Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koop bij de man die ook repareren kan. - Forum Wereldfietser

Koop bij de man die ook repareren kan.

Ik ben de gelukkige eigenaar van een Santos Travelmaster. In september 2018 vernieuwt mijn plaatselijke Santosdealer de Gates CDX tandriem en tandwielen. Twee-en-een-half jaar later, maar nog geen 10.000 km. verder trap ik in de buurt van Utrecht bij het optrekken een rits tanden van de riem. De Santosdealer in Utrecht ziet in één oogopslag dat de de tandwielen niet goed uitgelijnd zijn. Vóór en achter schelen ca. 5 mm. De riem en kransen zijn asymmetrisch volledig versleten.
In de wetenschap dat collega Santosrijders met een riem ruim 30.000 en zelfs meer dan 50.000 km. doen ga ik naar mijn fietsenmaker. Die is niet onder de indruk en zegt doodleuk dat ik 10.000 km plezier van zijn werk heb gehad en is niet van plan me tegemoet te komen. Wanneer ik Santos de kwestie voor leg stelt men tot mijn verbazing dat 10.000 km heel normaal is. Dit geeft mij het gevoel dat de klant geen koning is maar een melkkoe.
Hoe lang heb je met je vorige set gedaan?

Aan de fiets zal het niet liggen, en met goede uitlijning kun je voor een betere score gaan. En misschien merk je ook nog wat minder weerstand nu de boel netjes recht loopt?

En je heht nu gelukkig een beter adres voor je onderhoud, aan de monteur van Beagle Bikes zal het niet liggen.

En anders is ketting misschien nog een optie? Idworx heeft bijna onverslijtbare Heggemann tandwielen. Bij Pinion monteer je die voor en achter, ik meen ook dat ze nu eigen Rohloff achtertandwielen hebben. En anders kun je ook nog voor een extra dikke KMC ketting een bijbehorende tandwielen gaan. Die claimen dezelfde 10.000km als je nu gereden hebt.
KoertS schreef:
di 10 aug, 2021 16:39
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Santos Travelmaster. In september 2018 vernieuwt mijn plaatselijke Santosdealer de Gates CDX tandriem en tandwielen. Twee-en-een-half jaar later, maar nog geen 10.000 km. verder trap ik in de buurt van Utrecht bij het optrekken een rits tanden van de riem. De Santosdealer in Utrecht ziet in één oogopslag dat de de tandwielen niet goed uitgelijnd zijn. Vóór en achter schelen ca. 5 mm. De riem en kransen zijn asymmetrisch volledig versleten.
In de wetenschap dat collega Santosrijders met een riem ruim 30.000 en zelfs meer dan 50.000 km. doen ga ik naar mijn fietsenmaker. Die is niet onder de indruk en zegt doodleuk dat ik 10.000 km plezier van zijn werk heb gehad en is niet van plan me tegemoet te komen. Wanneer ik Santos de kwestie voor leg stelt men tot mijn verbazing dat 10.000 km heel normaal is. Dit geeft mij het gevoel dat de klant geen koning is maar een melkkoe.
Balen man!

Is in 2018 een CDC set er af gehaald en een CDX set gemonteerd? want dan moet de boel opnieuw uitgelijnd worden want de CDX set komt anders uit dan de CDC set.

Ook die 30.000km geld voor de CDC set, over de CDX set durf ik uit mijn werkervaring nog geen uitspraken te doen hoe lang die gemiddeld mee gaan.

Nu zit er natuurlijk een verschil in levensduur tussen een mooi weer fietser, souplesse fietser en een woon/werk fietser en een brute stoemper maar 10.000km is weinig voor een Gates set, dat zie ik alleen bij slappe frame's en/of verkeerde uitlijning.

Ik weet niet of je zelf je riem spand maar het is belangrijk dat er goed op wordt gelet dat dan de boel niet verschuift bij het verdraaien van de trapas pot.
Het is zeker niet verplicht iets van fietsen te weten als je fiets en mn riemen zijn geschikt voor de minder technisch onderlegden. Je voelt een maar aankomen...... 10.000 km fietsen (dus zo'n 500 uur) en dan niet merken dat je belt zo scheef loopt als dat je beschrijft. Ik begrijp de reactie van Santos en de fietsenmaker eigenlijk wel. Mag ik de reactie van je nieuw fietsenmaker niet erg overtuigend vinden? Een levensduur van een belt van 10.000 km valt tegen, maar is zeker niet bijzonder (google maar eens op levensduur en gates belt). De riemen kunnen slecht tegen suboptimale spanning en houden niet van ijs of troep tussen de tanden. Verder kan (niet de bedoeling) de uitlijning in de loop van de tijd wat verlopen. Ik denk dat je vorige fietsenmaker minder beroerd is dan je nu denkt. Je nieuwe fietsenmaker mogelijk slechter dan je denkt. De toekomst zal het leren, maar ik ben niet optimistisch.
Welkom.
KoertS schreef:
di 10 aug, 2021 16:39
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Santos Travelmaster. In september 2018 vernieuwt mijn plaatselijke Santosdealer de Gates CDX tandriem en tandwielen. Twee-en-een-half jaar later, maar nog geen 10.000 km. verder trap ik in de buurt van Utrecht bij het optrekken een rits tanden van de riem. De Santosdealer in Utrecht ziet in één oogopslag dat de de tandwielen niet goed uitgelijnd zijn. Vóór en achter schelen ca. 5 mm. De riem en kransen zijn asymmetrisch volledig versleten.
In de wetenschap dat collega Santosrijders met een riem ruim 30.000 en zelfs meer dan 50.000 km. doen ga ik naar mijn fietsenmaker. Die is niet onder de indruk en zegt doodleuk dat ik 10.000 km plezier van zijn werk heb gehad en is niet van plan me tegemoet te komen. Wanneer ik Santos de kwestie voor leg stelt men tot mijn verbazing dat 10.000 km heel normaal is. Dit geeft mij het gevoel dat de klant geen koning is maar een melkkoe.
Had je dan nog niet vooraf gezien dat de tanden op de riem er slecht uit zagen?
Het is toch niet zo dat die tanden ineens slecht worden, en dan beslissen om er af te springen.

