Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij aanschaf - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Hulp bij aanschaf

152 berichten
Grandonneur schreef:
di 16 nov, 2021 09:34
Nette (denk ik) giant expedition,

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ousPage=lr

of als mixed versie,

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ousPage=lr

2x slechte foto's, maar ik zie op zich geen afgeschreven fietsen. Natuurlijk de maat checken, en misschien zijn ze te goedkoop voor je, maar als je er een goede basis aan hebt vind dat budget altijd wel een bestemming.

edit; hier een veel nieuwere,

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ousPage=lr
Die laatste vind ik mooi. Even kijken of dat voor mijn lengte kan.


Rest van de discussie leerzaam, maar nog wel accadadabra voorbij hihi...ik was aan t lijken voor en koga randonneur, dames, maar nu denk ik te lezen dat deze weer minder zijn?

En daarom vind ik t zo ingewikkeld om een fiets te kopen 🤣🤣
Jojosje schreef:
di 16 nov, 2021 18:13
Mag ik dan alleen nog vragen qat jullie van deze vinden ( ben gek.op de kleur blauw)... ik heb framemaat 53 / 54 ( beenlengte 82)

Santos trekking dames 53 mixte derailleur
€ 600,00
https://link.marktplaats.nl/m1774072138 ... ialbuttons
Mooie kleur, prima zaak. trekking kan geen heel dikke banden aan, vraag na wat er in kan (en of dat genoeg voor je is). Hier ook geen optie voor voordrager. Geen dynamo, maar een dynamowiel moet met Rob te regelen zijn als je dat wilt.

En zoals altijd, check slijtage van draaiende delen, velgen, etc...
Wat is de beste maat dan voor banden ? Ik zal meeste op de weg fietsen soms een bospaadje
In deze blauwe fiets? De dikste die er met fatsoen in passen. Heel dik zullen die gezien de foto's niet zijn.

Ik zie nu Rob's Bikecenter. Dat is wel een aanbeveling. Voor dat bedrag krijg je er misschien nog wel een naafdynamo ingespaakt.
Ik vermoed dat er 42 op zit een anders in ieder geval kan.
Vandaag de dag met die dikke banden lijkt het of 42 helemaal niet meer kan.
Poppink komt overal met 42.
Die Santos lijkt een carbon voorvork te hebben. Op zich heb ik niets tegen carbon maar deze lijkt niet zo handig voor een reisfiets, je kan er geen tassen aan hangen. Dus ik zou aan Rob's bikecenter vragen of deze vork niet vervangen kan worden door bv. een stalen exemplaar met oogjes.
Josje heb je een pb gestuurd.
Jojosje schreef:
di 16 nov, 2021 19:38
Wat is de beste maat dan voor banden ? Ik zal meeste op de weg fietsen soms een bospaadje
Dat is dus heel persoonlijk. Voordeel van een frame met veel ruimte is dat je meer keuze hebt, maar zoals men hier al aangeeft, 42mm is voor heel veel doeleinden ook gewoon prima.

Nog een opmerking; binnen deze prijsklasse is het zoeken naar een Koga of zelfs Santos wel iets waarbij je toch ook concessies gaat doen. Zo zou ik toch liever een courante fiets met schijfremmen hebben dan een ouder model met dubbele buisjes en V-brake nokken. Schijfremmen zijn één van die innovaties waar ik elke dag weer blij over ben.
Het probleem bij een tweedehands Santos is dat ze vaak intensief gebruikt zijn en dat er dan toch nog veel voor gevraagd wordt. Van Koga zijn er in de loop van de tijd veel meer verkocht, en dus is er meer keus. Sommige hebben eveneens een zwaar leven gehad, maar andere zijn weinig verder dan de tennisbaan of het pannenkoekenhuis geweest en worden nu ingeruild voor een Ebike. Zelf heb ik zo een paar jaar terug voor 50 euro een nauwelijks gebruikte Koga stadsfiets uit 1988 gekocht omdat ik genoeg had van mijn lompe Gazelle stadsfiets. Dit voorjaar zag ik bij diezelfde fietsenmaker in onze buurt een keurige Koga staan voor 295 euro. Deze had weliswaar een alu drager en een verende vork, maar was met ik denk 24 versnellingen prima inzetbaar als vakantiefiets voor het minder ruige werk. Goede V brakes met goede grepen zijn wat mij betreft geen probleem.
Met 42 mm banden kom je een heel eind, maar mijn 50+ mm banden zijn een stuk fijner. Helaas zit je dan al snel vast aan 26 inch fietsen die intensief gebruikt zijn.
Tja, stalen wiegframes zijn elegant doch inderdaad niet heel stijf, maar in de iets kleinere maten en als jezelf niet al teveel pizza gegeten hebt kun je er vast wel lekker mee op pad met niet al teveel bagage. Ik zou zo'n fiets wel even proberen met bagage. En reken toch altijd wel op al gauw 200 euro opknapkosten, afhankelijk van de vraag hoeveel je zelf aan onderhoud kunt doen.
Wim schreef:
wo 17 nov, 2021 10:05
Met 42 mm banden kom je een heel eind, maar mijn 50+ mm banden zijn een stuk fijner. Helaas zit je dan al snel vast aan 26 inch fietsen die intensief gebruikt zijn.
Dat is de laatste vijf jaar wel een beetje veranderd, 28" en dikkere banden is wel mainstream. Zo heeft Cube vaak dikkere banden en is qua prijs kwaliteit prima. Ook Giant monteert 45mm plus.

