Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura Hs11 carbotec hendel waarschuwing - Forum Wereldfietser

Magura Hs11 carbotec hendel waarschuwing

Samenvatting: De nieuwste HS11 grepen zijn een afrader en in mijn ogen zelfs gevaarlijk.

Magura en ik zijn al twaalf jaar niet de beste vrienden... en eergsiteren gaf ook de nieuwste versie van de HS11 greep het op (toevoeging: één jaar, iets minder dan 10k km). Het tonnetje waar je de slag meeregelt spoot er spontaan uit bij een stoplicht, remdruk meteen helemaal weg. Spuitgegoten kunststof en fijn schroefdraad.. debiel... waarom maakt Magura dit soort idioot slechte hendels*?

Afbeelding

Op mijn oude fiets zaten deze grepen:

Afbeelding

In 6 jaar en 3x de wereld rond (drie fietsen/gebruikers) ééntje kapot door valpartij (dat kan) en ééntje kapot door onbekende reden (mag ook met dat kilometrage).

Toen kreeg ik deze grepen (6 jaar, 2 fietsen, we zijn allebei weer de wereld rond):

Afbeelding

Wat een drama...
- sierkapjes die afbreken/eraf vallen
- SPELING. Na een jaar kon ik de hevels al in drie dimensies bewegen (zaten nog steeds vast en deden het wel).
- Na twee jaar alle vier de originele grepen vervangen... maar uiteraard komst zoiets gewoon terug.

In 2020 nieuwe grepen HS11 spuitgegoten, geen speling, maar nu dus binnen een jaar een greep total loss met een potentieel catastrofaal falen. :evil:

Uit ellende ga ik nu voor de HS33R, maar daarvan weet ik al dat die ook niet bepaald bulletproof is. Gelukkig kan je wel wat onderdelen vervangen, dus wie weet.

Afbeelding

Anders wordt het kijken naar zogeheten trials hendels (third party), die zijn in ieder geval niet spuitgegoten.


* De frankenbrake: "Shigura" (Magura pistons met Shimano hevels) is direct voortgekomen uit het al jaren compleet falen van Magura remhendels, ondanks dat de pistons top zijn).
Misschien is dit iets om bij de NVWA te melden? Misschien zijn ze wel geïnteresseerd in remmen die plots weigeren.
Leon schreef:
wo 08 sep, 2021 11:30
Misschien is dit iets om bij de NVWA te melden? Misschien zijn ze wel geïnteresseerd in remmen die plots weigeren.
Als ik die website bekijk heb ik het idee dat dat voor voedsel e.d. is.

Sowieso wordt het misschien een lastig verhaal, zit natuurlijk al richting de 10.000km op die greep en ondanks dat ik (en waarschijnlijk iedereen hier) dat een compleet normaal kilometrage vindt is dat volgens mij voor de gemiddelde fietser eerder 5 jaar fietsen :wink:

Magura komt er al jaren mee weg dat hun remhendels van slechte kwaliteit zijn, ik vrees toch dat er eerst iemand heel erg moet verongelukken of dat mensen met hun portemonnee keuzes gaan maken.
Upgraden naar een nog ouder type dan de afgebeelde exemplaren kan ook nog.

Hoe langer je terug gaat, des te minder beroerd ze worden...
loknor schreef: Magura komt er al jaren mee weg dat hun remhendels van slechte kwaliteit zijn, ik vrees toch dat er eerst iemand heel erg moet verongelukken of dat mensen met hun portemonnee keuzes gaan maken.
Dat doen ze al richting schijfremmen en daar zorgt Magura indirect voor...mijn vrouw heeft firmtechs op haar IdWorx... :cry:
loknor schreef:
wo 08 sep, 2021 11:15
De frankenbrake: "Shigura" (Magura pistons met Shimano hevels) is direct voortgekomen uit het al jaren compleet falen van Magura remhendels, ondanks dat de pistons top zijn).
Van de schijfremmen ken ik die combi omdat de remhendels ook daar wel eens falen, maar werkt het ook met HS33?
Jurr schreef:
wo 08 sep, 2021 15:32
loknor schreef:
wo 08 sep, 2021 11:15
De frankenbrake: "Shigura" (Magura pistons met Shimano hevels) is direct voortgekomen uit het al jaren compleet falen van Magura remhendels, ondanks dat de pistons top zijn).
Van de schijfremmen ken ik die combi omdat de remhendels ook daar wel eens falen, maar werkt het ook met HS33?
Helaas niet :(
loknor schreef:
wo 08 sep, 2021 13:46
Leon schreef:
wo 08 sep, 2021 11:30
Misschien is dit iets om bij de NVWA te melden? Misschien zijn ze wel geïnteresseerd in remmen die plots weigeren.
Als ik die website bekijk heb ik het idee dat dat voor voedsel e.d. is.

