Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura Hs11 carbotec hendel waarschuwing - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Magura Hs11 carbotec hendel waarschuwing

Okay mijn excuses, ik vind je eerste sneer onverdiend, maar die had ik langs me heen moeten laten gaan.
derdekeer schreef:
vr 10 sep, 2021 13:31
Na dit verhaal gelezen te hebben, is mijn conclusie dat een rem van Magura nooit op een van mijn fietsen zal staan.
Bij mij ook niet meer, maar dan vooral omdat ik remgrepen blijf vervangen (en steeds vaker) en omdat er een merk is dat goedkoper is (ook qua schijfremmen) en het (op het gebied van grepen) beter doet. Wat dat betreft ga ik nu niet opeens mijn twee huidige fietsen ombouwen naar V-brakes (wel naar de duurdere grepen die niet helemaal zijn spuitgegoten)

Betreft deze greep van het nieuwste type is de grote vraag natuurlijk: Hoe uitzonderlijk is mijn probleem?

Aangezien het hier gaat om een klein moertje in een spuit gegoten lichaam waar wel wat druk op komt te staan omdat het de cilinder in drukt denk ik persoonlijk dat dit niet veilig is... maar dat onderbouw ik op gevoel en nu een hele vervelende ervaring. Oftewel onderbuik+anecdote.

De greep ligt bij Magura, ik ga het verder wel horen.
Hou ons op de hoogte, want het kan best interessant worden.
Uit je eerste bericht begrijp ik dat het falen niet komt door het spuitgegoten zijn van de hendel zelf, maar door het te fragiele ontwerp van een onderdeel ervan.
Afaik zijn vrijwel alle metalen remhendels van Shimano ook spuitgegoten. Ik heb er nog nooit een probleem mee gehad. Maar die waren niet hydraulisch.

Uiteraard kun je vast en zeker ook te zwakke spuitgegoten remhendels maken. In de materiaalkeuze en bij het instellen van de machines zijn er talloze variabelen waar je mee kunt spelen die als je het een oelewapper laat doen allemaal leiden tot een inferieur produkt.
Enkele jaren geleden waren deze Magura remmen de top of the notch in vakantiefietsland. En nu zouden we niet eens meer zo’n rem op onze fiets willen? 🤔
Het zijn andere modellen. "Verbeterd".
Leon schreef:
za 11 sep, 2021 20:20
Uit je eerste bericht begrijp ik dat het falen niet komt door het spuitgegoten zijn van de hendel zelf, maar door het te fragiele ontwerp van een onderdeel ervan.
Afaik zijn vrijwel alle metalen remhendels van Shimano ook spuitgegoten. Ik heb er nog nooit een probleem mee gehad. Maar die waren niet hydraulisch.
Ik denk dat er een verschil is in spuitgegoten alu versus spuitgegoten kunststof, en dan met name als je er schroefdraad in tapt.

Betreft Shimano (Of Hope, Sram), hoewel geen merk ideaal is, is het breken van hendels wel iets waar Magura berucht om staat, vandaar "Shigura"; Shimano hendels met Magura pistons.
nicolevelo schreef:
za 11 sep, 2021 20:24
Enkele jaren geleden waren deze Magura remmen de top of the notch in vakantiefietsland. En nu zouden we niet eens meer zo’n rem op onze fiets willen? 🤔
Niet op je fiets willen is overdreven, ik ga niet al mijn fietsen met HS remsystemen bij het schroot zetten, al ben ik zelf wel helemaal klaar met deze specifieke remhendel :wink:

Maar dat er nu alternatieven zijn met vooral voordelen is niet zo heel raar om te zeggen. Zoals frictie schakelen het in een hele korte tijd aflegde tegen geindexeerd schakelen.


Nog een linkje naar een drie jaar oude HS11/HS33 hendel (let op, dit is NIET de versie die catastrofaal is stukgegaan). Hij remt prima, maar je kan hem dus in 3 dimensies bewegen. Als je goed kijkt zie je dat het sierkapje meebeweegt, dat komt omdat het scharnierpunt daaronder ook vrolijk meewiebelt. Al met al niet is dit niet iets wat heel veel vertrouwen wekt in het verdere verloop van zijn carrière :?

https://vimeo.com/603978029

Dat de hendel er geblutst uitziet is ook een dingetje, ze zijn duidelijk niet fietsenrek-proof. Dat zou ik nog een excuus vinden als ik dit zelfde probleem met Shimano heb, maar die zijn niet alleen qua stevigheid beter, ze blijven optisch ook beter. Sterker nog, met de voorganger van deze greep hadden we dit probleem niet; deze fiets komt uit 2015 (de remgreep op het filmpje is volgens mij in 2012 geïntroduceerd, maar pin me er niet op vast). Ja, deze hendel is dus al een keer vervangen....

