink schreef:
za 11 sep, 2021 15:47
Fedor, ik vermoed het wel. Deze toplaag is gewoon ‘glad’.
Als ik zo rondkijk hadden de oude modellen (nog wel leverbaar) een katoen/canvas dek. De nieuwe "All Weather" hebben een nylon dek. Zal dan ook wat gladder zijn (minder schuren).
Marco Meijerink schreef:
za 11 sep, 2021 14:45
tijdens je 2 wekelijkse fietsvakantie
Elke week twee fietsvakanties? Of elke twee weken een fietsvakantie? Wow, wat een leven!

;)

Carl
Hahah….klopt. We doen het wel vaak.
Maar het is oh zo leuk. En hype of niet, dat gravelbiken is ook echt heel leuk. Zo gek, je zet een racestuurtje op je fiets en je hebt weer gelijk een heel andere ervaring. Een mens is een gek wezen😎
Marco Meijerink schreef:
za 11 sep, 2021 15:47
Hoi Joost, ik vermoed het wel maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker.

Fedor, ik vermoed het wel. Deze toplaag is gewoon ‘glad’.

Hi Leon, WhatsApp gaat snel😁. Ze bleek even een pauze te hebben. Gekocht bij Mantel voor rond de 90 euro. Of dat duur is mag je voor jezelf bepalen.
Dat zou er aan liggen hoe lang ze mee gaan.
Ik zelf zou het waarschijnlijk beperkte (lees: nul) ademende vermogen van de toplaag wel een nadeel vinden.
Bij een webshop bestellen lijkt me voor mij ook geen optie. Ik ben er zo een die bij het kopen van dingen als kleding en schoenen vaak 10 stuks moet passen. Dat zou een te groot project worden met bestellen en terugsturen.
Ik ga het gewoon proberen.
Top. Laat weten wat je ervan vindt. Leuk om een andere mening te horen.
Het nadeel van deze zadels icm jeans is dat er ruwe plekken onstaan op je broek, voor mij een no-go voor dagelijks gebruik....
ik heb na een zoektocht naar een goed zadel wel een aantal zadels uitgeprobeerd
tot ik de brooks cambium op me fiets (gravelbike/racefiets ) probeerde
dat was voor mij als een verademing
eindelijk een zadel waar ik probleemloos uren op kan fietsen
daarna ook een voor op mijn mtb gekocht
ben er achter dat een vlak zadel bij mij niet werk zoals de sq lab en nog wel een aantal zadels die vrij vlak zijn
ik heb wel met een gleuf en de c17
maar dat zal voor iedereen weer verschillen
Ik zelf zou het waarschijnlijk beperkte (lees: nul) ademende vermogen van de toplaag wel een nadeel vinden.
heb er geen last van en heb dit zadel nu een paar jaar in me bezit
Dat is bij de vorige versies inderdaad het geval. Volgens mij bij deze versies niet. Al moet ik eerlijk zeggen dat we er niet met een jean op hebben gereden.
bodhi schreef:
za 11 sep, 2021 16:33
ik heb na een zoektocht naar een goed zadel wel een aantal zadels uitgeprobeerd
tot ik de brooks cambium op me fiets (gravelbike/racefiets ) probeerde
dat was voor mij als een verademing
eindelijk een zadel waar ik probleemloos uren op kan fietsen
daarna ook een voor op mijn mtb gekocht
ben er achter dat een vlak zadel bij mij niet werk zoals de sq lab en nog wel een aantal zadels die vrij vlak zijn
ik heb wel met een gleuf en de c17
maar dat zal voor iedereen weer verschillen
Ik zelf zou het waarschijnlijk beperkte (lees: nul) ademende vermogen van de toplaag wel een nadeel vinden.
heb er geen last van en heb dit zadel nu een paar jaar in me bezit
Herken ik ook niet. Weet ook niet of die stelling klopt. Nu fiets ik wel met een fietsbroek en dat zal ongetwijfeld schelen.
Zadels van Brooks hebben mij nooit vreugde gegeven.
Meer dan een zadel is afgedankt met een, op een ongelegen moment, gebroken zadelbrug.
Ik wijt de breuk aan de vormgeving van de zadelbrug.
Het stuk dat moet worden ingeklemd in de zadelstrop bevind zich halverwege het zadel. Het gewicht van de fietser rust op het zadel ver achter de zadelstropbevestiging.

Edit; op de eerste foto van TS, zou TS wel eens 7 cm achter de zadelpenstrop kunnen zitten. Knappe zadelpenbrug die dat kan verdragen.
Een zadelpen met meer terugstand zou dan denk ik beter zijn.
Ik gebruik ook een Cambium All Weather, de C15 carved. Vorig jaar de gok gewaagd in de zoektocht naar een geschikt zadel op de racefiets voor langere ritten, en wat een comfort! Ritten van ruim boven de 100km waren ineens qua zadelpijn geen probleem meer.

Bijkomend voordeel en nog niet genoemd (of ik heb er overheen gelezen): Door de opbouw van het zadel, een stuk rubber dat aan de voor- en achterzijde is opgespannen, kan het zadel enigszins vervormen. Dit is fijn voor de pasvorm, omdat het zadel zich in zekere mate vormt naar je zitvlak. Maar minstens zo belangrijk op de racefiets met een stijf frame en dunne bandjes: een hoop kleine trillingen worden eruit gefilterd, en dat scheelt een hoop!

Afgelopen weken ook 3000km op het zadel gezeten op de bikepacker, ook hier na de eerste paar dagen (zitvlak moet altijd even wennen) prima op gezeten.
Klein punt van aandacht bij dit fijne zadel is dat ik 2 fietsbroeken beschadigt heb door de wat te ruwe rand aan de achterkant, de grove rand schuurde daar in de stof en daar zitten nu schaaf plekken in de stof al na 1 rit, rand bij gewerkt met een scherp mes en klaar.

Maar vind het een fijn zadel, meeste moderne zadels zijn plat van boven en dat zit niet lekker voor mij.