Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets nodig - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets nodig

hesta schreef:
za 04 sep, 2021 21:38
De jones-h bar gaat niet passen op mijn ebike. Schiet ik ook niets mee op. Moet de afstand stuur zadel verkleinen.
Zoek even rond.
Ergotec heeft een grote, goede en betaalbare collectie. XLC kan ook, is meestal iets duurder. Een stuur met wat meer sweep en misschien een wat kortere stuurpen kunnen wel wat cm's pikken.

Maar 6cm is gewoon veel, dat wordt lastig compenseren.
Loknor. Mijn stuurpen staat al volledig om hoog.
Maar met een cm of 3 schiet ik ook al op. Vind er wel een oplossing voor. Als de fietsenmaker en ik terug zijn van vakantie.
@tndmbkr: is dit niet precies wat ik schreef, namelijk dat kleine mensen lastig aan een goed passend frame kunnen komen met een correcte geometrie? Het is ook precies om die reden dat ik al lang het belang van kleinere wielen en kortere cranks noem. Die kortere cranks zijn niet alleen goed voor de knieën, maar maken het bij een correct frame ook mogelijk de trapas te verlagen. Kleine frames voor vaak ook minder zware mensen kunnen bovendien toe met geringere buisdiameters. Dit alles laat ook precies zien waarom veel confectiefietsen minder geschikt zijn, tenzij ook aan alle andere variabelen aandacht is gegeven, en dat is vaak niet zo. Overigens hebben erg lange mensen vergelijkbare problemen. Tot slot, ik weet veel uit eigen ervaringen, omdat mijn vrouw ook klein is.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de noodzaak voor dunnere buizen niet direct zie Wim, Als we kijken naar het systeem gewicht gaat het om een paar procent en kleinere frames zijn door de korte balhoofdbuis al wat minder torsiestijf (iets wat vaak wordt vergeten).

Vooral als we dan weer terugkomen op de test hierboven en de test in Fiets van een aantal jaar terug waarbij gehakt werd gedraaid van de gevoeligheid van "subtiele rijeigenschappen" (band+spanning bleek dusdanig belangrijk te zijn dat je alle andere eigenschappen kon verdoezelen) vind ik het idee om een frame minder stijf/sterk te maken om "comfort te winnen uit het frame" niet erg goed. Banden(+spanning), zadel en zitpositie (en ja dat kan in bijzondere gevallen met een maatframe inderdaad beter zijn) zijn bepalend, niet de magische (ongedempte) veereigenschappen van een stalen buis.
Het heeft niets met sterkte te maken, maar wel met stijfheid. Er zijn mensen die vinden dat een fiets niet stijf genoeg kan zijn, maar dat is een opvatting die ik niet deel. Mijn eigen stalen vakantiefiets heeft extra oversized buizen (0.5 mm wanddikte) gecombineerd met dikke banden en dat is perfect voor mijn gewicht en 12-15 kg bagage. Zonder bagage vind ik die fiets wat stug, en geef ik de voorkeur aan een fiets met enkel oversized of zelfs helemaal geen oversized. Maar niet iedereen merkt het verschil, en smaken verschillen.
@loknor
Veel van de hier bekende stevige fietsen worden zo gemaakt dat berijders van 100 kilo er met veel bagage mee op vakantie kunnen. Vergeleken met, meestal, dames van 160 cm en kleiner ( ik ken er meerdere) is dat meer dan een paar procent minder want die wegen vaak nog geen 60 kilo. Ook hun bagage is serieus lichter want een heel stuk kleiner.
De balhoofdbuizen van kleine moderne fietsen zijn vaak nauwelijks korter maar de hoofdbuizen uiteraard wel. Als zo'n buis 50 ipv 60 cm lang is dan is hij ook een stuk stijver, bij gelijkblijvende dikte.
Ook zaken als de bracketpot zijn standaard, dus gedimensioneerd voor de grote berijder.
Zelfs banden die voor een grote fietser van 100 kilo aan de kwetsbare kant zijn, zijn voor een lichtgewicht weer robuust. Als je daar allemaal rekening mee houdt scheelt dat veel. Helaas doen grote fabrikanten dat niet.
Ik zou ook graag even aansluiten op deze discussie. In coronatijden heb ik het fietsen weer ontdekt. Om zeker te zijn dat dit geen bevlieging was, heb ik gewoon mijn oude Batavus champion gebruikt voor mijn tochtjes. Een goede stadsfiets, maar niet geschikt voor kasseistroken of veldwegen en steile hellingen. Ook ik haal de 160 cm niet, dus heeft deze fiets de gekende gebreken: te lange cranks, met voet tegen wiel... Dus ben ik de laatste tijd op zoek naar een nieuwe fiets die beter past. Bij mainstream merken vind ik niet direct iets, voor maatwerk wil ik eerst meer ervaring opdoen. Toen kwam ik uit op Pyro bikes (Twentyseven.5 Medium) en Islabikes (Creig 27): kinderfietsen, maar voor zover ik kan zien wel met afmetingen die kunnen kloppen voor volwassenen. De uitrusting is natuurlijk wel vrij basic, maar voor mij de eerstkomende jaren wel voldoende om plezier uit het fietsen te halen. Misschien ook een optie voor hesta? Al heeft zij misschien wel een uitgebreidere wensenset dan ik.
Aangezien de laatste posts off topic gaat.
Ik geholpen ben in het nemen van beslissingen die een heleboel geld gaan kosten,
Er op dit moment hoofdzakelijk xl frames te koop zijn. En de gemiddelde besteltijd voor een fiets al dan niet op maar wel een jaar kan duren,
Een paar van de Surly frames zouden mogelijk in aanmerking kunnen komen, maar bij Snelfietsen verwachten ze niet dat die snel binnen zijn aangezien er Surly zelf leveringsproblemen zijn.
Als ik geluk heb pas ik op een standaard steel ride van Snel en Met Rohlof en Son afgemonteerd kan de fiets met ca 4 maanden gelevert worden. Als alles dan nog op voorraad is.

