Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stalen toerfiets frame ipv MTB frame als basis? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Stalen toerfiets frame ipv MTB frame als basis?

Leon schreef:
vr 13 aug, 2021 11:06
Fietsmans schreef:
vr 13 aug, 2021 10:44
Overigens is nu nog steeds de openingsvraag niet beantwoord, wat dan weer jammer is..
Oké, dan doe ik een gooi. De vraag was: "Waar ik echter niks over kan vinden is over het gebruik van een oude stalen toerfiets frame als basis, zoals bijvoorbeeld een oude Batavus Navajo. Weet iemand of hier een reden voor is?"

Ik denk dat het gewoon niet cool is. Te goedkoop, letterlijk. Mensen geloven daar niet in als het weinig kost. Dat zie je ook als mensen nieuwe fietsen kopen dat je je kennelijk niet meer met een fiets van minder dan 3500 euro kunt vertonen.
Er worden "main-stream" toch ook al 25 jaar nauwelijks stalen frames verkocht? Of het is rommel, of het is hoogwaardig boutique. We zijn over gegaan naar Alu en dat heeft ook voor de consument wel voordelen gehad.

Een net stalen tourframe van een redelijke leeftijd is gewoon best zeldzaam en als je dan nog zaken als roest, deuken en de staat van de overige onderdelen meeneemt is het niet zo simpel. Terwijl een Alu Yakima (Mijn vrouw heeft er Europa mee door gecrosst) o.i.d. veel simpeler te vinden is.
Als je een tweedehands zoekt om een fijn fietsje van te maken lijkt het me inderdaad altijd handiger om uit te gaan van wat er te koop is en niet van wat je zou willen.
Nou jongens dit is hem dan uiteindelijk geworden. Uiteindelijk toch geen klassieke tourfiets maar een hybride: Een Gazelle Golfo met CRO-MO stalen frame voor €100,-

Genoeg montagepunten voor bidonhouders, montagepunten op de voorvork voor een rek en achter montagepunten voor een bagagedrager.

Framemaat 57 en 28" 36 spaaks wielen.

Shimano crankset en cassette, SRAM 4.0 achterderailleur en SRAM 3.0 voorderailleur, draaischakelaars

Even een lijstje met toekomstige upgrades:

- Brooks zadel
- bidonhouders
- hogere stem
- wielrenstuur
- klik shifters icm Shimano deore voor- en achterderailleur
- voor- en achter rek
- goeie gravel- of toerbandjes
- betere trappers want deze zijn wat aan de kleine kant voor mij
- overspuiten in andere kleur

Wordt wel een project voor de lange baan ivm budget redenen maar als ik elke maand iets upgrade moet ik toch een heel eind komen dacht ik.

Meningen?




Afbeelding
Leuke fiets, als frame, wielen e.d. goed zijn natuurlijk.

Dat overspuiten ga je niet doen. Als je het goed doet staan kosten en werk in geen verhouding tot de waarde van de fiets. Als je het goedkoop doet vernaggel je de fiets ermee, dwz de tweedehandswaarde wordt gelijk aan de sloopwaarde van de onderdelen, en het frame krijgt waarde nul.
Ik heb nog niet heel uitgebreid gekeken maar is overspuiten echt zo duur?
Het is en blijft een fiets van 100 euro. Overspuiten betekent helemaal uit elkaar, inclusief de cups en conussen van het balhoofdstel, alle schroefdraad beschermen, spuiten in meerdere kleuren, decals( "stickers") en weer in elkaar zetten. Daarna ziet het er leuker uit maar de fiets is er niet beter van geworden.

BTW De fiets ziet er toch goed genoeg uit?
Ziet er uit als een leuke basis, benieuwd wat het resultaat gaat worden.

En ik zou 'm ook niet overspuiten nee ;)
Ik dacht dan is het frame ook meteen weer beschermd tegen weersinvloeden enzo, zitten namelijk wel wat krasjes op. Ben zelf ook niet echt fan van het kleurschema om eerlijk te zijn :lol:

Meerdere kleuren en decals hoeft van mij ook allemaal niet, matgroen is mooi zat wmbt en uit elkaar halen zie ik niet echt als een issue.

En het idee van een €100,- frame upgraden naar een mooie gravel /tourbike lijkt me juist wel leuk! :D

Maar goed ik heb geen idee wat de kosten van zoiets zijn dus das afwachten
Leuk hoor! hier een ombouw van een Golfo, ter inspiratie,

https://biketory.nl/content/55/ali_gato ... lbike.html
Streglof schreef:
za 21 aug, 2021 19:12
- hogere stem
- wielrenstuur
- klik shifters icm Shimano deore voor- en achterderailleur
Kun je dit gedeelte uitleggen? je wilt hoger zitten maar ook dieper. Heb je al idee van combinaties die je met brifters/derries/crankset maken kunt? Best een lastige materie.
Grandonneur schreef:
za 21 aug, 2021 23:05
Leuk hoor! hier een ombouw van een Golfo, ter inspiratie,
Wauw gaaf! Is die van jou? Als ik die van mij ooit in de buurt van deze kan krijgen dan zal ik in mijn nopjes zijn! :D

Ik ga dit zeker doorlezen, ik denk dat ik daar een hoop van kan leren.

Grandonneur schreef: Kun je dit gedeelte uitleggen? je wilt hoger zitten maar ook dieper.
Het stuur is nu wat te laag voor me en een wielrenstuur vind ik gewoon mooi maar wie weet, voor hetzelfde geld blijkt dat een vergissing maar dat merken we dan wel 8)
Er zijn, naar mijn bescheiden mening, maar weinig dingen leuker dan je eigen fiets bouwen, helemaal naar je eigen wensen.