Boven de 55mm is het nog wel krap qua keuze van goede 28"banden :(
Ja bij nieuwe fietsen zijn er best wel wat 28 inch fietsen met dikke banden. BIj tweedehands is dat nog niet zo vrees ik. En er komt nog iets bij: dikke 28 inch banden op een klein frame zijn evenmin goed mogelijk als je nog een beetje normale geometrie wilt hebben.
Wim schreef:
wo 17 nov, 2021 14:32
Ja bij nieuwe fietsen zijn er best wel wat 28 inch fietsen met dikke banden. BIj tweedehands is dat nog niet zo vrees ik. En er komt nog iets bij: dikke 28 inch banden op een klein frame zijn evenmin goed mogelijk als je nog een beetje normale geometrie wilt hebben.
Oei ik ga weet Off-topic, maar dit laatste risico zie ik totaal niet.

Als de OP een 53cm nodig heeft zou dat geen probleem hoeven te zijn. Zowel ik (1.71m) als mijn vrouw (1.68m) rijden op 29'ers en dat rijdt briljant. En dat is niet eens een hypermoderne Long Trail, Steep Seattube, Slack Headtube.

Onze Trek heeft een lekker korte balhoofdbuis wat compenseert voor de dikke banden en 10cm travel, dus we halen gewoon 0 drop, zelfs met twee spacertjes. Dat de wielbasis vrij groot is eigenlijk vooral heel fijn, sterker nog de trend is naar nog langer, met een slack Headtube (67 graden), daar waar dit nog een "ouderwetse" 71 graden is. Ook is de stuurpen vrij lang (6cm) daar waar modern naar korter gaat.

Anders gezegd, als je deze fiets slacker zou maken met een kortere pen zou hij nog kleinere mensen kunnen accommoderen.

Afbeelding

Overigens is een MTB ombouwen een out-of-the-box optie die vaak heel voordelig is. Je hebt dan wel een verende vork, maar die is dan wel vrijwel zeker aanzienlijk beter dan wat je op een toerfiets krijgt.
Al dat technische snap ik niet zo goed.
Maar ok...de santos is er nog, maar met andere voorvork en naafdynamo kost t me 1000 euro. Een randoneeur mixed koop ik voor 650.
Is t een goede koop ?
Zijn de banden ju wel of niet goed...
Ik weet t ff nirt meer....
Ik heb een beetje het idee dat je zelf ook niet weet wat je wil.
En je eigenlijk niet doorpakt als wij goede fietsen melden voor je.
En in deze markt moet je er erg snel bij zijn.
Anders betaal je de hoofdprijs (zoals bij de blauwe santos)
En duur wil niet zeggen goed. En goedkoop wil niet zeggen miskoop.
hoi hoi...of
Ik neem zeker jullie aanbevelingen ter harte...bij een aantal fietsen ben ik te laat geweest, ..of bericht gestuurd en al verkocht...
het probleem is dat ik een twijfelaar ben...
ik heb heel lang gespaard voor een fiets...voor mij is die 1000 max voor een fiets heel veel geld, dus ik wil het eigenlijk gewoon graag gelijk goee doen en een aantal jaren klaar zijn...ik ben zoveel aan het kijken dat ik gewoon door de bomen het bos niet meer zie...
en als ik een mooie koga randonneur zie, en iets meld, dan zijn er weer mensen die zeggen dat deze fiets niet goed is, doe ik dat bij een santos hetzelfde...en door al die verschillende meningen en dan ook nog heel veel mails met veel technische inhoud, snap ik het niet meer, en pak ik inderdaad niet door...
ik hoop dat jullie een beetje mijn verhaal begrijpen....
ik ga het even los laten....en hoop stiekum dat er dan maar een fiets onder de kerstboom ligt ;-)
Als je aan me vertelt waar die staat… :D
Jojosje schreef:
wo 17 nov, 2021 17:40
ik heb heel lang gespaard voor een fiets...voor mij is die 1000 max voor een fiets heel veel geld, dus ik wil het eigenlijk gewoon graag gelijk goee doen en een aantal jaren klaar zijn...ik ben zoveel aan het kijken dat ik gewoon door de bomen het bos niet meer zie...
Voor 1000€ kan je zeker en vast een degelijke trekkingfiets vinden waar je een heel aantal jaren mee verder kan.

Alleen twijfel ik eraan of het in jouw geval een goed idee is om die bij een particulier aan te kopen. Ik lees "twijfel... niet te technisch.... bomen en bos". Dan denk ik: beter een paar honderd euro meer besteden en bij een fietsenmaker die je betrouwt een fiets kopen.
Ik kan me goed voorstellen dat het duizelt en ook dat het kopen van een tweedehands fiets niet eenvoudig is. Misschien is het een idee om er niet van uit te gaan dat de fiets die je koopt heel lang de jouwe blijft. De kans bestaat namelijk dat het fietsvirus toeslaat en je een betere wilt, maar het kan ook dat het gewoon niets voor jou is.
In dat geval koop je een niet te dure mainstream fiets die weer goed te verkopen is. Dan kan zowel met een nieuwe fiets als met een tweedehandse. Met wat geluk fiets je dan jaren voor een heel laag bedrag,
Dus geen exotische uitvoeringen, kleuren of onderdelen. Je kunt er uiteraard wel zelf onderdelen zoals een zadel opzetten. Dan bewaar je de andere voor de verkoop.
Het hoeft niet in één keer perfect.
Afbeelding

Overigens is een MTB ombouwen een out-of-the-box optie die vaak heel voordelig is. Je hebt dan wel een verende vork, maar die is dan wel vrijwel zeker aanzienlijk beter dan wat je op een toerfiets krijgt.
[/quote]

Precies wat ik deed met een Kona Unit X 2020 omdat ik soms denk dat een fiets gewoon 3 buizen en 2 wielen zijn en we het graag moeilijk maken.

- lange wielbasis
- slack headtube
- staal
- banden tot wel 2.8"
- ik had hem al
- standaard, rekje en klaar
20211119_133952.jpg