Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het balhoofd monteren - Forum Wereldfietser

Het balhoofd monteren

Beste lezers,

Ik heb al over het balhoofd bericht maar ik maak nu maar even een aparte topic aan. Wellicht is dit ook handig voor anderen.

Het probleem was dat er telkens speling ontstond nadat het balhoofd goed werd vast gedraaid.

Zojuist heb ik alles uit elkaar gehaald. Mijn vermoeden nu is dat de twee kleine ringetjes op de verkeerde plek zaten, hun plek had ik met elkaar moeten omruilen, denk ik. Ik doel dan op het derde en vijfde ringetje. Het vijfde ringetje van onderen is de ring met de uitstulpsel erop. De tweede ring van onderen is wat dikker en gewoon glad.

Op de foto al mijn onderdelen van de bovenkant en ook in de volgorde waarop ik ze had zitten. Willen jullie even meekijken?

Dankje!
IMG_20210724_152352.jpg
Het ringetje met het nokje aan de binnenkant hoort onder de moer bovenaan. Het nokje valt in de ingeslepen sleuf in de schroefdraad van de vork. Het voorkomt het meedraaien van het bovenste lager nadat het gesteld is.
In dat geval had ik het goed zitten?

Dan kan ik niet verklaren waarom het balhoofd los bleef gaan.

Iemand een idee?
In het geval de schroefdraad van de vork te lang is, kun je de moer niet echt vast zetten. In dat geval een extra ringetje eronder zetten: misschien dat gladde ringetje?
Er van uitgaande dat je 2 sleutels gebruikt hebt bij het vastdraaien (de onderste houdt tegen de andere draait vast) heb ik zo geen idee.
jazeker, dat heb ik gedaan. En de fietsenmaker later ook. Daarom baal ik er extra van dat het los gaat omdat ik mij nu uiteraard ook afvraag of er iets niet gewoon beschadigd is. Wellicht dat anderen er later nog iets over weten te zeggen.

Ik heb wel een ander balhoofd losgehaald. Daar zat een ring met puntje in die wat dikker was. Gewoon een forsere ring. Maar goed. zo ver als ik weet heb ik alle onderdelen gewoon gebruikt dus zou het moeten werken.
sjefke schreef:
za 24 jul, 2021 15:56
In het geval de schroefdraad van de vork te lang is, kun je de moer niet echt vast zetten. In dat geval een extra ringetje eronder zetten: misschien dat gladde ringetje?
Ja, dat ik ze op elkaar plaats wellicht? MrZ had in een vorig topic ook zoiets gezegt, over een ring vanwege het schroefdraad. Maar ik geloof niet dat hij het had over een extra ring.
Is het schroefdraad op je vork nog wel goed? Als dat slecht is wil dat het losgaan van het balhoofd ook nog wel eens versnellen.
met wat Sjefke al als belangrijk punt aangeeft, wil ik toevoegen:

eerst flink kogellagervet in de cup in je balhoofdbuis

dan daar de onderste ring in de foto op (ik denk dat dit de afdichtring aan de onderrand van dit lager is)

dan het kogellager (tweede van onderen) er in, in het vet duwen en de kogeltjes moeten goed in het vet zitten

dan de vierde van onderen op je voorbuis draaien

dan de derde van onderen daarop. dit is (denk ik) een soort tussenring

dan de vijfde van onderen er op. let op dat het nokje in de groef van de voorvork zit (zie reactie Sjefke)

dan de bovenste in de foto er op draaien en geheel met twee sleutels afstellen

maar ik denk dat je fietsenmaker deze volgorde zal hebben gebruikt (die weet het i.p. beter dan ik, ha ha)

alternatief: plaatje van dit balhoofdstel goegelen en kijken naar volgorde
Bedankt hoograme,

Ik had het zelf in elkaar gezet, later heeft een fietsenmaker het opnieuw vast gedraaid.

