Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijfremprobleem(pje) - Forum Wereldfietser

Schijfremprobleem(pje)

Sinds kort hoor ik regelmatig een wat schurend geluid van de achterste schijfrem (Shimano Mt200).

Nu kan ik wel aan nemen dat de schijf een beetje krom staat (3000km), maar het rare is dat het stopt als ik de remgreep een mm of 2 intrek. (Dan merk ik nog geen remmend wiel), en soms is het dan over, maar soms begint het direct terug.

Ik heb de rem verder niet aangeraakt.

Iemand tips?
Geef het wiel eens een trap of een slinger en kijk eens in de remklauw of de schijf daadwerkelijk krom is.

En dan kun je, eventueel met hulp van iemand anders, daar ook zien wat er gebeurt als je de remgreep die paar millimeter bedient.
Dat heb ik ook soms. Het is dan geen kromme schijf, maar wat zand en remslijpsel dat er tussen zit. Ik doe dan het volgende:

1. Nog een keer door de regen rijden, zodat het ook weer weg gaat.
2. Achteruit rijden en remmen.
3. Sopje en tuinslang erop.
4. remblokjes eruit halen en schoon maken en schuursponsje met sopje over de remschijf.

Maar wat voor mij het allerbeste werkt is de overstap naar sintered blokjes en er weinig meer van aantrekken.
groverr schreef:
wo 21 jul, 2021 22:08
1. Nog een keer door de regen rijden, zodat het ook weer weg gaat.
Ik neem aan dat instant regen uit de bidon ook werkt? (Ik heb geen ervaring met schijfremmen)
groverr schreef:
wo 21 jul, 2021 22:08
Dat heb ik ook soms. Het is dan geen kromme schijf, maar wat zand en remslijpsel dat er tussen zit. Ik doe dan het volgende:

1. Nog een keer door de regen rijden, zodat het ook weer weg gaat.
2. Achteruit rijden en remmen.
3. Sopje en tuinslang erop.
4. remblokjes eruit halen en schoon maken en schuursponsje met sopje over de remschijf.

Maar wat voor mij het allerbeste werkt is de overstap naar sintered blokjes en er weinig meer van aantrekken.
Ik neem aan één optie en als dat niet werkt een ander. Het lijkt namelijk net een stappenplan zo.

In elk geval zou ik dan naast optie 5. 'Spuiten met bidon' van Leon willen toevoegen optie 6. 'Er met een dun doekje tussendoor flossen'.
Ik hoorde een keer dat iemand om dit geluid tegen te gaan, WD-40 op de schijven had gespoten... :x :x :x
(Niet doen, hoor!)

Inderdaad, een spuit uit de bidon wil (wel eens) helpen.
Ik heb er andere blokjes op, en nu eigenlijk geen last meer van. Weet niet zeker of het gerelateerd is, en weet ook niet welke blokjes dan wel, en welke géén geluid maken, want de FM heeft het gedaan.
De blokjes zijn nog wel van voldoende dikte, en het veertje wat ze naar buiten moet drukken is ook nog heel? Zo ja,
Probeer dan eens de zuigers met 96% alcohol schoon te maken, best mogelijk dat die door het remblokjesstof een beetje aan het aankoeken zijn en niet netjes in hun holletje terugkeren. Helaas hebben schijfremmen ook onderhoud nodig.
Blackbelt schreef:
wo 21 jul, 2021 18:48
.....Ik heb de rem verder niet aangeraakt. ....
Ik denk dat dit je probleem is.
Eens komt er een dag in een ieders leven dat hij het moet aandurven om zijn schijfrem los te nemen (caliper afstellen, rem blokjes losnemen, ed)

De eerste keer is eng.
Je denkt dat je het nooit meer goed krijgt afgesteld.
Ik heb het als een bevrijding ervaren dat die angst ongegrond is.
Vandaag de Kemmelberg opgereden… is net gelukt, ondanks de net iets te grote verzetten.

De afdaling was iets spannender…. Het eerste stuk gaat over kasseien, en de ketting van het slot rammelde los, dus ik was genoodzaakt snel te stoppen van 50 naar 0. Toen ik stil stond rookten beide remmen, dus nadat de ketting terug vast zat terug vertrokken. Remmen werken nog prima, maar ik ga zeker de klauw eens loshalen en terug vast zetten met ingedrukte rem, en hopen dat de zaak zich mooi centreert.
En dan hopen dat de schijf niet krom staat, anders vervang ik alles, en overweeg ik over te stappen naar 180 mm.
Blackbelt schreef:
vr 23 jul, 2021 17:00

En dan hopen dat de schijf niet krom staat, anders vervang ik alles, en overweeg ik over te stappen naar 180 mm.
Daar hoef je alleen maar de schijf voor te vervangen en een remklauw adapter ertussen. Of je huidige adapter vervangen voor een exemplaar voor 180mm schijf als er nu al een adapter op zit. Kijk uit voor de verschillende aansluitingen: IS, PostMount en FlatMount. Zowel aan je framekant als aan je remklauw kant.

Let wel op of het mag van je fietsfabrikant, die geven soms een limiet op qua schijf diameter. Let ook op of het past met monteren, er zit soms wel eens iets in de weg wat maakt dat een grotere remschijf monteren lastiger wordt.
Blackbelt schreef:
vr 23 jul, 2021 17:00
Vandaag de Kemmelberg opgereden… is net gelukt, ondanks de net iets te grote verzetten.

