Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets nodig - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets nodig

:cry: :cry: mijn kleine vittorio heeft zijn beste tijd gehad en moet vervangen worden. Opnieuw opbouwen heb ik vorig jaar gedaan, maar zoals ik al verwacht had was het trekken van de fiets naar rechts niet alleen een kapot balhoofd maar ook een krom frame. Als fiets in de buurt nog prima bruikbaar maar kilometers met bagage en off road is niet fijn fietsen.
Wat heb ik nodig.
- Een kleine (26 inch) fiets frame max 49 cm (liefst 45cm) en kort. Bovenbuis ca 50 cm of minder. Ik ben klein.
- goed off road te gebruiken min 2 inch/5 cm brede banden.
- te gebruiken voor bike-packen
-dus zonder lowriders, liefst ook geen achterdrager. Montage wel mogelijk zijn omdat op mijn vittorio een grote zadeltas niet past. Deze loopt dan aan op het wiel. Voor heb ik anything cases en een stuurrol
- zit semi sportief, dus niet te ver voorover. stuur moeten barends opkunnen.
Dit zijn de specs die ik zeker weet. Opnieuw maatbouw is een optie.

Wat ik nog niet zeker weet.
- verende voorvork of niet?
-schijf of velg remmen. (voorkeur hydrolisch).
- rohlof of derailleur. Boven
-zijn er andere opties dan de standaard drager achter en welke zouden kunnen passen.

Heeft iemand ideen waar ik naar kan kijken?
Is het frame niet te redden? Vraag Marten van M-Gineering eens.

En anders kun je wellicht wat onderdelen hergebruiken?
Marten Gerritsen je huidige fiets laten richten en hem vervolgens een nieuwe voor je laten bouwen?
www.m-gineering.nl
Met de 29inch-rage is de spoeling van fietsen voor kleinere mensen is namelijk alleen maar dunner geworden de laatste jaren ondanks dat er naar mijn gevoel juist steeds meer kleine mensen in Nederland komen, vaak van allochtone afkomst.

Edit: al 2-0 voor Kiel-Windeweer.
Waarschijnlijk is het frame wel te redden. Maar ook heel goed bruikbaar in de omgeving met een kar er achter voor het vissen en de boodschappen en het vervoer van mijn tuba.
En juist omdat het steeds lastiger word om een kleine fiets te vinden ben ik maar vast gaan zoeken,
Bij het opknappen van de fiets 2 jaar terug waren sommige onderdelen al lastig verkrijgbaar vanwege de maat.
Bovendien voldoet de fiets niet meer helemaal aan hoe ik nu op vakantie ga en toen heb laten bouwen. Is allemaal best te overkomen.
Maar 1 ik kan nu het geld bij elkaar krijgen voor een goede fiets.
2 ik heb wel even nodig om iets te vinden wat ik wil en waar ik mij veilig en zeker op voel.
De afgelopen 11 jaar is mijn conditie een beetje vooruit gegaan en mijn gewicht gezakt en dat niet alleen van de bagage :D
Doe 27,5 ipv 26! (584 ipv 559). Scheelt je echt heel veel in verkrijgbaarheid parts, wordt alleen maar erger/beter.

In huize G staat nu een mtb’tje 13,5” frame (35cm ofzo) met 27,5 wielen. Netjes hoor.

50 lang is trouwens wel héél kort of niet? Zou voor maatwerk kunnen pleiten, icm een wat hoger balhoofd dan gebruikelijk op een mtb?
@hesta, ik heb acht jaar geleden een vergelijkbare fiets laten bouwen.
In Nederland wilde niemand er aan beginnen.
In Duitsland hadden ze er geen probleem mee.
Het was wel twee keer zo duur als Vittorio.
Maar veel beter.

Met een verende voorvork komt het stuur veel te hoog ten opzichte van het zadel.

Een MTB heeft een hoge bracket.
Voor grote mensen is dat overkomelijk als ze de fiets als trekkingfiets gaan gebruiken.
Voor kleine mensen weet ik dat nog niet.
is er bij Surly iets geschikts te koop? een LHT of een ander model in wielmaat 26inch?
https://surlybikes.com/bikes/long_haul_trucker
bovenbuis ruim 50 a ruim 51 cm bij framemaat 42 of 46 cm.

of ander model in leuke maat: https://www.bikester.nl/surly-karate-mo ... cgid=36930 maar mischien is dit te veel ander soort fiets

:oops: dat geldt eigenlijk ook voor deze met wielmaat 28 en geometrie way meer richting racefiets: https://www.bike-components.de/en/Surly ... gJ0iPD_BwE
Disc Trucker 26" imho :D
Ik zou Jelle van Just Pedal even contacten :wink:
Grandoneur:. Ik heb nog niet op een 27.5 inch gezeten of gereden. Optie staat zeker open.

Het stuur moet bij mij wat hoger staan dan het zadel. Dit ivm met de spierreuma waardoor ik niet te ver voorover kan zitten gedurende langere tijd.☺️en er zit wat overtollig vel in de weg na 2 kinderen en gewichtsverlies van ruim 20 kg.

