Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets derailleur worldtraveller KOGA of … - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets derailleur worldtraveller KOGA of …

Ik heb een Azor omafiets nexus 8. Fijn qua onderhoud maar nu wil ik graag een fiets waar ik wat beter op kan doortrappen. Mijn vriend wil graag met mij op fietsvakantie en waarin eerst dacht aan een relatief lichte fiets van rond de 12 kg dacht ik dat het verstandiger is om een vakantiefiets te kopen.
Vanwege budget en ook dat ik niet giga veel kilometers per jaart afleg dacht ik aan derailleur. Ik zag de koga worldtraveller en in een uitvoering met herenframe lijkt mij dat geen verkeerde keuze. De fietsvakanties zullen niet lang zijn. Enkele dagen waarbij wij wel gaan kamperen.

Ik ben benieuwd of jullie ideeen hebben over de Koga worldtraveller of andere keuzes.
Het is misschien handig on een deel van de vragen uit onderstaand topic over te nemen en te beantwoorden. Dan kunnen ze je hier wat gerichter helpen misschien

viewtopic.php?f=8&t=36358#start

Doet ook nadenken over wat je nu zelf eigenlijk wil en of een andere fiets ook echt nodig is. Vroeger ook eens op fietsvakantie geweest met mijn studenten fiets. Dat ging eigenlijk ook prima.

Succes met je zoektocht :D
Inderdaad: zoals Shorttrack terecht aangeeft, de vragenlijst invullen die op dit forum circuleert: handig als je gericht advies zoekt.

+ de topictitel aanpassen in 'Vakantiefiets' 😉 of nog specifieker (bijv. 'Welke vakantiefiets? Koga World Traveller?'), zodat bezoekers je vraag lezen en ook toekomstige forumbezoekers met vergelijkbare vragen het topic kunnen terugvinden.
Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Ik wil het gebruiken voor fietsvakanties en dagtochten. Mijn vriend fietst op een santos travelmaster 2.8. Met he, zal ik gaan fietsen

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen

Ik wissel graag af.

zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

Eerder rechtop.

moet de fiets ook in het donker gebruikt worden en hoe vaak?

Ja, maar ik beschik overhelde mooie fietslampen.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Vooral op verharde wegen. Ook schelpenpaadjes en watbospaadjes,

Waar gaan de vakanties naar toe?

Ik denk in het begin nederland ooit wil ik naar Engeland.

Wat voor vakanties worden dat?

Kampeervakanties maar ook naar vakantiehuisje in Drenthe

Je lichaamslengte?

1,70

Je lichaamsbouw?

Dun en licht. 60 kg.

Waar woon je?

Terschelling

wat is je budget?

Rond de 2000

welk fietservaring heb je?
Eerder tochten gedaan op Stevens randonneur. Maar dat frame zwabbert teveel met bagage.

welke fietsen heb je (gehad)?
Stevens randonneur. Nu heb ik een Azor omafiets maar daar kan ik met moeite 20 km per uur ophalen terwijl mijn gemiddelde op de Stevens toch op 23,5 km per uur zat. Ik kan metingen omafiets die 29 kg weegt onmogelijk mijn vriend op de santos bijhouden.

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Wil je een cursus volgen?

Ik kan banden plakken. Ketting smeren.ketting spannen.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

ja, ik heb een worldtraveller 29 in de buurt van Terschelling gezien. Niet scherp veel lager qua prijs dan een nieuwe worldtraveller maar uit de omschrijving blijkt dat deze zo goed als nieuw is. Framemaat 50 maar ik weet eigenlijk niet of ik 50 of54 heb.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Koga worldtraveller. Eigenlijk wil ik een derailleur. Als ik fietsen bekijk kom ik met Rohloff al snel op prijzen van rond de 4000 uit. Dan ben ik 2000 euro meer kwijt terwijl ik voor dat geld een tentje kan kopen. Fietstassen en verdere uitrusting voor kamperen is er. Tent is helaas kapot gewaaid met een storm. Ik wil graag. Een mannenframe omdat ik altijd merk dat een damesframe snel zwabbert.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... fiets.html

