Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe trapas - Forum Wereldfietser

Nieuwe trapas

Ter voorbereiding voor mijn fietstocht in het Pajottenland binnenkort, moet m'n gele Giant natuurlijk goed nagekeken worden. Al sinds enkele maanden maakte de trapas een krakend geluid in de lagers. De fiets is al 18 jaar oud. De linkerkant bestaat uit een soort naar binnen gekeerde tandrad, daar heb ik natuurlijk geen speciaal gereedschap voor. Dus naar de fietsenmaker om die te laten vervangen, 11 augustus klaar en ophalen.
Hiervoor wilde ik de beide cranks verwijderen en de ketting en de beide derailleurs in een plastic zak verpakken om de fietsenmaker makkelijker te maken. De rechter crank met de drie voorbladen ging er gauw af, maar de linker zat muurvast en wel zodanig dat de cranktrekker (foto) de schroefdraad van de crank kapot heeft getrokken. Dat wordt dus een nieuw exemplaar, zucht.... De fietsenmaker goed duidelijk gemaakt om de geschilderde vlaggetjes op het frame niet te beschadigen....
DSCF4647.JPG
Als die fietsenmaker in Kiel Windeweer zit komt dat vast goed :wink:
Dat zou een aardige blog kunnen opleveren in de trant van "wat heb ik nu weer ... u vraagt wij sleutelen". Maar als Martin Marten Martin's fiets laat maken dan hoop ik dat Marten Martin een prijsopgave doet.
_Peter_ schreef:
za 07 aug, 2021 19:53
Als die fietsenmaker in Kiel Windeweer zit komt dat vast goed :wink:
Mij te ver en mijn fiets komt van de dealer Poort in Winsum, dus daarheen....
Succes ermee, Martin. Ik hoop dat die dealer nog een oude vierkante trapas op de plank heeft liggen (zie dit draadje).
keesswart schreef:
zo 08 aug, 2021 10:15
..... dat die dealer nog een oude vierkante trapas op de plank heeft liggen
Een nieuwe is ook goed. al zijn ze niet zo goed als vroeger, denkt men tenminste..... Token is veel beter dan Shimano en Sunrace en gewoon te koop in diverse lengtes.
keesswart schreef:
zo 08 aug, 2021 10:15
Succes ermee, Martin. Ik hoop dat die dealer nog een oude vierkante trapas op de plank heeft liggen (zie dit draadje).
Hoezo, bestaat een trapas met vierkante uiteinden voor vierkante gaten in de cranks dan niet meer? :roll:
De helft van de wereld rijdt daar nog mee......
Als je je nog de trap-assen en trappers herinnert waar je met zo’n spie-tje en sleuteltje tien de trapper vast moest zien te zetten zonder de draad af te draaien, ben je dan écht oud? :P
Het is een trapas van dit model, met aan de linkerkant een naar binnen omgekeerde tandrad.
Trapas.jpg
Trapas.jpg (34.35 KiB) 2896 keer bekeken
Tja, dit is gewoon een JIS trapas. Daar zijn er nog heel veel van. Een tandrad aan de linkerkant doet me vragen of de ketting links loopt ipv rechts. Je bedoelt toch niet de passing voor de sleutel met 20 splines? Heb je de as er al uitgekregen, want het zou niet de eerste zijn die vergroeit raakt met het bottom bracket. Dat gebeurt gek genoeg ook met kunststof cups.
Dat is wat we een vierkante trapas noemen.
Het tandrad is om de afnemer in te steken voor (de)montage.
Je kunt de crank inzagen met een ijzerzaag. Het is wel even doorpezen, een goede of nieuw zaag gebruiken helpt. Daarna kun je hem eraf slaan met een pons en hamer of een pons die taps toeloopt tussen crank en trapas slaan, dan gaat hij er af en zo niet, dan nog even doorzagen, tot er een 'barst' ontstaat, soms tot op de trapas, soms iets daarboven.

Daarna heb je een speciale sleutel nodig om de trapas te verwijderen.

