Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TechnoTip, zadel Brooks Cambium All Weather - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

TechnoTip, zadel Brooks Cambium All Weather

Mr. Z schreef:
zo 12 sep, 2021 22:04
Klein punt van aandacht bij dit fijne zadel is dat ik 2 fietsbroeken beschadigt heb door de wat te ruwe rand aan de achterkant, de grove rand schuurde daar in de stof en daar zitten nu schaaf plekken in de stof al na 1 rit, ...
Dat is dan niet echt handig ontworpen.

Als dit in user reviews gaat terugkomen, lijkt me dat niet goed voor de verkoop.

Hoe reageerde de winkel waar je het zadel had gekocht op je klacht?
willem.m schreef:
zo 12 sep, 2021 22:09

Hoe reageerde de winkel waar je het zadel had gekocht op je klacht?
Ik denk dat 'ie zelf voor die winkel werkt ;)
Mooie zadels, die Cambiums. Zo mooi dat ik er een paar jaar terug ook maar een heb gekocht.

Waarna ik er achter kwam dat voor mij kennelijk de gladheid van een leren zadel toch ook voor een deel het comfort bepaalt. De Cambium zit prima, maar op lange ritten vind ik een glad leren zadel toch fijner.

Op dit moment zit de Cambium op mijn Vista Islena, die als winterfiets dienst doet:

Afbeelding
Ik zit al een poosje op de langere afstanden niet lekker meer op mijn zadel en overweeg een C15 Cambium aan te schaffen. Maar ik vraag me af of ik op zo'n zadel een beetje fatsoenlijk kleinere afstanden kan gaan fietsen zonder zeem, dus gewoon met een normale onderbroek en een spijkerbroek. Casual dagelijkse kleding. Denk dan aan afstanden van 40 km per dag.

Wat zijn de ervaringen van andere Cambium gebruikers?
Ik heb al 4 jaar een C19 op mijn fiets. Gebruik geen broeken met zeem maar naadloze onderbroeken en dat bevalt me prima op dit zadel. Dat de bovenkant van de 'oude' (niet all weather) modellen wat ruw kan zijn klopt wel maar heb daar niet echt last van.
Ik ga proberen of ik prettig fiets zonder zeem, ook voor een lange tocht. Ik hoop het wel eigenlijk. Dat deed ik over het algemeen al met mijn leren Brooks dus ik ga het zien.
Bronsky schreef:
ma 13 sep, 2021 14:46
Wat zijn de ervaringen van andere ...
Mijn ervaring is dat ervaringen van anderen wat betreft zadels voor mij niet relevant zijn. Waar een ander uren op kan zitten stap ik misschien na tien minuten met een pijnlijk achterste af.
willem.m schreef:
zo 12 sep, 2021 22:09
Mr. Z schreef:
zo 12 sep, 2021 22:04
Klein punt van aandacht bij dit fijne zadel is dat ik 2 fietsbroeken beschadigt heb door de wat te ruwe rand aan de achterkant, de grove rand schuurde daar in de stof en daar zitten nu schaaf plekken in de stof al na 1 rit, ...
Dat is dan niet echt handig ontworpen.

Als dit in user reviews gaat terugkomen, lijkt me dat niet goed voor de verkoop.

Hoe reageerde de winkel waar je het zadel had gekocht op je klacht?
De verkoper vond het vervelend maar wees me er op dat ik het zadel en de fietsbroeken met korting had gekocht :(
Jurr schreef:
willem.m schreef:
zo 12 sep, 2021 22:09

