Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TechnoTip, ergo flared compact racestuur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

TechnoTip, ergo flared compact racestuur

Shadow schreef:
do 09 sep, 2021 12:21
bdr schreef:
do 09 sep, 2021 12:15
Als iemand een stuur kent met vergelijkbare "outsweep" als een Salsa Woodchipper maar met een normaal gevormde drop laat het mij weten.
Zoiets?
https://www.bike24.com/p2271530.html?me ... ,1900,1903
Nee dat ook niet, dit stuur heeft ook alleen maar flare. Maar toch bedankt.

Het is moeilijk uit te leggen, en zoals Leon al opmerkte, lastig om de vorm van een stuur te fotograferen dus heb ik geprobeerd te schetsen wat ik bedoel:

Een normaal stuur:
normaal.png
normaal.png (8.03 KiB) 1011 keer bekeken
Een stuur met flare:
flare.png
flare.png (14.22 KiB) 1011 keer bekeken
Een stuur met outsweep:
outsweep.png
outsweep.png (14.27 KiB) 1011 keer bekeken

Het Salsa Woodchipper stuur heeft én outsweep én flare, ik vond de combinatie heel comfortabel. Wat niet comfortabel is, is de vorm van de drop:
salsa.png
salsa.png (5.31 KiB) 1011 keer bekeken
Hier krijg ik mijn remhendels niet fatsoenlijk op weg, ik heb liever een normale compact drop:
compact curve.png
compact curve.png (5.16 KiB) 1011 keer bekeken
Dus ik zoek een stuur met outsweep en flare en een compact drop.
nicolevelo schreef:
do 09 sep, 2021 16:02
Het voorgaande model de 'Ergotec randonneur', zonder RE-20 is quasi hetzelfde stuur, maar zonder de verhoging. Bestaat dus ook voor zij die twijfelen aan het nut van die verhoging. Ik heb het gemonteerd op mijn omgebouwde Vlerick en ben er blij mee: beetje flare maar niet te veel.
Dus die superbrede Ritchey Venturemax was het niet?
Ik rij met Ritchey Butano icm Sram. asfalt, gravel divers, singletracks.

Dat stuur heeft een 'klassieke' compacte bocht. vind ik fijn. 12 graden flare, 2 graden flare out (/outsweep), en 4 graden backsweep ook nog. Te lage getalletjes voor bdr, maar wel datzelfde idee.

Hoe bevalt dat: flare out is vooral heel erg fijn voor de handstand ( :shock: ) en polsen. nog wat meer zou nog mooier uitkomen, voor mijn armen. Zou niet meer anders willen, ook niet op de wegfiets.

Flare van de bocht is vooral ook fijn om de switch van handen op de hoods naar beneden en terug mooier te maken. Heel intuïtief. De extra breedte onderin maakt rammen op landwegen, kasseien, strakke bospaden etc absoluut leuker en makkelijker, maar overdrijven kan ook. Denk ik. Flare combineert met Sram heel netjes, die greep staat waar ik hem verwachten zou in alle posities. Combinatie met Shimano vind ik net wat minder vooral onderin (test setup gemaakt met r7000 grepen).

Ik rij op asfalt veel met ellebogen gehoekt, polsen bovenop de bocht/hoods. Gaat met deze setup fijn. Dit lijkt me veel minder mooi uitkomen in het geval van veel meer flare. Die 12 graden op dit stuur zijn naar m'n smaak eigenlijk best optimaal.

Op singletrack vrijwel alles op de hoods. Gewoon heerlijk, niets aan veranderen. niet te smal stuur kiezen.

De backsweep op een racebocht kan ik prima missen. Daar staan m'n handen zelden, en zo smal werkt backsweep eerder negatief voor de polsen.

Verhoging lijkt me eerlijk gezegd waardeloos. Voor je handen op die plek, voor een tellertje/lampje etc, zie daar geen voordeel in.


Tot zover mijn bijdrage :D
Het valt mij op dat bij een gravelbike heel vaak wordt gekeken/gesproken over een vorm van een racestuur.

Bijna alles kan een gravelbike zijn: aandrijving, remmen, stuur, zadel, het is allemaal minder bepalend dan wat voor een banden je gebruikt.

Ik rij al een jaar of 7 op een Santos gravelbike met een Satori Beachrace Ergo stuur. Ik combineer mijn graveltochten met mtb tracks en daardoor gebruik ik het “hele” stuur. Wat ik om mij heen zie is dat veel gravelbikers het onderste deel van het stuur niet nodig hebben want niet gebruiken.