NB de draairichting voor los is tegengesteld aan die van de trappers los.
dus de richting waarin je de pedalen vastdraait, dan is dat de richting waar je de trapas losdraait

Bij nieuwe trapas, letten op de juiste lengte, als het kleinste tandwiel nu meer dan een 1-1,5 cm van de liggende achtervork afligt, kun je de nieuwe trapas misschien 3 mm korter nemen. Hoe korter de afstand (tussen je voeten of benen) hoe beter,
evt. (het liefst) monteren met montagepasta of anders kogellagervet

en tevens nieuwe crank monteren of evt. 2de hands indien het alleen de linker was die kapotging,

Succes Martin!
fud0 schreef:
di 10 aug, 2021 20:49
.....kun je de nieuwe trapas misschien 3 mm korter nemen. Hoe korter de afstand (tussen je voeten of benen) hoe beter,
Dat is (een deel van) de theorie; een fietser die al tientallen jaren een bepaalde Q-waarde gewend is, een andere maat te adviseren is gewoon een onverstandig advies. Er zijn ook nog medische redenen, zoals een knieoperatie, die een grotere afstand tussen de cranks noodzakelijk maken, bijvoorbeeld om te voorkomen dat de (geopereerde) knie de bovenbuis raakt.
fud0 schreef:
di 10 aug, 2021 20:49
Je kunt de crank inzagen met een ijzerzaag. Het is wel even doorpezen, een goede of nieuw zaag gebruiken helpt. Daarna kun je hem eraf slaan met een pons en hamer of een pons die taps toeloopt tussen crank en trapas slaan, dan gaat hij er af en zo niet, dan nog even doorzagen, tot er een 'barst' ontstaat, soms tot op de trapas, soms iets daarboven.

Daarna heb je een speciale sleutel nodig om de trapas te verwijderen.

NB de draairichting voor los is tegengesteld aan die van de trappers los.
dus de richting waarin je de pedalen vastdraait, dan is dat de richting waar je de trapas losdraait

Bij nieuwe trapas, letten op de juiste lengte, als het kleinste tandwiel nu meer dan een 1-1,5 cm van de liggende achtervork afligt, kun je de nieuwe trapas misschien 3 mm korter nemen. Hoe korter de afstand (tussen je voeten of benen) hoe beter,
evt. (het liefst) monteren met montagepasta of anders kogellagervet

en tevens nieuwe crank monteren of evt. 2de hands indien het alleen de linker was die kapotging,

Succes Martin!
Zoals ik al zei, is m'n fiets momenteel bij de fietsenmaker, woensdag haal ik 'em op.
Voor een evt. volgende keer, is toch leuk als je het zelf doet of kunt? Ik hoop dat hij weer prima fietst straks :)
fud0 schreef:
wo 11 aug, 2021 10:39
Voor een evt. volgende keer, is toch leuk als je het zelf doet of kunt? Ik hoop dat hij weer prima fietst straks :)
Heb na een trainingstochtje op mijn andere andere fiets (Focus) mét GPS volgsysteem, m'n gele Giant bij de fietsenmaker opgehaald. Ik heb echt geen gereedschap om de JIS-trapas te verwisselen. Nieuwe linker crank erbij. Ik kocht nog wat reserve onderdelen voor de fietstocht in het Pajottenland, wat het totale bedrag neerkwam op € 120,--. Thuis de hele zaak weer in elkaar gezet zoals de rechter crank met de drie voorbladen, afstellen en een proefritje gemaakt. Wat draait de nieuwe trapas soepel. Jammer had ik de oude trapas niet gezien wat er nou precies aan mankeerde.... Ik ben nog niet klaar met het verder inspecteren van de fiets. De achteras nakijken.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 11 aug, 2021 19:46
. Ik heb echt geen gereedschap om de JIS-trapas te verwisselen.
Snel wat ingetikt zie ik er een voor vijf euro en negentig cent. Zo'n trapas is de meest gewone janboerenfluitjestrapas van Nederland.
hij wil het helemaal niet weten, nu niet en nooit niet......
Het is wel goed voor de plaatselijke economie.:-)