Wat ik wil zeggen is…. Kijk gewoon regelmatig eens na hoe de onderdelen van je fiets er uit zien, en of alles nog goed vast zit, geen speling heeft etc.
10.000 km voor een riem zaal aan de onderkant van het gemiddelde zitten, maar reken zeker niet op 50.000 km. Als je dat wil halen, zorg dan maar dat je heel regelmatig de riem eens met een sopje afwast, en wat siliconenspray aan brengt.

Wat ik nu mis is.. wie gaat de uitlijning nu in orde brengen? (En hoe doe je dat?)
Waarom integraal quoten?
Omdat je veel mensen honderd keer iets kunt uitleggen, ze steeds zullen beamen dat je gelijk hebt, om vervolgens over te gaan tot de orde van de dag, zonder actieve herinneringen aan het gebeurde.
Blackbelt schreef:
wo 11 aug, 2021 10:25
Wat ik nu mis is.. wie gaat de uitlijning nu in orde brengen? (En hoe doe je dat?)
Bij mij zitten achter het tandwiel op de achternaaf een aantal ringen van verschillende dikte, en er zaten er ook een paar extra in een zakje toen ik de fiets kocht. Volgens mij breng je de uitlijning op orde door dit achtertandwiel naar buiten of binnen te verplaatsen d.m.v. die vulringen.
Bij mijn Idworx was de uitlijning per ongeluk ook niet aangepast na een aanpassing van de drivetrain (Pinion met ketting). Het viel mij gelukkig meteen op en was snel opgelost door bij Idworx de juiste spacer configuratie na te vragen. Bij een riem komt het nauw; als de spacers niet goed zijn geplaatst zou enige coulance wel netjes zijn. Een paar millimeter zie je wellicht niet direct als leek, maar het is wel bijzonder dat afwijkende slijtage aan tandwielen zo lang onopgemerkt blijft.
Deze riem heeft het ondanks een behoorlijk foute uitlijning nog relatief lang uit gehouden.

Feit blijft, een riem is NIET onderhoudsvrij, het is onderhoudsarm.
Af en toe poetsen met een sopje, spanning nakijken, uitlijning nakijken blijft aangeraden.

En als je ziet dat de tanden beginnen los te scheuren…. Nieuw riempje bestellen en tandwielen goed nakijken.
In deze tijden dubbel aangeraden omdat de leveringstermijnen kunnen tegen vallen.
daiz schreef:
do 12 aug, 2021 12:56
als de spacers niet goed zijn geplaatst zou enige coulance wel netjes zijn.
Als een vakman de riem niet goed uitgelijnd monteert doet hij zijn werk niet. Helaas is het achteraf niet aan te tonen of het een montagefout is of een verlopende afstelling.
Ik doelde op de situatie waarbij de spacers niet goed zijn geplaatst waardoor de tandwielen niet in lijn staan, in dat geval is het een foutje van de dealer en zou ik enige coulance wel een mooi gebaar vinden. Gratis vervangen lijkt me wat veel van het goede, maar een beetje korting en een goede bak koffie zou ik wel waarderen. Uiteraard moet je voor het overige vooral zelf goed voor je materiaal zorgen en hoort het af en toe vervangen van slijtageonderdelen er nu eenmaal bij.

@Leon: ik ga er niet vanuit dat een spacer zomaar besluit naar de andere kant van het tandwiel te springen :lol:

Ik zou er zelf overigens geen punt van maken. Nieuwe bladen en belt erop, en weer wat geleerd voor de volgende keer..
daiz schreef:
do 12 aug, 2021 18:46
Ik doelde op de situatie waarbij de spacers niet goed zijn geplaatst waardoor de tandwielen niet in lijn staan, in dat geval is het een fout van de dealer en zou ik enige coulance wel mooie service vinden.
Dat bedoelde ik ook.
Ik zou in zo'n geval geen coulance willen maar herstel van (of compensatie voor) de door hem gemaakte fout. Ik betaal graag voor een vakman, maar dan verwacht ik ook vakwerk.
Leon schreef:
do 12 aug, 2021 18:55
Dat bedoelde ik ook.
Ik zou in zo'n geval geen coulance willen maar herstel van (of compensatie voor) de door hem gemaakte fout. Ik betaal graag voor een vakman, maar dan verwacht ik ook vakwerk.
Nadeel is wel dat die riem ook bij verkeerde montage blijkbaar nog tienduizend kilometer mee gaat. Als 'ie nou bij duizend al in tweeën was... ;)
Dan bedoelen we hetzelfde :wink:. Ik noemde het coulance maar je mag het ook een vergoeding noemen. Als een fout van mijn kant zou leiden tot versnelde slijtage zou ik een tegemoetkoming bieden. Geheel vergoeden is misschien wat veel van het goede, maar niets is wel erg weinig. 50/50 zou ik als klant een mooie deal vinden.
Jurr schreef:
do 12 aug, 2021 19:03
Als 'ie nou bij duizend al in tweeën was... ;)
Dan had de dealer de belt op Heggemann's moeten monteren :wink:
Twee naast elkaar en de Center Track er tussenin? ;)