Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vintage Deore shifters restauratie (ST-M092) - Forum Wereldfietser

Vintage Deore shifters restauratie (ST-M092)

Echt weer zo'n project van "waar ben ik nou weer aan begonnen" maar goed ik dacht slim te wezen en voor €22,- inclusief verzending een paar vintage "opknapper" shift/remhendels aan te schaffen om deze zelf weer werkend te krijgen...

Ik denk ik haal ze helemaal uit elkaar, maak alles schoon en zet ze dan weer in omgekeerde volgorde terug in elkaar. Niet moeilijk zou je denken, als je je koppie er maar bij houdt.

In eerste instantie ging alles ook prima; één voor één alles losgehaald en netjes op volgorde gelegd zodat ik alles in omgekeerde volgorde weer terug kon zetten.

Echter helemaal onder in het mechanisme van de rechter shifter zit een spiraalveer waar ik me geen raad mee weet. Dit is de veer die je versnellingskabel weer laat vieren (die je RD terug richting kleinste tandwiel zet bij top normal en de kabel in de shifter dus weer naar links trekt) Deze veer kan op twee manieren vastgezet: een beetje gespannen en 180 graden gedraaid maar dan is die heul erg strak gespannen. Zo strak dat ie zo weer losschiet bij het vastzetten of als het vastzitten uiteindelijk toch gelukt is, superzwaar schakelt.

Maar in de behuizing zit een uitsparing waardoor je de schakelaars eigenlijk maar op één manier kunt bevestigen en dat is de superstrakke stand. Doe je dit niet dan staan je schakelaars 180 graden verkeerd.

Is er iemand op dit forum die toevallig ervaring heeft met het uit elkaar halen en restaureren van dit soort shifters en die weet hoe deze veer gespannen moet worden? Ik weet het, een schot in het donker maar wie weet zijn er hier een paar ervaren knutselaars die raad weten.

Ik zal morgen nog een paar foto's plaatsen
Heb je aan dit soort plaatjes iets?: https://www.google.com/search?q=st-m092 ... 68&bih=944
Hoi, bedankt. Ja die had ik al gevonden maar hier staat het schakelmechanisme als een geheel blok weergegeven en daar zit nou juist het euvel
Mijn link leidt op mijn scherm ook naar een heleboel exploded-view-plaatjes, bij jou niet?
Ik heb gewoon op Google naar Afbeeldingen gezocht met de tekst st-m-092 shimano.

(Edit typo)
jawel maar die zijn niet allemaal van dezelfde shifters. Is allemaal ander Shimano spul.

Edit: ik zie wel één exploded view van deze shifters langskomen maar dat is telkens dezelfde
Ik denk niet dat Shimano ooit een exploded view van een shifter heeft gepubliceerd want Shimano beschouwt shifters niet als user serviceable. In die hoek moet je het dus niet zoeken, je beste gok is hopen dat iemand anders deze shifters al eens heeft open gemaakt en foto's of video op het net zet. Wat was trouwens de reden dat je ze hebt open gemaakt?
bdr schreef:
vr 10 sep, 2021 14:25
Wat was trouwens de reden dat je ze hebt open gemaakt?
Ik had ze als opknappers gekocht
Voor het geval je dit nog niet had gevonden.
https://si.shimano.com/#/en/search/Keyw ... e=st-m-092
Ik denk overigens dat je als je ze helemaal uit elkaar hebt weten te krijgen je iets te ver bent gegaan, ook in 1990 was niet alles van Shimano nog repareerbaar. Misschien dat je nog een onderdeel kan nabestellen (artikelnummers op de EV zoeken) maar goedkoop zal het niet zijn.
Wat er standaard met zulke dingen mis is na 15 jaar of zo, is dat het vet verhardt en de "klikker niet meer inklikt" zodat je bij het schakelen in het luchtledige lijkt te schakelen. Met WD40 kom je er snel achter of dit het geval is maar WD40 werkt slechts tijdelijk. Beter is om het hele ding van binnen grondig te ontvetten, wat niet altijd meevalt omdat het oude vet slecht oplost.
Maar ja, het probleem nu is anders.
Leon schreef:
vr 10 sep, 2021 16:34
Wat er standaard met zulke dingen mis is na 15 jaar of zo, is dat het vet verhardt en de "klikker niet meer inklikt" zodat je bij het schakelen in het luchtledige lijkt te schakelen. Met WD40 kom je er snel achter of dit het geval is maar WD40 werkt slechts tijdelijk. Beter is om het hele ding van binnen grondig te ontvetten, wat niet altijd meevalt omdat het oude vet slecht oplost.
Maar ja, het probleem nu is anders.
Klopt, paar keer goed doorspuiten met remreiniger spoelt meestal genoeg hard vet er uit, laten uitdruipen en ruim inspuiten met kruipolie en weer laten uitdruipen en dan als je de boel binnen in echt weer wat wil smeren/beschermen een lekkere scheut naaimachine olie er in en even schudden
Ja, die van mij zaten dus vol met zand en roest dus ik zag geen andere optie :P