Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stalen toerfiets frame ipv MTB frame als basis? - Forum Wereldfietser

Stalen toerfiets frame ipv MTB frame als basis?

Hoi allemaal, nieuw hier op het forum.

Tegenwoordig hoor je genoeg verhalen over mensen die een vintage stalen MTB frame gebruiken als basis voor hun gravelbike/vakantiefiets project. Waar ik echter niks over kan vinden is over het gebruik van een oude stalen toerfiets frame als basis, zoals bijvoorbeeld een oude Batavus Navajo.

Weet iemand of hier een reden voor is? Is een stalen toerfiets frame een goede optie om te gebruiken als basis voor een vakantiefiets of kun je toch beter voor een MTB frame gaan? De buizen van zo'n oude stalen toerfiets zien er wel een stuk dunner uit dan die van een MTB maar zou dit veel uitmaken?

Anyway ik hoor graag jullie reacties en mocht iemand toevallig kennis hebben van zo'n toerfiets project dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Alvast bedankt!
Alu buizen zijn altijd dikker (grotere diameter) dan stalen buizen om zo de gewenste sterkte te krijgen, bij lager gewicht en dunner buismateriaal. Trouwens: definieer een toerfiets? De plaatjes die ik vind van de Navajo laten fietsen met versnellingsnven zien en met oude schroefpignons. Zou ik niet mee op vakantie gaan.....
Afbeelding

Zoiets
De vraag gaar over het frame sjefke.

Of een frame geschikt is hangt er vanaf. Welk model is het precies? Ze waren verschillend. Om welke maat gaat het? Grotere maten zijn gevoeliger voor wiebelen (sjimmiën) dan kleine. Om welke gewichten gaat het? Ben je zelf een zwaargewicht en wil je er 25 kilo tassen aanhangen dan is het een ander verhaal dan waneer je 55 kilo weegt en maar 15 kilo meeneemt.

Dat nagelaten was een vriendin van mij buitengewoon tevreden met haar batavus Apache (zo'n paarse) in damesmodel in de jaren 90. Ook met zwaar gevulde tassen fietste de fiets stabiel. Een vriend van mij van een stevig uitgevallen type had dezelfde fiets in groot herenmodel en heeft het frame niet kapot gekregen.

Dus de vraag bij de foto is: bedoel je zoeits of bedoel je die precies?
Met de fiets op de foto kun je met wat geluk zo op vakantie.
Ik heb dit frame even als voorbeeld gebruikt maar er zijn natuurlijk meerdere modellen van verschillende merken en types die een soortgelijk stalen frame hebben. Ik was in eerste instantie aan het kijken naar een stalen MTB frame maar daar kon ik er niet echt veel van vinden maar van het hierboven getoonde soort zie ik een stuk meer aanbod dus ik vroeg me af of het een goed alternatief kon zijn voor een stalen MTB frame.
Het kan, maar ze maakten toen ook al meer dan één type frame, ook als ze "soortgelijk" lijken.
Leon schreef:
do 12 aug, 2021 17:15
Het kan, maar ze maakten toen ook al meer dan één type frame, ook als ze "soortgelijk" lijken.
Verschillen in buisdikte bedoel je?
In alles.
Streglof schreef:
do 12 aug, 2021 15:50
Tegenwoordig hoor je genoeg verhalen over mensen die een vintage stalen MTB frame gebruiken als basis voor hun gravelbike/vakantiefiets project. Waar ik echter niks over kan vinden is over het gebruik van een oude stalen toerfiets frame als basis,
Als iets vroeger een toerfiets was dan zal het dat nu toch nog steeds zijn? Of mis ik ene eis die het frame volgens jou tegenwoordig moet hebben, zoals een minimale bandbreedte?

Je moet je denk ik, met alle respect, iets meer inlezen. Er zijn de laatste tijd bij bosjes stalen 90's giants/kogas/vlericks/dawesen/bridgestones/vittorios/gazelles voorbijgekomen die, al dan niet na een transformatie, een dankbare eigenaar dienen. Ik vind daar goede dingen van.

ouder en met nog lastiger uit te spreken namen kan natuurlijk ook, maar dan moeten we non-fixie storen en die is vast ergens fietsen.
Streglof schreef:
do 12 aug, 2021 15:50

Weet iemand of hier een reden voor is? Is een stalen toerfiets frame een goede optie om te gebruiken als basis voor een vakantiefiets of kun je toch beter voor een MTB frame gaan? De buizen van zo'n oude stalen toerfiets zien er wel een stuk dunner uit dan die van een MTB maar zou dit veel uitmaken?
Op een oude MTB kun je vaak makkelijk 50mm brede banden kwijt, dat houdt bij zo'n klassieke toerfiets bij 37mm vaak wel op. Soms lukt 40mm of 42mm nog.

