Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets derailleur worldtraveller KOGA of … - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets derailleur worldtraveller KOGA of …

cyclos schreef:
zo 25 jul, 2021 20:25
[...]

Je geeft geen € 1800 aan een 2e hands fiets uit zonder garantie. Dus hoe regel je dat?

[...]
Ach, ik heb wel eens meer uitgegeven aan een gebruikte fiets zonder garantie. Natuurlijk calculeer je dan iets in wat stuk kan gaan. En dan vind ik het wel leuk als er ondanks dat nog wel onder de nieuwprijs gebleven wordt.

Leuk hoor, die garantie op een gebruikte fiets... maar als je soms kijkt wat je extra betaalt voor een maand of drie maanden zekerheid bij een handelaar? Daar kun je echt een hele hoop voor vernieuwen ten opzichte van gebruikt bij een particulier kopen.

Bij een gebruikte Rohloff fiets kun je bijvoorbeeld het prijsverschil van een nieuwe Rohloff naaf in marge tot een nieuwe fiets nemen, hoewel die bijna altijd wel te repareren zijn door importeur of fabrikant. Een frame zou ook nog stuk kunnen gaan, en al het andere is toch vaak goedkoper dan dat.
Ja maar Jurr, jij hebt er verstand van en doorziet misschien wel te mooie praatjes van een verkoper.
Er lopen toch wel wat ratten van verkopers op Markplaats rond.
Ervaring met een Koga WT.
In 2008 een 2e -hands WT gekocht met 30.000 km op de teller en sindsdien in gebruik bij alle vakanties .Nu 51 landen en 60.000 km. verder nog altijd de enige fiets voor mij qua prijs/qualiteit verhouding. Gewoon derailleur die overal te koop is en elke 15.000km een grote beurt. Wij fietsen met 35 kg.bagage en het frame geeft geen krimp, ook niet met 80 km/u. Twedehands fietsen zijn momenteel gewoon erg duur maar garantie op een fiets vind ik persoonlijk onzin; de eerste 10.000 km. zal er alleen wat slijten en dat is goedkoop mits voorradig.
Succes,
Pier.
Ik denk dat er een boel verschillen zijn tussen jouw WT op de aangeboden WT, alleen al op basis van bouwjaar.
Ok. Garantie op een 2e hands fiets zul je alleen bij fietsenwinkel krijgen voor wat dat waard is.
Als je nou de ballen verstand van fietstechniek hebt, zou Marieke84 die Koga uit de link gewoon direct moeten kopen aan de hand van de mooie en positieve ervaringen van Piviets?
Zelf heb ik persoonlijke goede ervaringen met marktplaats. Niet met fietsen kopen maar met muziekinstrumenten bij particulieren. Mijn ervaring is dat er nog veel eerlijke mensen rondlopen. De Koga is van een vrouw die problemen ervaart met de opstap. Ze heeft er nauwelijks op gefietst. De fiets is uit 2016. Heeft verder hydraulische velgremmen van magura en slx afgemonteerd. Nieuwe model van de worldtraveller is xt afgemonteerd en heeft schijfremmen. Ik vind het moeilijk om te bepalen of dat een meerwaarde heeft.

De Stevens randonneur die ik had was een model uit 2012. Had toen velgremmen. Ik zag nu schijfremmen en wat bredere banden eronder. Stom dat ik de Stevens verkocht heb.

Voor mij is dan toch de vraag ga je testrijden op de Koga of koop je wat je destijds had.
dubbel, sorry
Er is absoluut niets mis met die Koga, behalve de prijs. Als je ziet dat een nieuwe (niet dat ze leverbaar zijn, maar toch) 2199€ kost, dan is 1750€ voor een fiets van 5 jaar oud gewoon de hoofdprijs. Als je daar nog een paar honderd af kunt krijgen en de fiets past goed, dan heb je er een prima fiets aan. XT en schijfremmen maken het nieuwe model niet noodzakelijk beter, maar zijn wel duurder en dat maakt dat die van MP gewoon te duur is

Die idworx ziet er ook fraai uit en heeft Rohloff, waar ik zelf erg blij van word, maar het nadeel is dat er geen info over de leeftijd gegeven wordt.
Voor wat je wil is elke stabiele toerfiets met een derailleur goed... sterker nog, met een stabiele toerfiets met derailleur kom je het grootste deel van Europa door. Nieuw zou je onder de 1200,- moeten kunnen slagen (en dan heb je een top fiets). Tweedehands 5-600 euro.

Ik zou niet voor dure merken als Santos/Idworkx gaan tenzij je heel goed weet wat je wil en weet waarom je dat geld uitgeeft.

Don't overthink it :wink:
Bij fietsenmakers in dure buurten zijn vaak nauwelijks gebruikte Kogas te koop die zijn ingeruild voor ebikes. Ik zag laatst een keurige LX afgemonteerde Koga met 24 of 27 versnellingen voor 295 euri.
Ik wil echt niet stellen dat de dure custom merken onzin zijn, begrijp me niet verkeerd (ik ontvang in September een loeidure custom fiets). Alleen zou ik er pas aan beginnen als je een stuk materiaal-enthousiasme, budget en toch ook duidelijke wens hebt (bijv: "Ik wil een vaste vork en Rohloff met riem").

