Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets nodig - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets nodig

Oke Standaart frame gaat zo goed als zeker niet lukken. Dus word het maatbouw.
Dan blijven er nog een paar dilema`s over:

- Wel of geen verende voorvork?
-schijf of velgremmen?
-derailleur of rohlof? 1, 2 of 3 tandwielen voor? Rijd nu met 11/34 achter en 3 voor grootste tandwiel 40. (anders krijg ik hem niet meer rond)
- wel of geen naaf dynamo?
-Shimano of son?

Ik vind 2 inch banden prettig op de weg en offroad zonder dat ik ze bij iedere afslag de spanning moet aanpassen.
Ook met bagage en mijn overgewicht hoef ik niet op keiharde (oncomfortabele) banden te rijden om niet met de velg iedere klinker te voelen.
- Zou ik nog breder moeten gaan? RIjd nu ca 50/50 offroad/onroad op vakantie.

In principe komen er geen dragers standaard voor en achter dragers op.
Ga voor het lichtgewicht bikepacking.
Zelf ben ik offroad erg blij met m'n schijfremmen en plusbanden. 27.5x3.0 zijn die, zodat je ook in hetzelfde frame met dezelfde totale diameter ook een minder brede 29er band kunt rijden.

Kijk dan bijvoorbeeld eens naar een Surly Karate Monkey of ECR, Bombtrack Beyond ADV+, Nordest Sardinha of zelfs Nederlands met de Moja van Baobab Bikes.

Met Rohloff vind ik sliding dropouts fijner, dan zou je bijvoorbeeld naar een Kona Unit kunnen kijken.

Voor een leuk uitgangspunt, kijk eens naar dit lijstje:

https://bikepacking.com/index/rigid-ste ... ing-bikes/

Wordt vergelijken wat de kleinste maten doen bij de verschillende merken en kijken wat past. Let ook op dat ze daar best USA georiënteerd zijn, met importkosten wil een frame/fiets best eens prijzig worden.
hesta schreef:
do 02 sep, 2021 08:36
Dus word het maatbouw.
:wink:

hesta schreef:
do 02 sep, 2021 08:36
- Wel of geen verende voorvork?
-schijf of velgremmen?
-derailleur of rohlof? 1, 2 of 3 tandwielen voor? Rijd nu met 11/34 achter en 3 voor grootste tandwiel 40. (anders krijg ik hem niet meer rond)
- wel of geen naaf dynamo?
-Shimano of son?
- Zou ik nog breder moeten gaan? RIjd nu ca 50/50 offroad/onroad op vakantie.
-ja
-schijf
-maakt niet uit
-wel
-son
-ja
- Je eigen keuze
- Je eigen keuze
- Je eigen keuze
- Je eigen keuze
- Je eigen keuze
- Je eigen keuze