Jammer dat er een hoop modder gegooit word, Het is een bekend probleem onder ons dat als je niet gemiddeld ben het lastig is om een passende fiets te vinden, vooral als je geen geld hebt voor maat bouw.
Voor zover ik weet is niemand op dit forum ontwerper van fietsen bij een van de grote merken. Dan hadden er vast kleinere fietsen bestaan die geen kinderfiets zijn.

De opmerking dat de gemiddelde persoon van 160 ongveer 60 kg weeg. Ik wou dat ik dat haalde doe er maar 20 bij.
10 jaar terug is de vittorio gebouwd op iemand van 160 van ruim100 kg en er moest ruim 20-25 kg bagage op kunnen en vooral goed op de weg zijn maar ook wel handebaar zijn op offraod,
nu hoeft de fiets maar 80kg+ 10-15 kg te dragen. Nu goed handelbaar op beide,

Wat mij betreft sluit ik dit topic
Vrolijk verder fietsen dus - het is mooi weer. @Bataaf: Islabikes maakt mooie kinderfietsen en de grote modellen zijn prima vakantiefietsen voor kleinere volwassenen. De enige beperking is dat je er geen heel zware berijder op moet zetten en geen heel zware bagage op moet vervoeren. Dat kun je niet verwachten voor een dergelijke prijs, en voor een fiets die toch ontworpen is voor een jongere.
Kleine mtbs zijn soms ook een oplossing, maar daar zijn er steeds minder van. Ik heb destijds in de VS voor tijdelijk gebruik een kleine Trek met vaste voorvork gekocht om ter plekke te gebruiken (met het zadel en stuur nogal hoog) om daarna mee terug te nemen naar Nederland. Mijn (kleine) vrouw heeft daar toen twee vakanties op gefietst, en daarna de kinderen. Het was een lekkere fiets, maar de afmontage was nogal onder de maat, met een trapas en cranks/kettingbladen die al na een paar duizend kms versleten waren, Promax remmen die niet goed remden, en naven die na weer een paar duizend km de geest gaven. Maar mijn vrouw vond het korte frame en de zit heel fijn.