Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe trapas - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe trapas

Ik denk dat Martin er goed aan heeft gedaan om niet zelf te gaan prutsen. Een trapas vervangen is inderdaad geen rocket science, maar het is vaak wel een heidens karwei om een oude trapas die jaren geleden gemonteerd is, op een fatsoenlijke manier uit het frame te krijgen.
Mijn broer, die sinds enkele jaren gediplomeerd fietsenmaker is, is het tot nu toe niet gelukt om - met de beperkte middelen die hij in zijn schuurtje tot zijn beschikking heeft - een trapas, die al sinds 2001 in mijn Creafiets* uit 1990 zit, te verwijderen. Hij wil het frame graag helemaal strippen om dit opnieuw te laten spuiten of poedercoaten. (Ik heb hem overigens aangeraden om die trapas lekker te laten zitten, omdat ik deze fiets in 2004 heb vervangen door een ligfiets. Die trapas is waarschijnlijk beter dan wat er nu nieuw te krijgen is en gaat vast nog jaren mee - zeker omdat mijn broer geen vakantiefietser is; hij heeft wel een half dozijn old timers in zijn schuur staan, maar de meeste kilometers maakt hij op zijn stadsfiets).

* Uit dit draadje:
keesswart schreef:
wo 27 jan, 2016 21:45
Toen mijn Creafiets 11 jaar oud was, kwam ik er drie dagen voor het begin van een tocht door Portugal achter dat het trapstel (met de inmiddels 17 jaar oude TA cranks) acuut vervangen moest worden. Inmiddels woonde ik in Leiden, waar het wemelt van de fietsenzaken. Toch wilde geen enkele fietsenboer mij uit de brand helpen. 'Die spullen worden niet meer geleverd', kreeg ik steeds te horen. 'De cranksets die we hebben, passen niet op deze fiets.'
Ten einde raad ging ik naar Van Herwerden in Voorburg. Zonder probleem werd de Creafiets daar binnen een dag voorzien van een modern trapstel (vierkante as met 22-32-44 triple; vandaag de dag wordt die haast alleen nog met buitenboordlagers geleverd).
keesswart schreef:
do 12 aug, 2021 12:56
...Een trapas vervangen is inderdaad geen rocket science, maar het is vaak wel een heidens karwei om een oude trapas die jaren geleden gemonteerd is, op een fatsoenlijke manier uit het frame te krijgen....
Kennis van zaken blijft welkom.
Er zijn te veel "fietsenmakers" in de slechte betekenis van het woord die er wel even een vlam op willen zetten.
En geen onderscheid maken tussen staal en aluminium.
Als je een stalen frame hebt en een trapas met aluminium schroefdraad, kan je een hoop oxidatie en aluminium letterlijk oplossen met natriumloog (gootsteenontstopper). Je wil dat spul alleen niet op je lichaam en de reactie geeft waterstofdamp, wat je niet in wil ademen, dus veiligheidsmaatregelen zijn nodig. Maar als je het stalen frame niet wil beschadigen kan het een optie zijn.
Van de twee BB-UN-xx'en die ik hier heb liggen is de rechterkant van staal en de linker van kunststof. Volgens mij zijn de metalen linkerkanten ook van staal, dus met NaOH los je hoogstends je aluminium frame op.
Leon schreef:
do 12 aug, 2021 18:32
Van de twee BB-UN-xx'en die ik hier heb liggen is de rechterkant van staal en de linker van kunststof. Volgens mij zijn de metalen linkerkanten ook van staal, dus met NaOH los je hoogstends je aluminium frame op.
Nee, die niet, maar er zijn ook andere trapassen dan de BB-UN-xx. Zoals de hollowtech Shimano's, SRAM GXP en Campagnolo Centaur trapassen.
De BB-UN55 had altijd wel twee alu cups, de UN26 deed het met kunstof aan één kant. Ik ben nu de UN300 aan een duurtest aan het onderwerpen en tot nu toe 2000km zonder problemen...
BB-UN52-55 had alle combinaties van plastic, alu en staal in de cups. Maar bij montage met kogellagervet krijg je het altijd los. De fietsfabrikant doet dat echter niet.
Nee idd, als je de boel met vet in elkaar zet krijg je het altijd wel weer los...
sjefke schreef:
do 12 aug, 2021 21:18
BB-UN52-55 had alle combinaties van plastic, alu en staal in de cups. Maar bij montage met kogellagervet krijg je het altijd los. De fietsfabrikant doet dat echter niet.
Waarom kogellagervet en geen montagevet?
Kan allebei, vet is altijd beter dan geen vet.
Vandaag was de achteras aan de beurt. Fiets opgehangen aan een montagestandaard, achterwiel met uitvalsysteem eraf. Pignon eraf genomen. En bij het bekijken van de kogellagers bleken die beschadigd te zijn (zie foto). Dus naar dezelfde fietsenmaker in Winsum toe en nieuwe exemplaren gehaald. Na het avondeten de boel weer in elkaar gezet, nieuw smeervet erop en afgesteld. Het wiel draait nu prima.