Het is allemaal afhankelijk van wat je met de fiets wilt. Elk voordeel heb zijn nadeel.
Eens met Leon. Ik kom zelf bijvoorbeeld op andere keuzes dan Grandonneur. Er zijn diverse overwegingen die je kunt maken, zoals functionaliteit, gewicht, onderhoud en vervangbaarbeid in streken zonder winkels/fietsenmakers. Ik ontmoette onlangs een stel wereldfietsers met 'supervette' fietsen die niet in staat bleken een band te plakken.
Ik ben het met Leon eens dat de eerste stap toch zou moeten zijn om die Vittorio bij M-GIneering te laten bekijken, en eventueel te laten richten. Ook als je er niet meer mee op vakantie wilt omdat je een ander soort ritten wilt maken, dan nog is het de moeite waard die fiets weer in orde te laten maken. Voor een nieuwe fiets lijkt me dat we hier nu inderdaad toch een voorbeeld hebben van een geval waar maatbouw niet alleen een leuke luxe is, maar toch wel erg praktisch. Ik weet ook dat M-gineering de afgelopen jaren een aantal heel kleine fietsen gemaakt heeft, van snellere vooral asfalt vakantiefiets met racestuur via MTB voor kampeertochten tot voluit mtb.
Zelf zou ik net als Leon in dit geval de voorkeur geven aan een fiets met 559 wielen omdat je daarmee de beste geometrie kunt realiseren voor iemand van deze lengte, zeker als er ook nog dikke banden op moeten (en dat zou ik willen). Ik weet dat deze wielmaat minder in de mode aan het raken is, maar het onderdelen probleem speelt eigenlijk alleen als je een verende voorvork wilt - dan zou ik voor 584 wielen gaan. Velgen zal je nog heel lang kunnen kopen, en als je dat niet vertrouwt kun je eenvoudig een stel reserve velgen kopen. Het enige ding is de verkrijgbaarheid van mooie banden. Schwalbe levert de Almotion niet meer in 559, ik vermoed omdat veel van Schwalbe's omzet komt van fabrieksmontage (maar dat weet ik niet zeker). In elk geval zijn er nog veel andere banden te koop, al was het maar omdat 26 inch ook een kinderfietsen maat is.
De Marathon Mondial vouwband is er altijd nog in 50-559 :D
Tja ik weet dat alles mijn eigen keuze is maar als je omgeving alleen maar weet hoe je moet fietsen en zich een te kleine of te grote fiets laten aansmeren :( kan je met niemand praten wat voor en nadelen zijn van diverse opties.
Dan open ik maar een post om van gedachten te kunnen wisselen. Hier zitten de mensen die wel weten dat een fiets meer is als een frame met 2 wielen en pedalen om je voor te bewegen. En die me niet iets hoeven te verkopen.
Mijn zoon heeft er iets meer verstand van maar zijn fiets heeft tegenwoordig een motor.
Hij vind trouwens ook dat ik niet meer moet gaan stoeien om een standaart frame voor mij pas te krijgen. En hij heeft een nieuwe motor dus mag ik een nieuwe fiets :D Eerlijke deal toch. (gezien de woningnood delen we de woning en de financien eerlijk)

- naar het frame van de vittorio laten kijken wil ik nog wel laten doen maar heeft geen prioriteit.
- Ik geef zelf ook de voorkeur aan een 559 of 26 inch wiel.

En Willem. Je wil niet weten hoeveel mensen ik tegen gekomen ben op reis die niets aan hun fiets kunnen doen, en verwachten dat je in het buitenland ook op iedere hoek een fietsenmaker hebben zitten.

En Leon wat ik met mijn fiets wil weet ik wel. 50/50 off road on road lichtgewicht door europa trekken zonder brede fietstassen.
Zodat ik me ook niet een hernia hoef te tillen als ik trein in en uit moet om het start punt te bereiken.
Landen op mijn wensen lijstje: Polen, Schotland, Hongarije,Noorwegen, Zweden, Finland Ben niet zo van de warmte en in de bergen loop ik liever. Kom er toch met de fiets niet op.

de swalbe mondial heb ik nu ook op de fiets.
UIteraard is het allemaal subjectief, maar het is wel een beetje flauw. Er zijn voor al die dingen wel korte uiteenzettingen te maken waarom wel/niet en misschien helpt dat de vraagsteller. Toen ik op zoek ging naar een nieuwe fiets heb ik ook hier rondgevraagd, ook al heb ik zelf genoeg kennis en heb ik zelf knopen doorgehakt.
- Wel of geen verende voorvork?
Als je 50/50 offroad rijdt en geen dragers wil is een goede verende vork heel prettig.
-schijf of velgremmen?
Schijfremmen, ik zie tenzij je expedities gaat doen in landen zonder moderne fietsenwinkels geen voordeel in een ander systeem.
-derailleur of rohlof? 1, 2 of 3 tandwielen voor? Rijd nu met 11/34 achter en 3 voor grootste tandwiel 40. (anders krijg ik hem niet meer rond)
Dit is het lastigste omdat een en ander wordt bepaald door wat je gaat doen.

3x zou ik niet meer doen, 1x geeft op het asfalt wel grote sprongen... dus 2x of toch Rohloff. Er is voor beide wel wat te zeggen. maar qua gewicht en prijs is een deralleur toch wel winnaar. Zeker als je veel (wild) offroad gaat is het bereik van een moderne 2x setup ook wel een voordeel.

=> Oftewel; denk na over je fietsgedrag en baseer daar je keuze op.
- wel of geen naaf dynamo?
Qua weerstand, gewicht en kosten is een moderne acculamp superieur en die kan je ook in de tent gebruiken. Ga je echter langdurig weg waar je niks kan laden en rij je vaak in het donker dan is dat niet toereikend.

