Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een nieuwe trekking fiets - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een nieuwe trekking fiets

Hoi allemaal,

Hierbij mijn checklist voor het zoeken naar een nieuwe trekking fiets. Ik hoop dat jullie wat meer informatie kunnen geven over wat goede trekking fietsen zijn tussen de 700 - 900 euro want ik zie door de bomen het bos niet meer. Dit word mijn eerste trekking fiets die ik na een paar jaar wil vervangen door een betere. degene die ik nu zal kopen word dan daarna mijn normale stads/werk fiets.

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Ik wil het gebruiken voor aankomende fietsvakanties die ik wil gaan ondernemen. daarnaast ga ik binnenkort 5 dagen in de week een uur heen en een uur terug naar mijn stage toe fietsen.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen

Ik hou van stevig doorfietsen

zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

Ik zoek een fiets met een wat meer sportieve houding.

moet de fiets ook in het donker gebruikt worden en hoe vaak?

Ja, maar op de meeste trekking fietsen zit toch voldoende licht?. En ik kan altijd extra lichtje kopen en monteren.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Vooral op verharde wegen. Misschien dat ik hier en daar een bospaadje tegenkom maar ik hoef geen gravel fiets.

Waar gaan de vakanties naar toe?

Ik denk in het begin nederland, duitsland, belgie, Na meer ervaring verderop.

Wat voor vakanties worden dat?

Kampeervakanties

Je lichaamslengte?

1,86

Je lichaamsbouw?

Dun en lang

Waar woon je?

Omgeving Arnhem

wat is je budget?

700-900 euro

welk fietservaring heb je?

Ik heb een racefiets waar ik af en toe mee fiets. daarnaast probeer ik altijd zo veel mogelijk de fiets te pakken in plaats van de bus of trein. De laatste 2 jaar op vakanties gaat de fiets mee en dan fiets ik vanuit de camping overal naar toe met afstanden tot 70 kilometer.

welke fietsen heb je (gehad)?

een jan janssen racefiets
oude stadsbarrel

Ik heb vroeger een hybride gehad en dat beviel me goed

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Wil je een cursus volgen?

Ik kan een bandje plakken en hier en daar wat vervangen of bijstellen met behulp van YouTube. Ik wil wel voor mijn eerste fietsvakantie een cursus volgen.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

ja, maar ik heb niet veel verstand of de onderdelen versleten zijn. Ik ben daarom bang dat ik een slechte fiets zal kopen.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?

https://www.mantel.com/batavus-dinsdag-sport-30
Ik had deze op het oog maar zie dat hij nu uitverkocht is. hij was 850 in de aanbieding met groep deore.
En is jammer genoeg van mantel dus goede service hoef ik niet op te wachten.

Ik zat ook naar Duitse merken te kijken zoals VSF en stevens maar ze zijn denk ik te duur of de fiets had een mengelmoesje van verschillende groepen.
Zoals deze:
https://www.stevensbikes.de/2021/index. ... lang=nl_NL
Op deze fiets heb ik al een testritje gemaakt en reed op zich wel lekker.


Wil je de fiets op korte termijn of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?


