Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TechnoTip, zadel Brooks Cambium All Weather - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

TechnoTip, zadel Brooks Cambium All Weather

derdekeer schreef:
ma 20 sep, 2021 21:25
Hadden die ritten met zadelpijn, wondjes etc. iets gemeen? Bijvoorbeeld dat het warm was en je meer transpireerde dan op die tochten in België en N-Frankrijk?
Daar had ik ook al aan gedacht maar ik heb niet het idee dat het daaraan ligt. Ik heb vaker probleemloos gefietst met warme dagen. Draag ook nog steeds dezelfde broeken dus dat is het ook niet.
LHTJoost schreef:
ma 20 sep, 2021 15:15
Daar zijn de meningen over verdeeld dan begrijp ik. Ik lees ook dat dit zadel zich wel zou vormen naar je zitvlak.
Rubber op een versterkte nylon schaal gaat zich niet noemenswaardig aanpassen.

Betreft wennen... ik geloof er niet meer in. Zitvlees hebben we allemaal wel, dus nu gaan we hopen dat we zenuwbanen en bloedvaten gaan verleggen?

Mijn eigen dooltocht? Ik heb een paar 100.000km gefietst en ben jaar in jaar uit van zadel naar zadel gezwalkt. Tot ik bij de plaatselijk fietsenboer een bizar dure SMP zadel in de aanbiedingsbak zag. Ding is spijkerhard. Vorm is op zijn zachts gezegd änders". En het zat meteen goed. Na de eerste rit van vier uur? Nog steeds goed. Wedstrijden volle bak? Geen enkel probleem. Zelfs nu ik 8 jaar geen wedstrijden meer rij en die fiets zelden aanraak, ik kan nog steeds op die fiets stappen en uren rondrijden.

Dat zette me aan het denken, sinds dat moment accepteer ik geen enkel zadel wat na een uur niet goed zit. Zit het na een uur goed rij ik er namelijk ook vier uur mee, doorbloedingsissues en zenuwissues komen er na dat uur echt wel uit.

-> De bevindingen van de twee merken met de meeste onderbouwing met fysiologisch testen (SMP en Specialized BG) blijken goed bij mij te passen. Iedereen is anders, maar wat wel opvallend is dat deze twee merken erg hoog worden aangeslagen op met name doorbloedingsissues.

Moraal: Ik betwijfel de mogelijkheid om zenuwbanen en aderen te verleggen via doorzetten. En zelfs als dat kan, ik ben er achter gekomen dat het onnodig is. Een zadel kan meteen goed zitten. Doet het dat niet dan koop ik direct een ander zadel.
loknor schreef:
di 21 sep, 2021 10:01
Mijn eigen dooltocht? Ik heb een paar 100.000km gefietst en ben jaar in jaar uit van zadel naar zadel gezwalkt. Tot ik bij de plaatselijk fietsenboer een bizar dure SMP zadel in de aanbiedingsbak zag. Ding is spijkerhard. Vorm is op zijn zachts gezegd änders". En het zat meteen goed. Na de eerste rit van vier uur? Nog steeds goed. Wedstrijden volle bak? Geen enkel
Benieuwd; kun je dit gevoel van 'goed zitten' nader omschrijven? Wat maakte het verschil t.o.v. alle andere zadels die misschien wel goed maar niet fantastisch zaten? Ik heb het gevoel dat mijn zadel behoorlijk goed zit, maar misschien heb ik wel onvoldoende verschillende zadels geprobeerd en doe ik mezelf tekort;-).
daiz schreef:
di 21 sep, 2021 14:34
Benieuwd; kun je dit gevoel van 'goed zitten' nader omschrijven? Wat maakte het verschil t.o.v. alle andere zadels die misschien wel goed maar niet fantastisch zaten? Ik heb het gevoel dat mijn zadel behoorlijk goed zit, maar misschien heb ik wel onvoldoende verschillende zadels geprobeerd en doe ik mezelf tekort;-).
Ik kreeg na verloop van tijd een dood gevoel en moest dan even uit het zadel... die intervallen werden steeds korter als de rit langer duurde totdat het gewoon niet echt leuk meer was (ritten van 3uur waren gewoon matig tot echt vervelend). Met mijn huidige zadels heb ik totaal geen probleem meer.