=> Oftewel; denk na over je fietsgedrag en baseer daar je keuze op.
Ik vind 2 inch banden prettig
- Zou ik nog breder moeten gaan? RIjd nu ca 50/50 offroad/onroad op vakantie.
Als je bij de framebouwer aangeeft rekening te houden met 2.8 kan je straks gewoon zelf experimenteren. Misschien ga je dan ook varieren afhankelijk van je reisplan.



Tot slot qua gangbaarheid; er zijn nog wel voldoende 26"vorken verkrijgbaar (hele goede: Recon), ik geloof niet dat dat zomaar wegvalt. Velgen en spaken blijven sowieso goed verkrijgbaar, ook op topniveau (Dirtjump!).

Als je je echt zorgen maakt over de vork keuze kan de framebouwer er rekening mee houden door uit te te gaan van een 27.5" vork met een 26"wiel (nog een voordeel van schijfremmen!)... dan is de keuze voor (top) vorken enorm. Maar eerlijk gezegd lijkt me dat overdreven, zo heel veel eis je volgens mij niet van je vork.
hesta schreef:
do 02 sep, 2021 11:04
Dan open ik maar een post om van gedachten te kunnen wisselen.
Wat ik ook bedoel is dat er voor elk van de montage-onderwerpen die je aanschijdt meerdere topics in dit forum bestaan met vele honderden reacties. Om al je onderwerpen in één topic opnieuw aan te snijden lijkt me wat onpraktisch.

50% off road is wel veel, wat pleit voor een geveerde vork en brede banden.
loknor schreef:
do 02 sep, 2021 11:10


Als je bij de framebouwer aangeeft rekening te houden met 2.8 kan je straks gewoon zelf experimenteren. Misschien ga je dan ook varieren afhankelijk van je reisplan.
Of 3.0. WTB heeft de Ranger in 26x3.0, 27.5x3.0 en 29x3.0 bijvoorbeeld.

loknor schreef:
do 02 sep, 2021 11:10


Tot slot qua gangbaarheid; er zijn nog wel voldoende 26"vorken verkrijgbaar (hele goede: Recon, Bluto), ik geloof niet dat dat zomaar wegvalt.
Een Bluto is wel voor 26 inch, maar dan fatbike. Tegenwoordig in 150x15mm steekas uitvoering, niet echt een gangbare maat.
Leon schreef:
do 02 sep, 2021 11:17

50% off road is wel veel, wat pleit voor een geveerde vork en brede banden.
Nog bredere banden en geen geveerde vork kan ook.
hesta schreef:
do 02 sep, 2021 07:04
Jurr schreef:
do 02 sep, 2021 05:47
Kwam deze tegen op marktplaats:

https://link.marktplaats.nl/m1744853556

Weet niet of het ook een gebruikte fiets mag zijn, maar het is wel een kleine framemaat van een degelijke fiets.
Zou een optie kunnen zijn als het geen santos was. Deze zijn te lang. En met deze setup rijd je liever op de weg dan offroad.
Heb ervaring met dit stuur.

Overigens denk ik niet dat de wielen versleten zijn, je ziet duidelijk de indicatie streep nog zitten
Voor wel. Maar achter niet
Grappig, ik zie zelfs een qua frame sterk gelijkende fiets: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... fiets.html
Daar wordt flink op geboden.
Edit: volgens tekening toch een stuk groter.
Leon schreef:
do 02 sep, 2021 12:11
Grappig, ik zie zelfs een qua frame sterk gelijkende fiets: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... fiets.html
Daar wordt flink op geboden.
Edit: volgens tekening toch een stuk groter.
Is inderdaad het zelfde model alleen wat groter. Ik heb behoorlijk wat draadjes over fietstechniek en de ontwikkelingen door gespit. En ook de voor en tegens.
Een naafdynamo en welke dat blijft de sluitpost op de begroting. Doe het al 10 jaar met een zonnepaneel en batterij verlichting. En dat bevalt prima ook als de zon niet schijnt krijg ik mijn powerbank vol. Maar in een bikepacking setup kan ik de huidige niet meer kwijt. Ik wil wel graag verlichting op mijn fiets ook al fiets ik in principe niet op vakantie in het donker. Maar je weet maar nooit. Een onverlichte tunnel waar je vervolgens op de tast door moet.

