Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hydraulische schijfrem advies gevraagd - Forum Wereldfietser

Hydraulische schijfrem advies gevraagd

Ik heb een Poison Chromat frame opgebouwd als vakantiefiets. Deze heeft schijfremmen en schuifpatten om de ketting/riem op te spannen. Ik heb hier mechanische BB7 schijfemmen op gezet (goede ervaring mee) maar merk dat dit niet heel handig is omdat de stang van het bagagedrager al bijna tegen de remklauw aankomt. In sommige standen van de schuifpad gaat het zeker niet passen. Dit komt omdat de BB7 nogal breed zijn. Een aantal (en misschien wel de meeste) hydraulische schuifremklauwen zijn veel smaller en dan lijkt de bagagedrager wel in alle standen van de schuifpad te passen. Ik zit er dus aan te denken om dan maar hydraulische remmen op de fiets te zetten. Mijn voornaamste eis hiervoor is dat het onderhoud minimaal moet zijn. Blokjes vervangen zal het probleem niet zijn maar veel meer dan dat zit ik niet op te wachten. Ik hoef zeker niet de top of the bill en een paar gram zwaarder is voor mijn ook geen probleem. Welke remmen zouden jullie adviseren?
PeeWee schreef:
di 24 aug, 2021 20:47
In sommige standen van de schuifpad gaat het zeker niet passen. Dit komt omdat de BB7 nogal breed zijn. Een aantal (en misschien wel de meeste) hydraulische schuifremklauwen zijn veel smaller en dan lijkt de bagagedrager wel in alle standen van de schuifpad te passen.
Kun je met wat spacers de bagagedrager niet wat verder naar buiten krijgen? Switchen van type bagagedrager? Of misschien dat een andere diameter remschijf je klauw nog een wat gunstigere positie kan geven?

PeeWee schreef:
di 24 aug, 2021 20:47
Welke remmen zouden jullie adviseren?
Mechanisch zou je ook nog kunnen kijken naar TRP, maar geen idee hoe die vallen qua maat.

Hydraulisch heb ik zelf goede ervaringen met Hope. De huidige Shimano schijfremmen schijnen ook prima te zijn, zelfs al vanaf de lagere modellen die onder de Deore groep zitten.
PeeWee schreef:
di 24 aug, 2021 20:47
Ik heb een Poison Chromat frame opgebouwd als vakantiefiets. Deze heeft schijfremmen en schuifpatten om de ketting/riem op te spannen. Ik heb hier mechanische BB7 schijfemmen op gezet (goede ervaring mee) maar merk dat dit niet heel handig is omdat de stang van het bagagedrager al bijna tegen de remklauw aankomt. In sommige standen van de schuifpad gaat het zeker niet passen. Dit komt omdat de BB7 nogal breed zijn. Een aantal (en misschien wel de meeste) hydraulische schuifremklauwen zijn veel smaller en dan lijkt de bagagedrager wel in alle standen van de schuifpad te passen. Ik zit er dus aan te denken om dan maar hydraulische remmen op de fiets te zetten. Mijn voornaamste eis hiervoor is dat het onderhoud minimaal moet zijn. Blokjes vervangen zal het probleem niet zijn maar veel meer dan dat zit ik niet op te wachten. Ik hoef zeker niet de top of the bill en een paar gram zwaarder is voor mijn ook geen probleem. Welke remmen zouden jullie adviseren?
Ik heb de standaard schijfremmen van Shimano MT-200 op mijn ebike staan.
Met wat geluk vind je een complete set met de grepen, leidingen en remklauwen voor minder dan 100€, en die dingen doen goed hun werk, zelfs op mijn zware fiets.
Ik heb al een paar keer bij een afdaling alles dichtgeknepen, en dat werkt heel behoorlijk.
Wil je meer remkracht, dan gewoon grotere schijven van 180 mm en een paar adapters, en gaan met de banaan.
Jurr schreef:
di 24 aug, 2021 22:16
Kun je met wat spacers de bagagedrager niet wat verder naar buiten krijgen? Switchen van type bagagedrager? Of misschien dat een andere diameter remschijf je klauw nog een wat gunstigere positie kan geven?
Goeie tips. Ik was vergeten te melden dat ik al spacers gebruik van 1/2 cm aan beide kanten. Anders was het helemaal niet gelukt. Als ik helemaal om de remklauw heen wil werken heb ik minimaar 2cm spacers nodig maar dat lijkt mij geen verantwoorde constructie omdat de bagagedrager zwaar belast zal worden. Een ander drager en een grotere diameter lijkt mij gezien de plek van de klauw tov de plek waar de drager op het frame gemonteerd moet worden geen optie. Toch bedankt
Jurr schreef:
di 24 aug, 2021 22:16
Mechanisch zou je ook nog kunnen kijken naar TRP, maar geen idee hoe die vallen qua maat.

