Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets voor zoontje op punt zetten - Forum Wereldfietser

fiets voor zoontje op punt zetten

We hebben een andere fiets voor de jongste zoon 2dehands gekocht. Nu blijkt dat de vitessen vast zaten. Na wat met de schroefjes gespeeld te hebben heeft hij even soepel gelopen, maar wanneer hij nu naar het grootste tandwiel wil slaat zijn derailleur er bijna in. Wat mij wel eerst opviel was dat die derailleur redelijk scheef staat, of zou dit normaal zijn?
Het is een sunrace M2t op een btwin Rockrider.

Alvorens hij eventueel naar Decathlon gaat wil ik het zelf proberen. (fiets)techniek interesseert mij nu eenmaal :-)
IMG_20210806_201229.jpg
IMG_20210806_201221.jpg
Ja, die is krom. Ik zou hem vervangen, ze zijn heel goedkoop, zie ik.
Derri zo op het oog wat rechtbuigen, controleer ook even of hij goed vast zit, evt zo stellen dat hij het op één na lichtste kransje pakt en lekker rijden met dat ding.
Denk dat ik het al een stuk verbogen heb. Als ik het de 1ste keer zag heb ik er een wrong aan gegeven. Denk dat het nog slechter was :-)
Ik gun ieder kind beter schakelmateriaal :wink: Mijn inziens tijd voor een nieuwe derailleur en eventueel het richten van het padje.
Welke schiften zit er nu op?
Ik vind dat je even moet expirimenteren met de twee schroefjes. Daar bepaal je mee hoever de arm omhoog of omlaag kan gaan. Of naar binnen of naar buiten. Dus dat de ketting niet over het grootste tandwiel of het kleinste tandwiel wordt getild.
Op de foto gaat de arme teveel naar buiten en de ketting wordt dan voorbij het kleinste tandwiel geleid. Van de twee schroefjes staat het bovenste meer uitgedraaid. Wellicht als je dat schroefje indraaid gaan de arm naar binnen.
Op Youtube is heel veel te vinden over het afstellen van een derailleur.
Wat is er krom. Het derailleurpad of de derailleur zelf. Je begint met het richten van het pad. Daarna kijk naar de derailleur.
https://www.youtube.com/watch?v=tXfvW0L3iLM
Sowieso vrees ik dat schakelen nooit echt geweldig gaat zijn. Je kijkt daar naar een budget derailleur van een heel erg verouder type (al zo'n 35 jaar niet meer mainstream!). Er is een reden dat men is overgegaan naar "Slamt parallelogram" derailleurs, want die volgen de cassette heel netjes. Dit soort derailleurs is zelden goed te indexeren.
Dat de stalen derailleurhanger krom is lijkt mij onwaarschijnlijk. De kooi van de derailleur is wel flink verbogen. Je kunt zelf gaan prutsen, maar een nieuwe derailleur ligt voor de hand.
Sunrace is voor zover ik weet compatibel met Shimano SIS, dus dan zou een Slant Shimano Tourney ook moeten werken, dat zal ongetwijfeld (veel) beter schakelen. Die zijn 13,- bij de Decathlon.

Meteen de kabels vervangen, goede kabels maken een enorm verschil.