Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude gazelle tour fiets opknappen of niet? - Forum Wereldfietser

Oude gazelle tour fiets opknappen of niet?

Omdat de bakfiets niet mee kan op de trein ben ik op zoek naar een fiets die dat wel kan.

Mijn vader heeft nog een oude gazelle staan die hij laaaang geleden gekocht heeft. Hij heeft daar nog luik bastenake luik mee gefietst.

Ik heb er ook een tijdje mee gefietst toen ik nog vakantie werk deed 10 kaar geleden. Hij was toen al niet in de beste staat. Ik vond hem toen wel fijn fietsen. Dus dat is al een goed teken denk ik dan.

De voorvork is ooit afgebroken en vervangen. Maar sindsdien komen de remblokjes op de band in plaats van de velg.

Is zo'n fiets geschikt om mee op vakantie te gaan? Ik zou hem ook voor woon werk gaan gebruiken. Maar dat is maar 3km enkel, dus dat gaat altijd.
We gaan de komende jaren niet verder fietsen dan 50km per dag. We verwachten ons tweede kindje in januari. En we merken dat het voor onze dochter van 3 ook meer dan genoeg was met zo'n afstand. En die zal over niet al te lange tijd ook zelf beginnen fietsen.

Iemand tips over welke onderdelen ik het beste gebruik? En welke banden? De versnellingen zitten op het frame en dat mag van mij zo blijven (geen idee of je dat nog kunt aanpassen eigenlijk). Ik wil nog niet meteen geld uitgeven aan een tweedehands fiets waarvan ik eigenlijk ook niet goed weet of die wel in orde staat.

https://flic.kr/ps/3PR3Fm

In de link kun je de foto's bekijken. Kon geen foto's uploaden dus heb het zo maar even gedaan.
-
Het is prettig inslapen met nostalgische gedachten.
En daar moet het bij blijven.

Ik heb een paar jaar geleden een soortgelijke fiets op MP gezet.
Ik ben nog steeds blij dat ik dat heb gedaan.
Moderne onderdelen zijn ook goed, en gemakkelijker verkrijgbaar dan die oude meuk.
Shorttrack schreef:
za 31 jul, 2021 14:47
Is zo'n fiets geschikt om mee op vakantie te gaan?

Iemand tips over welke onderdelen ik het beste gebruik?

En welke banden?
-op vakantie kan met elke fiets. tips voor vakantie met deze fiets: nihil beladen (kilootje of 10), geen al te spannende routes en een flinke dosis lef.

-passende onderdelen.

-dat lijkt mij 32-622.

(vergeet het. Van een (E-?) bakfiets terug naar zoiets als je meer kinderen krijgt is niet realistisch. Het ding (frame, wielen, drager) is slap als gekookte spaghetti met remmen waarmee de beneluxtunnel induiken al spannende momenten oplevert.)
Ik ben het eens met spoorzoeker.
Aan de andere kant kan het leuk zijn om een fiets op te knappen.
Aan de nog andere kant lijkt het me dat je met jong kroost je tijd wel beter kunt besteden.
Maak een paar mooie foto's van de fiets, zet hem op marktplaats als liefhebbers object en gedenk je vader.
Koop vervolgens een prachtige moderne fiets op marktplaats en trap lekker een eind weg.

Tot slot.
Ik zou altijd eerst de plaatselijke fietsenmaker met een bezoek vereren.
Het is verstandig om goede maatjes te zijn met de plaatselijke middenstand en zeker met je fietsenmaker.
Wellicht heeft hij een prachtig fietsje voor je staan.

Mijn fietsenmaker leent mij bijvoorbeeld altijd gratis electrische fietsen uit als we bezoek krijgen zonder fiets en graag een eindje willen trappen.
Goede relaties waarbij je elkaar wederzijds wat gunt zijn in mijn ogen van grote waarde.
De bakfiets wordt vervangen door deze of een andere fiets. Mijn eigen fiets is een e-bike waar ook een kar achter zal hangen. Het lijkt mij eerder realistisch om een fietsvakantie te doen zonder tent in het begin. (We hebben het juiste materiaal nog niet daarvoor).

De vervangende fiets zal dus een kindje plus een klein beetje bagage moeten dragen. Eventueel een frame of stuurtas of zelfs voortassen.

De antwoorden wat betreft deze fiets zijn duidelijk denk ik :lol:
Alhoewel ik me wel herinner dat wij vroeg met drie kinderen en een volwassenen soms op deze fiets zaten. En heel vaak met twee kinderen. Een achterop en een op de stang. De derde soms op het stuur voor kleine stukjes. Daarom had ik zelf de indruk dat het met de stevigheid wel goed zou zitten.

