Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoek van zadel afstellen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoek van zadel afstellen

Ik heb heb een GB Mente zadel, maar kan er niet zo lekker op fietsen.

Vond mijn brooks zadel beter.
Kan iemand mij wat gerichter helpen want ik snap er gewoon echt niet zo veel van.

Ik heb een Koga Traveller uit het jaar 2000. Hier zit een verende zadelpen in. Ik wil deze verende zadelpen vervangen door een niet-verende zadelpen.

Daarnaast wil ik zadelpen waarvan de hoek makkelijk te verstellen is. Op de huidige zadelpen is dat lastig met slechts één bout aan de onderkant. Ik weet dat er iig ook een systeem is met twee bouten waarbij het zadel niet helemaal los hoeft. Wellicht zijn er nog andere systemen die ik niet ken. Ik zou graag een zadelpen hebben met een makkelijker hoekverstelsysteem.

Dan heb ik nog een vraag over de diameter.

Foto huidige zadelpen:

Afbeelding

Pijl 1 is dus het systeem met één bout, dat ik graag makkelijker zou zien

Pijl 2 is het bovenste gedeelte van de zadelpen

Pijl 3 is het onderste gedeelte van de zadelpen

Pijl 4 is de de klem om het vast te draaien.

Is het normaal dat de zadelpen uit twee delen (2 en 3) bestaat of niet? Het lijkt bij andere fietsen niet zo te zijn. Is dit misschien speciaal voor verende zadelpennen?

Momenteel is het zo dat hoe hard ik 4 ook aandraai, 2 uiteindelijk na lang genoeg fietsen (en dus gewicht er op) weer volledig terug in 3 zal zakken. 3 zelf is slechts +/- 10cm hoog en kan ik verder niet echt veel aanpassen. Het gevolg is dat ik de hoogte van mijn zadel niet goed kan aanpassen. Doe ik hier iets fout? Is de boel misschien versleten of is het verhaal met twee delen (2 en 3) toch niet goed?

Foto van 3 omhoog getrokken:

Afbeelding

Op 3 staat als diameter 25.4 zo lijkt het.

Als ik een andere zadelpen wil hebben moet ik dan een zadelpen van 25.4 zoeken of moet ik 2 en 3 allebei eruit halen en dan een zadelpen met een grotere diameter hebben? In dat laatste geval; welke diameter moet ik dan hebben?

Ik hoop dat iemand hier wat mee kan.
Je zadelpen is diameter 25.4
Maar deel 3 is een opvulbus.
Meestal staat er op de opvulbus ook een van tot maat.

De opvulbus moet je helemaal naar beden schuiven in het frame.
Het kan zijn dat je niet de juiste opvulbus hebt voor deze zadelpen.
Het beste is een zadelpen halen die gelijk de goede diameter is
Dit kan je zelf opmeten met een schuifmaat. Of anders even opzoeken in de koga handleiding van je fiets

Waar kom je vandaan?
Anders kan iemand je misschien realtime is uitleggen hoe het allemaal werkt.
M276 schreef:
vr 30 jul, 2021 17:08
Je zadelpen is diameter 25.4
Maar deel 3 is een opvulbus.
Meestal staat er op de opvulbus ook een van tot maat.

De opvulbus moet je helemaal naar beden schuiven in het frame.
Het kan zijn dat je niet de juiste opvulbus hebt voor deze zadelpen.
Het beste is een zadelpen halen die gelijk de goede diameter is
Dit kan je zelf opmeten met een schuifmaat. Of anders even opzoeken in de koga handleiding van je fiets

Waar kom je vandaan?
Anders kan iemand je misschien realtime is uitleggen hoe het allemaal werkt.
Dat werpt bij mij de volgende vragen op:

Is die opvulbus nodig? Of bedoel je juist dat ik ook een zadelpen kan kopen en die opvulbus er uit kan laten?

Wat is het nut van de opvulbus?