Dan een filmpje van de nieuwe HS33r hendel. Als je de reach bij stelt kan je hem hyper-extenden. Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar ik heb ook bij deze hendel ernstige twijfels over de robuustheid van het systeem.

https://vimeo.com/603978240
Ik krijg een melding dat ik moet inloggen om het filmpje te zien.
Leon schreef:
ma 13 sep, 2021 20:51
Ik krijg een melding dat ik moet inloggen om het filmpje te zien.
Staat op public, maar ik denk dat hij bokt omdat ik er niet bijgezet had wat de R-rating is :shock:

Zou het nu wel horen te doen :?:
De filmpjes doen het nu.
Het zou me niet verbazen als Magura is overgenomen. Nieuwe directeur die de zaak even opschud en nouw gaan we geld verdienen. Goed schiks of kwaad schiks.
WimB schreef:
di 14 sep, 2021 10:15
Het zou me niet verbazen als Magura is overgenomen. Nieuwe directeur die de zaak even opschud en nouw gaan we geld verdienen. Goed schiks of kwaad schiks.
Mja, kan me niet goed voorstellen dat dit "bezuinigt", ik heb het gevoel dat ze in de fietswereld marktaandeel verliezen, dat terwijl je zou denken dat een Europese in-house fabrikant juist een kans heeft nu de lijnen naar Azie zo lang verstoord waren. Maar misschien doen ze het veel beter dan ik den

Ik moet ze ook nageven dat de nieuwe hendel die faalde qua speling een enorme verbetering was tov de voorganger. Als het een toevallig issue is bij mij dan is het natuurlijk verder een non-issue, al ben ik persoonlijk er wel klaar mee en komen er geen Magura remmen (ook geen schijf) op mijn nieuwe fietsen. Teveel issues waardoor mijn vertrouwen nu wel redelijk is weggeslagen.

Betreft jhet kernprobleem; zeker bij de duurdere hendels is het ook wel een designkeuze, die ze al decennia terug zijn ingezet. Ze zijn de enige die het scharnier en de cilinder op deze manier inpassen. Dat maakt ze volgens mij kwetsbaar voor zowel impact op het scharnier als hyper-extensie omdat de behuizing daar niet begrenst.

Verder ben ik geen fan van spuitgegoten kunststof, maar dat baseer ik compleet op mijn onderbuik, niet op mechanische kennis. Ik denk dat het niet schroefdraad moet dragen (zeker niet als er zoveel druk op komt te staan), maar het kan ook heel goed zijn dat ik zever en dat dit materiaal technisch wel degelijk prima kan. Op zich is dit één van de dingen waar M-gineering ook over klaagde en hij weet aanzienlijk meer van materiaaleigenschappen dan ik :wink:
Een materiaal an sich is niet slecht of goed, het is wat je er mee doet.
Ik denk dat jouw onderbuikgevoel gebaseerd is op gebroken dingen die je ooit gezien hebt. Dat zou best een juiste kant op kunnen wijzen want kunststoffen remhendels heb ik, in tegenstelling tot metalen, wel een aantal in gebroken vorm gezien.
Magura is nu eenmaal al een jaar of 130 ene ietwat schizofreen bedrijf. Dan eens wat subliem, dan eens wat matig. dan eens wat nieuws, dan eens zomaar ergens mee stoppen.

Konden ze jaren geleden ook al wat van. Alsof al het slechte én het goede van clara, julie, louise, marta en gustav ineens overboord moest toen iemand de noodzaak tot MT verzonnen had. Hugin, zomaar gestopt ineens ofzo. vorken zijn ze stilletjes helemaal klaar mee ook, althans denk ik dan, had best een solide succes kunnen zijn. Valt er tegen suntour en rockshox niet op te concurreren? Daar moeten velgremmen toch geen last van hebben.