De tijd dat je bij die fietsen naar 50mm kunt kwam vaak veel later, en is bij sommige merken nu nog steeds niet aangebroken ;)
Ik denk dat het heel goed kan, als het frame idd. stevig genoeg is voor wat jij er mee wilt doen. Een toerfiets is een toerfiets, maar er zijn denk ik veel verschillen in 'degelijkheid'.

Ik heb bv. wel eens een framebuis doorgezaagd van een stalen gazelle (stadsfiets), de dikte van de rand van de buis was echt veel dikker dan 'random' ander merk stadsfietsen.
Een toerfiets is denk ik qua 'lange-zit' positie/frame opbouw ook beter uitgerust of samengesteld voor het doel toerfietsen dan wellicht een ATB.
Als je er de gewenste onderdelen op kunt monteren, is een dergelijk stalen frame inderdaad geschikt.
Alleen is de vraag voor wat het geschikt is, en wat je verwacht.
Ik ben beginnen reisfietsen op een stalen frame dat, zo besef ik nu, niet bepaald rigide was.
Het ging.
Het zwabberen nam ik erbij. Ik wist niet beter.
Naar hedendaagse normen voor trekkingfietsen was dat ding een prul.
Ik heb er erg veel plezier aan beleefd.
Maar ik reed niet met 30 kilogram bagage en scheurde ook niet met 90 km/u langs een Alpen-pas naar beneden.
Ik beseft dat mijn fiets daarvoor niet gemaakt was en verwachte dus niet dat zulke dingen prettig fietsen zouden zijn.
Reizen met stalen toerfietsen van pak 'm beet 30 jaar terug wordt wel gedaan. Zoek eens naar Rolynaround, zij fietsen (fietsten?) rond met Giant Troopers. Er zit zover ik weet één nadeel aan..

Edit: Hetgeen ik hieronder opper is schuingedrukt omwille van Ockhams scheermes. Ik heb hier namelijk geen geschreven bronnen voor en heb het enkel van horen zeggen.

Tegenwoordig hebben vrijwel alle toerfietsen een bovenbuis (top tube) met een helling, een sloped frame wordt dat genoemd. Dat hadden de mountainbikes van 30 jaar terug ook al. Toerfietsen uit die tijd hadden dat echter niet, daarbij was de bovenbuis volledig horizontaal. Een nadeel daarvan is dat het frame minder stijf is en het met bagage minder fijn fietst. Ook shimmy kan daarbij optreden wat al helemaal niet fijn is.

Wil je dus op een oud frame fietsen, dan is het aan te raden om een sloped frame te nemen. Het hoeft echter niet, maar het fietst met (veel) bagage wel een stuk comfortabeler. Voor zover ik weet is dit de enige reden.
Fietsmans schreef:
vr 13 aug, 2021 09:49
Wil je dus op een oud frame fietsen, dan is het aan te raden om een sloped frame te nemen. Het hoeft echter niet, maar het fietst met (veel) bagage wel een stuk comfortabeler. Voor zover ik weet is dit de enige reden.
Dat vind ik onzinnig generaliserend, want je brengt alle fietsen uit een tijdperk terug tot één kenmerk. Heb je er trouwens een bron voor?
Leon schreef:
vr 13 aug, 2021 10:10
Fietsmans schreef:
vr 13 aug, 2021 09:49
Wil je dus op een oud frame fietsen, dan is het aan te raden om een sloped frame te nemen. Het hoeft echter niet, maar het fietst met (veel) bagage wel een stuk comfortabeler. Voor zover ik weet is dit de enige reden.
Dat vind ik onzinnig generaliserend, want je brengt alle fietsen uit een tijdperk terug tot één kenmerk. Heb je er trouwens een bron voor?
Ik heb mijn post aangepast. Ik heb me ooit dezelfde vraag gesteld als TS en kreeg toen dit argument. Overigens is nu nog steeds de openingsvraag niet beantwoord, wat dan weer jammer is.. Geef ik bij deze het stokje maar weer door :wink:
Grandonneur schreef:
do 12 aug, 2021 17:54
(...) ouder en met nog lastiger uit te spreken namen kan natuurlijk ook, maar dan moeten we non-fixie storen en die is vast ergens fietsen.
You rang, sir? :)

Ombouwen van MTB's is vooral een Amerikaanse aangelegenheid, maar dat komt omdat dat is wat ze hebben. Fietsen op de weg is daar traditioneel voorbehouden aan wielrenners, kinderen en milieuactivisten.

