Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij aanschaf - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Hulp bij aanschaf

152 berichten
Da's wel een mooi fietsje voor 120 euro.
nicolevelo schreef:
zo 24 okt, 2021 12:16
…. een fiets van bedenkelijke kwaliteit ….
Tenzij je meer informatie hebt over deze specifieke fiets, kan ik je vertellen dat mijn MC alleszins van bedenkelijke kwaliteit was. Jaren lang, vele kilometers op een Jobber (derailleur) gereden. Van mij zul je geen wanklank horen.

Groet,
Tom.
M276 schreef:
zo 24 okt, 2021 14:42
Misschien is dit ook wel wat

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 0028-fiets
Inderdaad.
Er wordt ook gelijk overboden.
Blijft een koopje zo te zien.
175 of 200 is nog steeds een koopje als hij werkelijk net gereviceerd is.
Zou ik wel snel de deal maken als er interesse is ;)
door omstandigheden te laat voor de fietsen..helaas.

ik neig wel naar een koga randonneur...maar ik zag deze ook...wat vinden jullie van deze fiets?

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... =mympBuyer
Ik zou iets zoeken zonder verende voorvork
Misschien focussen we erg op marktplaats?

Ik heb van de week een leenfiets meegekregen van mijn FM, een Batavus Zonar met 27 versnellingen Alivio. Dat is een keistrakke fiets met een vaste vork met de juist nokjes. Ik heb niet geïnformeerd, maar veel zal hij er niet voor vragen.

Ik zeg dit niet omdat deze Zonar "de" fiets is die de OP moet kopen, maar ik wil hiermee aangeven dat de gewone FM waarschijnlijk meerdere occasions heeft staan waar wellicht heel bruikbare modellen tussen zitten, juist omdat Jan en alleman overstapt naar de e-bike. Mits het een vakman is heb je dan een goede fiets die niet veel zal onderdoen voor een nieuwe.

(Overigens zie ik er ook een aantal op MP voor hele mooie prijzen voor wat dit model biedt)
Die Zonar...het is een hybride...gaat dat niet zwabberen met bagage? Ik heb nu een Trek300, vergelijkbaar? En kan je er een naafdynamo opzetten voor de verlichting en eventueel opladen telefoon?
In elke fiets kan je een voorwiel zetten met naafdynamo. Als je maar in de gaten houd dat de velg voor v-brakes is. Of als de fiets schijfremmen heeft voor schijfremmen ed.

Of het gaat zwabberen. Dat weet je pas als je het probeert.
Ik heb wel is begrepen dat de koga randonneur ook zwabbert. En de koga traveller niet. (niet eigen ervaring. Maar iemand vertelde dat bij de koop van een fiets)

Ligt ook aan hoe goed je balhoofd is afgesteld ed.
M276 schreef:
ma 15 nov, 2021 11:30
Ik heb wel is begrepen dat de koga randonneur ook zwabbert. En de koga traveller niet. (niet eigen ervaring. Maar iemand vertelde dat bij de koop van een fiets)
Ligt ook aan hoe goed je balhoofd is afgesteld ed.
Het hangt, behalve van de materialen en bouwwijze, IMHO meer af van de maat van de fiets, de drager(s) en de (verdeling van de) bagage. Je weet het inderdaad als je het geprobeerd hebt.
Als je fiets gaat slingeren door een te los afgesteld balhoofd is dat een signaal dat je het balhoofd snel moet afstellen anders maak je het kapot. Als je een fiets van het geslinger af probeert te verhelpen door het balhoofdstel strakker te zetten dan goed afgesteld maak je het ook kapot.
Jojosje schreef:
ma 15 nov, 2021 10:54
Die Zonar...het is een hybride...gaat dat niet zwabberen met bagage? Ik heb nu een Trek300, vergelijkbaar? En kan je er een naafdynamo opzetten voor de verlichting en eventueel opladen telefoon?
Ik denk dat je "Mixte"/"Trappez" bedoeld, hybrides zijn vaak racefietsen met een plat stuur? Mixte is minder stijf dan een herenframe (noemt men ook wel "Diamant"), maar zeker met de moderne oversized buizen is dat minder een issue. De Koga optie met twee dunne bovenbuizen is helaas minder stijf dan een enkele oversized bovenbuis, maar of dat een probleem is durf ik vanaf hier niet te zeggen. Zoals Leon aangeeft, dat moet je toch even ervaren met een volle tas.

Dat de Koga Traveler stijver is dan de Randonneur is wel te verwachten: Dikke alu buizen tov dunne stalen buizen, waarbij de dunne dubbele bovenbuis bepaald niet helpt. Betreft je Trek, er zijn nogal wat Trek 300, maar degene die ik zie zijn lage instap ipv mixte en dat is aanzienlijk slapper tenzij er veel materiaal (zwaar) wordt gebruikt. Maar weer zoals Leon zegt, er zijn heel veel factoren die aangeven of een fiets met of zonder bagage stabiel is.

