Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 9 speed derailleur op 7 speed cassette - Forum Wereldfietser

9 speed derailleur op 7 speed cassette

Hoi, Ik heb her en der al wat proberen te vinden hierover maar een echt eenduidig antwoord heb ik nog niet kunnen vinden op mijn vraag en mijn vraag is dit:

Ik heb een 7 speed cassette achter en wil de huidige SRAM derailleurs en shifters vervangen voor Shimano. Kan ik hierop een 9 speed achterderailleur gebruiken als ik wel gewoon een 7 speed shifter gebruik?

Sorry als dit al honderd keer gevraagd is maar hopelijk weet iemand hier het definitieve antwoord op.

Alvast bedankt en ik zie jullie reacties graag tegemoet!
Ja dat kan.
zonder problemen?
Ja dat kan zonder problemen.

(En als het niet kan hoef je alleen iets bredere, 7-speed derailleur wieltjes er in te zetten).
Goed om te horen. Hoef ik niet meteen een nieuw achterwiel te bouwen voor 9 speed en als ik dat later toch besluit te doen dan kan ik gewoon mijn 9 speed derailleur behouden!
bedenk je dan eerst wel even of je ubberhaupt een 135mm naaf in een (waarschijnlijk) 130mm achtervork wilt :wink:
Grandonneur schreef:
ma 30 aug, 2021 13:18
bedenk je dan eerst wel even of je ubberhaupt een 135mm naaf in een (waarschijnlijk) 130mm achtervork wilt :wink:
Dat heeft niks met 9 of 7 speed te maken, maar wel met onderscheid road-MTB. Zelfs een moderne 11-speed road naaf voor velgremmen is maar 130mm breed.
Ik had even grof gemeten en het leek wel in de buurt van 135mm te komen maar misschien moet ik het achterwiel er gewoon een keer uithalen voor de precisie.

Ander vraagje: tot hoeveel speed zijn Shimano derailleurs eigenlijk compatible met 7 speed? Stopt dit bij 9 speed of gaat dit nog verder? Sommige 10 speeds Deore lijken namelijk wel voordeliger dan sommige 9 speeds.
In de Road-lijn (Sora, 105, Ultegra, Dura Ace) zijn de derailleurs compatibel met 7 speed tot en met de 10 speed derailleurs.

In de MTB-lijn (Deore, SLX, Deore XT, XTR) zijn de derailleurs compatibel met 7 speed tot en met de 9 speed derailleurs.

Ik zou persoonlijk niet moeilijk doen en een Alivio, Acera of Claris derailleur kopen, zal goed genoeg werken.
Helder! Veel dank voor jullie reacties, hier kan ik mee uit de voeten.
Let op: shifters en derailleurs van hetzelfde merk. Al zijn er Shimano compatible SRAM derailleurs met schakelratio 1.7:1. Sram heeft normaal (en destijds) 1.1 :1.