In Nederland zijn we veel meer verwend. Hier kun je een stalen frame in iedere gewenste geometrie, maat, gewichtsklasse, stijfheid, leeftijd en kleur zo ongeveer van Marktplaats plukken.

MTB-frames (en ook die van de meeste hybrides) hebben doorgaans het bracket wat hoger zitten, met als gevolg dat je zelf ook verder van het aardoppervlak komt te zitten. Zolang je rijdt maakt dat niet zoveel uit, maar bij ieder stoplicht wordt je eraan herinnerd. Ik heb het geprobeerd, en had er heel snel genoeg van.

Zoals hierboven al aangegeven is het belangrijk eerst te bepalen wat je er mee wilt: creditcard-toeren met alleen een zadeltas of met volle bepakking de Himalaya over? Sportcoupé of pick-uptruck? Beide zijn geweldig, maar alleen als je er mee doet waar ze voor bedoeld zijn.
Fietsmans schreef:
vr 13 aug, 2021 10:44
Overigens is nu nog steeds de openingsvraag niet beantwoord, wat dan weer jammer is..
Oké, dan doe ik een gooi. De vraag was: "Waar ik echter niks over kan vinden is over het gebruik van een oude stalen toerfiets frame als basis, zoals bijvoorbeeld een oude Batavus Navajo. Weet iemand of hier een reden voor is?"

Ik denk dat hetgewoon niet cool is. Te goedkoop, letterlijk. Mensen geloven daar niet in als het weinig kost. Dat zie je ook als mensen nieuwe fietsen kopen dat je je kennelijk niet meer met een fiets van minder dan 3500 euro kunt vertonen.

Dat dat onzin is kan ik uit mijn herinnering opdiepen: 30 jaar geleden werd er veel op die fietsen gefietst. Ik was er bij en heb het ook gedaan. De algemene tevredenheid over die hybride fietsen van toen was een stuk groter dan over de semiracefietsen daarvoor, wat te danken was aan de iets dikkere en daardoor stijvere buizen, de aluminium holamervelgen die toen waren geïntroduceerd, de 21-speedgroepen met rapidfire shifters die heel wat fijner schakelden dan de groepen daarvoor en een veel beter bereik hadden voor in de bergen, cartridge trapassen, Schwalbe Marathon banden die vier keer zo lang meegingen dan wat tot dan toe normaal leek en de grotere keuze in sturen wat ook mensen die geen wielrenstuur wilden een keuze gaf. Wat in eerste instantie achterbleef waren de begagedragers. Veel fietsen hadden nog aluminium dragers en op fora las je tips over hoe je die kon repareren.

Op dit forum is veel geschreven over het opknappen van zuke fietsen, maar binnen Nederland is dit forum ook maar een niche. Zelf heb ik een, iets jongere en aluminium, Batavus Jakima opgeknapt en als stadfiets in gebruik. Ik zou er zo mee op vakantie kunnen gaan.

Wat je wel nodig hebt is een goede basis. Bepaald niet elke tweedehands fiets is goed verzorgd. Velen hebben al die jaren staan roesten en oxideren in vochtige schuurtjes of er is zo vaak mee geknutseld dat er weinig goeds meer van over is. Zeker aluminium onderdelen kunnen niet oneindig vaak uit- en in elkaar worden geschroefd, zeker als dat soms niet heel vakkundig gebeurt.
Dit zijn natuurlijk veelal niet erg edele fietsen, en de afmontage kan ook goeddeels versleten zijn. Kortom, dan is opknappen niet erg zinvol en kun je beter voor wat recenters gaan. Zo zag ik laatst bij de fietsenmaker in de buurt een keurige weinig gebruikte Koga staan voor 295 euro. Daar kon je zo op weg rijden. Echt mooie randonneurs van vroeger zijn natuurlijk een ander verhaal, al zijn veel daarvan toch meer geschikt voor lichtgewicht bagage.
Dit is mijn Specialized Sequoia uit 1993 in vakantiemodus. 40mm passen goed. Frame is misschien een maatje te groot maar zoals 'ie hier staat fietst het heerlijk.

Ik heb 'm in originele staat van markplaats gekocht, dus inclusief de originele rekjes, cranks, pedalen, zadelpen, alles voorzien van Specialized logo.

Bijlagen

mooie fiets! met de framemaat lijkt me niks mis.