Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gevraagd bij keuze bagagedrager voorvork - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hulp gevraagd bij keuze bagagedrager voorvork

Klopt en hij staat ook nog eens heel hoog. Punt van de slangklem is montagepunt bij de as. De drager hoeft maar iets te torderen, zakken, (tapse vork) en de hele boel zit los.
Ik ben geen fietstechneut, noch heb ik ervaring met voortassen/lowriders, maar mij komt jouw opstelling zoals ik het op onderstaande foto's kan zien, als niet-ongevaarlijk voor. Te dicht bij de trapper/voet, waardoor het stuur een moment vast kan komen te zitten tijdens het manoeuvreren. Dat hoeft maar héél even te zijn, en je gaat op je plaat.

voordrager2.jpg
voordrager2.jpg (112.95 KiB) 1548 keer bekeken
voordrager1.jpg
voordrager1.jpg (105.68 KiB) 1548 keer bekeken
Eerst viel het me niet op maar de drager is, zoals anderen ook al zeggen, gewoon fout gemonteerd. Veel te hoog.
Zie de website en afbeelding van massload: https://www.cl-massload.com.tw/?action= ... =12&did=84
Afbeelding
Er mag in totaal maximaal 9 kilo op. Dat is niet erg veel en zal zeker ook te maken hebben met mogelijk verdraaien. Volle achtertassen met je er dus beslist niet aan hangen.
Als ik er mee op pad zou moeten zou ik zelf een beugel voor voorom maken en die met klammetjes of desnoods met touw of draad aan de drager vastmaken.
Ik las 9 kilo per kant, 18 kilo totaal gewicht en dat is best veel voor-voortassen. Beide dragers met elkaar verbinden lijkt mij dan ook wel noodzaak zoals ze dat bij de andere drager wel gedaan hebben. Misschien nog een klusje met een alu stang van de gamma en 4 kleine slangklemmen?
A8175C0D-F733-492C-8E02-073F922C6292.jpeg
Jurr schreef:
do 08 jul, 2021 07:44
Zit de drager nu alleen aan de buitenkant van de vork gemonteerd zonder een verbinding tussen links en rechts?

Bij bijvoorbeeld een Tubus Tara en Ergo wordt de drager ook alleen aan de buitenkant van de vorkpoten gemonteerd maar is die links/rechts verbinding er wel door een beugel die over het wiel heen gaat.

Bijvoorbeeld een Tubus Duo heeft die verbinding tussen links en rechts niet, maar monteert zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van de vorkpoten. Al moet je daar dan natuurlijk wel montagepunten hebben.

Dit lijkt me met bagage een niet al te stabiel geheel opleveren omdat beide bovengenoemde opties ontbreken, of zie ik het misschien verkeerd?
Ik hebt het niet kunnen testen en de eerste test zal ook direct de vakantie zijn. Ik heb er wel flink aan zitten trekken en sleuren. Maar er komt geen beweging in. Slechts een heel klein beetje, maar toen moest ik echt al hard trekken.

Maar we zullen zien wat het geeft. De vierde dag komen wij aan bij mijn ouders waar we naartoe fietsen. Mochten er problemen zijn dan kunnen we die daar verhelpen.
Dit zijn uiteraard niet de reacties waar ik op gehoopt had :lol:

Van die verbindingsstang begrijp ik wel. Echter is het wel zo dat mijn voorbork plat is. Dus eigenlijk is het onmogelijk voor het rek om te draaien tenzij de boel afbreekt. Ik kan er echt stevig aan sleuren en trekken zonder dat er beweging in komt.

Het rekje zit inderdaad wat hoog. Gelukkig komt het daardoor toch niet in de problemen met de onderste stang van mij frame. Nu ben ik gelukkig wel een beetje gewend om met vreemd geladen fietsen te rijden omdat ik postbode ben. Maar dit is natuurlijk weer net even iets anders als een postfiets.
Ik heb overigens niet het idee dat de tassen binnen het berijk van mijn trapvoeten komen. Maar dat ga ik zeker nog eens extra nakijken.


En nog een vraag voor de duidelijkheid. Zouden jullie hier sowieso niet mee fietsen? Of toch wel maar met extra voorzichtigheid. Ik ga de tassen zo minimaal mogelijk vullen van gewicht.
Ik heb de zaken vandaag nog eens goed bekeken. De dragers zitten muurvast. Door de platte voorvork kan de drager onmogelijk verdraaien. Dus dat is al een voordeel.

De tassen komen ook niet in de buurt van mijn voeten tijdens het draaien. Het spatbord van mijn voorwiel komt nog altijd veel dichterbij. Tijdens een kort testrondje had ik er totaal geen last van. Ik kon even vrij bewegen als zonder tassen. Ook het sturen werd op geen enkel moment belemmerd.

