Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij aanschaf - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Hulp bij aanschaf

152 berichten
Niet de nieuwste.
Wel een idworx rohloff
En net boven budget.
Maar toch ook naar je toe gestuurd via PB

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ler-maat-m
Die laatste 2 zijn het wel net niet hoor...beetje scharrige Rohloff fiets en een lage instap citybike.
Jojosje schreef:
di 31 aug, 2021 21:33
Goedendag!!
Ik wil mijn eerste echte vakantiefiets gaan kopen. Nu zag ik deze advertenties.
Ik fiets nu op een gewone damesfiets, maar die is op. Vakanties zijn in Nederland of Europa, niet extreem klimwerk. Tentje mee.


Ik hoor graag van jullie !!
Lieve groet, jose
Om in europa wat rond te fietsen met de tent zou ik ook een gewone vakantiefiets nemen.

vb.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ousPage=lr

Of uitkijken voor een terraliner oval...
Als die rohloff echt net terug is geweest voor service is er niets mis mee.
Het is idd geen nieuwe. Maar een nieuwe idworx koop je niet voor 1250 euro.

De 2de lage instap is misschien niet ideaal. Maar ik vermoed dat deze steviger is dan menig ander mixframe fiets. En voor de prijs kan je hem kopen proberen en weer voor meer verkopen als het niet bevalt
loknor schreef:
wo 17 nov, 2021 15:31
Wim schreef:
wo 17 nov, 2021 14:32
Ja bij nieuwe fietsen zijn er best wel wat 28 inch fietsen met dikke banden. BIj tweedehands is dat nog niet zo vrees ik. En er komt nog iets bij: dikke 28 inch banden op een klein frame zijn evenmin goed mogelijk als je nog een beetje normale geometrie wilt hebben.
Oei ik ga weet Off-topic, maar dit laatste risico zie ik totaal niet.

Als de OP een 53cm nodig heeft zou dat geen probleem hoeven te zijn. Zowel ik (1.71m) als mijn vrouw (1.68m) rijden op 29'ers en dat rijdt briljant. En dat is niet eens een hypermoderne Long Trail, Steep Seattube, Slack Headtube.

Onze Trek heeft een lekker korte balhoofdbuis wat compenseert voor de dikke banden en 10cm travel, dus we halen gewoon 0 drop, zelfs met twee spacertjes. Dat de wielbasis vrij groot is eigenlijk vooral heel fijn, sterker nog de trend is naar nog langer, met een slack Headtube (67 graden), daar waar dit nog een "ouderwetse" 71 graden is. Ook is de stuurpen vrij lang (6cm) daar waar modern naar korter gaat.

Anders gezegd, als je deze fiets slacker zou maken met een kortere pen zou hij nog kleinere mensen kunnen accommoderen.

Afbeelding

Overigens is een MTB ombouwen een out-of-the-box optie die vaak heel voordelig is. Je hebt dan wel een verende vork, maar die is dan wel vrijwel zeker aanzienlijk beter dan wat je op een toerfiets krijgt.
Wat ik deed met een Kona Unit X:
- slack head
- staal
- lange wielbasis
- standaard, rekje en Almotionbanden.
Soms denk ik dat een fiets 3 buizen zijn met 2 wielen en je eigenlijk met elke fiets leuke reizen kan maken.
Schermafbeelding 2021-11-20 om 13.30.48.png
Nee die moet je niet voor 1250 willen kopen idd.
die had ik gezien !!
er mee bezig :-)
Jojosje schreef:
za 20 nov, 2021 19:01
die had ik gezien !!
er mee bezig :-)
Welke? :D
Shadow schreef:
za 20 nov, 2021 22:29
Jojosje schreef:
za 20 nov, 2021 19:01
die had ik gezien !!
er mee bezig :-)
Welke? :D
had op de idworkx gereageerd..maar met lager bedrag..ook pb...:-)..nog niets terug
Beste Jose, ik begrijp dat je advies wil bij de aanschaf van je eerste vakantiefiets. Op dit forum zitten inderdaad veel mensen die heel wat kennis hebben hierover. Het belangrijkste is echter dat je een fiets vindt die goed bij je past. Bieden op een fiets met een bepaalde merknaam zonder dat je hem geprobeerd hebt, is volgens mij niet de beste optie. Want misschien krijg je dan een fiets in handen die wel goed geprijsd is maar niet bij je past, of waar je ineens voor verrassingen staat omdat de fiets niet in orde is, en dan sta je er ineens alleen voor.

