Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TechnoTip, ergo flared compact racestuur - Forum Wereldfietser

TechnoTip, ergo flared compact racestuur

TechnoTip, ergo flared compact racestuur

Geen stukje voor de experts maar een klein stukje proza voor mensen die dit type stuur nog niet kennen en zich maar afvragen waarom die wielrenners zo breed rond rijden :D .
Complete verslag vind je op: op ze https://www.lismarq.com/post/technotip- ... -racestuur.



En daar sta je dan. Tussen de sturen. En je hoeft maar een vraag te beantwoorden, welk stuur zet je op je nieuw op te bouwen gravelbike?

Leek me zo simpel. Vele winters hebben we vol gekoerst tijdens de roemruchte vossenjachten. Met een oude racefiets crossen door de velden op zoek naar die ene emmer waar je je nummer in moest droppen. En als je de hele winter maar voldoende kou en ellende had doorstaan was je de winnaar van de vossenjacht en kwam je naam in het clubblad. En dat deden we, zoals gezegd, op een oude racefiets met een racestuur zo breed als je schouders. Zo hoorde dat.

En nu komen we met een flared racestuur aan met een kleine drop en reach. En nog ergonomisch ook.

Afbeelding

‘Doe maar een gewoon racestuurtje’: hoor ik mijzelf zeggen. Maar op weg naar huis kom ik achter 3 dingen: je bent een oude lul, je moet beter naar anderen luisteren en wat vroeger werkte kan nu misschien veel beter.

Dus het is een ergonomisch flared racestuur geworden met een kleine drop en reach.
En wat een genot! Dit is wat ons betreft HET stuur voor een gravelbike.

Maar wat is het eigenlijk?
Voor kenners schrijven we niets nieuws maar voor newbies een kleine uitleg.
Eigenlijk is het niets anders dan een racestuur die lekker breed uitloopt en waarvan de bocht lekker klein is.

Afbeelding

Op de foto hierboven zie je duidelijk dat de bocht schuin naar buiten staat. Voor wielrenners een drama omdat je zo meer wind vangt maar voor gravelracers een must. Je stuur is breder en zo hou je prima controle over je fiets. Ook voor omstandigheden in het mulle zand.

Afbeelding

Door de kleine bocht zit je ook net iets minder diep. je hebt een kleinere drop en reach. Dat noemen ze een compact stuur.
En om het af te maken is ons stuur ook nog ergonomisch. En dat houdt in dat de bovenkant van het stuur ligt omhoog gebogen is.
Hieronder vind je nog even alle termen terug.

Afbeelding
Afbeelding

We hebben veel racefiets ervaring maar ik had nooit gedacht dat onverhard rijden door mul zand of modder diep in de beugels van je racefiets kan. Op mijn oude racefiets gaan mijn handen dan toch automatisch naar de remhandels. Maar niet met dit stuur. Vandaag weer meer dan 100 km stevig offroad gereden en nagenoeg alleen in beugels gereden. Keren, draaien, klimmen, afdalen. Het kan allemaal.
Wij zijn om.
Door de ergonomie zitten iets meer rechtop en natuurlijk een heel stuk breder. Dat is echt even wennen maar eenmaal gewend dan wil je voor je gravelbike niets anders.

Flared ergonomisch racestuur met een kleine reach en drop. Gewoon deze zin meenemen naar je fietsenmaker.

En zoals altijd, ook bij dit type sturen zijn er heel veel verschillende uitvoeringen. Meer of minder ergonomisch, meer of minder drop, reach, flared, het kan allemaal.

Afbeelding
Marco Meijerink schreef:
do 09 sep, 2021 09:49
[
En daar sta je dan. Tussen de sturen. En je hoeft maar een vraag te beantwoorden, welk stuur zet je op je nieuw op te bouwen gravelbike?
Met de handen bovenop de remmen lijkt er me niet zoveel verschil te zijn met een gewoon racestuur.

In de beugels, dat is een ander verhaal. Ik kan geloven dat het prettiger rijdt op gravel. Maar ik vermoed dat er voor sommige mensen ook nadelen zijn. Als ik langere tijd moet rijden met gespreide armen dat krijgt ik rug-, nek- en schouderklachten.