Maar ik ken er te weinig van dus vraag het zeker hier liever na.
met wat grandonneur aangeeft, dan kun je zelfs voor een stevige en wat meer stadsfiets-achtige fiets kiezen. met een goede versnellingsnaaf. of een stevige trekkingfiets.
ik heb zelf een Azor Higlander (alu frame, stalen vork) met Nexus-8-achternaaf en vaak met twee kinderen gefietst: eentje in een zitje achterop (en eerst voorop in zo'n Bobike-zitje aan de stalen! stuurpen) en eentje op de Add Bike aankoppel-fiets en later met zo'n FollowMe-koppelsysteem. afstanden enkele tientallen kilometers op een dag. dat ging prima.

eenmalig had ik voor in het zitje aan de stuurpen een nichtje en achterop en gekoppeld de beide dochters. dat fietste prima, maar ik vond het wel een hele verantwoordelijkheid: met drie kinderen op anderhalve fiets... als je dan valt ligt je met z'n vieren op straat en eigenlijk is dat een te groot gevolg.
Ik vind het frame op zich wel mooi.
Ik zou hem alleen gebruiken als 'erbij-fiets' maar als hij netjes is opgeknapt en de wielen goed zijn, kun je vast ook de nodige bagage meenemen, dat moet blijken in gebruik.

Oude systemen, versnellingen, tandwielen zijn vaak, juist simpel, maar wel stevig en na poetsbeurt juist mooi.
Misschien is er nog een andere voorvork te verkrijgen.

Soms heb je in steden fietswerkplaatsen waar ze fietsen opknappen en kun je aan onderdelen komen, bv. Stiching Loods in 's- Hertogenbosch, daar komen nog wel eens oude fietsen binnen en bewaren ze onderdelen.

Als het mijn fiets zou zijn, zou ik hem helemaal uit elkaar halen, zodat ik hem zeker weten kan blijven rijden. Als de trapas er bv. niet uitkan.. is het einde fiets, zodra daarin iets misgaat.
Zo ja, dan is het evt. interessant om nog de nodige tweedehands onderdelen te kopen die je er op kunt plaatsen en ook zou ik hem dan licht natschuren en even met blanke lak spuiten.

maar 6 speed casette en ook ketting is nog steeds te koop,
tandbladen met crank met spie, zijn ook nog te vervangen evt. door nieuwe trapas en nieuwe crank.

Ook vwb de wielen zijn ze nog wel of niet goed, de wielen die er nu opzitten zijn wel stevig, maar denk ik niet stevig genoeg voor echt zware bagage.
En bovenal: het hoeft niet veel te kosten als je alles zelf kunt en heb je voor jezelf nog een leuke fiets voor erbij en ook.. nostalgisch en gazelle is goede kwaliteit.

Als je veel moet uitbesteden om hem weer rijklaar te maken en dat wil je niet, zou ik iets kopen op marktplaats,
sowieso als je hem echt zwaar wilt bepakken, heb je stevige fiets en vooral stevige wielen nodig.
ik heb eens een bijna nieuwe atb fiets op MP gekocht voor 256 euro, die in jaar van maak 1995 1700 gulden heeft gekost, die man had hem bijna niet gebruikt, een bagagedrager erop geplaatst een ander stuur, voor 300 euro had ik een leuke toerfiets erbij, wel 26 inch, maar zoiets moet ook te vinden zijn voor 28 inch,
succes!
Dit lijken rvs velgen, heel vaak zijn deze gescheurd tpv het spaakgat en kunnen ze daarom niet meer gericht worden. Als ik een fiets nodig had voor naar het station zou ik hem rijklaar maken, maar hem helemaal opknappen lijkt m niet zinvol. Het blijft een zwabberbak.
Wat moet je hier minstens doen: ( om er mee op vakantie te vertrekken)
- ketting, tandwielen voor en casette: 80% kans dat die versleten zijn: 100€
- 2 nieuwe banden: 40€
- nieuwe binnenbanden 20€
- remblokken : 20€
- kabels van de remmen en versnellingen vervangen: 40€
- verlichting ?
- velgen/wielen/lagers?

Dat lijkt me al meer dan wat die fiets eigenlijk nog waard is, zelfs als je alles zelf doet.
Als je er 50€ voor krijgt op MP zou ik al heel tevreden zijn, ik zou het er niet voor geven, en er ook een student niet zo mee de straat op sturen.
Blackbelt schreef:
za 31 jul, 2021 23:06
Wat moet je hier minstens doen: ( om er mee op vakantie te vertrekken)
- ketting, tandwielen voor en casette: 80% kans dat die versleten zijn: 100€
- 2 nieuwe banden: 40€
- nieuwe binnenbanden 20€
- remblokken : 20€
- kabels van de remmen en versnellingen vervangen: 40€
- verlichting ?
- velgen/wielen/lagers?

Dat lijkt me al meer dan wat die fiets eigenlijk nog waard is, zelfs als je alles zelf doet.
Als je er 50€ voor krijgt op MP zou ik al heel tevreden zijn, ik zou het er niet voor geven, en er ook een student niet zo mee de straat op sturen.
Deze richtprijzen helpen mij wel bij het maken van een beslissing. Ik kan het helaas niet zelf doen dus het gaat me teveel kosten.

Dan kan ik beter iets anders kopen. Maar wil er niet teveel geld aan uitgeven. Want voor woon werk heb ik geen echt goede fiets nodig. En het is niet dat we regelmatig op fietsvakantie gaan. Voorlopig zullen we vooral vanuit thuis vertrekken. Een budget voor een goede trekkingfiets zit er voorlopig toch niet in.