In jouw geval lijkt het me een goed idee om bij een erkende fietsenmaker langs te gaan die tweedehands fietsen verkoopt (er is er hier al een genoemd die je positief werd geadviseerd). Daar kan je een fiets rustig uittesten en advies krijgen van de fietsenmaker. Bovendien kan je daarna rekenen op een service zodat de fiets niet alleen goed bij jouw past maar je ook terecht kan bij de fietsenmaker als er iets moet veranderd/hersteld worden.
nicolevelo schreef:
zo 21 nov, 2021 12:56

In jouw geval lijkt het me een goed idee om bij een erkende fietsenmaker langs te gaan die tweedehands fietsen verkoopt (er is er hier al een genoemd die je positief werd geadviseerd).
Denk dat TS bij deze twee eerder genoemde fietsen een leuke keuzemogelijkheid heeft:

https://link.marktplaats.nl/m1773606953

https://link.marktplaats.nl/m1775452840

Eentje op en eentje net boven het op de vorige pagina gestelde 1000 euro budget van TS. Allebei staan ze op hetzelfde adres, allebei zouden ze wel eens de maat van TS kunnen zijn al is die Gudereit wellicht te klein, en allebei ondanks dat ze bij een handelaar staan lijken ze best prima geprijsd. Die overigens een prima adres is. Wel op de staat letten uiteraard. Boven het gestelde budget, maar ook een leuke optie is de Tout Terrain die op hetzelfde adres ook te koop staat.

En aangezien het een handelaar is, als je daadwerkelijk interesse hebt niet beginnen met gedoe met online biedingen maar gewoon een mailtje sturen dat je langs wil komen om die twee fietsen wil bekijken, vergelijken en proeffietsen.

stevenvl schreef:
vr 19 nov, 2021 13:49

Precies wat ik deed met een Kona Unit X 2020 omdat ik soms denk dat een fiets gewoon 3 buizen en 2 wielen zijn en we het graag moeilijk maken.
Dan heb je wel een erg veelzijdige basis gebruikt. :) Net als de diverse modellen van Surly is ook een Unit een prima uitgangspunt om allerlei kanten mee op te kunnen. Vanaf 2017 heb je frame en vork die bredere banden kwijt kunnen, vanaf 2018 nog een hoop nokjes erbij, en vanaf 2020 ook nog Boost steekassen voor en achter.

Leuke fiets heb je ervan gemaakt! Optisch mag de bagagedrager misschien nog wel wat lager, maar ja... functioneren doet het nu ook prima. En die onderste bevestingspunten zitten nu eenmaal zo hoog dat een Tubus nogal hoog valt ;)

stevenvl schreef:
vr 19 nov, 2021 13:49

- banden tot wel 2.8"
Op een Unit vanaf modeljaar 2017 kunnen op sommige 26 inch velgen sommige banden tot 3.8 inch breed passen, met 27.5 inch velgen kun je probleemloos tot 3.0 inch breed, en met de sliding dropouts naar achteren geschoven kun je op de af-fabriek 29er velgen ook nog met net genoeg clearance naar 29x3.0. Keuze zat dus qua bandenmaat. ;)

stevenvl schreef:
za 20 nov, 2021 13:39

[...]