Maar misschien rij je op een gravelfiets nooit langer dan een paar minuten onder in de beugels?
Mijn vakantiefiets is een gravel racer avant la lettre, met tot voor kort een 46 cm brede Nitto B177 Noodle Bar. Marten had destijds een 44cm bocht geadviseerd, maar ik was eigenwijs. Het resultaat was dat ik door dat brede stuur toch wat nekklachten kreeg. Vorig jaar heb ik dus na lange aarzeling een wat smaller stuur gemonteerd, een ook weer tamelijk klassiek Nitto B136 stuur. Dit stuur is ook 46 cm bij de uiteinden, maar omdat de drops flared zijn is het stuur bij de remhandles iets van 43 cm. Nekklachten heb ik niet meer. Het is een stuur in de traditie van de aloude randonneur sturen, dus licht naar boven gebogen (de NItto B135 gaat daarin nog verder). De reach is meer dan van de Noodle Bar, en dat bevalt mij nu juist weer wel.
Kan uiteraard alleen voor mijzelf spreken maar eerlijk gezegd was iets 'gespreider' rijden prettiger voor mijn lichaam.
In de beugels rijden heb ik niet een paar minuten gedaan.....meer een paar uur. Dat was juist het verrassende. Dat ging echt heel goed/lekker. Maar goed, je hebt gelijk, het is de ervaring van ons en de mensen die we rond gravelen kennen. Of dat voor iedereen geldt weet ik helaas niet.
Zijn fijne sturen, ik rij nu 2 jaar met een 50cm Funn G-Wide op m'n Fargo en dat bevalt ook erg goed...
derdekeer schreef:
do 09 sep, 2021 10:15
Met de handen bovenop de remmen lijkt er me niet zoveel verschil te zijn met een gewoon racestuur.
Inclusief dat de remmen dan moeilijk bereikbaar zijn wat voor mij geen optie is, ik wil direct kunnen remmen.

Zie de foto waar Reach en Drop in staat: dat "ergonomische" was onnodig geweest als de voorbouw een centimetertje meer naar boven had gewezen. Dan had het stuur op dezelfde plek gezeten.
Zoals Wim ook zegt, dit is een variant (één van de velen) op het aloude randonneursstuur.
Die “ergonomische” verhoging van het stuur is niet nodig als je fiets de juiste zit heeft. Als je rechterop wilt zitten op je bestaande fiets (eigenlijk te diep zittende fiets) is het wel handig.
Een breed uitwaaierende drop lijkt me persoonlijk onprettig, maar ik rijd op asfalt.
Voorkeuren voor sturen zijn sowieso erg persoonlijk, net als zadels.
De Nitto M177 heeft een andere truc om rechterop te zitten; 5 graden terugwijking van het horizontale deel. Voordeel is dat bij zo’n stuur de remgrepen wel min of meer verticaal zitten. (En naar mijn idee beter bedienbaar)
Leuk een topic over gravelbars, daar kunnen we nog eeuwig over doorbomen ;-) Ik zit nu aan stuur nummer 3, na een Ritchey Venturemax en een Salsa Woodchipper heb ik onlangs een Pro Discover 30º flare gemonteerd maar dat is het ook nog niet helemaal. Als iemand een stuur kent met vergelijkbare "outsweep" als een Salsa Woodchipper maar met een normaal gevormde drop laat het mij weten.

Het stuur in de review ziet er redelijk standaard uit, voor een gravelbar. Ik begrijp niet goed waarom de lezer niet mag weten over welk stuur het gaat. Persoonlijk denk ik dat het een Ritchey Ergomax stuur is, of misschien een Specialized Hover.
bdr schreef:
do 09 sep, 2021 12:15
Als iemand een stuur kent met vergelijkbare "outsweep" als een Salsa Woodchipper maar met een normaal gevormde drop laat het mij weten.
Zoiets?
https://www.bike24.com/p2271530.html?me ... ,1900,1903
Leon schreef:
do 09 sep, 2021 10:46
Inclusief dat de remmen dan moeilijk bereikbaar zijn wat voor mij geen optie is, ik wil direct kunnen remmen.
Ja, dat was mijn tweede opmerking. Als je bovenop de remgrepen rijdt met een paar vingers aan de remhendels, krijg je een houding van de hand die me onnatuurlijk overkomt. Idem in de beugels, en in dat geval komt er nog bij dat de houding van de hele arm verandert. Ik verwacht pijn aan polsen en schouders, nek etc.
Maar goed, misschien vergis ik me. Ik vergis me daarentegen niet als ik stel dat een stuur voor mij persoonlijk niet te breed mag zijn. Ieder zijn ding etc. Misschien is er een trade-off tussen lichaamscomfort en stuurcomfort op gravel die je er moet bijnemen, net zoals je dat hebt bij een MTB-stuur.
Of een remgreep goed of slecht aanvoelt, wordt bepaald door de combinatie van stuur en remgrepen.
Als ik mijn SRAMgrepen vervang door Shimanogrepen, krijg ik ook klachten, met hetzelfde stuur.

