Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork & balhoofdset vervangen(?) - Forum Wereldfietser

Voorvork & balhoofdset vervangen(?)

Ik heb mijn geliefde fiets waarmee ik menig tochtje mee heb gereden weer eens uit de schuur gehaald. Er zit al tijden speling op de voorvork, als ik rem en de fiets naar voren duwde dan voelde je dit duidelijk. Het is een Giant uit 1993 :D

Afbeelding

Tijd om hier eens in te duiken, maar de voorvork en balhoofd zijn zo ongeveer de enige delen van een fiets die ik niet eerder heb beroerd :oops:

De speling komt doordat ik in een ver verleden de balhoofd bovenmoer scheef erop heb gedraaid en ook doordat het (na demontage) versleten lijkt. De schroefdraad op de vork is dus wat vernaggeld aan de bovenkant.

Afbeelding

Afbeelding

Is dit nog te repareren? Als ik de vork niet meer kan gebruiken wordt het denk ik een dure grap?

Verder is de vorkbuis buitendiameter 28,6mm wat overeen komt met 1 1/8'', ik wist niet dat ze dat in 1993 al gebruikten.

Afbeelding


Dan het balhoofd en de lagers, de moeren zijn dus ook niet goed meer doordat het schroefdraad dolgedraaid is. Ik heb zitten zoeken op internet waar je dit soort lagers kan bestellen maar het is mij niet helemaal duidelijk.

Om te beginnen het systeeem: Dit lijkt mij voor zowel boven als onder een semi-geintegreerd balhoofdsysteem? ZS in fietsenmaker termen?

Is het de bedoeling dat ik eerst beide cups eruit haal om goed te kunnen meten? En zitten er bij een nieuw balhoofdstel dan ook nieuwe cups? En moet ik nog meer zaken demonteren, bijvoorbeeld het gedeelte wat nog op de voorvork zit (zie laatste foto's onderaan met de lagers)?

Dit is boven: Afbeelding

En dit is onder: Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk zijn mijn verhaal en foto's duidelijk :roll:

Ter info: Dit was de lager aan de onderzijde
Afbeelding Afbeelding
je hebt een gewoon ouderwets balhoofdstel, met schroefdraad. (top!)

de foto's van de schroefdraad vallen me mee: ik denk op beide foto's een putje van het borgboutje te zien: dat boutje zat in de bovenste moer (aandraaien met dun inbus-sleuteltje) en voorkwam het loskomen van die moer (borging).
ik vind de schroefdraad er zo goed/redelijk uitzien dat ik denk dat je met een nieuwe moer en drupjes olie en die moer er recht opdraaien, je de schroefdraad weer bruikbaar hebt.

bijvoorbeeld hier kun je een balhoofdstel zoeken: https://www.internet-bikes.com/balhoofd ... en-draad/#

eerst de cups er voorzichtig uittikken en dan meten en dan juiste balhoofdstel kiezen.
laat de fietsenmaker de conus op de voorvork er af halen en ook de nieuwe er op drijven. die heeft daar speciaal gereedschap voor en doet dat (daarmee/daardoor in principe) 'met beleid' :D
het persen van de cups in het frame zou ik ook even door de fietsenmaker laten doen. of je bent handig met een draadeind, moeren, ringen en een paar blokjes of zo, maar om dat allemaal hier te beschrijven, gaat me wat ver.

en algemene tip: laat je niet gek maken met de inch-maten. meet en kijk in (tienden van) millimeters.

nu eerst de cups er uit tikken en nog eens meten, dan weet je al een boel meer. leuke klus! succes!
De fietsenmaker zou dan ook gelijk de schroefdraad op de vork even kunnen opfrissen.
Het was ooit wel een heel chique balhoofdstel met die naaldlagers.
Eentje met kogellagers zou je met deze mishandeling door gebrek aan onderhoud al heel lang geleden getrakteerd hebben op een onaangenaam trekkend stuur door putvorming.
Aangezien ik die naaldlagers zo snel ook niet meer vindt, heb ik nog wel een mogelijkheid die je kan proberen, voor je het complete balhoofd gaat vervangen. verwissel de lagerschalen, dus degene met het putje stop je boven en andersom. Je kan nu in ieder geval weer even vooruit. Afstellen van een balhoofd met naaldlager is ook even iets wat je op gevoel moet doen voor je de inbus in de grote moer vastdraait, maar verschilt niet veel van hoe je een normaal (ouderwets) kogellager afstelt.