Versnellingsnaaf en beltdrive is heerlijk onderhoudsvrij. (mijn e-bike heeft het van shimano) Geen olie geen prut in je derrailleur of stijf verroeste ketting na een dagje sneeuw en viezigheid. Schakelt makkelijk.
- tegen- hoe makelijk haal ik mijn wiel eruit als de (buiten)band vervangen moet worden en kunnen ze in het buitenland wel mijn spaken vervangen als het nodig is.
- een traditionel opbouw kan ik evt zelf, (doe ik al een jaar of 40) rohloff niet. En een wiel richten ook niet.

Mijn grootste angst is eigenlijk dat ik weer eindig met een teleurstelling net als toen ik de Vittorio op ging halen. Er waren een aantal afmontage`s die ik in mijn beleving anders had afgesproken. Sommige zijn opgelost, andere heb ik toch al zelf moeten aanpassen.
En dat doe ik dan liever bij een goedkope fiets, een fiets opmaat verwacht ik perfectie.
hesta schreef:
do 02 sep, 2021 14:07

- hoe makelijk haal ik mijn wiel eruit als de (buiten)band vervangen moet worden
Snelspanner (of asmoeren met sleutel 15) los en je externe schakelbox met de hand los draaien en het wiel kan er zo uit.

hesta schreef:
do 02 sep, 2021 14:07

kunnen ze in het buitenland wel mijn spaken vervangen als het nodig is.
Er zit geen cassette in de weg, dus je kan makkelijk bij je spaken aan 2 kanten.

hesta schreef:
do 02 sep, 2021 14:07

- een traditionel opbouw kan ik evt zelf, (doe ik al een jaar of 40) rohloff niet.
Wiel laten spaken en verder zelf inbouwen kan ook nog?
Van m-gineering heb ik geen teleurstellingen gezien. Leg uit wat je met de fiets wilt doen, en je krijgt het frame dat je daarvoor nodig hebt, perfect passend en net zo stijf als past bij je gebruik en je eigen gewicht. Dat betekent wel dat je precies moet zeggen wat je wilt gaan doen. Afmontage is momenteel lastig omdat er zo'n schaarste aan onderdelen is, maar Marten verkoopt geen dingen waar hij niet achter staat, dus als je iets hebt bedacht dat geen goed plan is hoor je dat.
Wat mij betreft kun je het beste goed nadenken over het gebruik, en je concentreren op het frame en het rijgedrag daarvan. Dat is de kern.
Ik zag nog aanbevelingen langs komen voor heel brede banden. Realiseer je dat je pedalen dan ook verder uit elkaar komen te staan (hoge q factor) en dat een heel lage trapas lastig wordt vanwege de ruimte in de bochten. Als je zo klein bent zijn dat zeker dingen om aan te denken. Op mijn 26 inch fiets heb ik tegenwoordig meestal banden van in werkelijkheid 52-3 mm breed (Schwalbe Almotion en Compas/Rene Herse Rat Trap Pass). Dat past nog net, ook met (Gilles Berthoud) spatborden, maar breder vind ik niet fijn meer.
Wim schreef:
do 02 sep, 2021 14:38

Ik zag nog aanbevelingen langs komen voor heel brede banden. Realiseer je dat je pedalen dan ook verder uit elkaar komen te staan (hoge q factor) en dat een heel lage trapas lastig wordt vanwege de ruimte in de bochten.
Nee hoor:

viewtopic.php?t=34391&start=40#p356612
Doet m-gineering riemaandrijving?
Nee, want dan moet het frame heel stijf worden en daar houdt hij niet van (ik evenmin). Rohloff houdt evenmin van riemaandrijving.
Als je brede cranks kiest zul je inderdaad niet snel een probleem hebben met brede banden, maar wel als je kiest voor smalle lage q cranks, en juist dat zou ik doen bij kleinere mensen (net als kortere cranks). Met zulke cranks met lage q raak je minder snel met het pedaal de grond in een bocht, en kun je dus de trapas iets lager kiezen. Bij kleine maten is het passen en meten op de millimeter, en dat is dan ook precies de aantrekkingskracht van maatwerk.