Geen peil op te trekken helaas (want ik vind ze wel sympathiek op zich en zou willen dat de goeie techneuten daar wat meer stem zouden hebben). Als ze de juiste kennis terug zouden afstoffen is er een prachtig product mogelijk wat nog verkocht blijft worden ook.
Leon schreef:
di 14 sep, 2021 10:58
Een materiaal an sich is niet slecht of goed, het is wat je er mee doet.
Ik denk dat jouw onderbuikgevoel gebaseerd is op gebroken dingen die je ooit gezien hebt. Dat zou best een juiste kant op kunnen wijzen want kunststoffen remhendels heb ik, in tegenstelling tot metalen, wel een aantal in gebroken vorm gezien.
Tja, onderbuikgevoel. In 1997 heb ik mijn eerste fatsoenlijke fiets gekocht, een MTB. Sindsdien heb ik 2 MTB's gehad, 4 racefietsen en ten slotte een echte trekkingfiets. Verschillende remsystemen: cantilevers, gewone klauwremmen en V-brakes. Nooit meegemaakt wat loknor meemaakte (en die MTB's hebben echt wel afgezien).

Zo hoort het toch?

Ik stel me voor wat een ingenieur doet wanneer z/hij een remhendel ontwerpt. Je checkt welke kwaliteit onderdelen moeten hebben om in reële omstandigheden probleemloos te werken (bij normaal onderhoud). En daarna neem je voor de zekerheid niet die kwaliteit, maar het dubbele daarvan. Overkill, maar je weet maar nooit.

Ik krijg hier toch de indruk dat Magura er de kantjes een beetje afloopt.
derdekeer schreef:
di 14 sep, 2021 12:03

Tja, onderbuikgevoel. In 1997 heb ik mijn eerste fatsoenlijke fiets gekocht, een MTB. Sindsdien heb ik 2 MTB's gehad, 4 racefietsen en ten slotte een echte trekkingfiets. Verschillende remsystemen: cantilevers, gewone klauwremmen en V-brakes. Nooit meegemaakt wat loknor meemaakte (en die MTB's hebben echt wel afgezien).
Ja, ik snap het ook niet, ik heb dit probleem met geen enkel ander merk en dan heb ik Shimano van Sora t/m Dura Ace en Campa van Veloce t/m Record in mijn bezit gehad. Op de MTB Shimano V-brakes, Avid Hendels, Shimano schijfremmen. Geen van allen gaat zo rammelen als die hendel op mijn filmpje en ik zit niet te overdrijven dat ik dat nu bij 8(!!!) van dat type hendel heb gehad, daarom was ik ook over naar het nieuwe type hendel :cry:

Ik ben wel redelijk veeleisend in de zin dat mijn fiets een fietsenrek in gaat en heel veel kilometers maak, maar andere fabrikanten kunnen wel een remhendel leveren die heel blijft.

Betreft de OP: hoewel ik exemplarisch kan zijn en dit mijn enige calamiteit is met Magura (een rammelende maar werkende hendel is vervelend, maar geen calamiteit) sta ik nog bij mijn waarschuwing omdat ik plotseling druk verlies echt heel eng vind.
loknor schreef:
ma 13 sep, 2021 13:51



Nog een linkje naar een drie jaar oude HS11/HS33 hendel (let op, dit is NIET de versie die catastrofaal is stukgegaan). Hij remt prima, maar je kan hem dus in 3 dimensies bewegen. Als je goed kijkt zie je dat het sierkapje meebeweegt, dat komt omdat het scharnierpunt daaronder ook vrolijk meewiebelt. Al met al niet is dit niet iets wat heel veel vertrouwen wekt in het verdere verloop van zijn carrière :?

https://vimeo.com/603978029

Dat de hendel er geblutst uitziet is ook een dingetje, ze zijn duidelijk niet fietsenrek-proof. Dat zou ik nog een excuus vinden als ik dit zelfde probleem met Shimano heb, maar die zijn niet alleen qua stevigheid beter, ze blijven optisch ook beter. Sterker nog, met de voorganger van deze greep hadden we dit probleem niet; deze fiets komt uit 2015 (de remgreep op het filmpje is volgens mij in 2012 geïntroduceerd, maar pin me er niet op vast). Ja, deze hendel is dus al een keer vervangen....

