Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting / belt wordt overbodig met dit ontwerp - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ketting / belt wordt overbodig met dit ontwerp

Feit is dat de meeste e-bikers hier in dit heuvelachtige gebied bij iets van 24 graden vandaag behoorlijk warme kleren aan hadden, en een flink aantal zelfs een jas. Dat komt niet omdat ze zich zo inspannen. Ik ben er het afgelopen jaar op gaan letten en kan niet anders dan tot de conclusie komen dat wel heel veel e-bikers extreem kouwelijk zijn, ofwel hun fiets waarschijnlijk op de hoogste ondersteuningsstand hebben staan. Niet dat ze 25 kmh fietsen trouwens. De meesten halen 20 niet eens.
Ik denk dat die cardioloog het vrij realistisch inziet.
loknor schreef:
zo 05 sep, 2021 22:13
Toch grappig dat die cardioloog aanneemt dat een ebike een brommer is. Als je 25kmpu wil rijden met een gewone fiets met windkracht 3 tegen op een vlakke weg lever je +/- 400 watt. Een ebike levert nominaal 250 watt en dat zal hij ook op high met windkracht 3 tegen niet doen, dus dan ga je al snel zelf richting 200watt+... iets wat niet zo heel veel mensen kunnen geven zonder zelf dik over hun omslag te gaan. Je zit als je dat kan volhouden al goed in het peloton van de C-amateurs :wink:
stel je motor geeft je wel 250 watt. Dat is (met die 20km/u tegenwind) goed voor een 18km/u. Lever daar zelf eens 60 watt bij en je komt er wel, met 20km/u.

Stel je levert die 60 watt zonder ondersteuning, dan rijd je een luttele 8km/u. Om er toch met 18km/u te willen komen zul je er dan dus zo'n kleine 200 watt bovenop moeten doen.

Die cardioloog is zo gek nog niet :wink:
Grandonneur schreef:
zo 05 sep, 2021 22:42
stel je motor geeft je wel 250 watt. Dat is (met die 20km/u tegenwind) goed voor een 18km/u. Lever daar zelf eens 60 watt bij en je komt er wel, met 20km/u.
Ik geloof dat noch jij noch de cardioloog echt weten hoe een ebike werkt.

Rekensommen gaan uit van stadsfiets, getallen voor een sport of racefiets liggen aanzienlijk gunstiger*.

Als jij 60 watt levert op een ebike gaat dat ding niet 250watt erbij geven, ook niet op Turbo :D

Op Turbo geeft een Bosch 250%, maar dat is max*, dus als je druk geeft op de pedalen (wegrijden of een helling waar je vol doorstampt). Met cruise-snelheid zakt de support echt enorm (op het vlakke trap ik bij dat soort waardes boven de ondersteuning en valt de motor gewoon uit).

In een "ideaal scenario".

60 watt= 100% Doe je zelf.
150 watt= 250% De motor.

210watt, 16kmpu

Maar zoveel ondersteuning ga je dus niet krijgen omdat je niet genoeg druk zet om die maximale 250% te krijgen. Ik schat dat je op zijn best 100% gaat krijgen zodra je op kruissnelheid bent (60 watt is echt heel weinig pedaal druk).

120watt: 12kmpu.

Hoeveel moet je leveren voor die 20kmpu? Als de motor vol blaast 90 watt, maar zoals gezegd, dat gaat hij niet doen omdat je op dat moment niet genoeg druk levert . Uit ervaring sprekende is cruisen op het vlakke met 125% (dus de helft van de "blokjes") uitzonderlijk (ik kan het me eigenlijk niet heugen en dan heb ik meer dan twee keer de wereld rondgereden...) en dan ben je echt wel aan het duwen op de pedalen.

Dus schatting: 140 watt zelf leveren voor die 20kmpu met windkracht drie tegen.

Als hij 80kg weegt dan is dat 1.8 watt per kg. Voor een ongetrainde fietser is hij dan echt wel zijn hartslag aan het opjagen.

En ja 310watt is een aardige profrenner van 60 kg, vooral niet denken dat ik claim dat een e-bike niet helpt !

* Ik zit behoorlijk sportief, bijna racy op mijn ebike, dus ik ben luier dan het gros die in chopperstand rijdt :lol:
** Om het nog ingewikkelder te maken, op een fiets met een (Nexus) naafversnelling is er een plafond in gesteld, dus moet je echt gekke dingen doen om op die 250% support te komen.
loknor schreef:
zo 05 sep, 2021 23:30
Dus schatting: 140 watt zelf leveren voor die 20kmpu met windkracht drie tegen.
Als hij 80kg weegt dan is dat 1.8 watt per kg. Voor een ongetrainde fietser is hij dan echt wel zijn hartslag aan het opjagen.
Dat gaat hij dus niet doen en fietst hij langzamer.
Het gaat er natuurlijk om dat patiënt in beweging blijft, voor zijn gezondheid. En dan heeft het niet zo veel zin zaken te verbieden, je zult moeten stimuleren. Als betreffende patiënt die dagelijkse 9+9 plus extra kilometers te zwaar gaat vinden door zijn hartprobleem, of angstig is geworden om zijn hart te belasten (vergis je niet wat hartfalen mentaal met je doet), en daardoor (gedeeltelijk) de auto zal gaan pakken voor deze km's, dan zou dat heel jammer zijn. Als ie door het gebruik van een e-bike deze km's wel blijft fietsen, en er zo lol in blijft houden, is er een dikke winst behaald.
Daarom denk ik niet dat een -slimme- cardioloog normaliter een e-bike afraadt; dan gooit ie het kind met het badwater weg.