Hoe reageerde de winkel waar je het zadel had gekocht op je klacht?
Ik denk dat 'ie zelf voor die winkel werkt ;)
Klopt :lol:
Mr. Z schreef:
ma 13 sep, 2021 18:13
De verkoper vond het vervelend maar wees me er op dat ik het zadel en de fietsbroeken met korting had gekocht :(
Dan zou ik hem er toch op gewezen hebben dat korting niet betekent dat je een produkt mag verkopen dat niet op een normale manier kan worden gebruikt of, als hij zou gaan sputteren, dat er geen garantie op zou zitten.
Cambium C17 zit een jaar of 4 op mijn trekkingfiets. Super tevreden en geen last van het wat ruwe oppervlak van het nylon. Na 2 jaar de zadelbrug gebroken (niet zo prettig onderweg), maar werd door fietswinkel zonder morren vervangen!
Er begint nu wat sleet op te komen, de neus lijkt wat gebarsten, hoewel ik met de nagel geen randje voel. Ik overweeg om bij de volgende de C17 met opening aan te schaffen. (C17 carved)
Wat betreft broek en zeem. Op de trekkingfiets hou ik het altijd op een goede fietsbroek met zeem (nu ja, een zeem is het al lang niet meer, maar wel een absorberende stof). Een beetje controversieel, maar ook ik heb daaronder een naadloze sportonderbroek. Nooit last gehad van schuurplekken of iets dergelijk, qua hygiëne is een onderbroek zeer snel droog in tegenstelling tot de fietsbroek en ik heb altijd het gevoel dat de strakke onderbroek de boel net iets beter op z'n plaats houdt dan de fietsbroek.
Dus ook voor mij blijft de Cambium de onbetwiste numero uno
Toch wel een beetje tragisch dat de zadelbrug van zo'n kwaliteitsmerk het begeeft.
Bronsky schreef:
di 14 sep, 2021 18:17
Toch wel een beetje tragisch dat de zadelbrug van zo'n kwaliteitsmerk het begeeft.
Hoewel Brooks wel een beetje verdacht is, is het breken van een zadelbrug iets wat elk merk kan overkomen (ik heb het ook gezien bij heel veel merken).

- Vaak is de oorzaak de zadelpen klem, hij past niet altijd goed bij de vorm van de brug.
-- Braampje in een pen kan kerfwerking veroorzaken in de brug (keer gehad met een Thomson pen, toch ook geen misselijk materiaal).
-- Lange klem (groot platform) is sterk, maar als hij in de curve van de zadelbrug klemt gaat het zeer zeker niet heel lang goed (Fiets van mijn broer).
-- Kortere klem geeft weer meer piekbelasting.
- De oorzaak kan teveel/te weinig terugstand zijn (Hefboom wordt heel groot). Hoe dichter bij het midden je klemt, hoe beter, helaas is dat niet altijd haalbaar.

Wij hebben 3 SQ lab zadels gebroken (verdeeld over twee fietsen), ongetwijfeld vanwege de zadelpen klem. Gratis (!) naamloos Cube zadel (plat+snoeihard racezadel van een nieuwe Cube) uit de restvoorraad van een vriendelijke fietsenmaker paste beter en brak niet*, is nu zelfs door naar de volgende fiets en heeft nu 60k+ . Dat zal best een goed zadel zijn, maar echt hoogwaardig is het niet (zit in mijn mening vreselijk, maar mijn vrouw zweert erbij).

Behalve die SQ-lab zadels heb ik gelukkig zelf verder geen brug breuk meegemaakt, maar wel regelmatig gezien (o.a. bij familie). Wel was mijn favoriete (kunststof) Specialized zadels na 30k redelijk doorgezakt, zo idioot lang als dat mijn vrouw met haar Cube zadeltje rondcrost haal ik niet bij benadering.




* Kregen het mee onder het mom, "neemt u dit zadel maar mee, dan komt u thuis en koopt u een nieuwe", lag blijkbaar te verstoffen in de werkplaats. Hebben hem dus nooit vervangen, ik krijg serieus mot met mijn vrouw als ik het zou vervangen :D
loknor schreef:
vr 17 sep, 2021 09:32
zo idioot lang als dat mijn vrouw met haar Cube zadeltje rondcrost haal ik niet bij benadering.
Ik weet niks van jouw vrouw maar dames zijn gemiddeld een flink stuk lichter en dat scheelt. Dit soort problemen zijn namelijk niet lineair, dus het is niet zo dat als de belasting de helft is dat het aantal breuken ook de helft is.
Leon schreef:
vr 17 sep, 2021 09:44
loknor schreef:
vr 17 sep, 2021 09:32
zo idioot lang als dat mijn vrouw met haar Cube zadeltje rondcrost haal ik niet bij benadering.
Ik weet niks van jouw vrouw maar dames zijn gemiddeld een flink stuk lichter en dat scheelt. Dit soort problemen zijn namelijk niet lineair, dus het is niet zo dat als de belasting de helft is dat het aantal breuken ook de helft is.
Tsja, we zijn vrijwel even lang en even zwaar (ik ben 2 cm langer, 2kg zwaarder). Sowieso speelt er ook gewoon mazzel mee, de levensduur van een individueel product zegt zeker niet alles.
Er lag vanmiddag in de tweedekans bak van Mantel Rotterdam nog een zwarte C15 Cambium Carved. 66 euro en een beetje stond er op het plastic zakje waar 'ie in zat.

'k Heb 'm nog even een rondje meeliften door de winkel gegund om 'm uiteindelijk toch terug te leggen en aan iemand anders te gunnen ;)

Misschien heeft iemand hier er wat aan?
LHTJoost schreef:
ma 13 sep, 2021 16:52
Ik ga proberen of ik prettig fiets zonder zeem, ook voor een lange tocht. Ik hoop het wel eigenlijk. Dat deed ik over het algemeen al met mijn leren Brooks dus ik ga het zien.
Eerste dag gefietst met een C17. Echt wel even wennen. Ik hoop dat de bolling waar ik hier over lees nog wat in gaat deuken en dan een beetje gaat lijken op mijn leren Brooks. Zadel mag zich komende maanden op de woon-werk-fiets bewijzen. Anders gaat toch mijn leren zadel mee op reis volgend jaar.
IMG_2521.jpeg
Dat soort zadels gaat zich niet aanpassen aan je zitvlak en moet eigenlijk meteen goed zitten.

Heb je een reden dat je weggaat van je huidige zadel?
loknor schreef:
ma 20 sep, 2021 11:53
Dat soort zadels gaat zich niet aanpassen aan je zitvlak en moet eigenlijk meteen goed zitten.

Heb je een reden dat je weggaat van je huidige zadel?
Daar zijn de meningen over verdeeld dan begrijp ik. Ik lees ook dat dit zadel zich wel zou vormen naar je zitvlak.

De reden om dit als alternatief te onderzoeken is dat ik het vervelend vind om op reis steeds te moeten opletten dat mijn zadel niet te nat wordt. Maar als dit zadel het toch niet gaat worden voor lange tochten, dan zet ik hem om mijn mtb en ga ik weer heerlijk op mijn leren zadel zitten.

Misschien ontdek ik nu pas hoe geweldig dat leren zadel eigenlijk is. 8)
Sinds mei heb ik een nieuwe fiets en heb gekozen voor het Cambium 17 zadel. De eerste paar korte ritten vond ik het een geweldig zadel. Na een tweedaagse lange tocht, vervloekte ik het zadel. De pijn op mijn zitbotjes was zo hevig dat ik er misselijk van werd. De fiets weekenden daarna was ik echter weer erg tevreden....je moet altijd even wennen. Ook tijdens 2 weken fietsen in Belgie/Noord Frankrijk erg tevreden met het zadel.
Echter tijdens mijn laatste fietsvakantie in aug/sept. kreeg ik weer erg pijn op de zitbotjes. Er vormde zich zelfs een wondje en ja, dan is het afzien. Heb inmiddels nu bijna 4000 km op dit zadel gezeten dus ik snap er niks van. Ik fiets altijd met fietsonderbroek. Afgelopen weekend weer probleemloos 2 dagen 100+ km/dag gefietst. Ik geef het nog niet op maar heb wel mijn oude Brooks bewaard.
Auk schreef:
ma 20 sep, 2021 21:18
Sinds mei heb ik een nieuwe fiets en heb gekozen voor het Cambium 17 zadel. De eerste paar korte ritten vond ik het een geweldig zadel. Na een tweedaagse lange tocht, vervloekte ik het zadel. De pijn op mijn zitbotjes was zo hevig dat ik er misselijk van werd. De fiets weekenden daarna was ik echter weer erg tevreden....je moet altijd even wennen. Ook tijdens 2 weken fietsen in Belgie/Noord Frankrijk erg tevreden met het zadel.
Echter tijdens mijn laatste fietsvakantie in aug/sept. kreeg ik weer erg pijn op de zitbotjes. Er vormde zich zelfs een wondje en ja, dan is het afzien. Heb inmiddels nu bijna 4000 km op dit zadel gezeten dus ik snap er niks van. Ik fiets altijd met fietsonderbroek. Afgelopen weekend weer probleemloos 2 dagen 100+ km/dag gefietst. Ik geef het nog niet op maar heb wel mijn oude Brooks bewaard.
Hadden die ritten met zadelpijn, wondjes etc. iets gemeen? Bijvoorbeeld dat het warm was en je meer transpireerde dan op die tochten in België en N-Frankrijk?