Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaadi al permanente binnenband? - Forum Wereldfietser

Gaadi al permanente binnenband?

Ik ben momenteel op fietsvakantie door België en Nederland met een elektrische fiets en elektrische bakfiets. Beide achterwielmotor. Nu is mijn band gisteren lek gegaan en heb daarom vandaag naar een fietsenmaker gebeld om hem te repareren. (Mijn bandenplaksetje werkte niet meer helaas.) Na drie fietsenmakers aan de telefoon gehad te hebben zonder succes heb ik besloten om van die gaadi binnenbanden te kopen bij een van die fietsenmakers. Die zei me dat dit eigenlijk geen permanente oplossing is. Op internet lees ik echter wel reviews van mensen die hem permanent gebruiken.

Ik merk eerlijk gezegt geen verschil tijdens het fietsen.

Kan ik hem er gewoon op laten liggen na mijn vakantie? Of laat ik er toch beter een "gewone" opleggen als ik terug ben?
Ik denk dat weinig mensen hier diverse reviews van Gaadi hebben gelezen. Dus jullie zijn bij dezen de expert en ervaringsdeskundige.

Als 'ie het doet, doet 'ie het toch? Met als bonus dat je geen verschil bemerkt?

Houd ons op hoogte zou ik zeggen :)
Grandonneur schreef:
do 15 jul, 2021 08:50
Ik denk dat weinig mensen hier diverse reviews van Gaadi hebben gelezen. Dus jullie zijn bij dezen de expert en ervaringsdeskundige.
Dat zou fijn zijn, na 121 jaar:
m-gineering schreef:
vr 21 jun, 2013 15:10
Pman schreef:Een nieuwe binnenband, waarvan ik denk waarom ben ik niet op dat idee gekomen.
http://www.gaadi.de/index.php?id=2&L=3
Let niet op de vertaalfautjes :wink:
Of het ook echt werkt zal de toekomst uit moeten wijzen.
Guttegut hoe nieuw zou dit idee zijn, 100 jaar?
[blader-blader] :idea: Guide Michelin ed 1900, pagina 43: chambre a air interrompue
---------------------------------------------
Shorttrack schreef:
wo 14 jul, 2021 23:38
...besloten om van die gaadi binnenbanden te kopen bij een van die fietsenmakers. Die zei me dat dit eigenlijk geen permanente oplossing is. Op internet lees ik echter wel reviews van mensen die hem permanent gebruiken.
Tuurlijk zijn er op internet reviews van mensen die iets wel goed vinden, maar zei die fietsenmaker ook waarom het geen permanente oplossing zou zijn?
Mijn persoonlijke ervaring...

2 keer heb ik een Gaadi band laten zitten nadat deze door een pechdienst geplaatst was.
Dat ging een week of 2-3 goed, en dan had ik telkens scheuren net op de plaats waar de 2 worsteindjes tegen elkaar komen.
Ik vermoed dat die tijdens het rijden licht tegen elkaar gaan schuren, en kapot gaan.

Ondertussen heb ik ipv een Gaadi band een sleutel van 15 in mijn herstelset zitten en een gewone volwaardige band.
Wiel uitnemen duurt misschien 2 minuten langer dan de band er in friemelen, maar dan heb je een degelijke band op je fiets zitten.

Ik koop dat niet meer.
Blackbelt schreef:
do 15 jul, 2021 14:33
Mijn persoonlijke ervaring...

2 keer heb ik een Gaadi band laten zitten nadat deze door een pechdienst geplaatst was.
Dat ging een week of 2-3 goed, en dan had ik telkens scheuren net op de plaats waar de 2 worsteindjes tegen elkaar komen.
Ik vermoed dat die tijdens het rijden licht tegen elkaar gaan schuren, en kapot gaan.

Ondertussen heb ik ipv een Gaadi band een sleutel van 15 in mijn herstelset zitten en een gewone volwaardige band.
Wiel uitnemen duurt misschien 2 minuten langer dan de band er in friemelen, maar dan heb je een degelijke band op je fiets zitten.