Deze fiets heb ik op marktplaats gezien
Marieke84 schreef:
zo 25 jul, 2021 15:05
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... fiets.html

Deze fiets heb ik op marktplaats gezien
Ik kan er op detail ingaan maar ik volsta met "veel te duur". Voor 500 euro meer heb je een nieuwe (en betere), evt. mét mixed frame.
Misschien heb je hier iets aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Niet blijven hangen bij Koga......
Er zijn veel meer aanbieders, vaak met meer waar voor het geld. Stevens, Giant, Sensa enz.
Een Google search op tandemfietsen geeft een waslijst aan initiatieven voor mensen met een beperking.
Dat is een eenzijdige benadering.

Tandemen is GirlPower !!!
tndmbkr schreef:
🤔
Kijk hier eens:

viewtopic.php?t=32518

Marieke84 schreef:
zo 25 jul, 2021 14:09

Ik wil het gebruiken voor fietsvakanties en dagtochten. Mijn vriend fietst op een santos travelmaster 2.8. Met he, zal ik gaan fietsen
Koop iets met zoveel mogelijk dezelfde afmontage. Dat hoeft niet zozeer hetzelfde merk fiets te zijn natuurlijk.

Hij Rohloff, jij ook. Hij derailleur, jij ook. Hij hydraulische velgremmen, jij ook. Hij v-brakes, jij ook. Hij 28" wielen, jij ook.

Zo kun je op pad het aantal reserveonderdelen en gereedschap zoveel mogelijk beperken.
Hoi Jurr,

Ik heb mijn oude topic door gelezen en naar aanleiding daarvan had ik door de tip van Azor een Azor fiets gekocht. Ik heb toen mijn Stevens verkocht. Ik dacht wat moet een mens met twee fietsen. Maar dat was achteraf een stomme zet.

https://www.12gobiking.nl/stevens-randonneur-2021

De Stevens maken ze nog steeds. hij is nu met schijfremmen. Ik wil absoluut geen santos. Mijn vriend heeft een santos en heeft lakproblemen gehad. netjes destijds verholpen maar ik vind het gewoon teveel geld. De tochtjes die ik wil doen zullen kort zijn. Liefst straks in september een paar dagen fietsen. Mijn vriend wil wel meer bagage meenemen dan ik.

Ik zou opnieuw eenStevens kunnen kopen. Als eerste zal ik dan weer op zoek gaan naar een ander zadel. Bij Giant kan ik niks vinden. Wat er mis is met de Koga worldtraveller 29 dat begrijp ik helaas niet. Ik heb er destijds een goed artikel over gelezen op Saint Christophus.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Idworx easy roller met Rohloff. Past ook in mijn budget
Het is op het moment niet wat er volgens de catalogus / website van een merk te leveren is, maar wat winkels daadwerkelijk op voorraad hebben. Een merk dealer kan contact met het merk opnemen om te kijken of het betreffende model ooit nog geleverd gaat worden en wat de levertijd wordt. Als je een bepaald model, b.v. die Stevens randonneur herenmodel, in de maat 52 cm zou willen hebben, zal je dealers moeten gaan bellen. Of voor een 2e hands een doorlopende zoekopdracht op Marktplaats plaatsen. Ik geef je weinig kans....
Er is niks mis met die Koga uit je link behalve dat de prijs heel stevig is. Je kan natuurlijk altijd een tegenbod plaatsen. Als je laat doorschemeren dat je hem eigenlijk zo snel mogelijk nodig hebt: vakantieplannen, is de verkoper in het voordeel.
Misschien is Koga dealers af gaan bellen ook een optie voor een leuke 2e hands. Of nu een goedkope bruikbare trekkingbike kopen en in de winter de tijd nemen om tot een bewustere keuze te komen?
Marieke84 schreef:
zo 25 jul, 2021 17:09