Eigenlijk is het grote verschil dat ik er niet eens bij stil sta.
daiz schreef:
di 21 sep, 2021 14:34


Benieuwd; kun je dit gevoel van 'goed zitten' nader omschrijven?
Ik vind dat heel moeilijk.
In het algemeen geldt de regel: als je je afvraagt of een zadel goed zit, dan zit het niet goed.
Hier ook een fan van SMP zadels.
Hoe kies je nu het juiste zadel vraag ik me af. Zomaar wat kopen en afwachten of het de juiste keuze was gaat wel in de papieren lopen met die zadels van tegen de honderd euro of meer.

Kun je ergens zadels testen of op proef meekrijgen?
Bronsky schreef:
di 21 sep, 2021 18:23
Hoe kies je nu het juiste zadel vraag ik me af. Zomaar wat kopen en afwachten of het de juiste keuze was gaat wel in de papieren lopen met die zadels van tegen de honderd euro of meer.

Kun je ergens zadels testen of op proef meekrijgen?
Ja, proefrijden... kan natuurlijk alleen als je een goede verstandhouding hebt met je FM.

Hier wat uitleg over SMP.

https://www.stevehoggbikefitting.com/bi ... bout-smps/

Het zijn dure zadels, maar als je doorbloedingsproblemen hebt raad ik je aan om eens te kijken of je ergens een paar van deze zadels kan testen. Iedereen is anders, maar er zijn opvallend veel mensen die na sceptisch testen er daarna bij zweren.

Het is wel even slikken, want het ziet er wel een beetje vreemd uit :lol:
Bronsky schreef:
di 21 sep, 2021 18:23
Kun je ergens zadels testen of op proef meekrijgen?
Futurumshop. Je kan ruilen, ook na proefrijden.
Bronsky schreef:
di 21 sep, 2021 18:23
Hoe kies je nu het juiste zadel vraag ik me af. Zomaar wat kopen en afwachten of het de juiste keuze was gaat wel in de papieren lopen met die zadels van tegen de honderd euro of meer.

