Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting / belt wordt overbodig met dit ontwerp - Forum Wereldfietser

ketting / belt wordt overbodig met dit ontwerp

Voor ebikes.
5% verlies.
Yeah right...
Je moet toch wel heel erg weinig verstand van generatoren en e-bikemotoren hebben om dat te geloven.
Leon schreef:
wo 01 sep, 2021 17:56
5% verlies.
Yeah right...
Je moet toch wel heel erg weinig verstand van generatoren en e-bikemotoren hebben om dat te geloven.
Ja, het is hilarisch.

Keten: Dynamo-Accu-Motor. Bierviltje:

Lipo in theorie aan de top van de curve 97%, maar hoe lager je spanning is, hoe meer verlies. => Ultra-best case scenario.
Electromotor super efficcient 98% => Volgens mij is dat ook charitatief.

=> 95% efficiency voor de eerste minuten, daarna wordt het steeds slechter, tot het onder de 50% lading sterk afneemt en de laatste 15% echt in elkaar klapt.

En dan moet nog de dynamo eroverheen :lol:
Ook grappig dat er aan het eind van het artikel staat dat regeneratie bij E-fietsen vrijwel niet mogelijk is; bij de tien jaar oude Koga van m’n moeder kun je gewoon instellen dat de motor bij afdalingen de accu oplaadt.

By the way, mijn idee om ketting of riem te laten vervallen: zet in de trap-as een oliepompje (dus, waar in het artikel die generator zit) en in het achterwiel een evengrote hydro-motor. Je hebt dan alleen twee olieslangetjes naar achter nodig. In de landbouw werkt tegenwoordig zo ongeveer elke machine op die manier.
Speeder300 schreef:
wo 01 sep, 2021 19:00
In de landbouw werkt tegenwoordig zo ongeveer elke machine op die manier.
In de landbouw zitten ze niet om een paar honderdduizend watt minder of meer verlegen, daar is het voornamelijk belangrijk dat niet alles in de soep draait als iets vast komt te zitten.
Speeder300 schreef:
wo 01 sep, 2021 19:00
Ook grappig dat er aan het eind van het artikel staat dat regeneratie bij E-fietsen vrijwel niet mogelijk is; bij de tien jaar oude Koga van m’n moeder kun je gewoon instellen dat de motor bij afdalingen de accu oplaadt.

By the way, mijn idee om ketting of riem te laten vervallen: zet in de trap-as een oliepompje (dus, waar in het artikel die generator zit) en in het achterwiel een evengrote hydro-motor. Je hebt dan alleen twee olieslangetjes naar achter nodig. In de landbouw werkt tegenwoordig zo ongeveer elke machine op die manier.
Als je daar een rendement van 70% mee haalt, dan zal het veel zijn.

Trouwens… regeneratie bij ebikes is sowieso in Nl totaal niet nuttig. Ik kan er mij iets bij voorstellen voor e mountainbikes in Oostenrijk of Zwitserland, maar elders is daar niks mee te halen.
Speeder300 schreef:
wo 01 sep, 2021 19:00
Ook grappig dat er aan het eind van het artikel staat dat regeneratie bij E-fietsen vrijwel niet mogelijk is; bij de tien jaar oude Koga van m’n moeder kun je gewoon instellen dat de motor bij afdalingen de accu oplaadt.
Ondanks dat jouw moeder dat al 10 jaar kan, is deze vaststelling nog steeds redelijk correct.
Omdat de meeste van de verkochte e-bikes een middenmotor (geared hub motor) hebben, waar dat niet kan. Het kan alleen bij direct-drive motoren. En ik vermoed dat bij de voorwielmotor, vaak gemonteerd in het goedkoopste segment, ook geen regeneratie is ingebouwd.
Saillant detail is dat het in dit geval uiteraard juist wél om een wielnaafmotor gaat.

Dat is bovendien funest voor het rendement. Heuvelop met 10 km/u mag je dan blij zijn met 50% rendement van de motor alleen. De rendementsverliezen van generator, kabels en electronica heb ik dan nog niet geteld.
Het zal aan mijn beperkte denkraam liggen. Maar ik begrijp er echt niets van.
Het lijkt er op dat hiermee het perpetuum mobylette is uitgevonden.
Het is wat lastig omschreven.
Het gaat zo: in de trapas is een dynamo ingebouwd. Die maakt stroom. De stroom gaat met een kabel naar de voorwielmotor. Die drijft de fiets aan. Als er stroom over is gaat die naar de accu. Als er tekort is gaat er stroom van de accu naar de motor. Electronica regelt dat allemaal.

Het zal vast werken, maar in tegenstelling met een perpetuum mobile zal dit ding last hebben van verliezen in elke stap. Ik schat zelf in dat dit heel veel verliezen zijn.
Maar wat doet die voorwielmotor dan in het verhaal?
Sorry, foutje van mij. Ik heb de uitleg aangepast.
Oh zo!
Maar toch altijd begrepen dat een voorwielmotor de meest lullige oplossing voor een E-fiets was.
Meer een Stella-mobylette dus.
Standje 5, pastoorstand, hakken op de trappers.
wat een warrig verhaal. en het zal in het Vlaams mogelijk goed zijn, maar bij de zin:"Motor, batterij en andere elektronica worden door dezelfde kabel gestuurd." probeer ik voor me te zien hoe die motor, batterij (Vlaams voor accu) en electronica zich door die kabel heen wringen als ze ergens naar toe gestuurd worden... :shock:
ik blijf nog even bij 3x8 of zo :D
ik heb een familielid met hartklachten. de cardioloog heeft hem bijna verboden om elektrisch te gaan fietsen :wink:
Ze zullen "via dezelfde kabel bestuurd" bedoelen. Alle onderdelen zijn verbonden via een CAN-bus, zoals in auto's gebruikt wordt.
Zo'n bus uit een auto wil ik ook in mijn fiets. Dat loopt als een trein: de data vliegen er doorheen als een raket. ;-)
hoogframe schreef:
vr 03 sep, 2021 21:42
ik heb een familielid met hartklachten. de cardioloog heeft hem bijna verboden om elektrisch te gaan fietsen :wink:
En nu fietst ie helemaal niet meer?
hij fietst bijna elke dag (9 km woon-werk enkele reis en de nodige kilometers om te vogelaren), maar de cardioloog wil niet dat hij elektrisch gaat fietsen: da's ongunstig want minder belastend en onderhoudend voor z'n hart.
ook even enkele trappen lopen naar een andere verdieping: de cardioloog zei: 'neem niet de lift, jaag gerust je hartslag even omhoog. even het idee hebben dat je bijna achter je ademt komt, is prima, als dat maar snel overgaat.' (en in vele kantoren is dit ook sneller)
de cardioloog wil in deze specifieke situatie (waar ik de details niet van weet) dat m'n neef in beweging blijft en z'n hart sportief blijft belasten. 'stilstand is achteruitgang', zeg maar.
Toch grappig dat die cardioloog aanneemt dat een ebike een brommer is. Als je 25kmpu wil rijden met een gewone fiets met windkracht 3 tegen op een vlakke weg lever je +/- 400 watt. Een ebike levert nominaal 250 watt en dat zal hij ook op high met windkracht 3 tegen niet doen, dus dan ga je al snel zelf richting 200watt+... iets wat niet zo heel veel mensen kunnen geven zonder zelf dik over hun omslag te gaan. Je zit als je dat kan volhouden al goed in het peloton van de C-amateurs :wink: