Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Andere cassette? - Forum Wereldfietser

Andere cassette?

Hi,

Omdat we dit jaar wat meer zullen klimmen in de vakantie (geen echte bergen/cols, maar de relatief vlakke routes als Drauradweg en Alpe Adria) en de ervaring is dat ik toch wel vaker van de fiets moest bij steile hellinkjes in Bretagne verleden jaar, vraag ik me af of ik de (achter)cassette van mijn Santos wellicht kan verwisselen, zodat ik nog lichter kan trappen. Er zit nu de standaard Shimano Deore 10sp 11-36 op.
Ik heb er zelf niet zoveel verstand van en vraag me af of iemand een advies kan geven.
Ik merk dat als ik onder de 6km per uur rijd, ik soms de wielen niet meer rond krijg, het zou fijn zijn als ik dan toch nog wat terug kan schakelen.

Voor de volledigheid: vrouw 50+ 1.66 m (mocht dat nog wat uitmaken)

Gr
Christel
Nee 36 is al het lichtste verzet. Wellicht kun je voor nog iets kleiner maar het houdt een keer op. Nog veel lichter en je valt om. De enige echte oplossing is denk ik trainen en veel minder bagage.
Er ontbreekt relevante informatie:
- Hoeveel tandjes heeft je kleinste voorblad?
- Hoeveel kilo bagage (incl. tassen en evt. voordrager) neem je mee?*
- Waarom denk je dat de route die je wilt gaan rijden steiler is dan de heuveltjes die je in Bretagne tegenkwam?

Zonder deze informatie lijft het gissen.

*) Ik heb wel eens foto's op het forum gezien van mensen die in bewoond gebied naast grote achtertassen ook voortassen en een kanorol meenemen. Dat is niet zo handig als je weinig kracht hebt.
Hi Christel,

Het is zeker het overwegen waard om de versnellingsverhouding aan te passen.
Mijn ervaring is dat je dan niet noodgedwongen van de fiets af hoeft te stappen.

Als je een voorblad neemt met 2 of 4 tandjes minder zal het zeker schelen.

Voor een goed advies zou ik contact opnemen met Santos.
Wim schreef:
ma 19 jul, 2021 08:22
Nee 36 is al het lichtste verzet. Wellicht kun je voor nog iets kleiner maar het houdt een keer op. Nog veel lichter en je valt om.
Dat hangt van het evenwichsgevoel af. OP heeft het over 6 kmh. Ikzelf kan tot 4 kmh. Dat is eenderde trager, wat heel veel uitmaakt.
De vraag over het kleinste voorblad lijkt me nu de belangrijkste.
En zit er achter inderdaad 36 op; dat is al heel licht.
De enige mogelijkheid is minder tandjes aan de voorkant. Bij de meeste moderne mtb triples is dat 22t. Maar dat zit er vaak standaard al op en dan houdt het dus op. Tellen dus en daar heb je Santos niet voor nodig. In dat geval is het dus echt een kwestie van trainen en minder bagage. Onderweg bouw je vaak wel wat kracht op. Bagagewicht moet je thuis aanpakken. 12-15 kg in twee achtertassen is goed mogelijk en scheelt veel met voor en achtertassen plus een bikke kanorol - we weten niet of dat is wat je meeneemt.
Kleinste voorblad is 24 tanden (grootste 44).

Ik fiets met de slaapspullen, kleiding en lichtgewichttent.
Heb ook voortassen, Daar zou normaal het hondeneten/spullen in gaan en in de andere de lunchspullen.
Zal eens kritisch naar het gewicht kijken en kijken wat er thuis kan blijven, want zo te lezen zit daar evt. Winst.
Trainen doe ik al inde sportschool om mijn beenspieren krachtiger te maken :)

En gelukkig starten we met bergaf en hoeven we pas de laatste anderhalve week weer meer omhoog. Evt. Kunnen we ook een trein pakken als het niet gaat. :?
Het hangt van de cranks af of er ook nog iets kleiners op past maar heel veel zal dat nu ook weer niet utmaken. Wat is het totale bagagewicht en heb je dus ook nog een hond bij je?
Hond en rest bagage is voor mijn man
Een hond? Zeg dat dan meteen... Dan is de oplossing makkelijk:

tumblr_inline_n59fdzxQKa1rp4daf.jpg
Idd, een 22 granny is de makkelijkste en goedkoopste optie. (5 a 10 euro)
Het zal vast iets minder schakelen maar je kunt het altijd proberen.

B.v. via Ali kun je ook een 10-speed 11-40 cassette krijgen, maar dan heb je mogelijk een 'road link' nodig voor je derailleur, of je moet lig de B-tension schroef een beetje tweaken.

https://www.aliexpress.com/item/3289815 ... 2282NVpOYj



Overigens is langzaam fietsen ook een kwestie van trainen. Bij extreem lage snelheden moet je niet willen 'stampen' maar juist gecontroleerd ronddraaien. Met 40rpm kun je ook klimmen, maar dat moet je wel oefenen.
B-tension schroef een beetje tweaken
Aan de verkeerde kant er in schroeven helpt al een hoop.
Als je nog ergens een 10 speed 11-42 kan vinden zet je die erop. (Uitgangspunt dat er wel een sgs derrie op zit moet dat werken zonder verdere aanpassing).

Edit Shrek was me voor :) idd wel afstellen uiteraard.
hoeksie schreef:
ma 19 jul, 2021 09:54
Kleinste voorblad is 24 tanden (grootste 44).

Ik fiets met de slaapspullen, kleiding en lichtgewichttent.
Heb ook voortassen, Daar zou normaal het hondeneten/spullen in gaan en in de andere de lunchspullen.
Zal eens kritisch naar het gewicht kijken en kijken wat er thuis kan blijven, want zo te lezen zit daar evt. Winst.
Trainen doe ik al inde sportschool om mijn beenspieren krachtiger te maken :)

En gelukkig starten we met bergaf en hoeven we pas de laatste anderhalve week weer meer omhoog. Evt. Kunnen we ook een trein pakken als het niet gaat. :?
24 klein en 44 groot? dat is een vreemde combi, tel hem nog eens en markeer het tandje waar je begint te tellen met een stift of kloddertje vet.
Als het idd 24 is er een 22 er op, kost bijna niks en maakt het verschil wat je nodig hebt