Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur schijfremblokken achterwiel (bakfiets) - Forum Wereldfietser

Levensduur schijfremblokken achterwiel (bakfiets)

Het "probleem" heeft zich een tijdje geleden al laten merken maar ik wil er toch wat kijk op krijgen.

Eind januari dit jaar hebben wij de achterremblokken van onze schijfrem laten vervangen. Dit is gebeurt door de afdeling fietsenmaker bij mijn vriendin op school waar ze zelf ook les geeft. We hebben er hierna onze dagelijkse 10km mee gereden plus een korte fietsvakantie van 180km in april.

Wij proberen onze fietsenmaker (waar wij de bakfiets gekochten hebben) wat te mijden aangezien we er al veel problemen mee hebben gehad. Nu hebben zei een gratis onderhoudsbeurt aangeboden omdat we weeral een probleem hadden met leveringen.

Dit was eind april. Naast het normale onderhoud was er ook 1 spaak vervangen (die was stuk gegaan tijdens de vakantie), en ook de remblokjes waren vervangen. Dat laatste verbaasde mij aangezien we die net hadden laten vervangen.

Met onze vorige blokjes hebben we duizende kilometers gedaan. Ik denk dat de huidige blokjes het derde setje zijn ma 7000km.

De vakantie was naar geraardsbergen dus er moest soms wel flink geremd worden op de steile hellingen. Het was ook wel wat nat weer met sneeuw. Echter hebben we maar 1 dag echt in de sneeuw gefietst en voor de rest enkel op een soms natte weg maar niet meer in de regen.

Aangezien de voorremmen rollerbrakes zijn heb ik wel de achterrem harder laten werken.

Toen ik aan de fietsenmaker vroeg hoe het kon dat de blokjes al zo snel versleten waren kreeg ik het volgende antwoord.
"Het kan zijn dat de remmen verkeers stonden afgesteld waardoor de blokjes tegen de schijf blijven schuren, dit hoor je niet maar zo slijten de blokjes wel harder." Of dit ook echt het geval was kon hij niet zeggen. Maar het was een van de mogelijkheden waarom ze zo snel versleten waren zei hij.


Dus hoe kan het dat mijn blokjes zo snel op waren? Eventueel slechte blokjes? De leraar op school zei dat hij er juist heel goede had op gezet. Speciaal besteld zelfs voor de bakfiets. Hij wist ook dat we op vakanties gingen (al weet ik niet of je daar rekening mee kunt houden).
Hele goede blokjes kunnen ook blokjes zijn die erg goed remmen en sneller slijten. Als je er erg slijtvaste blokjes in doet die vervolgens nauwelijks remmen, zijn ze dan 'erg goed' ?

Ik denk dat je toch moet gaan bijhouden welk merk/type er exact op gezet wordt, en als je dan iets bevalt, dat nog een keer, en als je iets niet bevalt, dat nooit weer.
1 - In de heuvels kunnen bij vies weer je remblokjes zeer snel slijten ja.

2 - Leer ze zelf te vervangen. Fluitje van een cent, voor de meeste remmen kun je voor €2 per setje blokjes bestellen via Ali.
Shrek schreef:
di 27 jul, 2021 21:05
1 - [...]

2 - [...]
3 - Neem een setje reserve mee op vakantie. Als ze ter plekke versleten zijn zul je net zien dat de lokale fietsenmaker jouw vormpje blokken niet op voorraad heeft. En er zijn nogal wat verschillende...
Als je blokken snel opgaan kan dat komen door het materiaal.

Standaard gebruikt Shimano organische (Resin) blokjes, maar die gaan aanzienlijk minder lang mee dan gesinterde blokken. Hoewel ik sowieso al snel adviseer om gesinterde blokjes te nemen is dat zeker bij een bakfiets (of tandem) een must, ze hebben namelijk ook minder last van faden.

Uiteraard zijn er ook nadelen: Sinterblokjes zijn nogal bijterig (en dat zijn Shimano Schijfremmen sowieso al) en ze kunnen flink snerpen. Desalniettemin wil je toch echt gesinterde blokken, dus vraag daar naar of doe het zelf (zou ik zeker bij remblokjes doen).