Het liefst zo snel mogelijk.
Als merken als VSF en Stevens in hun standaardassortiment groepen mengen dan werken die onderdelen goed met elkaar.
De stevens die je laat zien lijkt me stukken geschikter voor je dan de Batavus. De Stevens is minder hip opgebouwd en dat vind ik een voordeel in dit goedkope segment. Bij 'zwevende' dragers, koplampen die nergens aan vast lijken te zitten en spatborden met maar één stangetje heb ik zo mijn twijfels.
De goedkoopste versies van VSF bieden veel waar voor hun geld. Niet dat alle onderdelen van topkwaliteit zijn maar die zijn allemaal te vervangen.
Voor het bedrag dat je noemt is tweedehands ook veel te vinden maar zoals je al vermoed hebben die fietsen vaak toch een aantal nieuwe onderdelen nodig en bij het zoeken naar een fijne tweedehands is haast niet prettig.
Leon schreef:
za 24 jul, 2021 12:27
De Stevens is minder hip opgebouwd en dat vind ik een voordeel in dit goedkope segment. Bij 'zwevende' dragers, koplampen die nergens aan vast lijken te zitten en spatborden met maar één stangetje heb ik zo mijn twijfels.
Dit. Voor het geld krijg je bij die Stevens veel (nieuwe) fiets zonder overbodige poespas. Plus hij reed lekker (en is ook nog leverbaar dan blijkbaar).
In deze tijd heb je niet veel keuze als je direct weg wil fietsen. Dus als die Stevens je bevalt zou ik die direct kopen. Geld reserveren voor een ander zadel, handvatten, pech gereedschap en eventueel banden. Heb je nog een ringslot + verzekering nodig?
Ik kan wel andere goede en budget vriendelijke fietsen aanraden maar die zijn toch niet op korte termijn leverbaar.
Er zullen vast mensen zeggen dat je voor € 700 ook een in de basis veel betere en mooiere 2e hands fiets kunt vinden. Of voor € 500 en dan € 200 budget om dingen te vervangen. Ja, dat kan.
Ten eerste als je met dat idee gaat zoeken blijkt er vaak niks te vinden, zeker niet op korte termijn en ook nog in het hoog seizoen. En dan ook nog eens in de buurt. En vervangingsonderdelen vinden.
Ten tweede hoor/lees ik verbazend weinig verhalen over hoe dat heeft uitgepakt qua kosten en pech 10.000 km verder.
Als je 40 km per dag x 5 dagen per week x een half jaar gaat forensen zit je al op 5.000 km. Dan gaat het wel hard als je geen zin hebt om regelmatig te 'poetsen' en te smeren. Of als de fiets altijd buiten staat en dan ook nog in overvolle fietsparkeerplekken gemangeld wordt.

Mijn ervaringen zijn met een Galant Lite 15.700 km in 4 jaar, een eerdere versie 9.000 km en 5 jaar en een City Flight 9.000 km in 3 jaar. Wel 3 x in de sale tegen aan gelopen voor € 500/550. Tegenwoordig ondenkbaar.
Ik had de Galant Lite gekocht voor boodschappen, de stad in, naar het werk en minder uitdagende fietstochten waar een naafdynamo, kettingscherm en spatborden wel handig zijn.
Naast de Stevens heb ik ook een dure racefiets en een kale mountainbike toer/reisfiets met 75.000 km achter de rug. Daarnaast staat er ook altijd wel een fietshobbyprojectje in de weg.
Wat me bij Stevens bevalt is het controleerbare haarscherpe stuurgedrag terwijl je toch moeiteloos strak met losse handen kunt fietsen. In de loop van de tijd liet ik steeds vaker de andere fietsen staan. De Galant heb ik tevreden gebruikt voor een kust - 'Groene valleien' - Eiffel - Ardennen en een van de Bodensee terug naar huis vakantietocht.

Ik zal aan de hand van mijn ervaring met mijn Galant Lite wat ervaringen/verwachtingen schetsen.

3.000 km: Ketting vervangen. 0,75 slijtage gemeten met een Parktool caliber.
4.000 km: Originele pedalen beginnen korrelig te lopen. Vervangen door iets wat ik had nog had liggen.
7.000 km: Remblokken van de V-brakes vervangen.
12.000 km: Naafdynamo begint korrelig te lopen, lagers zijn roestbruin. Tijd voor groot onderhoud!
Naafdynamo is niet te repareren. Compleet nieuw gelijkwaardig voorwiel bij Taylor Wheels voor € 65 in huis gehaald. Een conus van de achternaaf heeft ook putten, € 13 voor nieuwe conus en kogels. Waarschijnlijk had een goede controle/afstel bij aankoop en een controle na 7.500 km dit kunnen verkomen/uitstellen naar een hogere km stand.
Eindelijk de achtercassette, ketting en het middenblad vervangen. Lagen al héééél lang klaar, voor € 38 ooit bij Rose meegenomen, maar alles werkte gewoon al die tijd nog probleemloos.
14.000 km: Nieuwe Marathon Greenguard. Toen je die nog voor € 18 kon vinden. Op mijn eerste Galant Lite ontdekte ik dat toen ik de originele banden wegens slijtage verving door Marathon Greenguard's het net wat lekkerder reed. Bij aanschaf van de 2e Galant Lite heb ik de banden gelijk omgewisseld voordat ik de oude verkocht.
15.000 km: Ketting vervangen.

