Additionally, paste this code immediately after the opening tag: van naafversnelling naar derailleur - Forum Wereldfietser

van naafversnelling naar derailleur

Hallo , is het mogelijk om van naafversnelling naar derailleur te gaan ?
wat voor derailleurpad heb ik nodig
standaard zit er een alfine 8 op
Tenzij je fiets is voorbereid met een oog waar die derri-pad in vastgeschroefd kan worden denk ik dat een andere fiets een betere oplossing is.
Afbeelding
https://ibb.co/Ry1bDbQ
Mijn naafversnelling maakt vrij veel lawaai .
ik heb voor zekerheid is een ander wiel met derailleur erop gezet en het geluid is weg.
helaas kan ik dan niet schakelen . deze zou omgebouwd moeten worden

kan ik op deze fiets een derrailleurpad plaatsen ? zie link voor foto
Ben bang dat het hier niet kan. Sommige frames met naaf versnelling hebben een uitsparing voor een pad. Maar dat zie ik hier niet. Vraag het anders even na bij de fabrikant van je fiets.
aah ik dacht dat er ook universele derailleurpads bestonden
vanboven heb ik 2 grijze schroefjes kan ik die niet gebruiken ?
heb inieder geval een mail gestuurd naar de fabrikant

this een vrij dure fiets en heb al genoeg miserie gehad met de alfine 8
Ik heb eens een fiets gehad waar een min of meer passende derailleurpad gewoon onder de snelspanas was geklemd. Het was geen groot succes want het ding verdraaide soms vanzelf, met slecht schakelen tot gevolg, en als je de snelspanas losmaakte viel de derailleur bijna van de fiets. Qua fietskluswerk werd ik er niet erg gelukkig van.
De kunst is dus om de juiste pad te vinden.
Een andere fiets zoeken is geen heel gek idee.
Op de foto zie ook ik geen mogelijkheden voor een derailleur.
TS zegt dat hij een dure fiets heeft gekocht, en deze niet wil inruilen.
Ik weet niet welke problemen hij heeft met zijn huidige naaf.
Maar Google loopt niet over van de klachten met deze naaf.

Waarom niet van deze miserie een deugd maken, en overstappen op een Alfine11 ?
Een derailleurpaT is onderdeel van het frame. Die biedt montagemogellijkheid voor een passende derailleurhanger. Hier wordt alles door mekaar gehaald.

Er zijn overigens meer dan 600 soorten derailleurhangers, waaronder ook meer universele types.
wat voor versnellingsnaaf heb je? op de naaf, tussen de spaken, staat waarschijnlijk het typenummer.
misschien ben je geholpen met een ander/nieuw binnenwerk en sommige types binnenwerk zijn los te koop.
En niet al te duur...
Het binnenwerk van de Alfine 8 bestaat uit 2 sets tandwielen die met een kleine veerklem op de as met elkaar verbonden zijn. Helaas laat de veerklem ook wel eens los, van goed schakelen is dan geen sprake meer. Eigen ervaring.
biker92 schreef:
zo 29 aug, 2021 15:31
Mijn naafversnelling maakt vrij veel lawaai .
Een Nexus 8 of Alfine hoort tijdens het vooruit trappen niet of nauwelijks geluid te maken, dus er is iets niet jofel in die naaf. Het is niet de efficiëntste naaf die er is, maar ze hebben een goede reputatie qua degelijkheid (wat dus zeker niet hetzelfde is dat ze niet kapot kunnen).

N=1, maar mijn vrouw en ik hebben op Nexus 8 50k+ gereden (per persoon). Nu hebben we Alfine 8 en zitten we weer p.p. op 50k+. En om die nog wat te benadrukken, die Alfine 8 is met een sterke middenmotor en veel vracht (karren, kinderen) misbruikt.

Ik zou eigenlijk van een goede Fietsenmaker verwachten dat hij dit oplost :?:
loknor schreef:
zo 29 aug, 2021 18:29

N=1, maar mijn vrouw en ik...
N=2 :?:
Vanaf 30 km per uur maakt de fiets lawaai bij 7 en 8, en is al meer maals nagekeken bij afstelling.
Soms wel en soms maakt die het geluid niet maar meestal wel

Ik wou is een derailleur versnelling apparaat gebruiken zodat ik zeker weet dat het dat is. Aangezien het enkel bij 7 en 8 is denk ik niet dat het de motor is
ik lees: motor + meer dan 30 km/u + 7e en 8e versnelling ...
ik vermoed een elektrische fiets of speed pedelec (of een elektrische fiets die als speed pedelec wordt gebruikt): klopt dat?
in dat geval krijgt zo'n gewone stadsfiets-naaf het flink te verduren. met de 250 Watt of meer en vooral het koppel van zo'n motor heb je een flinke belasting die z'n werk doet... naaf is misschien wel gewoon versleten? ik zou hem eens openhalen (zie filmpjes op Youtube. is niet moeilijk) en eens goed kijken. je kunt het binnenwerk dan gelijk een oliebadje geven.

wat bedoel je met dat er naar de afstelling gekeken is? aan de naaf valt niet zo veel af te stellen. veelal kijkt men of de shifter goed staat (in z'n 4, enzovoort, zie youtube) en bij speling op zo'n naaf ben je misschien aan nieuwe lagers toe.
ja is een speed pedelec
en de rode wijzer staat goed bij versnelling 4.
Ik heb hem al binnengebracht en telkens zonder resultaat.
ben ook niet zo tevreden over de winkel.

Daarom dat ik graag een derailleur daar had opgezet daar ken ik veel van en dat kan ik zelf zetten en afstellen.
Gewoon een andere fietsenmaker zoeken die er wel mee weg kan...
Slijt wel hard zo'n derailleur systeem op een speed pedelec. Al eens een Rohloff naaf overwogen?
biker92 schreef:
ma 30 aug, 2021 09:14
ja is een speed pedelec
Tsja, dat is inderdaad een scenario waar dat ding niet voor bedoeld is... Kan je iets meer info geven? Merk+Type?

Daarnaast denk ik dat je beter jevragen kan stellen bij Tweakers of een specifiek speedpedelec forum.
Ben het eens met @loknor
Het zou ook voor een Rohloff te veel kunnen zijn.
Misschien dat een Nuvinci beter geschikt is voor deze pedelec.

Niet dat een Nuvinci een betere keuze is.
Maar je voorkomt dat er schokspanningen op het systeem worden uitgeoefend.

Bij een middenmotor heb je altijd het probleem dat de motor te hard aan de ketting trekt op het moment dat je schakelt.
Als je de pedalen stilhoudt tijdens het schakelen, kan je die schokspanning op de ketting vermijden.
Maar als je EN schakelt EN aanzet, gaat er onvermijdelijk iets kapot.