En ja, remblokken kunnen heel snel slijten, met een schijfrem op een bakfiets in de sneeuw ben ik niet verbaasd dat je remblokjes verdampten.
JurriaanK schreef:
di 27 jul, 2021 21:03
Hele goede blokjes kunnen ook blokjes zijn die erg goed remmen en sneller slijten. Als je er erg slijtvaste blokjes in doet die vervolgens nauwelijks remmen, zijn ze dan 'erg goed' ?
Die vuistregel gaat meer op bij velgremmen dan bij schijfremmen. De minst slijtende schijfrem blokken remmen minstens zo hard, maar je verliest wel modulatie. Maar dat is voor het achterwiel van een elektrische bakfiets niet bij benadering zo spannend als dingen als hittebestendigheid en slijtvastheid.
Jurr schreef:
di 27 jul, 2021 21:21
3 - Neem een setje reserve mee op vakantie....
Goed idee!
Als je gaat kijken hoeveel gewicht de achterrem moet remmen is het niet gek dat die harder slijt, de beste remmen om stil te komen staan zijn dan die ook op de voorwielen, roller-brake of niet, je hebt er 2 en gebruik die dan ook. Een achterrem kun je als parkeerrem gebruiken of om iets bij te remmen, niet om tot stilstand te komen (tenzij je maar 5 km/u fietst.
Schijfremmenblokjes (en zeker die van het achterwiel) hebben vooral last van vuil wat op de weg ligt en dat oppikken als het regent (zand schuurt ook remblokjes op). Ik zou toch eens overwegen om de optie voor schijfremmen voor toe te passen, al was het maar voor wat je in de bak vervoert. Die is/zjin uniek en onvervangbaar.
Optie schrijfremmen is niet meer mogelijk helaas. Ik remse tijdens de afdaling constant met mijn achterremmen en remde soms krachtig bij met mijn voorrem om de voorrem op die manier niet te laten overhitten. Dan was ik in ieder geval zeker dat ik ten alle tijden sterk kon remmen als het echt nodig was.

Mijn voorremmen staan zo strak mogelijk afgesteld en toch kan ik met mijn achterrem harder remmen. De combo van de twee remt wel echt heel krachtig en de bakfiets staat dan ook meteen stil. Zelfs sneller als mijn eigen fiets die voor en achter schijfremmen heeft.
Shorttrack schreef:
do 29 jul, 2021 13:49
Optie schrijfremmen is niet meer mogelijk helaas.

[...]
Misschien dit exemplaar op Marktplaats.nl en/of 2dehands.be zetten en aldaar een exemplaar met schijfremmen rondom scoren? Met goed in-&verkopen is dat misschien niet eens zo'n dure upgrade als de meerprijs nieuw was.

En misschien wel een leuk moment om te zoeken naar een exemplaar met meer upgrades. Een Rohloff achterin bijvoorbeeld?
Jurr schreef:
do 29 jul, 2021 14:07
Shorttrack schreef:
do 29 jul, 2021 13:49
Optie schrijfremmen is niet meer mogelijk helaas.

[...]
Misschien dit exemplaar op Marktplaats.nl en/of 2dehands.be zetten en aldaar een exemplaar met schijfremmen rondom scoren? Met goed in-&verkopen is dat misschien niet eens zo'n dure upgrade als de meerprijs nieuw was.

En misschien wel een leuk moment om te zoeken naar een exemplaar met meer upgrades. Een Rohloff achterin bijvoorbeeld?
De upgrade was bij nieuwe aankoop maar 100 euro extra. Der verkoper vond het echt niet nodig om die upgrade te maken en mijn vriendin daarom ook niet. Ik was toen nog aan het twijfelen. Kende rollerbrakeremmen toen nog niet. Achteraf een beetje spijt natuurlijk. Zeker omdat onze fietsenmaker echt belaberd is.
Laatst zelf mijn voorremmen afgesteld en kreeg ze na onderhoud weer terug met kwasie nul remkracht. Ik wilde de eerste keer remmen bij een kruispunt en mijn voorremmen deden niets. Dan maar weer zelf afgesteld en niet terug gegaan. Is al de zoveelste keer dat we terug moesten anders. De fiets is toch al buiten garantie ondertussen. Dus zijn op zoek naar een andere fietsenmaker voor als ik het zelf niet kan/aan druf.