Anders snap ik je opmerking niet over een zadelpen halen die gelijk de goede diameter is als we al hebben vastgesteld dat dat 25.4 is.

Een handleiding is er helaas niet. Ik heb al meerdere malen contact opgenomen met Koga maar verder dan "kijk maar op onze website" kom ik niet met ze. Daar staat alleen een brochure waar verder geen specifieke informatie instaat.

Ik doe het bij voorkeur zelf overigens.
Je hebt nu een zadelpen met een te kleine diameter voor je frame.
Als je de opvulbus dus niet zou plaatsen dan kan je de zadelpen niet vastzetten.

Als je dus een zadelpen met de juiste diameter koopt die hoort bij je frame. Dan heb je zo'n opvulbus niet nodig. En past hij gelijk in je zadelbuis.

Welke fiets heb je precies? Dan kan ik kijken of ik de juiste diameter op kan zoeken voor je.
Ik vermoed dat je 27.2 mm nodig hebt. Maar ik weet dit niet zeker.

Staat er niets op de opvulbus?
M276 schreef:
vr 30 jul, 2021 17:31
Je hebt nu een zadelpen met een te kleine diameter voor je frame.
Als je de opvulbus dus niet zou plaatsen dan kan je de zadelpen niet vastzetten.

Als je dus een zadelpen met de juiste diameter koopt die hoort bij je frame. Dan heb je zo'n opvulbus niet nodig. En past hij gelijk in je zadelbuis.
Okay, dat wilde is dus weten. Opvulbus is dus niet nodig.
Welke fiets heb je precies? Dan kan ik kijken of ik de juiste diameter op kan zoeken voor je.
Ik vermoed dat je 27.2 mm nodig hebt. Maar ik weet dit niet zeker.
Koga Traveller uit het jaar 2000.
Staat er niets op de opvulbus?
Dat moet ik nog checken, maar ga ik doen.
Ik ben het helemaal met M276 eens: het zou veel handiger zijn als iemand met ervaring je het eens een keer in het echt zou voordoen.
Als ik de foto zo bekijk dan denk ik dat je je zadel nog niet goed hebt vastgezet. Normaal moeten de 'klemplaatjes' die je zadelrail vastklemmen nog dichter tegen elkaar komen en ook evenwijdig aan elkaar. Je zadel staat ook maximaal naar achteren geschoven en misschien drukt de zadelrail daardoor de klemplaatjes wel uit elkaar. Als ik al zo'n 100 x een zadel op een pen heb gemonteerd, denk ik dat ik het maar bij de helft in 1 x goed kreeg.
Ik weet niet met wat voor gereedschap je werkt? Met zo'n kleine multitool moet je wel wat sleutelervaring hebben om door te hebben hoe strak je het vast moet draaien. Laat staan dat je genoeg aanhaalmoment kunt creëren.
Als je een nieuwe zadelpen koopt: gezien het feit dat je zadel ver naar achteren staat moet je wel een pen met 'setback' kopen. Zo te zien is 2 cm net genoeg.
Dit is wat er op het opvulstuk staat:

Afbeelding
cyclos schreef:
vr 30 jul, 2021 18:09
Ik ben het helemaal met M276 eens: het zou veel handiger zijn als iemand met ervaring je het eens een keer in het echt zou voordoen.
Ik vind dat niet handiger en bovendien wil ik dat niet want dan kan ik net zo goed naar een fietsenmaker gaan.