Ondersteund fietsen vergelijken met de lift nemen ipv de trap, is onzin. Met een e-bike moet je zelf een inspanning leveren, terwijl je bij een lift volledig passief omhoog gaat.

Wat me doet denken aan de rolpaden op Schiphol. Waarom denken al die idiote passagiers dat ze op zo'n pad stil moeten gaan staan? Die rolpaden zijn bedoeld om sneller de grote afstanden in de pieren/terminal te overbruggen, niet om als een zoutzak je aan de andere kant af te leveren. En dan ook nog de hele breedte bezet houden.
loknor schreef:
zo 05 sep, 2021 23:30
(60 watt is echt heel weinig pedaal druk).
Ik zie er toch zat die dit prima kunnen leveren (lettende op houding, inspanning en rotatiesnelheid) ;)

Toch zie ik mensen zo nu en dan ook lopen met de e-bike in zware beklimmingen. Leveren die zelf dan te weinig kracht zodat de fiets het ook niet aankan (of is de fiets gewoon niet sterk genoeg)? Anderen zie ik daar dan wel weer in standje Turbo omhoog fietsen.
Flix schreef:
ma 06 sep, 2021 09:58
Wat me doet denken aan de rolpaden op Schiphol. Waarom denken al die idiote passagiers dat ze op zo'n pad stil moeten gaan staan? Die rolpaden zijn bedoeld om sneller de grote afstanden in de pieren/terminal te overbruggen, niet om als een zoutzak je aan de andere kant af te leveren.
Daarmee haal je wat je hiervoor schrijft toch onderuit? Want dat is precies wat ik opvallend veel e-bikers zie doen: standje max, toch langzaam fietsen en daardoor veel kleding nodig hebben om het niet koud te krijgen.
Leon schreef:
ma 06 sep, 2021 09:31
loknor schreef:
zo 05 sep, 2021 23:30
Dus schatting: 140 watt zelf leveren voor die 20kmpu met windkracht drie tegen.
Als hij 80kg weegt dan is dat 1.8 watt per kg. Voor een ongetrainde fietser is hij dan echt wel zijn hartslag aan het opjagen.
Dat gaat hij dus niet doen en fietst hij langzamer.
En op een gewone fiets gaat hij dat wel doen? :roll:

Links of rechtsom, de Cardioloog heeft geen flauw benul waar hij het over heeft. Een ebike is geen brommer en als een e-bike teveel inspanning kost gaat dat voor een gewone fiets net zo hard gelden.

Onderwerp: ketting / belt wordt overbodig met dit ontwerp
Fedor schreef:
ma 06 sep, 2021 10:21
loknor schreef:
zo 05 sep, 2021 23:30
(60 watt is echt heel weinig pedaal druk).
Ik zie er toch zat die dit prima kunnen leveren (lettende op houding, inspanning en rotatiesnelheid) ;)
Dat zal best, maar het idee dat die persoon dan wel de gewone fiets pakt om met 8kmpu door het verkeer te sloffen is natuurlijk nogal een sprong.

Overigens wordt aan de hartpatienten die ik ken dingen als wandelen en een ebike aangeraden, dus deze cardioloog is niet direct de mening van de professie ;)
Toch zie ik mensen zo nu en dan ook lopen met de e-bike in zware beklimmingen. Leveren die zelf dan te weinig kracht zodat de fiets het ook niet aankan (of is de fiets gewoon niet sterk genoeg)? Anderen zie ik daar dan wel weer in standje Turbo omhoog fietsen.
Allebei is mogelijk. Een performanceline (CX) zal je verder brengen dan een activeline.
Leon schreef:
ma 06 sep, 2021 10:42
Flix schreef:
ma 06 sep, 2021 09:58
Wat me doet denken aan de rolpaden op Schiphol. Waarom denken al die idiote passagiers dat ze op zo'n pad stil moeten gaan staan? Die rolpaden zijn bedoeld om sneller de grote afstanden in de pieren/terminal te overbruggen, niet om als een zoutzak je aan de andere kant af te leveren.
Daarmee haal je wat je hiervoor schrijft toch onderuit? Want dat is precies wat ik opvallend veel e-bikers zie doen: standje max, toch langzaam fietsen en daardoor veel kleding nodig hebben om het niet koud te krijgen.
Een rolpad is een brommer, een ebike niet ;)

Gaan we nu ook bij hartpatienten rustig wandelen verbieden en eisen dat ze gaan joggen? :wink:
We weten niet welke bewoordingen de cardioloog heeft gebruikt. Misschien is er in de overdracht toch het een een ander verloren gegaan?
Het hangt er gewoon van af wat je zelf wil doen.