en Almotionbanden

[...]
Mocht je de standaard 29x2.6 banden nog kwijt willen, stuur maar een pb'tje ;)
nicolevelo schreef:
zo 21 nov, 2021 12:56
Beste Jose, ik begrijp dat je advies wil bij de aanschaf van je eerste vakantiefiets. Op dit forum zitten inderdaad veel mensen die heel wat kennis hebben hierover. Het belangrijkste is echter dat je een fiets vindt die goed bij je past. Bieden op een fiets met een bepaalde merknaam zonder dat je hem geprobeerd hebt, is volgens mij niet de beste optie. Want misschien krijg je dan een fiets in handen die wel goed geprijsd is maar niet bij je past, of waar je ineens voor verrassingen staat omdat de fiets niet in orde is, en dan sta je er ineens alleen voor.

In jouw geval lijkt het me een goed idee om bij een erkende fietsenmaker langs te gaan die tweedehands fietsen verkoopt (er is er hier al een genoemd die je positief werd geadviseerd). Daar kan je een fiets rustig uittesten en advies krijgen van de fietsenmaker. Bovendien kan je daarna rekenen op een service zodat de fiets niet alleen goed bij jouw past maar je ook terecht kan bij de fietsenmaker als er iets moet veranderd/hersteld worden.
Dat ben ik ook van plan !! heb straks 2 weken vakantie, dan worden het tochtjes naar fietsenmakers !
Die van NIjmegen staat op het lijstje, hier in Almere is niet veel.
deze is echt héél erg goed (en eigenlijk ronduit goedkoop).

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ousPage=lr

Moet natuurlijk, we vallen in herhaling, wel je maat zijn..
Ik ga dit weekend bij 2 fietsen kijken...de ene is maat 50, ik ben 175, zou net aan.zijn.

Volgens mij hadden jullie ook linkjes hiervan geplaatst...mag ik nigb1x jullie mening over deze 2 ?

Gudereit rohloff fiets met vlinderstuur. 50cm
€ 1.000,00
https://link.marktplaats.nl/m1773606953 ... ialbuttons

Santos STR 01 als nieuw
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1762573998 ... ialbuttons

Thanks!!
Allebei mooie fietsen, ik zou de keuze vooral van de maat af laten hangen, maar met jouw lengte zouden ze allebei wel eens kunnen passen. De Rohloff fiets heeft, indien de goede maat, mijn voorkeur iig.
Gudereit: zonder enige informatie over leeftijd, gebruik, onderdelen en status onderhoud vind ik € 1.000 rijkelijk veel, tenzij hij bijvoorbeeld pas 5 jaar oud is en er nog erg goed uit ziet.

Santos: dit is zeker geen bijna nieuwe fiets, dus als iemand daarmee adverteert, kan je hem al niet meer serieus nemen.
Bert van Sprang schreef:
do 09 dec, 2021 15:26
Gudereit: zonder enige informatie over leeftijd, gebruik, onderdelen en status onderhoud vind ik € 1.000 rijkelijk veel, tenzij hij bijvoorbeeld pas 5 jaar oud is en er nog erg goed uit ziet.

Santos: dit is zeker geen bijna nieuwe fiets, dus als iemand daarmee adverteert, kan je hem al niet meer serieus nemen.
Sorry maar met de huidige gekte op de 2e hands markt is 500 euro voor een 2e hands Rohloff naaf en 500 euro voor een 2e hands fiets niet te duur, kijk even bij Jan Hoedje of Phelocycle hoe de prijsstelling daar is momenteel...
en deze Santos is verre van zo goed als nieuw idd, maar voor 500 euro een leuke koop, mits de velgen niet te ver gesleten zijn, maar dat argument geld ook voor de andere fiets.
niet te duur
Ik vind het ook alleen met de beperkte informatie te veel.
Bij die Santos is het interessant om te weten of die fiets origineel zo was of of het om een knutselfiets gaat die iemand zelf heeft samengesteld.
Als hij origineel zo was prima. Beoordeel de fiets dan op de staat ervan en minder op de leeftijd in jaren.
Knutselfiets laten staan.