Dan toch maar eens rondkijken online.


Bedankt voor jullie feedback. Het was precies wat ik (eigenlijk niet) wilde horen. Als ik geen kinderen had dan had ik dit advies overigens compleet genegeerd en er zonder enig opknapwerk mee op uit getrokken. :lol: maarja....
Shorttrack schreef:
za 31 jul, 2021 23:16
Als ik geen kinderen had dan had ik dit advies overigens compleet genegeerd en er zonder enig opknapwerk mee op uit getrokken. :lol: maarja....
Dat was dan een vakantie geweest van fietsenmaker naar fietsenmaker, en dan kan je hopen dat je de tent af en toe in zijn tuin mag opzetten. :D

Maar eerlijk, als je je klaar maakt voor een langere tocht, dan wil je gewoon geen miserie. Het is echt lullig om continu met problemen te kampen te krijgen als je wat verder van huis bent.

Als je iets nieuw of tweedehands koopt, zoek dan iets waarvan je kan aannemen dat je de eerste 1000 km niks moet doen buiten een druppel olie op de ketting.
Als je dat probleempje van remblokken op de band even oplost zou ik hem voorlopig gewoon voor dat woon-werkverkeer gaan gebruiken. In geval van panne zul je in het ergste geval nooit meer dan 3km moeten lopen begrijp ik. Dan leer je de fiets weer een beetje kennen.

Als dat bevalt zou je op een gegeven moment wellicht kunnen concluderen dat hij voor die functie ook al wat onderhoud/investering waard is waarmee hij dan mogelijk ook betrouwbaar genoeg wordt voor wat langere afstanden.

Dan misschien eens wat beperkte dagtripjes in de omgeving maken. Doenlijker als je de back-up hebt van iemand die jou en je fiets eventueel met de auto kan ophalen bij panne die niet langs de weg te verhelpen is. En dan zie je zo stapsgewijs wel verder. Het hoeft niet allemaal ineens.
Dat is een goed advies.

Maar ik begrijp (denk ik) dat dit dan ook een fiets moet worden voor vakantie met kinderen van 0 en 4. Hoe goed de fiets ook mag zijn, die inzet is vooralsnog volkomen onlogisch.
Het hoeft niet perse deze fiets te zijn. Maar deze had mijn vader nog staan. Voor woon werk is hij in mijn geval zeker geschikt. Enkel remblokken probleem verhelpen. Maar dan investeer ik misschien liever ineens in een andere fiets.

Heb al een tip gekregen van een lid hier (waarvoor dank.)

En ik heb ook een trek 720 gezien hier in de buurt voor 150 euro. Die leek mij wel in goede staat.
Dus ik denk dat ik rond die prijs wel iets kan vinden dan voldoet aan mijn verwachtingen.
Met een paar remblokken breek je de bank niet.

Ik had ook een oud barrel staan waarmee ik in Coronatijden wat wou fietsen.
Ik had die 15 jaar geleden gekocht als recreatiefiets, en dan heeft mijn zoon die een tijdje gebruikt als commuter fiets.

Dat is me toch tegen gevallen.
derailleur hing vast, dat heeft me alvast een bus WD40 gekost om die terug iets of wat soepel te laten werken, maar dan bij een wat beter nazicht uitgevonden dat er een velg gebarsten was, banden verduurd, zadelpen had een scheur…..

Fiets is bij het out ijzer beland. Dat ging een lopende rekening worden, en dan blijf je nog met een oud barrel zitten.
Blackbelt schreef:
zo 01 aug, 2021 11:49
Met een paar remblokken breek je de bank niet.
Dat klopt. Maar de remblokken zijn het probleem niet. Toen de voorvork vervangen werd past de remklauw niet goed meer. Was een vork van een andere fiers die de fietsenmaker nog had liggen. Dus of de vork of de remklauw moet aangepast worden.
Shorttrack schreef:
zo 01 aug, 2021 13:20
Blackbelt schreef:
zo 01 aug, 2021 11:49
Met een paar remblokken breek je de bank niet.
Dat klopt. Maar de remblokken zijn het probleem niet. Toen de voorvork vervangen werd past de remklauw niet goed meer. Was een vork van een andere fiers die de fietsenmaker nog had liggen. Dus of de vork of de remklauw moet aangepast worden.
Als je het juiste model weet kun je gericht op zo'n vork zoeken. En misschien heeft die fietsenmaker nu ook andere vorken liggen die wel geschikt zijn.

Haas... Koe... niet geschoten... etc. (nee, niet op die koe schieten :D).
Om het verhaal maar af te maken.

De fiets is teruggekeerd naar mijn vader. Ik ga hem niet opknappen. Ondertussen wel nog op zoek naar een andere reis/woonwerk fiets. Maar daar ben ik al een ander topic over gestart. Geen oude ros maar gewoon een goede moderne(re) fiets.
Shorttrack schreef:
ma 16 mei, 2022 00:16
Ik ga hem birt opknappen.
:?

Carl