Surly is niet mijn frame. Voor zover ik kan zien op de site van surly zelf zijn het meer weg dan offroad fietsen. Gewenste bandbreedte minimaal 5 cm of 2 inch
De Surly Troll 26" is ca. een jaar uit productie. Geschikt voor verschillende opbouwen. Zeker nog gebruikt te vinden.50-559 banden geen probleem, eigen ervaring. is geen mountainbike.
De Quantec Street speed komt in de buurt: http://www.quantec-bikes.de/page/mtb/streetspeed.html
hesta schreef: Surly is niet mijn frame. Voor zover ik kan zien op de site van surly zelf zijn het meer weg dan offroad fietsen. Gewenste bandbreedte minimaal 5 cm of 2 inch
Naja de Disc Trucker kan met spatborden gewoon 50-559 aan hoor. (26" met 2" banden dus)
En dat meer weg-dan-offroad valt ook wel mee...
sjefke schreef: De Surly Troll 26" is ca. een jaar uit productie. Geschikt voor verschillende opbouwen. Zeker nog gebruikt te vinden.
De Quantec Street speed komt in de buurt: http://www.quantec-bikes.de/page/mtb/streetspeed.html
Was ook een mooie optie geweest...
De Quantec ziet er veel belovend uit maar zou wel moeten gaan passen, lijkt op papier een stuk langer dan mijn huidige fiets.
De street versie lijkt smalle banden te hebben, maar kom niet in de specificatie lijst.
hesta schreef:
di 31 aug, 2021 20:24
Ik ben klein.
Hoe lang ben je?
hesta schreef:
wo 01 sep, 2021 06:34
De Quantec ziet er veel belovend uit maar zou wel moeten gaan passen, lijkt op papier een stuk langer dan mijn huidige fiets.
De street versie lijkt smalle banden te hebben, maar kom niet in de specificatie lijst.
Als je graag brede banden wil zou ik ook naar een Surly Bridge Club kijken, die is ook met 27,5" wielen te koop en de XS heeft een bovenbuislengte van 53,4cm.
De eerder door mij genoemde Surly Disc Trucker is vanaf 42cm hoogte te krijgen...

Mocht je voor 2e hands gaan dan eens naar een Santos Travelmaster 2.6 - die zijn er ook in kleine maten en ruimte voor banden tot 55mm.

Maar zoals eerder gezegd gaat de keuze in 26" banden achteruit ten gunste van 27,5" (559 en 584 in de correcte maatgeving)
hesta schreef:
di 31 aug, 2021 22:49
Grandoneur:. Ik heb nog niet op een 27.5 inch gezeten of gereden. Optie staat zeker open.
ik benoem het met name vanwege de verkrijgbaarheid, en omdat je (denk ik) een prima passende fiets voor je met die wielmaat zou kunnen vinden.

Het wiel is 25mm groter, dus het verschil bij gelijk omtrek tussen een 26" en een 27,5" band is 12,5mm. Met andere woorden, 60-559 en 47-584 zijn gelijk. (En 28-622 is ook gelijk). Met nog andere woorden, een fiets die gemaakt is voor 60-559 banden zouden ook 47-584 banden in passen mits schijfremmen!. Andersom niet per se: als 47mm de maximale breedte is gaat 60mm natuurlijk niet, ook al zou je voldoende hoogte hebben..

Zit je eigenlijk prima op de oude fiets? je zou eens aan bijvoorbeeld Bart van wind kunnen vragen je maten over te nemen op een nieuwe schets, met al je wensen die je nu zou hebben. Hij is goed met grote maten, maar kan denk ik ook voor jou wel wat betekenen.
tndmbkr schreef:
di 31 aug, 2021 21:40
Een MTB heeft een hoge bracket.
Voor grote mensen is dat overkomelijk als ze de fiets als trekkingfiets gaan gebruiken.
Voor kleine mensen weet ik dat nog niet.
Het probleem dat veel kleinere mensen ervaren is dat kleinere maten van fabrieksfietsen een relatief hoog bracket hebben, in een poging de zit passend te maken voor de kleinere berijder. Dit terwijl die berijder juist een lager bracket zou willen. Dat is een van de redenen waarom je veel kleinere mensen, statistisch toevallig vaak vrouw, vaak bij het stoplicht ziet worstelen met stoppen en opstappen.
Als je een 27,5 inch fiets koopt die bedoeld is voor heel dikke banden en daar dunnere banden op legt dan komt de bracket al wat omlaag. In hoeverre dit de rijeigenschappen verpest moet je proberen. Of de crancks dan te lang zijn in de bocht ook.
Dat zijn dingen waar ik liever niet pas al fietsend achter kom Leon...
Helemaal mee eens. Ik bedoel dan ook niet dat je zo'n fiets zou moeten kopen om het daarna te proberen...
Cranks die de grond raken, zijn het probleem niet.
Kleine mensen doen er verstandig aan om hun cranks korter te kiezen.

Ik vind het een veel groter probleem dat de XSmaten van produktieframes OF een veel te steile zitbuis hebben, OF een veel te flauwe balhoofdshoek icm een standaardvoorvork.
Leon schreef:
wo 01 sep, 2021 10:14
Het probleem dat veel kleinere mensen ervaren is dat kleinere maten van fabrieksfietsen een relatief hoog bracket hebben, in een poging de zit passend te maken voor de kleinere berijder.
Spijker+kop, je moet wel omdat je anders de driehoek van het frame niet tussen de wielen past, of je moet kleinere wielen pakken.
tndmbkr schreef:
wo 01 sep, 2021 11:52
Ik vind het een veel groter probleem dat de XSmaten van produktieframes OF een veel te steile zitbuis hebben, OF een veel te flauwe balhoofdshoek icm een standaardvoorvork.
Dat is toch niet vreemd? Dat is de beperking van de wielmaat, je krijgt de fiets niet meer korter omdat de driehoek er op de een of andere manier tussen moet en de schuine buizen de wielen niet mogen blokkeren. Ik kan je verklappen dat het probleem minstens zo groot is met 190cm+ omdat de lengte van de fiets niet meer meegroeit (ongetwijfeld deels vanwege de wielmaat), waardoor je daar weer steile balhoofdshoeken ziet in combi met lange stuurpennen.


*Overigens kan een balhoofdhoek bijna niet te flauw zijn, geef mij maar 65 graden (^^) in combinatie met een superkorte voorbouw.