Dan een filmpje van de nieuwe HS33r hendel. Als je de reach bij stelt kan je hem hyper-extenden. Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar ik heb ook bij deze hendel ernstige twijfels over de robuustheid van het systeem.

https://vimeo.com/603978240

Kijk je video nu pas, lijkt er op [ kan het pas met zekerheid zeggen of het zo is als ik ze in mn handen heb] dat ze net niet goed ontlucht zijn, dan kan je de hendel zo ver naar voren trekken namelijk.

Makkelijk zelf te verhelpen, magura vul spuit vullen met wat olie, zorg dat er geen lucht in de slang zit, vul schroef uit de remklauw bij de velg draaien, rem hendel indrukken tot de olie in de klauw er net wat uitloopt, hendel in die stand vast houden en de vul spuit strak op de klauw draaien en dan de spuit indrukken terwijl je de remhendel rustig los laat en dan nog even stevig door drukken met de spuit tot ook de remblokken naar buiten kommen.

Vaak zie je de hendel ook verder naar buiten gedrukt worden, hij blijf wat plakken vaak en staat dan dus niet helemaal strak tijdens het ontluchten, doekje bij de spuit houden als je hem los haalt want het gaat wat knoeien.
Hoop dat het helpt.
Mr. Z schreef:
ma 27 sep, 2021 09:41
Kijk je video nu pas, lijkt er op [ kan het pas met zekerheid zeggen of het zo is als ik ze in mn handen heb] dat ze net niet goed ontlucht zijn, dan kan je de hendel zo ver naar voren trekken namelijk.
Nee. Hij is kei-strak. Die overextensie komt doordat de hendel dichterbij is gezet met het boutje. Als ik hem weer op maximale afstand zet is de overextensie weg. Overigens is het klip-en-klaar dat dit een ontwerp ding, is, niet een ontluchtings probleem, immers de fysieke "stop" beweegt bij deze hendel niet mee bij het kleiner/groter stellen van de hendel. Dus hoe krapper je hem zet, hoe meer overextensie,

En bij de andere filmpje is het gewoon slijtage, je kan ze in alle dimensie bewegen, maar ze remmen wel strak.

Magura HS33 en Schijfremhendels wijken heel erg af van andere merken qua draaipunt, dat lijkt wel een deel van het euvel te zijn. Overigens heb ik geen idee hoe dit bij de HS11-HS33 zit, die hebben een andere constructie (meer in lijn met andere merken). Aangezien de hendels van mijn vrouw zo rammelen kan ik het lastig testen :lol:
Toch een update: De HS33 hendels bevallen goed, zowel qua ergonomie, als qua gevoel. Toevalligerwijs voor het eerst in jaren twee keer echt hard moeten remmen (1x keihard maar geantcipeerd remmen, 1x noodstop vanwege auto die ff rechtsaf sloeg over het fietspad en mij niet zag) en dat gaf goed controle. Ook het feit dat je tijdens het fietsen simpel spanning kan regelen (als het regent zet ik ze graag wat strakker)is echt veel fijner dan de goedkopere grepen van Magura.

Het is zeker geen lange termijn test en we weten van andere ervaringen dat ze vrij wetsbaar zijn (maar ook weer te repareren, wat andere merken missen!), maar so far, so good. En ik durf wel te stellen dat als je dan toch moet vervangen je de goedkopere grepen links kan laten liggen, zoveel scheelt het niet qua kosten en deze zijn echt fijner.
De fiets van mijn vrouw heeft Magura HS 11 hydraulische remmen.
Nu is de rem handel gaan lekken, volgens de fietsenmaker heb ik de stelschroef te ver ingedraaid.
Daarom lekt de hendel nu olie. Ik heb een nieuwe besteld en ben nu bang de stel schroef weer te ver in te draaien. Heeft iemand raad?
Eerlijk gezegd geef mij maar mijn Shimano XT remmen. Heerlijk systeem.
marcelb schreef:
di 13 sep, 2022 19:33
Nu is de rem handel gaan lekken, volgens de fietsenmaker heb ik de stelschroef te ver ingedraaid.
Dan zou dat wel een heel domme ontwerpfout van de fabrikant zijn.