Ben benieuwd naar het resultaat. Veel plezier!
Streglof schreef:
za 21 aug, 2021 22:17
Ik dacht dan is het frame ook meteen weer beschermd tegen weersinvloeden enzo, zitten namelijk wel wat krasjes op.
Dat is nergens voor nodig. Op elk frame zitten bij voorbaat delen die blank zijn: de schroefdraad van dragers en trapas; de binnenkant bij het balhoofdstel en zadel; de plekjes bij de patjes waar de lak er af slijt. Zelfs daar roest een frame niet weg, zelfs bij fietsen die in de winter bij het treinstation dagelijks in de regen en pekel staan te verpieteren.

Dat voorbeeld van Grandonneur is natuurlijk wel mooi, al heb ik alleen naar de plaatjes gekeken. Ik had alleen in dit draadje misschien eerst een ander idee van het beschikbare budget.
non-fixie schreef:
zo 22 aug, 2021 08:47
Er zijn, naar mijn bescheiden mening, maar weinig dingen leuker dan je eigen fiets bouwen, helemaal naar je eigen wensen.
+1

Nog leuker vind ik om er vervolgens mee op pad te gaan en merken dat het werkt en blijft werken zodat je er een fijne reis mee kunt fietsen ;)
Interessants van de link van Grandoneur is niet alleen het opbouwen van de fiets maar ook een daadwerkelijk gebruiksverslag:
https://biketory.nl/content/61/grootst_ ... erdam.html
Naar beneden scrollen voor conclusies. En dat van iemand met uitgebreide fiets 'reis' ervaring. Je moet van zijn eigenwijze schrijf- en reisstijl houden ;-)

Verkijk je niet op verhalen over het opbouwen van fietsen. Ik heb het gevoel dat het vaak wat rooskleuriger wordt voorgesteld dan het op de lange duur uitpakt. Dus de eerste 'avontuurlijke' tocht over platgetreden paden op een goedkoop bij elkaar gescharrelde fiets wordt uitgebreid op internet/pinterest/instagram gepost, daarna wordt het stil. Zelfs die auteur van Tom's biketrip "waarom een reisfiets niet meer dan 500 euro hoeft te kosten" (waar ik wel in geloof) zat even later op een handgebouwde fiets toen die langskwam.
cyclos schreef:
zo 22 aug, 2021 10:12
Interessants van de link van Grandoneur is niet alleen het opbouwen van de fiets maar ook een daadwerkelijk gebruiksverslag:
https://biketory.nl/content/61/grootst_ ... erdam.html
Naar beneden scrollen voor conclusies. En dat van iemand met uitgebreide fiets 'reis' ervaring. Je moet van zijn eigenwijze schrijf- en reisstijl houden ;-)
Dat ligt niet aan de prijs van die fiets, maar aan de keuze voor een Race-positie. Had hij een meer rechtop positie gehad had hij al een heleboel ongemak voorkomen. Ook zie je bij de opbouw dat hij op technische puntjes komt waar je bij een toerfiets niet zo snel tegenaan loopt (die zijn al bedoeld voor dragers en spatborden). Ik vind dat niet meteen een pleidooi voor een custom fiets.

Vrijwel elke fiets met een OS alu frame, 24 shimano versnellingen en V-brakes is voor West-Europa afdoende. Wij zijn met dat soort fietsen ook half Europa doorgereden (met een Batavus Yakima). Zolang je in de 3x8 of 3x9 groepen met V-brakes(goedkope Shimano schijfremmen) shopt ben je onder de 1000 euro klaar.

Een customized fiets is leuk als je weet wat je wil en je iets "eigens" wil waar je je fijn bij voelt. Het rijdt meestal ook gewoon beter, al kan je met goed kopen en aanpassen bij de standaard-merken ook verassend dichtbij die kwaliteiten komen. En zodra we kijken naar Belt en Rohloff wordt het bijna per definitie (semi)custom, die markt is gewoon te klein.

Over de fiets van Tom kunnen we ook een boompje opzetten, maar dat is een expeditiefiets, waarbij de eigenaar nietin het voordeel is dat hij zoals wij kan putten uit het Nederlandse/Duitse gamma wat aanzienlijk breder is (niet gek dat hij moet laten bouwen). Daar waar ik met de Yakima rustig Europa mee doordurf zou ik voor een wereldreis natuurlijk ook wel andere eisen stellen :lol:
Inderdaad Loknor, Ik amuseer me ook prima op een getweakte Stevens Galant Lite van 800 euro. Prima voor al die bekende Europa routes. Ben wel blij dat ik mijn avontuurlijker reizen op een Giant Terrago (in 1992 gekocht aan de hand van een MTB recensie in de Fiets). Zit en rijdt nog steeds geweldig en dat is grotendeels geluk. Met ook nog een ooit op maat opgebouwde racefiets zou je denken dat ik ook wel zou weten wat mijn volgende ideale fiets zou moeten zijn en zitten, maar ik weet het gewoon niet. Het is toch ook inschatten wat voor reizen je de komende jaren wil gaan maken. Kamperen of een vast bed, uitdagende wegen of racefiets geschikt, wat kan je lichaam nog aan?
Het mooie van het verslag van Biketory is dat het eerlijk is over verwachtingen en het daadwerkelijk fietsen met een zelf bedachte/opgebouwde fiets.