DSC00038-bew.jpg
Hoe heb je ze afgesteld?
Gewoon met Fingerspitzengefühl, kijken of het wiel mooi licht draait. Heb lang ervaring mee met kogellagers. Tot lagers in molenstenen aan toe. :wink:
Die is heel flink aan gort gereden zeg. Mooi mazzel dat je blijkbaar een verkrijgbaar type conus in kon leveren.
Martin E. van Doornik schreef:
za 14 aug, 2021 00:10
Gewoon met Fingerspitzengefühl, kijken of het wiel mooi licht draait. Heb lang ervaring mee met kogellagers. Tot lagers in molenstenen aan toe. :wink:
Da's meestal prima, maar houd er rekening mee dat de snelspanner ook nog wat voorspanning op het lager toevoegd.
Martin E. van Doornik schreef:
za 14 aug, 2021 00:10
Gewoon met Fingerspitzengefühl, kijken of het wiel mooi licht draait. Heb lang ervaring mee met kogellagers. Tot lagers in molenstenen aan toe. :wink:
Maar je merkte niet dat een van de conussen totaal kapot was? Dat moet toch een stevige speling op het wiel en een flink gekras van de kogels hebben opgeleverd.

Zoals Shadow zegt: je zorgt dat er een kleine speling is als het wiel buiten de fiets is en die speling trek je er dan met de snelspanner uit.

Maar omdat er één nog goed is denk ik dat de andere te kampen heeft gehad met viezigheid en nattigheid.
Misschien omdat ik toen in 2018 naar de Harskamperdennen ging met een tent van 11 kilo erop, te zwaar beladen. Overigens ging de reis grotendeels per trein tot station Barneveld. Ik heb nu geen kleine tent meer.
Maar ik heb de techniek van de lagers heel goed onder de knie, hoor! Dus geen twijfel zaaien....

DSCF2658.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
za 14 aug, 2021 09:30
Misschien omdat ik toen in 2018 naar de Harskamperdennen ging met een tent van 11 kilo erop, te zwaar beladen.
Denk je?
Hoe zouden tandems het flikken? Tandems met bagage nog wel. En mensen die die 11 kilo van nature bij zich hebben?
Leon schreef:
za 14 aug, 2021 08:42
Maar omdat er één nog goed is denk ik dat de andere te kampen heeft gehad met viezigheid en nattigheid.
In combinatie met slecht/geen onderhoud. Conusnaven hebben ook gevoel. Heb de indruk dat afstelling de achilleshiel is voor conusnaven, afdichting voor industrielagers.

5kg meer of minder voor een paar km’s gaat het verschil niet maken :)
Vanmiddag 27 km heerlijk licht getrapt met de nieuwe trapas en nieuwe conussen in de achternaaf. Ik voelde haast er haast niks van, afgezien van een lekke achterband onderweg.... Test geslaagd! Zaterdag a.s. naar Halle (B.)!