Sowieso wordt het misschien een lastig verhaal, zit natuurlijk al richting de 10.000km op die greep en ondanks dat ik (en waarschijnlijk iedereen hier) dat een compleet normaal kilometrage vindt is dat volgens mij voor de gemiddelde fietser eerder 5 jaar fietsen :wink:
Grappig, als het om bijvoorbeeld auto's gaat lees je nooit dit soort reacties van "doe maar niet, het lukt toch niet". Als remmen van auto's na veel kilometers onaangekondigd zouden weigeren zou het is alle media staan. Maar ach, wij zijn maar fietsers, zonder veiligheidskooi of plofzakken. Wij gaan gewoon rechtstreeks met de knar tegen het beton.
Leon schreef:
wo 08 sep, 2021 15:48
...Maar ach, wij zijn maar fietsers, zonder veiligheidskooi of plofzakken. Wij gaan gewoon rechtstreeks met de knar tegen het beton.
Je hebt toch keuzevrijheid bij de aankoop van je fiets? Koop -niet jij, maar in het algemeen- dan fatsoenlijk spul, zou ik zeggen. Of ga anders lopen.
loknor schreef:
wo 08 sep, 2021 11:15
Magura en ik zijn al twaalf jaar niet de beste vrienden... en eergsiteren gaf ook de nieuwste versie van de HS11 greep het op (toevoeging: één jaar, iets minder dan 10k km). Het tonnetje waar je de slag meeregelt spoot er spontaan uit bij een stoplicht, remdruk meteen helemaal weg. Spuitgegoten kunststof en fijn schroefdraad.. debiel... waarom maakt Magura dit soort idioot slechte hendels*?
Waardeloos. en dank voor de waarschuwing.

D'r is met Magura wat merkwaardigs gaande. Al decennia (in mijn geval, denk vanaf 2004 ofzo) volop klachten over lekkende remgrepen en idd niet bepaald verbeteringen sindsdien.

Maar wél al die jaren de mantra (vanuit de handel, vanuit een romantiseren van wat ooit was?) "neem hydraulische velgremmen als je echt goede en betrouwbare remmen op je fiets wilt". Zo jammer dat Magura nu eenmaal nooit een serieus concurrent heeft gekregen.

Hier nog op één fiets HS remmen. Die met de rooie draaiknoppies. dat was kennelijk nog een goeie?
Grandonneur schreef:
wo 08 sep, 2021 17:06
Hier nog op één fiets HS remmen. Die met de rooie draaiknoppies. dat was kennelijk nog een goeie?
De rem zelf wel maar het spuitgegoten aluminium is erg bros, dus monteren op een stuur met een bocht moet met beleid, je kan de opening maar een klein beetje groter maken. Waarom ze niet voor een 2 bouts constructie hebben gekozen zal wel een financiële zijn.
Leon schreef:
wo 08 sep, 2021 15:48
Grappig, als het om bijvoorbeeld auto's gaat lees je nooit dit soort reacties van "doe maar niet, het lukt toch niet". Als remmen van auto's na veel kilometers onaangekondigd zouden weigeren zou het is alle media staan. Maar ach, wij zijn maar fietsers, zonder veiligheidskooi of plofzakken. Wij gaan gewoon rechtstreeks met de knar tegen het beton.
Het is met de kwaliteit van Magura niet bijzonder goed, naar het ligt ook weer niet zo dramatisch als jij nu zegt.

Er zijn gerust wel recalls bij fietsonderdelen, zo heeft Magura de MT6 en MT8 teruggeroepen. Magura remgrepen gaan meestal kapot na impact, niet zo spontaan total loss als nu bij mij. Neemt niet weg dat wat ik nu meemaakte behoorlijk fout is en dat het feit dat Magura grepen gaan rammelen na een jaar is ook niet bepaald fijn.

