Klein gaatje /scheur buitenband repareren

Helaas een klein gaatje/scheurtje in mijn buitenband ontdekt. Is dit te repareren en zo ja hoe? Of fiets ik hier gewoon mee door?
8B87A454-19A7-421A-B464-AFE3769BE9E0.jpeg
E047AA35-E879-4CCE-879B-0A65B91B5387.png
In de Simson reparatie doos zit/zat altijd een stukje stevig geweven stof voor dat soort reparaties..

Dat heb ik ook een keer gebruikt.
Net onder de top van de Stelvio, gelukkig in de klim, een grote knal en mijn hele buitenband én binnenband aan flarden.
Misplaatste zuinigheid destijds.

Kortom; repareer niet maar vervang door een nieuwe.
Je hebt van topeak buitenbandplakkers, die werken goed. Hier zit ht gat wel op de rand van de band. Of plakker houdt is dan maar de vraag.
En die plak je dan wel aan de binnenkant, van ParkTool heb je ze ook, tegen de tijd dat ik hem nodig had was die niet meer bruikbaar, dus net als bij bandenplak even kijken of het ding nog goed is.
Wat gebeurt er als je de band op maximale adviesdruk oppompt?

Ik vraag dit omdat ik afgelopen voorjaar een vergelijkbaar gat had. Ik dacht er met een oplapmiddel wel mee weg te komen, maar schrok hoe groot het gat toch werd na keihard oppompen. Ik heb een andere band gemonteerd.

Koop / bestel in elk geval alvast een nieuwe band. Buitenbanden zijn tegenwoordig misschien niet meteen voorradig in de door jou gewenste uitvoering.
De scheur werd wel breder, ik kon er mijn vakantie echter mee afmaken.
Velotraumer schreef:
zo 25 jul, 2021 22:06
Helaas een klein gaatje/scheurtje in mijn buitenband ontdekt. Is dit te repareren en zo ja hoe? Of fiets ik hier gewoon mee door?
Nee, hier doe je niks aan. Je zou er idd iets onder kunnen zetten als een stevig maar soepel stukje plastic. Zsm vervangen. Bergopwaarts prima, maar bergaf alleen heel voorzichtig.
willem.m schreef:
ma 26 jul, 2021 08:38
Wat gebeurt er als je de band op maximale adviesdruk oppompt?

Ik vraag dit omdat ik afgelopen voorjaar een vergelijkbaar gat had. Ik dacht er met een oplapmiddel wel mee weg te komen, maar schrok hoe groot het gat toch werd na keihard oppompen.
Je beschrijft precies waarom de band total-loss is. De druk van de band zoekt de weg van de minste weerstand en dat is dat gat, dus je binnenband probeert zich daarin te voegen. Omdat je daar ook structureel schade hebt (gescheurde draden) rafelt de band daar door de druk uit.
willem.m schreef:
ma 26 jul, 2021 08:38
Wat gebeurt er als je de band op maximale adviesdruk oppompt?
Op de bovenste foto is de band opgepompt tot 2 a 2,2 bar. De max druk is 2.4.

Idee van mezelf was om een groot stuk buitenbandplakker uit een simsondoos met (ruim) high tack kit vast te maken.
stevig maar soepel stukje plastic.
Een buitenbandplakker werkt echt veel beter, omdat het je band bij elkaar houdt. Zelf slechte ervaring met langs de weg gevonden stukje plastic en extralight-binnenband. Deze ging vervolgens lek op de randen van het stukje plastic.