We zijn verder wel super tevreden over de bakfiets. En de rollerbrakes doen uiteraard ook wel gewoon hun werk. Maar schijfremmen was toch beter geweest. Heb het dan ook sterk aangeraden aan onze vrienden die dezelfde fiets willen kopen.
Dat is poging tot doodslag door je fietsenmaker zo :shock:
Shadow schreef:
za 31 jul, 2021 11:17
Dat is poging tot doodslag door je fietsenmaker zo :shock:
Hij verhuist weg uit onze straat. Dus moet sowieso iets nieuws zoeken in de buurt. Dat was dan ook het enige positieve eigenlijk aan de fietsenmaker. Dat hij in onze straat zat op 50 meter wandelen.
Shrek schreef:
di 27 jul, 2021 21:05
1 - In de heuvels kunnen bij vies weer je remblokjes zeer snel slijten ja.

2 - Leer ze zelf te vervangen. Fluitje van een cent, voor de meeste remmen kun je voor €2 per setje blokjes bestellen via Ali.
Remblokjes zijn wat mij betreft exact het laatste onderdeel dat ik bij een webchinees zou bestellen.
Als er zaken zijn waar je als fietser in een noodsituatie op moet kunnen vertrouwen dan staan remblokken en heel de voorbouw (voorvork, stuurpen, stuur) bij mij toch helemaal bovenaan in het lijstje.

Het is nu ook niet dat remblokken heel duur zijn in vergelijking met een tandartsrekening.

Bram
Mwa, wereldwijd komen dagelijks (tientallen? honderden?) miljoenen voertuigen veilig tot stilstand met Chinese remblokjes.

Ik heb iig nooit problemen gehad met Chinese remblokjes 8)
Shrek schreef:
ma 02 aug, 2021 21:53
Mwa, wereldwijd komen dagelijks (tientallen? honderden?) miljoenen voertuigen veilig tot stilstand met Chinese remblokjes.

Ik heb iig nooit problemen gehad met Chinese remblokjes 8)
In een stad maakt het allemaal niks uit, en aan snelheden van pakweg 25-30 km/h ook niet.

Maar met een bepakte fiets een lange helling naar beneden….
Dan betaal ik toch ook liever 10€ meer voor een setje, zelfs al is het verschil enkel dat er Shimano op staat.
Ook in de Andes geen problemen gehad met Kingstop blokjes in de BB7's :lol:
Blackbelt schreef:
ma 02 aug, 2021 22:38
.....Maar met een bepakte fiets..... betaal ik toch ook liever 10€ meer voor een setje, zelfs al is het verschil enkel dat er Shimano op staat.
Ik sluit niet uit dat vooral het verdienmodel van de winkelier baat heeft bij een remblokje met een merknaam.
Dat gezegd hebbende geef ik wel graag geld uit aan remblokjes met allerlei toevoegingen zoals ribben voor luchtkoeling, keramische isolatie, ed
Welke remblokjes adviseren jullie voor een bakfiets? We vertrekken binnenkort weer op vakantie. En er zullen redelijk wat heuvels in de tocht zitten. Dus de remblokjes zullen er weer snel vandoor gaan. Een bakfiets weegt nogal wat er er zal ook nogal wat gewicht in zitten.
Welke schijfremmen zijn dit?

Overigens is ook mijn ervaring met schijfremmen met slecht weer (of nat wegdek met veel opspattend vuil) dat de remblokken supersnel slijten, plus problemen met vastroesten/aanlopen enz, waardoor ik er niet zo enthousiast over ben voor een aldaags gebruikte fiets. Veel liever Sturmey Archer trommelremmen. Ter vergelijking, daar begint nu na 50000km (ja, 5×10⁴km) de eerste set remblokken versleten te raken.