Ik heb Magura gemaild, kijken wat hun reactie is.
willem.m schreef:
wo 08 sep, 2021 16:47
Leon schreef:
wo 08 sep, 2021 15:48
...Maar ach, wij zijn maar fietsers, zonder veiligheidskooi of plofzakken. Wij gaan gewoon rechtstreeks met de knar tegen het beton.
Je hebt toch keuzevrijheid bij de aankoop van je fiets? Koop -niet jij, maar in het algemeen- dan fatsoenlijk spul, zou ik zeggen. Of ga anders lopen.
Zo werkt het niet. Als je in Nederland iets koopt mag je er van uitgaan dat dat veilig te gebruiken is.
Dat de overheid zich met veiligheid bemoeit hebben we veel te danken.
Het punt zit niet in de keuzevrijheid maar in het aanbieden van iets ondeugdelijks.
Leon schreef:
wo 08 sep, 2021 19:37
Zo werkt het niet. Als je in Nederland iets koopt mag je er van uitgaan dat dat veilig te gebruiken is.
Dat de overheid zich met veiligheid bemoeit hebben we veel te danken.
Het punt zit niet in de keuzevrijheid maar in het aanbieden van iets ondeugdelijks.
Daar ben ik het mee eens... ik snap sowieso niet zo goed waarom Magura niet betere grepen maakt, want de meeste merken hebben dat prima op orde. Gewoon nokken met spuitgegoten kunstof met schroefdraad... en zorg ervoor dat je hendels een stevig scharnier punt hebben, zonder dat je je hendel de andere kant op kan "hyper extenden". Het is niet alsof je hier een ingnieurs probleem hebt wat nog niemand heeft weten op te lossen. :?

Ik geloof niet zo in het "kosten" aspect, los dat dat ook voor andere merken geldt, ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor de verkopen.

Reputatie win je niet zomaar terug en je proeft toch steeds meer dat Magura op dit punt het (met name in de MTB wereld) niet meer is wat het was.

Posts als deze helpen niet :shock:

https://ridemonkey.bikemag.com/threads/ ... st-4520894
loknor schreef:
wo 08 sep, 2021 11:15
Samenvatting: De nieuwste HS11 grepen zijn een afrader en in mijn ogen zelfs gevaarlijk.

Magura en ik zijn al twaalf jaar niet de beste vrienden... en eergsiteren gaf ook de nieuwste versie van de HS11 greep het op (toevoeging: één jaar, iets minder dan 10k km). Het tonnetje waar je de slag meeregelt spoot er spontaan uit bij een stoplicht, remdruk meteen helemaal weg. Spuitgegoten kunststof en fijn schroefdraad.. debiel... waarom maakt Magura dit soort idioot slechte hendels*?

Afbeelding
Daar sta je dan zonder rem... das mooi .....
Maar in de HS11 hendel zit een kunststof stelboutje die je met een torx sleutel indraait om te compenseren voor het slijten van de remblokken, dat stelboutje duwt tegen de hoofdcilinder die de olie naar de klauwen drukt, dus ben verbaast dat hij er uit spoot, letterlijk met een straal[tje] olie?

Dat heb ik op het werk nog niet gezien, moet eigenlijk zeggen dat de Magura velgremmen niet heel veel problemen geven, ze zitten vaak op de betere [ duurdere] fietsen die meestal gekocht worden door klanten die veel fietsen, moet ze wel regelmatig wat bij vullen en veel in de pekel fietsen en je fiets daarna niet goed schoonmaken vinden ze wat minder leuk
Mr. Z schreef:
wo 08 sep, 2021 21:53

Daar sta je dan zonder rem... das mooi .....
Maar in de HS11 hendel zit een kunststof stelboutje die je met een torx sleutel indraait om te compenseren voor het slijten van de remblokken, dat stelboutje duwt tegen de hoofdcilinder die de olie naar de klauwen drukt, dus ben verbaast dat hij er uit spoot, letterlijk met een straal[tje] olie?
Boutje vloog eruit, mijn vrouw heeft hem nog opgepakt. Draad geruïneerd.
Dat heb ik op het werk nog niet gezien, moet eigenlijk zeggen dat de Magura velgremmen niet heel veel problemen geven, ze zitten vaak op de betere [ duurdere] fietsen die meestal gekocht worden door klanten die veel fietsen, moet ze wel regelmatig wat bij vullen en veel in de pekel fietsen en je fiets daarna niet goed schoonmaken vinden ze wat minder leuk
TBH... Magura HS33 zit eigenlijk allang al niet meer op echt dure fietsen en verdwijnt nu ook heel snel uit het middensegment, ten faveure van de veel goedkopere en ronduit superieure Shimano MT200.