Ik wil het zelf doen en zelf leren.
Als ik de foto zo bekijk dan denk ik dat je je zadel nog niet goed hebt vastgezet. Normaal moeten de 'klemplaatjes' die je zadelrail vastklemmen nog dichter tegen elkaar komen en ook evenwijdig aan elkaar. Je zadel staat ook maximaal naar achteren geschoven en misschien drukt de zadelrail daardoor de klemplaatjes wel uit elkaar. Als ik al zo'n 100 x een zadel op een pen heb gemonteerd, denk ik dat ik het maar bij de helft in 1 x goed kreeg.
Het zadel zelf is het probleem niet.
Ik weet niet met wat voor gereedschap je werkt? Met zo'n kleine multitool moet je wel wat sleutelervaring hebben om door te hebben hoe strak je het vast moet draaien. Laat staan dat je genoeg aanhaalmoment kunt creëren.
Als je bedoelt; het kan nog strakker. Dat kan niet. Trust me.
Als je een nieuwe zadelpen koopt: gezien het feit dat je zadel ver naar achteren staat moet je wel een pen met 'setback' kopen. Zo te zien is 2 cm net genoeg.
Okay, daar zal ik aan denken. Maar het punt is dat ik eigenlijk sowieso niet weet hoe ik mijn zadel exact wil hebben omdat het nogal wat uitmaakt voor de vraag hoe ver naar achteren het moet als de hoogte telkens minder wordt naarmate ik er langer op heb gefietst. En wellicht maakt het ook nogal een verschil tussen verende en niet-verende pen.

Maar de eerdere tip van het volledig naar beneden schuiven van het opvulstuk ga ik iig nu proberen met de oude zadelpen zolang ik nog geen nieuwe heb.
Twee updates:

Het klopt inderdaad dat met de opvulbus helemaal naar beneden geduwd het zadel op z'n plaats blijft en niet na verloop van tijd gaat zakken. Dat is in de tussentijd alvast erg prettig.

Met behulp van een Duitser die exact dezelfde fiets heeft als ik ben ik er nu inmiddels achter dat de diameter van de zadelpen 26,8 mm moet zijn.

Dus nu moet ik nog een zadelpen vinden die 26,8 mm is, een hoekverstelsysteem heeft dat makkelijker is dan het systeem met slechts één bout aan de onderkant, een setback heeft van 2 cm, niet verend is en een beetje goedkoop.
Een ritchey is waarschijnlijk degene die het meest in de buurt van je wensen komt

https://www.bike-components.de/de/Ritch ... ze-p73285/
Of een Procraft;

https://www.bike24.com/p215470.html?menu=1000,1868,1962

Rij ik mee, prima ding, ook voor zware fietsers zoals ik. En mijn Jan Janssen racer heeft ook 26,8mm :?
Die had/heb ik 2x, eentje op de ouwe Koga en eentje op mrs G d’r boodschappenfiets. Bij beide na een aantal jaar een spontaan een bout gebroken.

Dus ik denk nauwkeurig op gelijk moment vastzetten, en/of preventief andere bouten gebruiken.
Ergotec (Humpert) is een hele goede verdeler, allemaal vrij lomp, maar erg degelijk. En niet duur.

https://www.bike24.com/p2241840.html

Ergotec is hofleverancier voor allerlei a-merken (zoals de Accell holding, maar ook Santos gebruikt Ergotec spul). Scheelt toch wel een flink aantal knaken ;)
100% traploos verstellen kan alleen met een 2 bouts systeem. 1 bouts is altijd een tandgroefje te veel of te weinig.
WimB schreef:
do 05 aug, 2021 13:00
100% traploos verstellen kan alleen met een 2 bouts systeem. 1 bouts is altijd een tandgroefje te veel of te weinig.
Google eens op Ergotec Hook.
Ik kan hem niet aanbevelen. Bij mij wilde hij altijd toch wel wegglijden. Ik moest de bout hard aandraaien. Later na wat slijtage en oxidatie werd het probleem minder.
Gemakkelijk afstellen is het ook niet. Je kunt niet één klikje opschuiven.
Inderdaad een mooi systeem. Ja is dit iets met een bout.

Zet je fiets op een vast plek op een vloer en vervolgens een waterpas op je zadel. Foto van de stand van de bel en dan fietsen verstellen enz.