Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gevraagd bij keuze bagagedrager voorvork - Forum Wereldfietser

Hulp gevraagd bij keuze bagagedrager voorvork

Hallo


Ik vertrek volgende week op fietsvakantie. Ik kan twee fietstassen lenen voor aan de voorvork. Echter heeft mijn fiets nog geen drager.
Ben bij twee fietsenmakers geweest, maar die hebben mij beide zonder rekje naar huis gestuurd.

Het probleem zou zijn dat ik een platte en brede voorvork heb. Maar er moet toch een oplossing zijn. Of niet?

Is er een rekje dat geschikt is voor mijn voorvork? Eventueel met wat improvisatie?


alvast bedankt voor jullie tips

Bijlagen

Kijk eens naar dit setje:

https://www.tubus.com/en/products/acces ... ut-eyelets

Tassen waarbij je geen voordrager nodig hebt kunnen ook nog. Deze bijvoorbeeld:

https://link.marktplaats.nl/m1723695884

Of andere manieren om nokjes toe te voegen:

https://bikepacking.com/index/add-cage-mounts-bike/

En/of overwegen om in de meest volumineuze bagage wat compactere keuzes te maken, zodat de voordrager niet meer nodig is. Misschien kunnen we je daarmee helpen in het paklijst topic?

viewtopic.php?f=21&t=35033
Dat is kort dag. Is je achterdrager wél geschikt voor bagage?
Grandonneur schreef:
za 03 jul, 2021 20:26
Dat is kort dag. Is je achterdrager wél geschikt voor bagage?
Het is inderdaad kort dag. Achterop staat een kinderstoeltje. Dus daar geen fietstassen.
Jurr schreef:
za 03 jul, 2021 19:59
Kijk eens naar dit setje:

https://www.tubus.com/en/products/acces ... ut-eyelets
Ik heb dat inderdaad al ergens gelezen. Maar passen deze door de gaten die voorzien zijn voor de u-bouten? Dit lijkt mij ook de meest logische oplossing.

Ik vind dat er erg weinig informatie te vinden is over afmetingen en andere zaken die te maken hebben met voordragers. Ik heb het idee dat ik mij enkel kan baseren op de foto's.

Maar dit is denk ik wel de weg die ik in wil slaan voor dit probleem. Die lijkt mij de meeste snelle in simpele oplossing. Los van het feit dat ik ook gewoon tassen kan kopen die geen rekje nodig hebben. Maar we willen eerst dit proberen voordat we een grotere investering zouden maken.
Een thule pack n pedal mischien een idee. Heb deze drager een keer gebruikt voor mijn fietsvakantie werkt perfect.
Shorttrack schreef:
za 03 jul, 2021 20:40
Maar passen deze door de gaten die voorzien zijn voor de u-bouten? Dit lijkt mij ook de meest logische oplossing.
U-bouten?

Shorttrack schreef:
za 03 jul, 2021 20:40

Ik vind dat er erg weinig informatie te vinden is over afmetingen en andere zaken die te maken hebben met voordragers. Ik heb het idee dat ik mij enkel kan baseren op de foto's.
Tubus heeft die gewoon op de website staan. Voor de Tara bijvoorbeeld:

https://www.tubus.com/fileadmin/user_up ... ra_5.0.pdf

Staan bij de downloads:

https://www.tubus.com/en/service#c454

Onder het kopje 'Technical Drawings'
Ik heb een min of meer gelijk probleem al eens opgelost met een massload drager en deze vast gezet met een u-beugel.
Heeft een aantal vakanties gewerkt en de geveerde voorvork deed het ook prima.
JenL schreef:
za 03 jul, 2021 22:56
Ik heb een min of meer gelijk probleem al eens opgelost met een massload drager en deze vast gezet met een u-beugel.
Heeft een aantal vakanties gewerkt en de geveerde voorvork deed het ook prima.
Kwam deze destijds met een montageset? of had je enkel de drager en moest je zelf nog de schroefjes en beugels erbij kopen? Ik heb namelijk een comment gelezen ergens dat de montagekit er niet bij zit. Echt zie ik deze er soms wij bij staan op de foto.

Bedankt voor de tip. Zat ook naar deze drager te kijken.
Volgens mij zat er standaard niets bij. Is ook niet nodig als je nokjes op je voorvork hebt.
Maar dat was bij mij het probleem en de vering.
Met een U-beugel, wat bescherningsmateriaal en een paar moertjes kom je al een heel eind.
Gewoon bij de plaatselijke fietsenmaker geregeld. Nog geen 3 tientjes dacht ik.
1. Beste optie is een Kinderwagen, je kind zit dan ook beschermd tegen de elementen en kan lekker dutjes doen. Bij ongelukken is een wagen ook verreweg het veiligste. Thule is goed (maar er zijn wel meer merken). Helaas de duurste oplossing.

Afbeelding

2. Zefal Raider front is inclusief klemmen (en die zijn ook nog vrij groot). https://www.bike24.com/p215982.html

Afbeelding

3. RACKTIME Topit Evo Front Rack dat is een bovenlader.

Afbeelding

4 .De Slangenklem, die van Tubus heeft meteen de juiste schroefjes). https://www.bike24.com/p29686.html

Hij zou wel een te krap kunnen zijn, maar een zelfgemaakte klem zal ook wel lukken.