Kun je ergens zadels testen of op proef meekrijgen?
Sommige merken bezorgen testzadels aan hun dealers, die deze op hun beurt aan hun klanten kunnen uitlenen. Zo heb ik een SMP zadel twee weken kunnen testen. De dealer in kwestie vroeg 50 euro borg, die ik naderhand terugkreeg. Ik heb uiteraard mijn zadel ook bij deze fietsenmaker gekocht, en niet bij een webshop waar het zadel goedkoper was.
nicolevelo schreef:
di 21 sep, 2021 17:36
Hier ook een fan van SMP zadels.
Die SMP zadels hebben de reputatie van één-positie-zadels te zijn. Er is één plaats waar je juist zit.
Is dat ook jouw ervaring?
Op mijn racefiets en mijn trekkingfiets met racestuur rij ik met de handen in de beugels, op de remgrepen of bovenop het stuur. Iedere keer is mijn positie op mijn zadel anders. Toen ik in 2015 zadelproblemen had op de racefiets, heb ik naar SMP zadels gekeken, maar die reputatie hield me tegen.
(Achteraf bekeken was er trouwens niks mis met mijn Fizik Arione - de problemen werden veroorzaakt door een foute positie op de fiets.)
derdekeer schreef:
di 21 sep, 2021 20:37
nicolevelo schreef:
di 21 sep, 2021 17:36
Hier ook een fan van SMP zadels.
Die SMP zadels hebben de reputatie van één-positie-zadels te zijn. Er is één plaats waar je juist zit.
Is dat ook jouw ervaring?
Ik voel me met het SMP zadel niet beperkt in zitpositie. Omdat het zadel voorgevormd is blijf je wel op dezelfde plaats zitten (terwijl je bvb op een glad lederen Brookszadel voor of achterwaarts kan schuiven). Maar vanaf die plaats kan ik, naargelang hoe ik het stuur vasthoud, meer of minder sportief zitten.
derdekeer schreef:
di 21 sep, 2021 20:37
Die SMP zadels hebben de reputatie van één-positie-zadels te zijn. Er is één plaats waar je juist zit.
Is dat ook jouw ervaring?
Ja en nee... je schuif niet, maar je kan je bekken gewoon kantelen.
Op mijn racefiets en mijn trekkingfiets met racestuur rij ik met de handen in de beugels, op de remgrepen of bovenop het stuur. Iedere keer is mijn positie op mijn zadel anders.
Zoals Nicole aangeeft is dat in de praktijk geen enkel probleem. Overigens heb ik op mijn MTB een vlak Specialized BG zadel (dat concept is namelijk ook een aanrader), maar volgens mij schuif ik daar ook niet op. Blijkbaar schuif ik niet als het zadel goed is. :?:
loknor schreef:
wo 22 sep, 2021 07:46
Overigens heb ik op mijn MTB een vlak Specialized BG zadel (dat concept is namelijk ook een aanrader), maar volgens mij schuif ik daar ook niet op. Blijkbaar schuif ik niet als het zadel goed is. :?:
Ik zweer op de MTB ook al een jaar of tien bij hetzelfde model BG Zadel (de Henge), voor mijn een erg fijn zadel dat veel ruimte laat om goed op de fiets te bewegen. Op mijn toerfiets (MTB geo) werkt het echter wat minder door de meer statische houding. Het gladde van een leren zadel vind ik lastig om aan te wennen, op mijn GB blijf ik vooruit schuiven waardoor ik meer druk op mijn polsen voel (mijn gladde shorts helpen wellicht ook niet). Neus een tikkie omhoog vond mijn lijf weer niet prettig. Benieuwd hoe de SMC Core me op de langere termijn bevalt, ik heb toch de indruk dat je een nieuw zadel wat tijd moet gunnen.
derdekeer schreef:
di 21 sep, 2021 17:35
Ik vind dat heel moeilijk.
In het algemeen geldt de regel: als je je afvraagt of een zadel goed zit, dan zit het niet goed.
Dat is een ieder geval een aanleiding om het verder te onderzoeken. Ik denk alleen dat het lastig te bepalen is zonder een zadel wat langer te testen (extremen uitgezonderd) en wat meer verschillende zadels te proberen. Het is soms lastig om uit te vogelen of een ongemak komt door het zadel, je lijf, gebrek aan gewenning, de afstelling van je fiets of een combinatie daarvan. Het enige wat dan werkt (voor mij) is dingen één voor één met kleine stappen aan te passen en te proberen, en dat kost tijd. Op de MTB luistert het allemaal wat minder nauw omdat je dynamischer op de fiets zit, op een wegfiets vind ik het vaak wat lastiger.
Omdat we Marco's topic over de Cambrium aan het kapen zijn: viewtopic.php?f=8&t=36579
Auk schreef:
ma 20 sep, 2021 21:18
Echter tijdens mijn laatste fietsvakantie in aug/sept. kreeg ik weer erg pijn op de zitbotjes. Er vormde zich zelfs een wondje en ja, dan is het afzien.
Ik heb dat ook met de C17 (carved). Blaarvorming op de zitbotjes na een week, nu al twee tours acteert elkaar. Met een goede zeem. En zonder die blaren zit het zadel heerlijk, dat is het stomme.

Ik heb onlangs een C15 gekocht voor m'n racefiets (ondanks die blaren, ben een eigenwijze klojo), ik ga even kijken of dat wat beter zit.
Ook even een bijdrage.
Ik heb de c13 en c15 varianten. De c13 (carbon versie) is echt smaller dan de c15. Deze past mij net wat beter.
Maar wel 2x zo zwaar helaas....
Deze cambium varianten moeten inderdaad gelijk goed zitten, want het leer past zich niet aan.
Maar áls ie goed zit? Top zadel.
Ik heb een C15 gehad en weer verkocht vanwege te smal. Nu zit er op mijn nieuwe Koga een C19 All Weather en ik moet zeggen dat ik hem tot nu toe beter vind zitten dan de B17 Imperial op mijn oude fiets. Dat kan natuurlijk ook komen doordat hij wat breder is, maar ik zit er tot nu toe erg comfortabel op.
LHTJoost schreef:
zo 19 sep, 2021 19:49
... Zadel mag zich komende maanden op de woon-werk-fiets bewijzen...
ik heb het Cambium zadel op mijn woon-werk-Stromer Speed Pedelec gezet. Daar zat het originele, vrij zachte, zadel op.
Meteen viel mij op dat ik beter zit, dat verbaast mij niet, maar ook dat ik een beter gevoel in mijn benen heb. Dat vind ik wel opmerkelijk. Bij het originele zadel heb ik snel een gevoel van verzuring. Ik dat te verklaren vanuit deze zadel-wissel?