Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoek van zadel afstellen - Forum Wereldfietser

Hoek van zadel afstellen

Dag mensen,

Ik zou graag de hoek van mijn zadel willen afstellen. Dat wil zeggen; ik wil graag de voorkant van het zadel iets verder naar beneden doen. Dit als test om te kijken of mij dit bevalt omdat ik een significant deel van mijn tochten gebruik maak van een ligstuur.

Ik krijg echter niet voor elkaar om te snappen hoe ik dit moet doen. Ik heb al flink gegoogeld maar ik kom er niet uit. Ik snap namelijk niet goed of ik dit nu kan doen met het zadel of met de zadelpen of met allebei. Ik heb iig het vermoeden dat het met mijn zadel niet kan en met mijn zadelpen ook niet maar dat weet ik dus niet zeker.

Mijn zadel is een Wittkop Medicus zadel. Er lijken verder geen bouten in dit zadel te zitten maar 5 schroeven, die losgedraaid, niets lijken te doen.

Ik heb een verende stuurpen, die zat op de fiets die ik kocht, merk onbekend, er zit slechts 1 bout aan de onderkant waarmee ik de klem los en vast kan draaien.

Zie ik iets over het hoofd of klopt het dat dit niet kan in mijn huidige setup? indien dat het geval is kan ik dat dan oplossen met een andere stuurpen (ik zat sowieso al te twijfelen om een niet-verende stuurpen te proberen) of moet ik juist een ander zadel hebben voordat dit kan?
Squinky schreef:
vr 16 jul, 2021 19:51

Ik heb een verende stuurpen [...]
Zadelpen waarschijnlijk ;)

Squinky schreef:
vr 16 jul, 2021 19:51

[...]er zit slechts 1 bout aan de onderkant waarmee ik de klem los en vast kan draaien.
Meestal is het zo dat als je die ene losdraait het zadel kunt wisselen voor een andere, maar ook de hoek kunt aanpassen. Haal het zadel er maar eens af, dan zie je het wat makkelijker of dat kan.

Plaats als dat niet lukt eens een foto als bijlage van je forumpost, dan kunnen we meekijken.
Doet is een foto dan :)
Dan zien wij wel hoe het moet :lol:
Het zadel heeft een zadelrail en dat is op zichzelf niet verstelbaar. Het deel waarmee je de hoek van het zadel kan veranderen is onderdeel van de (verende) zadelpen.

Een foto zou inderdaad helpen, je kan ook het zadel er compleet afhalen, dan kan je makkelijker experimenteren. Snap je hoe het werkt dan zet je het zadel weer terug.
Onder die ene schroef (imbus) zit een eliptisch gevormd tussenstuk.
De glijbaan voor de kanteling.
Poppink schreef:
zo 18 jul, 2021 19:35
Onder die ene schroef (imbus) zit een eliptisch gevormd tussenstuk.
De glijbaan voor de kanteling.
Ik denk dat dat zadel al lang versteld is ...
Dag mensen,

Bedankt voor de tips. Toevallig was ik bij een fietsenmaker en die heeft me uitgelegd hoe ik het kan doen. Klaarblijkelijk kun je het zadel iets anders in de klem leggen. Ik was in de overtuiging dat het maar op een manier kon, of althans de bedoeling was.
Helaas is het nog altijd niet gelukt. Wat de fietsenmaker zei lijkt niet te kloppen. Ik kan het zadel er maar op één manier in krijgen. Wel verder naar voren of naar achteren maar de hoek blijft hetzelfde helaas.