5. Thule Pack and Pedal heb ik redelijk wat ervaring mee. Het kan ook, maar de tassen komen vrij hoog, ik vind een Lowrider wel iets prettiger, met name als je ze vol ramt.
Goede voorbereiding! :-)
Als je 2 weken geleden nog dacht dat het zonder voortassen kon, kan het nu ook wel.
Met een kind achterop zou mijn prioriteit zijn of de fiets nog goed stuurt en mijn kind een goede kinderhelm opdoen. Heb zelf nog een 'trauma' van een valpartij met een kind achterop.

Het kan natuurlijk best wel wat je wil. Heb hier nog ergens een foto van een echte stevige reisfiets met goed gemonteerde Tubus lowrider en achterdrager. Volgeladen rijgedrag tijdens vele fietsreizen al bewezen. De Backroller tassen aan de lowrider, kinderzitje aan de staande framebuis zwevend boven de achterdrager en dan Frontrollers achter de voetsteunen van kinderzitje aan de achterdrager. Dat ging prima. Krijg achteraf wel een huivering van het ontbreken van een kinderfietshelm.
Een reis met een goede kinderfietskar was veel relaxter en handiger.

Vraag jezelf eens af of die voorvork wel de extra belading van een drager en bagage aankan. Het zal wel geen carbon vork zijn. Dan zou ik zeker geen slangklem constructies gebruiken.

Deze lowider
https://www.12gobiking.nl/cordo-lowrider-voordrager
wordt boven bevestigd met U-bouten, geschikt voor dikke verende voorvorken. Onder wordt de vooras door een gat gestoken en met de quickrelease vast gezet. Het kan zijn dat door die uitstulping boven de vooras bevestiging van de voorvork op je fiets het nog wat gepruts met tussenringen wordt.
In een ANWB e-bike magazine zag ik deze op de e-bike van een iemand zitten die er blijkbaar al vele probleemloze fietsreizen mee had gemaakt,
Er zijn 2 versies. Kijk naar de versie voor verende voorvorken.

Hoe is het afgelopen met de bouten voor de fietskar?
Je moet met die drager uitkijken of het past (of omkeren). Die beugel zit op een rare plek en kan tegen je schuine buis lopen.
Ik heb een massload voordrager besteld. Er zat gelukkig wat montage materiaal bij. Ik had bij sommige reviews gelezen dat er niets bij zat. Ben zojuist wat slangklemmen gaan halen. Ga het vanavond monteren. Zal een foto plaatsen straks.
Ik weet niet precies hoe de bevestiging van jouw nieuwe drager er uit ziet, maar draai het allemaal niet zo strak aan alsof er een olifant aan moet hangen want een voorvork kán platgeknepen worden.
Leon schreef:
wo 07 jul, 2021 20:25
Ik weet niet precies hoe de bevestiging van jouw nieuwe drager er uit ziet, maar draai het allemaal niet zo strak aan alsof er een olifant aan moet hangen want een voorvork kán platgeknepen worden.
Bedankt voor de tip. Net op tijd want ging er net aan beginnen. Ik steek er ook wat binnenband tussen. Daardoor zit het sowieso al wat steviger.
Ze zitten erop. De ene kant ging zeer vlot. En bij de andere kant kwam ik er achter dat ik maar twee van die hanige bouten erbik had gekregen. Ik kon de meegeleverde u-bouten niet gebruiken omdat mijn vork te breed is.

Heb hier in de kelder twee smallere bouten gevonden die lang genoeg waren. Echter zitten daar geen borgmoeren bij. Ik heb er dus maar veerringen tussen gestoken. Dat zal ook wel zijn werk doen toch? Ik heb zowieso gereedschap bij om alles aan te draaien als het nodig is.

Bijlagen

Kan je de bouten niet beter andersom monteren, dus met de kop aan de wielkant en de moer aan de buitenzijde? Is gemakkelijker om aan te draaien denk ik, en zorgt ervoor dat er (bij een langere bout of minder ruimte) geen problemen ontstaan met einde bout en spaken... (niet bij jouw fiets dus, maar in het algemeen bij op deze manier monteren van deze drager)
Polling schreef:
do 08 jul, 2021 06:49
Kan je de bouten niet beter andersom monteren, dus met de kop aan de wielkant en de moer aan de buitenzijde? Is gemakkelijker om aan te draaien denk ik, en zorgt ervoor dat er (bij een langere bout of minder ruimte) geen problemen ontstaan met einde bout en spaken... (niet bij jouw fiets dus, maar in het algemeen bij op deze manier monteren van deze drager)
Dan mag de bout niet te lang zijn of door het schuren ontstaat een gat in je voortas. De bout dan op maat zagen met respect voor de schroefdraad en een dopje er op
Zit de drager nu alleen aan de buitenkant van de vork gemonteerd zonder een verbinding tussen links en rechts?

Bij bijvoorbeeld een Tubus Tara en Ergo wordt de drager ook alleen aan de buitenkant van de vorkpoten gemonteerd maar is die links/rechts verbinding er wel door een beugel die over het wiel heen gaat.

Bijvoorbeeld een Tubus Duo heeft die verbinding tussen links en rechts niet, maar monteert zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van de vorkpoten. Al moet je daar dan natuurlijk wel montagepunten hebben.

Dit lijkt me met bagage een niet al te stabiel geheel opleveren omdat beide bovengenoemde opties ontbreken, of zie ik het misschien verkeerd?