In dit geval was je heel blij met een Stevens Randonneur (wat gewoon een uitstekende fiets is!)en zoek je weer zoiets... dan is een Custom-fiets een hele dure oplossing. Om Europa door te fietsen is een Stevens (of Trek, Sensa, vul maar in) fiets meer dan capabel.
Ik heb een afspraak gemaakt bij een Stevens dealer. Wellicht kom ik daar een heel eind maar ik vroeg mij nog wel af of behalve de randonneur de 8x lite of een ander model een optie is.
Succes!
Marieke84 schreef:
wo 28 jul, 2021 16:00
Ik heb een afspraak gemaakt bij een Stevens dealer. Wellicht kom ik daar een heel eind maar ik vroeg mij nog wel af of behalve de randonneur de 8x lite of een ander model een optie is.
Als ik zo kijk zal het meeste uit hun City-Cross, Trekking Premium, Trekking en zelfs City range qua specificaties voldoen aan jouw wensen, al zegt dat niets over de rijkwaliteiten (testen!). Als de fiets de juiste maat is, stabiel is en een flink aantal versnellingen heeft is het in potentie een vakantiefiets. Kies de fiets die het fijnste rijdt, spannender moet je het niet maken

Mijn vrouw heeft Half Europa doorgefietst met een Batavus Yakima toerfiets (ik gok met 21 versnellingen), ging prima. Ze rijdt nu net als ik op een omgebouwde Trek MTB, gaat ook prima. Ik ben van mijn Santos TM overgestapt naar een omgebouwde Trek MTB, zoals je al voelt aankomen, gaat ook bij mij prima :lol:
En hoe minder bagage je meeneemt, des te meer fietsen worden er geschikt om mee op vakantie te gaan.
Zelf ben ik altijd een beetje sceptisch wanneer mensen een dergelijke fiets kopen om er dan in 5 jaar nog geen 5.000km mee te rijden... Maar wie weet, misschien heeft de verkoper een eenvoudige verklaring.

En anderzijds, het is een worldtraveller dus het type waar je zelf interesse in toont. Met deze specs kost die (vermoed ik) nieuw beduidend meer?

https://link.2dehands.be/m1731252981
Sarolea schreef:
wo 28 jul, 2021 19:50
Zelf ben ik altijd een beetje sceptisch wanneer mensen een dergelijke fiets kopen om er dan in 5 jaar nog geen 5.000km mee te rijden... Maar wie weet, misschien heeft de verkoper een eenvoudige verklaring.

En anderzijds, het is een worldtraveller dus het type waar je zelf interesse in toont. Met deze specs kost die (vermoed ik) nieuw beduidend meer?

https://link.2dehands.be/m1731252981
Koga's worden in mijn ervaring vaak door ouderen gekocht die dan na een x-aantal jaar overgaan naar elektrische fietsen. Zo ben ik in elk geval aan een stuk of 3-4 fietsen gekomen. En als je snel ruimte wilt hebben in de schuur dan maakt het minder uit als je er minder voor krijgt.
jaccow schreef:
do 29 jul, 2021 10:04
Sarolea schreef:
wo 28 jul, 2021 19:50
Zelf ben ik altijd een beetje sceptisch wanneer mensen een dergelijke fiets kopen om er dan in 5 jaar nog geen 5.000km mee te rijden... Maar wie weet, misschien heeft de verkoper een eenvoudige verklaring.

En anderzijds, het is een worldtraveller dus het type waar je zelf interesse in toont. Met deze specs kost die (vermoed ik) nieuw beduidend meer?

https://link.2dehands.be/m1731252981
Koga's worden in mijn ervaring vaak door ouderen gekocht die dan na een x-aantal jaar overgaan naar elektrische fietsen. Zo ben ik in elk geval aan een stuk of 3-4 fietsen gekomen. En als je snel ruimte wilt hebben in de schuur dan maakt het minder uit als je er minder voor krijgt.
Als je een fiets alleen voor vakanties gebruikt gaat het ook niet zo hard. 14 dagen 75 km: 1050km.

Mijn Santos heeft de laatste tien jaar vooral binnen gestaan omdat we met de kinderen 10 jaar geen echte fietsvakanties hebben gedaan. Dat was ook één van de redenen om naar een hybride oplossing (MTB+trekkingsfiets) te gaan omdat we dat wel heel fanatiek zijn gaan doen (dan kan je namelijk een standplaats pakken en daarvandaan fietsen).

En zo heb ik een heleboel fotografie spullen die ik al jaren nauwelijks gebruik en waarvan sommige dingen maar een handvol keren zijn gebruikt. Tijd was een issue en nu ik weer meer tijd krijg is die giga-zware steup helemaal niet zo aantrekkelijk meer. 15+ jaar oud, maar heel wat dingen zijn ZGAN. Het is niet anders, de meeste mensen zullen wel zoiets herkennen.