Het komt de discussie over het stuur ten goede als mensen schrijven met wat voor grepen ze rijden.
bdr schreef:
do 09 sep, 2021 12:15
Ik begrijp niet goed waarom de lezer niet mag weten over welk stuur het gaat.
Mag zeker wel. Geen speciale reden waarom ik het merk niet genoemd heb. Gaat om een Ergotec stuur. Type moet ik even achterhalen. Leuk dat mensen uit verschillende invalshoeken ernaar kijken en erop reageren. Zo hebben wij dat ook gedaan. Doel van dit stuur is om onverhard te rijden over mulle paadjes en dan zijn de eisen uiteraard anders dan voor een snelle racer. En ja, je kan met elke fiets/stuur/versnelling/frame/banden/wielen onverhard rijden..... :D
Een breder stuur geeft natuurlijk meer hefboom, maar in mijn ervaring fietsen tegenwoordig toch teveel mensen met een te breed stuur. En om de vraag over remgrepen te beantwoorden: Magura HS66.
Marco Meijerink schreef:
do 09 sep, 2021 15:18
bdr schreef:
do 09 sep, 2021 12:15
Ik begrijp niet goed waarom de lezer niet mag weten over welk stuur het gaat.
Mag zeker wel. Geen speciale reden waarom ik het merk niet genoemd heb. Gaat om een Ergotec stuur. Type moet ik even achterhalen.
Ha, dat stuur is vrij nieuw. Het is een Ergotec / Humpert Randonneur ER-20. 20 mm rise, 16º flare, verkrijgbaar in 420mm en 440mm. Proficiat met de foto's, die zijn een pak beter dan die op de site van Ergotec zelf.
Ik moest toch goed kijken voordat ik de vorm van het stuur zag. Foto's van precies van voor of precies van opzij werken erg grafisch maar maken de vorm van iets niet het beste duidelijk voor de menselijke beschouwer.
Wellicht een kleine toevoeging, ik lees dat Leon en ik geloof Joris aangeven dat een ergonomisch stuur onnodig zou zijn als de hoogte beter was ingesteld. De verhoging in het stuur kan inderdaad wat meer hoogte geven als je dat nodig hebt (zeker als je stuurpen al afgezaagd hebt is dat wel handig). Maar het is veel meer bedoeld als 'vering'. Door de lichte kromming zit er iets meer vering in het stuur zodat de klappen niet zo hard aankomen. Nou moet ik zeggen dat ik dat wel moeilijk vindt om te beoordelen. In de praktijk is dat niet te doen. Maar de verkopers van de sturen vertellen dat dus dan moet het kloppen :D
Het voorgaande model de 'Ergotec randonneur', zonder RE-20 is quasi hetzelfde stuur, maar zonder de verhoging. Bestaat dus ook voor zij die twijfelen aan het nut van die verhoging. Ik heb het gemonteerd op mijn omgebouwde Vlerick en ben er blij mee: beetje flare maar niet te veel.
De logica achter deze zgn gravelsturen ontgaat mij volledig.
Als het spannend wordt, wil ik hoger zitten, en wil ik een breed stuur.
Als het recht toe recht aan is, wil ik diep zitten, en de onderarmen dicht bij elkaar.
Dat levert een stuur op met de bocht naar binnen.
Het ziet er niet uit.
Masr het is wel logisch.
He jij daar spoorzoeker, je verpest de markt! Gravelbikes zijn harstikke nieuw en in zwang dus veel beter en je moet wel meegaan met de tijd want de toekomst hou je toch niet tegen. :wink:
spoorzoeker schreef:
do 09 sep, 2021 20:08
De logica achter deze zgn gravelsturen ontgaat mij volledig.
Als het spannend wordt, wil ik hoger zitten, en wil ik een breed stuur.
Als het recht toe recht aan is, wil ik diep zitten, en de onderarmen dicht bij elkaar.
Dat levert een stuur op met de bocht naar binnen.
Het ziet er niet uit.
Maar het is wel logisch.
Mijn excuses aan allen en de TS dat ik weer reageer. Zeg maar wanneer ik moet stoppen. Het is niet mijn bedoeling om kritiek te leveren of het plezier van een nieuwe aankoop te kelderen. Maar als iemand die lang heeft moeten zoeken naar de juiste houding en het juiste (race-)stuur, ben ik gefascineerd door deze vormen.

Eén voordeel lijken ze me alvast te hebben: je kunt gemakkelijker een stuur-rol kwijt.

Ondanks mijn 25-millimeter-bandjes en mijn ordinaire racestuur doe ik wel eens gravelpaadjes met de racefiets. Van die paadjes waarvoor de echte gravelrijder zijn neus ophaalt, maar toch. Ik zit dan vrijwel nooit in de beugels. Meestal is een dergelijke rit een beetje "technisch" en dat zit ik net als spoorzoeker liever wat meer rechtop, met de handen on the hoods zoals ze dat in het Vlaams zeggen. Dan zie ik geen voordeel aan een gravelstuur. Of is het op die plaats ook breder dan een racestuur?

Occasioneel ga ik wat harder en dan gaan de handen onder in de beugels. Maar dat is alleen op gemakkelijke stukken gravelpad - en ik zie niet hoe je daar veel voordeel haalt uit die centimeters breedte extra.

Of zie ik het helemaal verkeerd? Staat het stuur van een gravelfiets veel hoger, zodat mijn positie on the hoods ongeveer overeenkomt met een positie in de beugels op een gravelfiets? Het valt me inderdaad op dat de mensen op een gravelfiets die ik zie, over het algemeen eerder rechtop zitten.