Hydraulisch heb ik zelf goede ervaringen met Hope. De huidige Shimano schijfremmen schijnen ook prima te zijn, zelfs al vanaf de lagere modellen die onder de Deore groep zitten.
Bedankt. Dat shimano verhaal sluit goed aan bij de andere reactie. Die TRP lijken ook minder breed dus misschien ook een optie. Moet ik even in duiken.
Blackbelt schreef:
di 24 aug, 2021 22:35
Ik heb de standaard schijfremmen van Shimano MT-200 op mijn ebike staan.
Met wat geluk vind je een complete set met de grepen, leidingen en remklauwen voor minder dan 100€, en die dingen doen goed hun werk, zelfs op mijn zware fiets.
Ik heb al een paar keer bij een afdaling alles dichtgeknepen, en dat werkt heel behoorlijk.
Wil je meer remkracht, dan gewoon grotere schijven van 180 mm en een paar adapters, en gaan met de banaan.
Dank voor de tip. Deze lijken ook prima te verkrijgen voor een inderdaad mooie prijs.
Blackbelt schreef: Ik heb al een paar keer bij een afdaling alles dichtgeknepen, en dat werkt heel behoorlijk.
Hmmm , alles ....dichtgeknepen, ... heel behoorlijk.
Niet iets waar ik blij van word.
Deore of XT kan altijd nog :D
Eerst eens meten hoeveel ruimte in werkelijkheid je hebt en dan op zoek. Hope is prachtig en ook nog eens helemaal te pimpen, naast dat ze ook zelf te servicen zijn ook al doe je dat liever niet. Als je ze veel gebruikt ontkom je er alleen niet aan, en dan is het fijn dat veel onderdelen i.t.t andere merken wel verkrijgbaar zijn.
Ik zou het eerder zoeken in een andere bagagedrager of b.v. iets hogere montage van de bagagedrager.
Peter Molog schreef:
wo 25 aug, 2021 17:58
Blackbelt schreef: Ik heb al een paar keer bij een afdaling alles dichtgeknepen, en dat werkt heel behoorlijk.
Hmmm , alles ....dichtgeknepen, ... heel behoorlijk.
Niet iets waar ik blij van word.
Gelukkig is dat niet representatief. Shimano instappers als de MT200 remmen met heel veel controle van rustig tot aan kneiterhard, afhangend hoever je je vinger aanspant. Als je meer remkracht wil kan je 180mm of naar MT 420 4 pots overstappen (die zijn ook goedkoop). *Overigens zijn de MT 200 grepen vrij groot, bijna net zo groot als de giga grepen van de HS11, de 400 is wat fijner, kan je lekker met één vinger bedienen.

Voordeel van alle grepen tot en met de 500 range is dat je geen Servo Wave hebt.
_Peter_ schreef:
wo 25 aug, 2021 22:43
Eerst eens meten hoeveel ruimte in werkelijkheid je hebt en dan op zoek. Hope is prachtig en ook nog eens helemaal te pimpen, naast dat ze ook zelf te servicen zijn ook al doe je dat liever niet. Als je ze veel gebruikt ontkom je er alleen niet aan, en dan is het fijn dat veel onderdelen i.t.t andere merken wel verkrijgbaar zijn.
Het fijne van Hope remmen vind ik (naast remgevoel, wat persoonlijk is) juist dat ze maar heel weinig onderhoud nodig hebben en zelden kapot gaan. Mijn oudste set (MTB) heb ik in bijna 10 jaar maar één keer (aan één kant) hoeven te ontluchten. Hoewel ze vrij prijzig zijn bij aanschaf is duurzaamheid en probleemloosheid (op langere termijn) in mijn ervaring wel een voordeel t.o.v. veel andere remmen.