Stronglight is de fabrikant die hier als langste mee door is gegaan. Dus wie weet.
https://defietsenmaker.nl/product-categ ... 6834e7a283 voor 80 euro maar dan heb je ook wel een hele mooie.
De enige nieuwe modellen met naaldlagers die ik nog ken zijn de IRD double rollerdrive en de Rivendell Tange/IRD NeedL BlastR.

Ik heb nog een exemplaar liggen die ik net voor de Brexit heb gekocht. Om de een of andere reden hadden ineens allerlei Britse online winkels de IRD op voorraad. Ik heb het ook op een andere fiets en daarbij zorgt het echt voor een groot verschil in stabiliteit. De 'shimmy' die er met het oude balhoofdstel was is er met de naaldlagers niet meer. Maar dat nieuwe exemplaar gaat binnenkort op een nieuwe projectfiets.

Lijkt erop dat de productie weer op gang moet komen. Zelfs IRD zelf heeft het niet meer op voorraad.
Ik heb hier wel nog een Miche Primato liggen die ik op Marktplaats wilde zetten.
Henkd schreef:
za 07 aug, 2021 13:37
Is dit nog te repareren? Als ik de vork niet meer kan gebruiken wordt het denk ik een dure grap?
Valt nogal mee hoor. Afhankelijk van je wensen vork vanaf ~€25, balhoofdsetje vanaf ~€5.
Volgens mij is die moer van aluminium. Die draad is heel snel beschadigt. Wellicht met een nieuwe moer krijg je de boel weer vast. Wel even de draad van de schroefdraad opfrissen. Ik zie wat puntjes op die draad van de vork waar het aluminium van de moer niet goed tegen kan.
Leon schreef:
za 07 aug, 2021 17:57
Het was ooit wel een heel chique balhoofdstel met die naaldlagers.
Eentje met kogellagers zou je met deze mishandeling door gebrek aan onderhoud al heel lang geleden getrakteerd hebben op een onaangenaam trekkend stuur door putvorming.
Chique :shock: Die fiets heeft mij vanaf mijn puberteit tot ver in de 30 overal heen gebracht, tot aan Spanje aan toe. In al die jaren was het meer een werkpaard dan een sierpaard, er is dus zeker wel een emotionele binding.

Inmiddels heb ik dankzij dit topic en wat meer gegoogle ontdekt dat die lagerschalen er ook uit konden, dat is goed gelukt met een in de lengte opengezaagde verwarmingsbuis. De vorkconus (ring op de vork) ging ook gemakkelijk los met beleid en een platte schroevendraaier.

Het nieuwe balhoofdsetje is onderweg, gewoon een simpel setje om te proberen. Ik hoop deze er met een M10 draadeind en wat flinke carrosserie-ringen goed in de kunnen persen. Naaldlagers kende ik eigenlijk nog niet, blijkbaar zijn ze flink uitgesleten :oops:
Henkd schreef:
di 10 aug, 2021 15:12
Leon schreef:
za 07 aug, 2021 17:57
Het was ooit wel een heel chique balhoofdstel met die naaldlagers.
Eentje met kogellagers zou je met deze mishandeling door gebrek aan onderhoud al heel lang geleden getrakteerd hebben op een onaangenaam trekkend stuur door putvorming.
Chique :shock:
Technisch, bedoel ik dat.
Als je de ringen er met veel moeite uit hebt kunnen halen dan ben je wel erg zuinig geweest met onderhoud van je werkpaard, eens in de zoveel tijd de draaiende delen even verwennen met wat vers vet en eventuele speling oplossen is toch wel het minste wat je moet doen. Die ringen kun je dus hergebruiken, als de naaldlagers nog OK zijn tenminste.