Ik wil absoluut geen santos. Mijn vriend heeft een santos en heeft lakproblemen gehad. netjes destijds verholpen maar ik vind het gewoon teveel geld. De tochtjes die ik wil doen zullen kort zijn. Liefst straks in september een paar dagen fietsen. Mijn vriend wil wel meer bagage meenemen dan ik.
Ik zeg in mijn vorige post ook niet dat je ook een Santos moet kopen, ik zeg dat het handig is als je de afmontage zoveel mogelijk hetzelfde kiest voor als je met twee fietsen tegelijk op reis gaat. Of er dan Santos, Koga, Avaghon, idworx (SKAI volgens Grandonneur: viewtopic.php?f=8&t=34788&p=367557#p367557) of iets heel anders op het frame staat maakt daarvoor niet zozeer uit.

Overigens was vroeger de lak van Santos inderdaad beroerd. Dat was vooral te merken als de fiets door weer en wind het hele jaar door gebruikt werd. Daar heeft men bij Santos wel een verbeteringsslag in gemaakt.
Ik vind de Koga van Marktplaats niet te overdreven duur. Als het klopt wat er in de advertentie staat uiteraard. Voordeel is dat je gelijk je fiets hebt die je wilt hebben en geen wachttijd hebt.
(.ps ik heb geen enkele relatie met de verkopende partij)
Marieke84 schreef:
zo 25 jul, 2021 17:19
Idworx easy roller met Rohloff. Past ook in mijn budget
Zo'n tweedehands luxe fiets is fraai, maar ga er niet van uit dat daar nooit iets aan mis gaat of dat dat dan weinig kost of iedereen het kan. M.a.w. bij een tweedehands fiets kun je beter niet je hele budget aan de fiets besteden, zoals bij een nieuwe.
Ik ben geen Santos fan maar ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van de kwaliteit de lak van de dagelijks gebruikte Santos van mijn vrouw van 15 (?) jaar oud.
Als je in september wil gaan vakantiefietsen zul je direct in aktie moeten komen.

Als je een nieuwe fiets wil:
- Rondbellen over levertijd nieuwe fietsen. Mailtjes worden weleens over het hoofd gezien.
- Kijken of je een testrit kunt maken op een aanwezige fiets. Probeer sowieso wat verschillende fietsen uit. Je kunt 10 verschillende recensies/blogs lezen over hoe geweldig een bepaalde fiets is en er toch zelf nooit vriendjes mee worden.
- Met een beetje geluk kun je met een verse fiets op vakantie. Met een beetje pech ontdek je onderweg wat je niet bevalt en wat je voor de volgende reis zou willen veranderen.

Als je een 2e hands fiets wil:
- Direct contact (bellen, chat of mail) opnemen om een gevoel over de verkoper te krijgen. Je geeft geen € 1800 aan een 2e hands fiets uit zonder garantie. Dus hoe regel je dat? Het kan je ook overkomen dat een verkoper sympathie voor je heeft en je wat gunt.
- Als er ook maar iets aan de aandrijving mankeert: besef dat er op het moment bijna geen vervangings onderdelen verkrijgbaar zijn.

En wat Jurr ook zegt; geen merken afschrijven omdat er in het verleden wel eens iets mee was. De bekende merken lossen dat meestal prima op. Bij een fietsenwinkel met een goede reputatie kopen zal ook schelen bij klachten achteraf.
Het is goed om er rekening mee te houden dat op een fiets die je ooit had een vervelend zadel zat. Je weet echter niet waar ze tegenwoordig mee afgeleverd worden. En dit zijn dingen waar prima tijdelijk mee te fietsen zijn tot je iets beters vindt. b.v. pedalen die toch te glad zijn. Als je maar kort weg gaat is dat allemaal te overwinnen.