De afdaling was iets spannender…. Het eerste stuk gaat over kasseien, en de ketting van het slot rammelde los, dus ik was genoodzaakt snel te stoppen van 50 naar 0. Toen ik stil stond rookten beide remmen, dus nadat de ketting terug vast zat terug vertrokken. Remmen werken nog prima, maar ik ga zeker de klauw eens loshalen en terug vast zetten met ingedrukte rem, en hopen dat de zaak zich mooi centreert.
En dan hopen dat de schijf niet krom staat, anders vervang ik alles, en overweeg ik over te stappen naar 180 mm.
Jurr heeft een duidelijk verhaal geschreven, wat ik als enige toe kan voegen is dat een 180mm eigenlijk altijd wel mag, zet die er iig voor op, als er nu al een adapter bij de klauw voor zit kijk dan even of er 160/180 op staat, als dat zo is hoef je hem alleen maar om te draaien dus onder boven en dan is hij geschikt voor 180.

kijk eerst even of je schijf niet slingert voor je de klauw los haalt, als dat zo is kan je hem vaak wel weer wat bij buigen met schone handen.
Centeren door de klauw los te halen en de rem in te knijpen kan wat lastig gaan als de remleiding onder spanning in een bocht loopt, dan trekt hij de klauw wat scheef.
Blackbelt schreef:
vr 23 jul, 2021 17:00
…….., maar ik ga zeker de klauw eens loshalen en terug vast zetten met ingedrukte rem, en hopen dat de zaak zich mooi centreert.
Als je dit nog niet gedaan hebt, dan zou ik dit doen voor alle andere plannen/adviezen over nieuwe onderdelen. 10 seconden werk, en meestal is het probleem dan opgelost.
Blackbelt schreef:
vr 23 jul, 2021 17:00
....... anders vervang ik alles, en overweeg ik over te stappen naar 180 mm....
Kan je een foto plaatsen van je setup.
Ik heb onlangs ervaren dat dat met een InMount setup, niet evident is.

Het is niet onmogelijk.
Maar het is iets ingewikkelder dan even in de winkel een andere adapter halen.
Zoals bij Postmount en ISO.
Ik heb net even de klauw achteraan losgezet, en met ingedrukte rem terug vastgezet.

Heeft niks geholpen. De remleiding duwt nogal, dus ik denk dat de klauw nog scheef staat.
Het zal een werkje voor thuis worden, want nu op fietsvakantie (lazy way… baggage volgt).
Maar ik denk toch dat de schijf wat krom staat.
Blackbelt schreef:
za 24 jul, 2021 18:41

Maar ik denk toch dat de schijf wat krom staat.
Dat hoef je niet te denken, maar kun je toch gewoon zien? Zoals ik eerder in dit topic al uitlegde.

Zit het wiel wel volledig en recht in frame/vork?
Vandaag eens de fiets op zijn kop gezet.
De schijven zijn zowel voor als achter heel lichtjes krom, ik schat minder dan 1 mm, en ze liep aan tegen de remklauw achteraan.
Dus de klauw maar eens mooi gecentreerd, en nu loopt alles vlot.
Remblokjes achteraan hebben duidelijk wat slijtage, maar zitten nog rond de 1,5-2mm, dus ik heb tijd om ze te vervangen.

Ik zie her en der wel mensen die hun 160 mm schijven vervangen door 180 mm. (Is ook vrij simpel met de adapter)
Voel je dat verschil zo sterk?
Verder eens gekeken naar het aanbod aan schijven… wat een doolhof.
Ik zie er die meer gat dan staal zijn, schijven in 2 delen, verschillende materialen….
Wat kiezen jullie? Is het verschil te merken?
Gewoon standaard Shimano, Avid of Magura schijven, de Avids remmen het best maar roesten wat sneller. Ik rij nu met Shimano schijven van 180mm achter en 203mm voor, met Avid BB7 remklauwen, dat remt geweldig. Op m'n nieuwe vakantiefiets komen XT 4 zuiger remmen met Magura schijven, dat zal vast ook lekker remmen.

Kleine slingering in schijven is trouwens makkekijk te corrigeren met een tang of tooltje zoals de Jagwire disc brake multi tool;

https://www.bike24.com/p2116918.html?me ... ,5,185,191
Shadow schreef:
vr 30 jul, 2021 14:10
......Kleine slingering in schijven is trouwens makkekijk te corrigeren met een tang of tooltje zoals de Jagwire disc brake multi tool
Wat is het verschil tussen de door jou aanbevolen tool en een bankschroef ?
Ik heb wel eens aan een remschijf staan trekken die was ingeklemd in een bankschroef
Maar zonder enig resultaat.
Shadow schreef:
vr 30 jul, 2021 14:10
[...]

Op m'n nieuwe vakantiefiets komen...

[...]
En, wat gaat het worden?
liefhebber schreef:
vr 30 jul, 2021 15:42
Shadow schreef:
vr 30 jul, 2021 14:10
......Kleine slingering in schijven is trouwens makkekijk te corrigeren met een tang of tooltje zoals de Jagwire disc brake multi tool
Wat is het verschil tussen de door jou aanbevolen tool en een bankschroef ?
Ik heb wel eens aan een remschijf staan trekken die was ingeklemd in een bankschroef
Maar zonder enig resultaat.
Dat kun je gewoon aan de fiets doen ipv wiel uitbouwen enz. Maar werkt allebei prima