Afbeelding

Ik dacht dat het geribbelde gedeelte op de foto dus iets naar voren of naar achteren kon maar dat zit gewoon hartstikke vast. :(
Heb je al een andere zadelpen geprobeerd waarmee het afstellen op de rail wel lukt? En anders kan je een nieuwe kopen: voor 10-15 euro heb je er al een. Misschien niet een verende, maar die heb je misschien ook niet nodig. N.B. Op mijn kwalitatief goede verende zadelpen (een dure Thudbuster), die in een doos ligt niks te doen, kan ik een zadel wel precies afstellen.
Squinky schreef:
do 22 jul, 2021 16:17

Ik dacht dat het geribbelde gedeelte op de foto dus iets naar voren of naar achteren kon maar dat zit gewoon hartstikke vast. :(
Waarschijnlijk zit het bovenste deel wat vast geklemd omdat het zadel nooit onder een andere hoek heeft vast gezeten dan waarin deze nu staat.

Blokje hout ertussen en een tikje met een hamer en het bovenste deel komt los. De ribbels zorgen er vervolgens voor dat het zadel in de gekozen hoek vast blijft staan.
Je kan (als het goed is) nu toch het bovenste deel optillen en dan zorgen dat de ribbeltjes een ribbel verdraaien. Dan komt je zadel punt omhoog of omlaag te staan.
Jurr schreef:
do 22 jul, 2021 16:37
Blokje hout ertussen en een tikje met een hamer en het bovenste deel komt los. De ribbels zorgen er vervolgens voor dat het zadel in de gekozen hoek vast blijft staan.
Dat ja. De foto is duidelijk genoeg.
Bij weer in elkaar zetten zeker weten dat de ribbels netjes in elkaar grijpen voordat je de bout vastdraait.
Op de foto mis je nog een deel.

Zo zou het er uit moeten zien:

Afbeelding
Afbeelding


Haal de bout er is helemaal uit.
En dan met een rubberen hamer op het onderdeel van de klem tikken.
Dan komt het echt wel los.
Jurr schreef:
do 22 jul, 2021 16:37
Blokje hout ertussen en een tikje met een hamer en het bovenste deel komt los.
Dit was de gouden tip.

Ik wist dus niet of die twee delen nou aan elkaar waren gelast(?) of niet maar het leek mij ook logisch dat het niet zo zou zijn. Ik heb echter het zadel er wel 5 keer afgehad en kreeg er nooit beweging in. Met een hamer is het nu toch gelukt.
Heeft het bovenste deel, dat op de foto's van M276 te zien is, twee delen dan moeten die ook uit elkaar om de zaak netjes in één lijn te krijgen als je de zadelstand verandert. Best een gepriegel als alles los is.
Het is een enorm gepriegel ja. :o

Ik wil eigenlijk dus sowieso een niet-verende zadelpen gaan testen maar ik weet wel dat ik dan echt een ander model wil dan wat ik nu heb.
Niet van mij. En ik weet de diameter niet die je zoekt. Maar deze zijn goed af te stellen

https://link.marktplaats.nl/m1729537492
Even afgezien van Marktplaats, als ik een niet-verende zadelpen wil kopen waar moet ik dan op letten? De prijzen lijken nogal extreme te verschillen. Ik heb eigenlijk geen idee waarom sommige zo duur zijn.
Diameter, lengte, zadelklemming en eventuele setback.

'k Zou de stalen varianten overslaan wegens wel erg zwaar, de titanium en carbon varianten overslaan wegens wel erg duur, en dan kom je op een aluminium exemplaar uit.

Dat kan gebruikt, maar je kan ook voor 15 a 20 euro een nieuwe nemen van bijvoorbeeld een merk als Ergotec. Een merk wat bijvoorbeeld ook door Santos wordt gebruikt, maar dan met hun eigen logo erop gedrukt.
Jurr schreef:
zo 25 jul, 2021 07:55

Dat kan gebruikt, maar je kan ook voor 15 a 20 euro een nieuwe nemen van bijvoorbeeld een merk als Ergotec.
Ergotec is voor onderdelen als zadelpen, stuurbocht en stuurpen een hele goede. Ze hebben heel veel keus (vooral fijn voor het kiezen van een stuurbocht!) en de onderdelen zijn degelijk, Overigens is Ergotec weer vaak een rebadge van chinees spul, dus Santos heeft dan een rebadge van een rebadge :)