Ik heb nog wat andere dingen aan de fiets getweakt naast de banden. Een Terry Figura GT zadel zonder gel (nadat ik mijn 3e Brooks helemaal zat was) na een meting bij Rose € 45. Op de andere fietsen ook al 10.000 km gebruikt. Een Ergotec level 4 'trekking' stuur met 45º sweepback om de gestrekte zit te compenseren en vooral de polsen te verlichten voor € 15 . Rose huismerk ergonomische handvatten € 15 : doen niet onder voor de Ergon GP1's die ik 9.000 km op de City Flight had zitten.

Al met al ervaar ik weinig kosten, een hoge betrouwbaarheid en veel plezier aan de Galant Lite.

En dan vergelijken met wat je van de Jazz Lite kan verwachten:
Er zit een iets mindere mix van onderdelen op. Meestal zijn die duurzaam genoeg maar wel zwaarder en minder soepel werkend. Vreemd genoeg is het opgegeven gewicht van de Jazz Lite lager.
Of het laagste verzet bij serieuze klimmen voldoet ligt aan je benen. Het verzet van 2 meter zou voor mij net voldoende zijn voor de bekende vakantiefiets routes. Maar als je 30 jaar jonger bent moet dat geen probleem zijn. Met een 26 of 24 tands voorblad wordt het nog een stuk lichter.
Of de banden je bevallen weet ik niet. Er wordt soms moeilijk gedaan over rolweerstand en comfort. In de praktijk gaat het er meer om of het goed voelt. Als je veel vermogen hebt en je lichaam meer aan kan is het allemaal wat minder belangrijk. Van de hier vaak geprezen ultieme Marathon Almotions weet ik de de huidige prijzen en leverbaarheid niet. Als het om zo'n € 80 voor een stel gaat inclusief verzendkosten is dat een van de slimste upgrades zijn die je kunt doen. Weet eigenlijk niet waarom ik dat niet gedaan heb. Ik denk dat nooit lek rijden, het niet gevoelig zijn voor een zeer secure bandenspanning, er haarscherp mee kunnen sturen en probleemloos door sneeuw en over ijs rijden me met Greenguards gewoon prima afgaat.
Mijn bedrade achterlicht doet het nog steeds. Ik heb iets meer vertrouwen in een Duitse ontwerp denkwijze en productie omgeving.
30 lux is prima als je niet nachtblind bent en vooral over bekende wegen fietst.
De Racktime dragers zijn best prima. De mijne geeft geen krimp vergeleken met mijn Tubus Cargo of Fly. Die zullen wel langer blijven meegaan.
Op de voorvork zitten oogjes voor een lowrider.
Afgezien van de lagerproblemen zijn de machine gebouwde wielen nog kaarsrecht. Ik ga gerust 45 km door de Kroondomeinen spoorzoekend over vers grind, hobbeldebobbel over oud grind met gaten, hutsekluts singletracks zonder me zorgen over mijn wielen te maken. Ik denk dat je dat ook bij de Jazz Lite kunt verwachten.
Als je leert je remblokjes en kabels zelf bij te stellen zullen de remmen voldoende zijn.
Als je zelf 75 kg weegt en 20 kg bagage aan de fiets hangt kan de fiets dat prima aan.
Met een nieuwe Jazz Lite zou ik gerust 3 x op en neer naar de Middelandse Zee durven en willen fietsen. Tussendoor een ketting, remblokjes of bandje vervangen. En dan loop je pas weer tegen grotere vervangingskosten aan.

Dringend advies: bij aanschaf je voor- en achternaaf door de fietsenmaker naar beste kunnen laten nalopen/afstellen. En een schoonmaak/afspoel setje grijpklaar hebben staan. Met bijvoorbeeld een tandenborstel, veel doeken, plantenspuit die je op druk kan zetten, velg vriendelijk schuursponsje, iets om het overtollig vuil van je kettingbladen/derailleur wieltjes af te schrapen en een druppelflesje kettingolie.
roombrie schreef:
vr 23 jul, 2021 09:23
[...]

Ik zat ook naar Duitse merken te kijken zoals VSF en stevens maar ze zijn denk ik te duur of de fiets had een mengelmoesje van verschillende groepen.

[...]
Daar zou ik een fiets niet op laten staan, integendeel. Bij bijvoorbeeld Santos en Avaghon krijg je XT shifters, een LX achternaaf en een Acera crankstel met cartridge trapas. En dan nog de remmen die niet uit de groep komen, de HS33 van Magura.
Wouw, bedankt voor de uitgebreide reacties.
Dus dat betekent dat ik na mijn vakantie gelijk die stevens ga aanschaffen!