Zoals je het nu beschrijft had ik ook in mijn hoofd nu. Alleen vraag ik mij af waarom beide schroefdoppen van het balhoofd zo'n inkeping/ruimte hebben voor een smal ringetje. Zie foto. Dat is waarom ik de vorige keer de smalle ring in de bovenste had gedaan en de ring met het puntje in de onderste. Ik ga ze nu monteren zoals jij het beschreven hebt.
IMG_20210726_130920.jpg
In de bovenste balhoofdmoer op de foto, is ruimte voor de kogels(ring), de vlakke 'cirkel' in het midden is niet specifiek bedoeld voor een ring, juist niet, mijns inziens,
als je daar een ring plaatst, zou die ring de kogels kunnen raken en/of druk kunnen uitoefenen daarop, dat wil je niet, de kogels moeten vrij kunnen lopen.
Het is gewoon de constructie? maar kan me voorstellen dat je het zo kunt interpreteren.
Goed gedaan denk ik zoals je het nu hebt gedaan? succes!
Zonder de boel in mijn handen te hebben denk ik onderste ring is waarschijnlijk van rubber en zit onder, dan kogelring en zoals je nu weet andersom dan je verwacht, dan niet de dunne ring maar de onderste balhoofdmoer, dan de 2 dunne ringen in willekeurige volgorde en dan de bovenste balhoofdmoer.
Dat is wat ik verwacht met mijn ervaring maar heb de boel niet uit elkaar gehaald en niet in mn handen gehad. :wink:
Waarom wordt er over moer(en) gepraat? Het zijn de balhoofdcups voor de kogellagers! We leven in 2021, niet in 1978!
Ik was vergeten hoe het heet of weet ook niet alle termen, het hoeft ook allemaal niet zo officieel, het is hier geen werkplaats, gelukkig weet ik nu (weer) hoe het heet.
sjefke schreef:
di 27 jul, 2021 02:20
Waarom wordt er over moer(en) gepraat? Het zijn de balhoofdcups voor de kogellagers! We leven in 2021, niet in 1978!
De cup is niets meer dan dat waar het lager inpast, een moer is iets met een schroefdraad wat je over een bout (of in dit geval vorkbuis) met draad draait, dus wat dat betreft is 2021 ook 1978.

De vraag is is het inmiddels opgelost?
Dat heet borgmoer en stelconus.

De stelconus met de hand vast draaien en dan een kwart slag terug. Nu de stelconus met sleutel vasthouden en met andere sleutel borgmoer aan draaien
luchtfietser schreef:
za 24 jul, 2021 15:28
Beste lezers,

Ik heb al over het balhoofd bericht maar ik maak nu maar even een aparte topic aan. Wellicht is dit ook handig voor anderen.

Het probleem was dat er telkens speling ontstond nadat het balhoofd goed werd vast gedraaid.

Zojuist heb ik alles uit elkaar gehaald. Mijn vermoeden nu is dat de twee kleine ringetjes op de verkeerde plek zaten, hun plek had ik met elkaar moeten omruilen, denk ik. Ik doel dan op het derde en vijfde ringetje. Het vijfde ringetje van onderen is de ring met de uitstulpsel erop. De tweede ring van onderen is wat dikker en gewoon glad.

Op de foto al mijn onderdelen van de bovenkant en ook in de volgorde waarop ik ze had zitten. Willen jullie even meekijken?

Dankje!
IMG_20210724_152352.jpg
Mr. Z schreef: Zonder de boel in mijn handen te hebben denk ik onderste ring is waarschijnlijk van rubber en zit onder, dan kogelring en zoals je nu weet andersom dan je verwacht, dan niet de dunne ring maar de onderste balhoofdmoer, dan de 2 dunne ringen in willekeurige volgorde en dan de bovenste balhoofdmoer.
Dat is wat ik verwacht met mijn ervaring maar heb de boel niet uit elkaar gehaald en niet in mn handen gehad. :wink:
Had ik toevallig dit balhoofd in mn handen en is idd zo als ik hier boven al geschreven heb, als de 2 kleine ringen niet van kunststof zijn horen tussen de 2 moeren.
sjefke schreef: Waarom wordt er over moer(en) gepraat? Het zijn de balhoofdcups voor de kogellagers! We leven in 2021, niet in 1978!
Maakt me niet zoveel uit hoe iets nu al dan niet genoemd wordt, wat me wel uitmaakt of iemand begrijpt wat ik schrijf :wink:
ik heb altijd een extra moer als ik iets kapot gedraaid heb: dan is het namelijk naar z'n mallemoer :D :wink:
Nou het lijkt er op dat het nu wel vast zit. dus bedankt!