Als ik samen met mijn vrouw op zondag aan 18km/h rij, dan zet ik de motor dikwijls gewoon uit, anders moet ik op vlakke weg amper iets doen, zelfs op ECO.
Als ik alleen fiets gaat de ondersteuning op ECO of Tour, en trap ik mezelf goed in het zweet. De snelheid zit dan ergens tussen 25 en 27 km/h.

En ja, als ik zeker wil zijn dat ik niet bezweet aan kom, dan is het Turbo en 22 km/h.

Feit is, met een ebike heb je de keuze tussen zweten of niet, tussen hoge of lage hartslag.
Met een gewone fiets niet.

Dus ik snap de cardioloog wel, zeker als hij de patient kent en weet hoe actief of niet die in het leven staat.

Feit is, als een totaal ongetraind persoon met behoorlijk wat overgewicht de eerste keren gaat fietsen, dan kan dit zo tegen vallen dat de fiets nadien staat te schimmelen terwijl de eigenaar ligt the netflixen en terug naar de auto grijpt.
Sommige mensen bewegen zo weinig dat een trap op lopen of een fietsrit van 3 km al leidt tot hijgen, puffen en zweten.
Die moet je stap voor stap terug aan het bewegen krijgen, en dan kan 10km gewoon pedalen rond draaien al een eerste stap zijn.
Leon schreef:
ma 06 sep, 2021 10:42
Flix schreef:
ma 06 sep, 2021 09:58
...als een zoutzak je aan de andere kant af te leveren.
Daarmee haal je wat je hiervoor schrijft toch onderuit? Want dat is precies wat ik opvallend veel e-bikers zie doen: standje max, toch langzaam fietsen en daardoor veel kleding nodig hebben om het niet koud te krijgen.
Zeker niet. Jij hebt kennelijk een perceptie-probleem met e-bikers. De meest e-bikers zijn geen zoutzakken, die zich zonder inspanning zich bij B laten afleveren, na bij A te zijn begonnen. Sterker: als je als een zoutzak op je e-bike zit, kom je niet vooruit. De meest e-bikers fietsen gewoon, met meer of minder inspanning.

Een paar weken terug de Alpe Adria Radweg naar het noorden gereden. Omdat verreweg de meeste fietsers dit richting zuiden doen, plus door de populariteit van deze route, kwam ik enorme hoeveelheden fietsers (vnl. Duitsers en Oostenrijkers) tegen. De meesten op e-bikes. En terecht, want de meeste deelnemers waren geen jonge, afgetrainde vakantie fietsers, en zonder die 'e-' zou voor hun deze route absoluut niet mogelijk zijn geweest, want er zitten behoorlijk wat echt gemene klimmetjes in, alsook langere stukken berg op. Dan waren deze mensen ongetwijfeld in hun auto (+caravan/camper) op vakantie geweest. Nu zaten ze zeker een weekje op de fiets; weliswaar misschien iets 'te rechtop', en 'te warm aangekleed' (dixit Leon), maar wel een week aan het bewegen, buiten in de natuur, in weer en wind.
Zou niet slim zijn als een cardioloog dát afraadt.

Even afgezien wat de cardioloog waarmee deze conversatie begon, precies heeft gezegd tegen zijn patiënt, want dat weten wij niet. Wel weet ik dat een arts niet snel veroordeelt, dus niet snel "mag niet", "niet doen" zal zeggen, maar probeert een positieve incentive te geven.
Flix schreef:
ma 06 sep, 2021 15:12
Jij hebt kennelijk een perceptie-probleem met e-bikers.
Ik was gewoon ergens anders. Misschien zijn de e-bikers hier anders.
Het is niet de eerste keer dat mij opvalt dat men hier in het zuiden anders fietst. Ik heb ooit een tijd vrij veel in Utrecht gefietst, vóór de e-bikeperiode, en het viel me toen op dat daar gemiddeld een stuk harder gefietst wordt
Ik denk niet dat ik een perceptieprobleem heb. Daarvoor heb ik er te veel gezien. Duizenden.

Let op: ik heb nooit gezegd dat iedereen zo traag fietst.
Flix schreef:
ma 06 sep, 2021 15:12
De meesten op e-bikes. En terecht, want de meeste deelnemers waren geen ..., afgetrainde vakantie fietsers,
Dat komt omdat ze op een e-bike zitten ;) (oorzaak - gevolg) :lol: :lol: :lol:

Meer serieus: mooi dat meer mensen op twee wielen naar buiten gaan :) Ook goed voor de voorzieningen (uitgezonderd de campings) langs zo'n route.

Er is maar één moment dat ik ze als e-biker irritant vind (als weggebruiker helaas een stuk vaker) en dat is als ik (voor een andere website) al dan net moeilijke beklimmingen fotografeer en er steeds van die lui op standje "apehanger" in beeld komen. Die wil ik liever niet op de foto hebben (haalt toch de "visuele moeilijkheidsgraad naar beneden) ;)

Oja, en als ze publiekelijk verkondigen dat ze de Mt. Ventoux of zo "gedaan hebben" :P