De Zonar die ik nog steeds te leen heb is stijf en zwabbert niet. Maar de Zonar was meer een voorbeeld voor wat de lokale fietsenboer in de schuur kan hebben staan, niet dat ik nou zeg dat dat "de" fiets is die je moet kopen. Voor hetzelfde geld staat er een Cube, een VSF etc... of heeft hij niks. Informeren kan echter geen kwaad, ook omdat ze er zelden online mee adverteren (het bekende rijtje wat ze op de stoep voor de winkel zetten).
Zijn er tests gedaan over stijfheid en zwabberen?
Ik bedoel laterale stijfheid, longitudinaal geloof ik het wel.
Zo'n beetje alles is getest, YouTube en de sites staan er vol mee.
Stijfheid en niet zwabberen lijkt me een punt dat van groot belang is bij vakantiefietsen.

Mijn nog aan te schaffen fiets heb ik destijds eerst bij Ophuis in Oldenzaal mogen testen.
Stukje kasseien in de straat en dan maar heen en weer rijden met verschillende fietsen o.a. Santos.
Daarbij lette ik alleen maar op rijcomfort, zo subjectief als maar kan natuurlijk.
Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om het ook eens te proberen met zware tassen aan de dragers om te voelen hoe zijn fiets zich dan gedraagt.

Ik had bij Ophuis mijn nieuwe fiets gekocht als Poppink mij niet in de wielen was gaan rijden.
Stijfheidsmetingen worden aan bv wielrenfietsen vaak gedaan. Van zulke tests bij vakantiefietsen heb ik nooit gehoord. Een stijfheidsmeting aan een frame zal denk nog geen zekere voorspeller zijn van gezwabber op de weg, hoogstens een indicatie. Je zou de metingen - meervoud - per model voor elke maat en framevorm moeten uitvoeren.
Het zou na een aanvankelijke overloze discussie van een jaar of 12 waarschijnlijk opleveren dat de stijfste fiets om nog onbekende reden niet lekker rijdt...
Leon schreef:
ma 15 nov, 2021 14:34
Het zou na een aanvankelijke overloze discussie van een jaar of 12 waarschijnlijk opleveren dat de stijfste fiets om nog onbekende reden niet lekker rijdt...
Je moet in ieder geval in zo'n discussie nooit zelf een starre houding aannemen.

Ik denk wel dat een zekere beweeglijkheid van de constructie kan bijdragen aan een als geheel beter ervaren comfort.
Mja, ware het niet dat een moderne "stijve" fiets wel aanzienlijk zekerder voelt dan de beestjes die we in de jaren 80 bereden. Ik ben geen zwaar gewicht, maar ik heb nog nooit een "te stijve" fiets bereden, wel een aantal die wat mij betreft "te slap" waren.

En qua comfort zijn mijn huidige vakantie MTB's met dikke banden en voorvering duidelijk de prettigste. Aangezien het fors oversized alu frames zijn denk ik niet dat er veel flex uit het frame komt :lol:

Anders gezegd, ik zou me geen zorgen maken of een frame "te hard" is. Een goede band helpt om het comfortabel te maken. Een te slap frame kan je niet stijver maken.
loknor schreef:
ma 15 nov, 2021 19:47
ik heb nog nooit een "te stijve" fiets bereden
Het is niet iets heel opvallends. Meer iets dat je pas na een tijdje ontdekt.
Wat je wilt is natuurlijk een fijn frame én een goede band.
Ik rij rond de 10k per jaar (soms meer, soms minder) en zal in de 38 jaar sinds mijn 12e vijf of zes keer de wereld rond zijn qua kilometrage. Daaronder heel veel day-to-day, maar ook training+wedstrijden, vakanties, MTB in binnen en buitenland.

Ik ben ik en niet een ander, maar ik heb pisbakstaal, middenklasse staal, top staal en plat fabrieks-alu bereden. Ik merk het verschil voor 2 minuten en daarna is het gewoon fietsen maar. Ik sta toch wel bekend om heel kritisch te zijn op stuureigenschappen en snel door te hebben als er iets is met een fiets, dus een echt houten Klaas ben ik volgens mij ook niet.

Begrijp me ook niet verkeerd, ik vind mijn 1991 Tange Koga Flyer frame prima rijden, geen seconde het idee dat hij te slap is. Maar mijn alu Ridley wedstrijdfiets die super-strak is net zo comfy. Een paar teugen lucht teveel/tekort in mijn band vallen me eerder op (zowel qua zwabberen als qua comfort).
Nette (denk ik) giant expedition,

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ousPage=lr

of als mixed versie,

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ousPage=lr

2x slechte foto's, maar ik zie op zich geen afgeschreven fietsen. Natuurlijk de maat checken, en misschien zijn ze te goedkoop voor je, maar als je er een goede basis aan hebt vind dat budget altijd wel een bestemming.

edit; hier een veel nieuwere,

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ousPage=lr
Veel info, ik ga alles weer bekijken, ben gewoon beetje huiverig om de knoop door te hakken...

Mag ik dan alleen nog vragen qat jullie van deze vinden ( ben gek.op de kleur blauw)... ik heb framemaat 53 / 54 ( beenlengte 82)

Santos trekking dames 53 mixte derailleur
€ 600,00
https://link.marktplaats.nl/m1774072138 ... ialbuttons

Groetjes
Jose
Santos trekking dames 53 mixte derailleur
€ 600,00
https://link.marktplaats.nl/m1774072138 ... ialbuttons