Ik koop dat niet meer.
Zou het een oplossing kunnen zijn om bijvoorbeeld vaseline op de uiteinden te smeren? Of iets van smeermiddel op de binnenband uit den boze?
Shorttrack schreef:
do 15 jul, 2021 17:48
Zou het een oplossing kunnen zijn om bijvoorbeeld vaseline op de uiteinden te smeren? Of iets van smeermiddel op de binnenband uit den boze?
Rubber kan niet tegen olie/vet producten, maar van vaseline weet ik het niet.

Wat wel eigenlijk altijd een goed idee is om in je band/op je binnenband te doen is talkpoeder, geeft minder frictie en rolt ook wat soepeler.

Dat talkpoeder goed werkt zie ik bij mn oudere motoren, daar heb ik graag moderne banden op maar die zijn eigenlijk altijd voor zonder binnenband, de binnenkant is daarom ruw, mijn velgen zijn niet geschikt voor tubeless dus moet er een binnenband in, met veel talkpoeder ruwen de binnenbanden helemaal niet op en blijven jaren fris.
Ik vermoed dat het glijden van de uiteinden tegen elkaar juist het probleem is. De buitenband moet dat dan opvangen maar is daar niet voor gemaakt.
Leon schreef:
do 15 jul, 2021 19:03
Ik vermoed dat het glijden van de uiteinden tegen elkaar juist het probleem is. De buitenband moet dat dan opvangen maar is daar niet voor gemaakt.
Ik vroeg mij dat zelf ook af toen ik het bericht plaatste.
Mr. Z schreef:
do 15 jul, 2021 18:58
Rubber kan niet tegen olie/vet producten, maar van vaseline weet ik het niet.

Vaseline is een product van oliewinning (en eigenlijk een merknaam). In het Engels heet het dan ook "petroleum jelly".
Overigens is vaseline een bekend product om b.v. deur-rubbers in te smeren...

Groet,
Tom.
Mr. Z schreef:
do 15 jul, 2021 18:58
Rubber kan niet tegen olie/vet producten,
Helaas. Het is ietwat gecompliceerder. Sorry voor de afzichtelijke opmaak van deze webpagina:
http://www.vdwalle.com/knowledgebase/rubber/types.htm
Shorttrack schreef:
wo 14 jul, 2021 23:38
Nu is mijn band gisteren lek gegaan en heb daarom vandaag naar een fietsenmaker gebeld om hem te repareren. (Mijn bandenplaksetje werkte niet meer helaas.)
Helaas mosterd na de maaltijd, maar als je op vakantie gaat moet je zelf kunnen plakken. En daarbij horen verse plakkers :wink:

1. Thuis oefenen met band verwijderen en weer erop zetten.
2. Goede pomp meenemen. Dit is één van de beste draagbare pompen die er is, zelfs beter dan heel veel vloerpompen. Gaat decennia mee, losse onderdeeltjes zijn verkrijgbaar. Indien je een slagwapen nodig hebt kan het prima voldoen :lol:
https://www.bike24.com/p2100290.html
3. Park tool plakkers maken het aanzienlijk simpeler. Ja, gewone plakker kan ook, maar in de kou/regen/minder dan ideaal licht zijn deze plakkers echt fijn.
https://www.bike24.com/p211453.html
4. Niet vergeten een paar drupjes zeepsop mee nemen om de draad van je band mee in te smeren, maakt het recht omleggen van de band aanzienlijk makkelijker.
loknor schreef:
vr 16 jul, 2021 14:42
1.
2.
3.
4.
-1: Vaak kun je het lek lokaliseren voordat je aan de klus begint. Dat scheelt.
0. Band plakken zonder het wiel te verwijderen.
Onze fietsvakantie zit erop. Nu een kleine 200km met de band gereden. Dacht eerst helemaal niets te voelen van de scheiding tot ik op een super vlakke weg kwam. Dan voel je inderdaad de overgang. Voelt een beetje als over van die betonplaten fietsen. Storend vond ik het niet maar het is wel aanwezig. Ik fiets ook elektrisch en kan dus niet echt zeggen of het veel effect heeft op de rolweerstand.

Voorlopig zou ik zeggen. De gaadi binnenband is meer geschikt voor de elektrische fietser of voor fietsen waar het achterwiel moeilijk uit kan. Als je je wiel makkelijk kan verwijderen zou ik een gewone binnenband nemen. Dan heb je sowieso geen last van die overgang.