Betreft problemen, I agree to vehemently disagree. Natuurlijk, we halen wel giga kilometrages, maar ik heb minimaal 10 levers vervangen (op 200.00km, 4 fietsen, 2 gebruikers).. dat is echt teveel. Ik geloof dat Grandonneur ook niet onverdeeld positief is. Misschien zijn we uitzonderingen, maar als ik zie dat ik ook mijn gloednieuwe HS33r kan je hyperextenden dan weet ik al dat dit geen 50.000km gaat worden voor mijn dagelijkse fiets... :evil:

Als ik de reach indraait creeer je ook ruimte om de hendel met een vinger en echt minimale kracht weer terug te bewegen. Veert uiteraard weer terug naar de goede stand, maar mijn ervaring met Magura is op dit punt heel duidelijk... een paar stootjes en dan wordt dat kleine beetje meer en meer...
Over de HS33r pkwetsbaarheid is een leuke review van Michiel waarin er onder de paar reacties het voorval wordt gedupliceerd. De bouwer uit Kiel -Windeweer is ook klaar met de hendels van Magura.

Ik snap dat dit voor jouw verbazingwekkend zal klinken aangezien je dit nooit ziet, maar lees maar de Frankenbrake draad door... alleen Magura heeft remhendels die op deze schaal uit elkaar vallen. SRAM, Hope, Shimano hebben allemaal hun eigen nukken, maar dat niet :wink:
Ze zijn inderdaad ook in Kiel Windeweer al een tijd niet meer populair. Ik vrees dat dit het gevolg is van het gebruik op Ebikes. Die worden massaal met Magura velgremmen uitgerust, maar anders dan bij dure traditionele fietsen waarop ze vroeger bij uitstek gemonteerd werden, is prijs in de Ebike markt veel belangrijker. Dat althans is mijn hypothese.
Wim schreef:
do 09 sep, 2021 15:18
Ze zijn inderdaad ook in Kiel Windeweer al een tijd niet meer populair. Ik vrees dat dit het gevolg is van het gebruik op Ebikes. Die worden massaal met Magura velgremmen uitgerust, maar anders dan bij dure traditionele fietsen waarop ze vroeger bij uitstek gemonteerd werden, is prijs in de Ebike markt veel belangrijker. Dat althans is mijn hypothese.
Dat zou betekenen dat ze over de jaren goedkoper zijn geworden. Is dat inderdaad zo?
Wim schreef:
do 09 sep, 2021 15:18
Ze zijn inderdaad ook in Kiel Windeweer al een tijd niet meer populair. Ik vrees dat dit het gevolg is van het gebruik op Ebikes. Die worden massaal met Magura velgremmen uitgerust, maar anders dan bij dure traditionele fietsen waarop ze vroeger bij uitstek gemonteerd werden, is prijs in de Ebike markt veel belangrijker. Dat althans is mijn hypothese.
Sorry maar flipflapflauwekul.

1. Magura wordt juist alleen maar duurder.
2. Magura velgremmen zijn al heel lang niet massaal in gebruik in de ebike wereld. Batavus heeft ze allang niet meer.
3. Het grootste deel van de ebike wereld gaat niet om prijsvechten en ook in dat segment heeft Magura nooit wat te zoeken gehad.
4. Als je de links las dan had je begrepen dat het probleem ook aanwezig is bij de duurste MTB groepen, waar we bedragen zien waar zelf Santos kwijlend bij kan kijken.

Het einde aan de Magura velgrem is vooral omdat een schijfrem op alle fronten superieur is.

Het probleem van de remgrepen? Dit zie je zowel bij hun velgremmen als hun schijfremmen. Al heel lang, deels inherent aan hun vasthoudendheid om te spuitgieten, anderszijds hun cylinder plaatsing in hun topmodellen, waardoor het scharnierpunt per definitie. heel kwetsbaar is.
Grandonneur schreef:
do 09 sep, 2021 16:07
Dat zou betekenen dat ze over de jaren goedkoper zijn geworden. Is dat inderdaad zo?
Marktprijs van een HS33 set is nu 4x een instap Shimano rem, dus nee.
Tja, ik zie nog steeds heel veel Magura velgremmen op Ebikes, en technisch valt daar best wat voor te zeggen. Over de prijs kunnen wij als consument niets zeggen, want wat wij in de winkel betalen staat niet in verhouding tot de heel veel lagere inkoopprijs voor een fietsfabrikant. Maar hoe dan ook, het is treurig, net als het verdwijnen van de HS66 remmen voor racesturen. Ik prijs me gelukkig dat ik die nog heb, en dat ik een reserveset had toen vorig jaar een greep het na vele jaren begaf.