Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spoed hulpvraagj: shifter kabel Rohloff losgeschoten - Forum Wereldfietser

Spoed hulpvraagj: shifter kabel Rohloff losgeschoten

Hey allen. het is zondag 14:28 en ik sta 15 kilometer van de Brandenburger Tor. In aanzicht van doel is mijn shifter van de Rohloff eruit geschoten en hij staat dus nu in zijn 1.
Ik ga nu dus 3 uur wandelen maar misschien weet iemand raad?

Wat zie ik? Ik heb een extern shiftkastje achter. Een kabel (de onderste) is vast verbonden met het kastje. Bij de bovenste is alleen het kabelomhulsel verbonden. En ik krikg met geen mogelijkheid de kabel uit het kabel omhulsel. Ik kan de kabel duwen bij de shifter om hen door het kabelomhulsel te duwen maar dat lwvert geen resultaat op.

Wat te doen? Kan ok de naaf via een andere manier op een zwaardere versnelling krijger?

Dank!
cheewai schreef:
zo 08 aug, 2021 14:34

Ik heb een extern shiftkastje achter.
Externe schakelbox eraf net als je zou doen als je het achterwiel eruit zou halen. Daarna kun je met steek/ringsleutel 8 de naaf in elke gewenste versnelling zetten.

Succes met de laatste meters!
tijdelijke oplossing
schakelkast er af halen
dan zie een 6 kant moer,deze kan je verdraaien met een ring of steek sleutel,naar een groter verzet
veel succes
andries
En kijk uit dat je de stelschroef niet verliest van de kabel die los is.

Na aankomst even het HowTo filmpje kijken voor het vervangen van je Rohloff kabels. Misschien de ongetwijfeld wat gerafelde binnenkabels dan iets inkorten, en de buitenkabels ook iets om aan de benodigde lengte te komen.

En als het allemaal wat ouder is misschien een mooi moment voor nieuwe binnen- en buitenkabels?
Hier het filmpje van Rohloff

https://youtu.be/iWcAlDP4X9s
Deze is morgen open:

https://fahrradstation.de/

Ik heb je in PM de hele lijst aan Rohloff verkopers in Berlijn gestuurd :lol:
Dank allen voor vlotte reactie. Shifterbox lag er inderdaad snel af maar had helaas geen 8mm steeksleitrl bij me😢. Nou ja weer wat geleerd
Da's jammer, ik had wel gehoopt hier drie uur later een blije topicstarter te vinden ;)

Niemand onderweg even kunnen vragen...?
cheewai schreef:
zo 08 aug, 2021 17:18
Dank allen voor vlotte reactie. Shifterbox lag er inderdaad snel af maar had helaas geen 8mm steeksleitrl bij me😢. Nou ja weer wat geleerd
zo stroef gaat het draaien niet.
Tangetje bij je toevallig?
Ja ik had ook op een gelukkig slot gehoopt. Grappig toeval was dat toen het gebeurde er tig behulpzame Duitsers waren op de racefiets of tourfiwts. Half uurtje later gewandeld in Charlottenburg, bijna geen fietsers en degenen die er waren waren vooral "gewone" fietsers. Grote dilemma is dan of je terug loopt of denkt "laat maar" en door marcheert.

Ik ben wel gemotiveerd geraakt om een cursus fietsreparatie te gaan doen. Ik kwam er vandaag nog goed mee weg namelijk. Volgende keer zit je in middle of nowhere zonder bereik....