Doordat ik niet sterk genoeg ben in mijn armen heb ik door het gravelbike stuur 2 golfellebogen opgelopen en kan ik (voorlopig) niet meer met racestuur-achtige sturen uit de voeten.

Ik rij nu met FSA Metropolis sturen met de drop naar beneden (Santos 4.29) een Surly Moloko stuur (Santos Trekking Lite) en 2 fietsen met een Jones H-bar (Santos Double Travel/Cannondale Los Dos tandems). Daarmee heb ik geen problemen meer met mijn armen en kan ik de routes blijven rijden zoals ik dat deed.

Gravelbikes zijn dus ook gravelbikes zonder dat er een “echt” gravelbike stuur op zit. Wellicht interessant om het gravelbiken ook eens op een andere manier in te vullen. Vooral belangrijk als je een keuze maakt voor het schakelen en remmen…

En dan de banden. Tja…, heb je even?
De fietsindustrie is het met je eens, zie de opkomst van de zogeheten 'flat bar gravel bike' (bijv. Specialized Diverge Evo, Marin DSX). Voorheen ook wel hybridefiets genoemd. :wink:
R!k schreef:
za 01 jan, 2022 11:58
De fietsindustrie is het met je eens, zie de opkomst van de zogeheten 'flat bar gravel bike' (bijv. Specialized Diverge Evo, Marin DSX). Voorheen ook wel hybridefiets genoemd. :wink:
Flat Bar Gravel Bike het nieuwste? Hahaha, ik ben in mijn nopjes. :lol: :lol: :lol: Ik fiets al 29 jaar op zo'n fiets.
Iedereen gelukkig nieuwjaar!
R!k schreef:
za 01 jan, 2022 11:58
De fietsindustrie is het met je eens, zie de opkomst van de zogeheten 'flat bar gravel bike' (bijv. Specialized Diverge Evo, Marin DSX). Voorheen ook wel hybridefiets genoemd. :wink:
Zo houden ze de consumenten wel lekker bezig. Met een dropbar zijn ben je beperkt in de lage versnellingen (of je moet bezig gaan met externe leveranciers of elektronische schakeling (die laatste wordt nu ook standaard geleverd... maar je bent dan wel vaak 5k of meer kwijt)) wat met een flatbar geen enkel probleem is. Daarnaast is de groepset gewoon veel goedkoper.

Met de gravelbike werd de consument gedwongen tot een dropbar en op extra kosten gejaagd als deze een MTB-bereik wilde. Als "oplossing" komt de industrie nu die met een soort MTB met starre vork... goh...
Ik heb al jaren op mijn Velotraum Speedster (gravelbike + vakantiefiets) zo een breed venturemax stuur. Nooit aan gedacht dat het beter kan, behalve af en toe een nieuw lintje.

Die brede beugels zijn onwijs prettig bij het afdalen over slechte ondergrond, zoals routes forrestieres of als het technisch wordt. Wel irritant aan zo een stuur is dat ik een parkeerrem erbij heb. Als ik heel hard geremd heb, en de blokjes zijn wat ingesleten, blijven mijn remhendels in tegen het stuurlint geklemd. :lol:
Aangezien het hele boeltje mechanisch is moet ik dan met de imbus even de blokjes naar de schijven draaien en komen de grepen niet meer tegen het lint.

Het is trouwens wel een beetje veel Robert en Santos! En ik begrijp al helemaal niet die Ergo verhoging van Santos: WAAR MOETEN DE OUDERWETSE STUURTASSEN ROBERT??? :?
Tja, als ik bij een Koga Testcentre zou werken, dan zou het misschien wat meer Koga’s zijn. Moar dat is nie… 😄

Als je wat dichter bij het vuur zit, dan laat je je er ook wat sneller door verwarmen.

Dat gravel stuur met rise is niet zo zeer iets dat Santos voorschrijft, het is meer een keuze die de fietser zelf maakt. En omdat gravelbikes vaak een wat korter en lager balhoofdbuis hebben, kan het wel een oplossing zijn voor mensen die (uiteindelijk toch) wat hoger willen zitten terwijl de stempijp dat niet (meer) toelaat.

En een stuurtas…, die krijgen we er altijd wel netjes op.