De Shimano remmen van tegenwoordig zijn overigens gewoon prima en lijken minder problemen te geven dan 'instappers' van concurrenten, als ik niet teveel uit wilde geven zou ik daar zeker voor kiezen.
blokdoorn schreef:
do 26 aug, 2021 13:53
Ik zou het eerder zoeken in een andere bagagedrager of b.v. iets hogere montage van de bagagedrager.
Kijk eens bij de leverancier wat voor drager zij monteren, je kunt er ten slotte een hele fiets samenstellen, en dat doen ze niet als onderdelen niet passen. (of ze hebben een werkplaats vol met hamers om het passend te krijgen natuurlijk)
Als ik de configurator van Poison bekijk dan zitten daar Shimano en Magura schijfremmen in en dragers van Tubus en Racktime. Dat zou dan bij jou ook moeten passen.
https://www.poison-bikes.de/shopart/992 ... tml#vrg720
Allen wederom dank voor de reacties. De suggestie van een andere drager gaat m.i. niet werken. De plek waar ik de drager op het frame moet bevestigen kan ik niet veranderen want daar zit nu eenmaal het schroefdraad in het frame getapt. De plek van de remklauw kan ik ook niet wijzigen want die zit op de schuifpad. Dat betekent dat als ik de schuifpad moet verstellen als de ketting slijt deze t.o.v. de drager verplaatst wordt. Op zich bij andere dan BB7 geen probleem maar de BB7 heeft helaas de eigenschap dat deze nogal veel naar buiten uitsteekt en dus de drager raakt. M.i. is de oplossing dus te zoeken in andere remklauwen die minder uitsteken. Gelukkig is daar heel veel keuze.
DaVinci schreef:
do 26 aug, 2021 20:39
Als ik de configurator van Poison bekijk dan zitten daar Shimano en Magura schijfremmen in en dragers van Tubus en Racktime. Dat zou dan bij jou ook moeten passen.
https://www.poison-bikes.de/shopart/992 ... tml#vrg720
Ik heb daar destijds ook gekeken en toen besloten een racktime te kiezen. Poison levert op de Chromat inderdaad Shimano en Magura geen BB7 (misschien wel omdat het niet past :) ) Nu alleen nog een andere remklauw/remset

Ik neig nu naar Shimano Deore of TRP Spyke.
Of zoiets misschien:

https://www.tubus.com/en/products/acces ... ension-set

Al zou je ze ook kunnen (laten?) maken met een andere lengte en/of ander bochtje natuurlijk.
Op mijn Santos TM2.8 paste destijds mijn al gebruikte Tubus achterdrager ook niet, een door Tubus speciaal voor Santos gemaakte bood toen uitkomst (geen discbrakes maar standaard HS33). Het lijkt soms precies hetzelfde maar er kunnen dan soms kleine verschillen in zitten die ervoor zorgen dat de ene wel en de andere niet past. Het paste overigens ook niet met de door Jurr aangehaalde extension set. Maar proberen kun je dat natuurlijk ook nog.
Peter Molog schreef:
wo 25 aug, 2021 17:58
Blackbelt schreef: Ik heb al een paar keer bij een afdaling alles dichtgeknepen, en dat werkt heel behoorlijk.
Hmmm , alles ....dichtgeknepen, ... heel behoorlijk.
Niet iets waar ik blij van word.
Wat verwacht je?
Met 50 km/h op een helling van 10% tot stilstand remmen ging gewoon. Ik rook de rem wel, maar nadien bleef die gewoon zijn remkracht houden.
Peter bedoeld - denk ik - dat dichtknijpen inhoud dat je de remhandles tegen je stuur kan trekken en hopen op een wonder, jij geeft aan dat ze prima werkten en nadien een beetje stonken (wat normaal is) en gewoon bleven werken.
Shadow schreef:
za 28 aug, 2021 11:08
Peter bedoeld - denk ik - dat dichtknijpen inhoud dat je de remhandles tegen je stuur kan trekken en hopen op een wonder, jij geeft aan dat ze prima werkten en nadien een beetje stonken (wat normaal is) en gewoon bleven werken.
Ik krijg die handles niet tegen het stuur. Trouwens als dat zo zou zijn zou ik ze laten bijvullen of ontluchten, want dan weet je dat er iets mis is.
Shadow schreef:
za 28 aug, 2021 11:08
Peter bedoeld - denk ik - dat dichtknijpen inhoud dat je de remhandles tegen je stuur kan trekken en hopen op een wonder, jij geeft aan dat ze prima werkten en nadien een beetje stonken (wat normaal is) en gewoon bleven werken.
Deze stelling klopt wel ongeveer.
Natuurlijk zijn woorden als goed, matig, slecht voor vele interpretaties vatbaar.
In mijn beleving is 'voldoende' niet goed genoeg. Ook niet bij 50 km/u op 10%.
Bij iedere snelheid moet de remkracht (zeer) goed zijn. Als je remkracht voldoende is, ga je te hard. Dan moet je de snelheid altijd terug brengen naar dat niveau dat je remkracht 'goed' is.