Ik blijft voorlopig even doorfietsen op deze gaadi binnenband om te zien of hij zichzelf lek rijd. Dan weten we dat ook weer meteen zeker.

Tot nu toe ben ik super tevreden. Nu kan ik onderweg gemakkelijk mijn band vervangen zonder dat ik mijn achterwiel moet verwijderen. En van die overgang heb ik niet genoeg last om het daarvoor te laten. Nog even verder met deze band dus.
Ik ben benieuwd. Laat zeker iets weten of je band de 1000 km haalt.
Dat kreeg ik niet voor elkaar.
Blackbelt schreef:
za 24 jul, 2021 23:03
Ik ben benieuwd. Laat zeker iets weten of je band de 1000 km haalt.
Dat kreeg ik niet voor elkaar.
Ondertussen al aan 2000km. Nog niets van problemen ondervonden. Band blijft nog altijd goed op spanning staan.
Heb er ook al bijgekocht voor de bakfiets.
Een band vervangen (zeker een binnenband) doe je toch pas als die echt niet meer te repareren is of zie ik het nu helemaal verkeerd? Dat je er dan een Gaadi in stopt kan ik me wel voorstellen.
Of was dit meer een test om te zien of het wat is voor een lange tocht als reserve?
_Peter_ schreef:
vr 20 mei, 2022 13:34
Een band vervangen (zeker een binnenband) doe je toch pas als die echt niet meer te repareren is of zie ik het nu helemaal verkeerd? Dat je er dan een Gaadi in stopt kan ik me wel voorstellen.
Of was dit meer een test om te zien of het wat is voor een lange tocht als reserve?
Vooral voor elektrische fietsen kan dit handig zijn waarbij de motor in het wiel zit. En voor bakfietsen ook erg handig. Want die til je onderweg niet zomaar op.
Dan leg ik de fiets op zijn kant, anders valt die waarschijnlijk om, net als dat je vroeger je fiets op zadel en stuur zette om de band te plakken gaat de fiets nu op zijn kant. Moet je natuurlijk niet lek rijden als die vol beladen is.
_Peter_ schreef:
vr 20 mei, 2022 23:50
Dan leg ik de fiets op zijn kant, anders valt die waarschijnlijk om, net als dat je vroeger je fiets op zadel en stuur zette om de band te plakken gaat de fiets nu op zijn kant. Moet je natuurlijk niet lek rijden als die vol beladen is.
Een 3 wielige bakfiets leg je niet op zijn kant. En uiteindelijk neem je toch een reserve binnenband mee. Het was inderdaad ook deels een test. Al was het wel mijn intentie om hem ook echt te laten zitten.

Als er een gaadi in zit en je hebt een gaadi bij lijkt mij dat ideaal. Je vervangt binnen enkele minuten je band en je kunt verder. En als je dan op locatie bent of even ergens rust neemt, dan kun je je lekke band rustig plakken.
Ook handig bij slecht weer of andere situatie waarbij liever weer snel onderweg bent.

Maar het is vooral gewoon handig. Want het nadeel is wel dat je op een zeer vlakke galdde weg voelt dat je band niet volledig rond is. Iets wat ik zelf totaal geen probleem vind. Ik heb wel iets te dikke banden voor de gaadi (ze zijn iets te groot opgepompt nu) dus ik zal het minder goed voelen. Bij smaller banden zul je het beter gewaar zijn dat de band niet volledig rond is.

Maar ik vind het de ideale oplossing. Zeker als je met kinderen onderweg bent. Dan blijf je liefst niet te lang onverwachts ergens stil staan :wink:
Korte post om te zeggen dat mijn gaadi nog altijd niet lek is. Na enkele duizende km's ben ik wel overtuigd.

Korte samenvatting van mijn ervaring.

Band vervangen kan eigenlijk niet makkelijker of sneller.

Je voelt de plek waar de uiteinden samen komen voornamelijk (of zelfs enkel) op een weg die superglad is aangelegd.

Bandenspanning blijft even goed als mijn andere banden.