Het enige wat ik niet kon testen is rijden met gewicht. Ik kan me dus niet goed voorstellen hoe de hoog geplaatste tassen mijn stuurgedrag gaan aanpassen. Het zal sowieso wat zwaarder zijn.


momenteel beschik ik niet over het juiste materiaal om hem correct te bevestigen. Echter denk ik wel dat het correct bevestigen niet ten voordele komt van de stevigheid in mijn geval. Mijn voorvork is onderaan smaller dan bovenaan. De kans op verdraaien is dan wellicht ook groter aangezien ik ook verder naar onderen de bijgeleverde u-bouten niet kan gebruiken.


Ik ga toch voor alle zekerheid mijn voorste zakken niet maximaal laden. Ze waren overigens ook enkel bedoeld om wat volume op te vangen. We beschikken momenteel nog niet over het juiste en kleinere kampeermateriaal.
Gelukkig zit het kennelijk goed vast. Ik zou nu inderdaad eerst proberen hoe het gaat met gewicht en niet weer eerst gaan (de)monteren. Je kunt er vast wel mee fietsen.
Ben je niet bang dat dit naar beneden gaat schuiven?
Ik lees dit draadje nu pas. Met de bevestiging van voortassen zou ik geen risico nemen. Levensgevaarlijk.
De kans dat het goed gaat is het grootst. Overigens is de kans dat een kinderzitje achterop deze fiets goed gaat ook best groot.

https://www.fietsen123.nl/files/2018-04/sparta-f123.jpg
Lees het nu pas, maar ik zou eerder regelen dat er wel achtertassen bij het achterzitje passen. Meestal lukt dat wel, afhankelijk van type zitje, zeker met een andere (achter) bagagedrager.

Met de voortasconstructie zou ik eerst met flinke lading erin een testritje in langzaam tempo over een hobbelig weiland maken (en dan zou ik bij succes nog steeds voorzichtig blijven bij afdalingen). Tenzij het net zo stabiel aanvoelt als bij een normale gemonteerde voordrager, lijken reservespaken me ook geen overbodige luxe.
Om te voorkomen dat het los trilt of wrikt kun je er nog een zelf borgend moertje opzetten.
699E6AC6-9A45-4368-A422-9CD399844ACD.jpeg
699E6AC6-9A45-4368-A422-9CD399844ACD.jpeg (8.85 KiB) 1372 keer bekeken
Shorttrack schreef:
do 08 jul, 2021 12:15

En nog een vraag voor de duidelijkheid. Zouden jullie hier sowieso niet mee fietsen?
Ik niet nee. 'k Vind de constructie van Tubus voor vorken zonder bevestigingsmogelijkheid al aardig houtje-touwtje, maar dit gaat nog wat stappen verder.

Een dubieuze bevestigingsmethode combineren met een dubieuze drager op een vork die daar niet op gemaakt is.

Natuurlijk heb je kans dat het goed gaat. Maar ook kans dat het niet goed gaat. Dit lijkt me niet echt iets waar je kansberekening op los zou willen laten, zeker niet met kinderen in het spel. En dan heb ik zelf niet eens kinderen.
Ik heb vandaag een stukje gefietst met de tassen eraan. De tassen wegen elk 2,6kg dus dat valt gelukkig reuze mee. Heb door kuilen en putten gefietst en ook over kinderkoppen. Tijdens de rit heb ik geen verontrustende zaken opgemerkt. Het fietste ook heel stabiel. Heb even mijn handen los gehad van het stuur en dat ging ook nog redelijk (niet dat ik dat echt van plan ben om te doen uiteraard.)

Mijn dochter zit voornamelijk in de bakfiets. Soms wil ze liever op mijn fiets zitten. Heb dan ook besloten om de tassen van mijn fiets te halen wanneer mijn dochter op mijn fiets zit. Er is dan immers toch plek vrij in de bakfiets.

Ik heb dus besloten om het toch wel te doen. Ik probeer er niet echt een kansberekening op te gooien maar het voelt gewoon echt heel stevig. Ik heb ook het idee dat het op deze hoogte steviger zit dan wanneer ik het (origineel) lager zou monteren. Ik had twee jaar geleden beter een andere fiets gekozen. Maar ik had toen niet gedacht dat wij ooit met onze bakfiets op reis zouden gaan.

Onze reis duurt twee weken maar hebben slechts 8 fietsdagen van gemiddeld 40km per dag. totale toch van ongeveer 336km. Alles via fietsknooppunten. Dus doorgaans goede wegen.


Ik zal na mijn reis een update geven.
Ik had exact dezelfde bagage drager aan mijn Batavus Weekend gemonteerd.
Bovenaan vast gezet met een U-beugel wel met borgmoeren en door het plaatje met de 3 gaatjes vlak boven de as vastgezet met een Tie-Wrap. Zaten dus duidelijk lager dan die van jou.
Ben er een aantal keren een week mee op vakantie geweest in Nederland en Duitsland. Ook regelmatig niet op asfalt. Over het beladingsgewicht niet echt nagedacht. Meestal tent, slaapzak, luchtbed en wat kleding.
Ik was er wel tevreden over en gelukkig heb ik nooit problemen gehad.
Dit soort 'klemmende' oplossingen sowieso niet toepassen bij een voorvork van carbon. Deze knijp als snel kapot.
Shorttrack schreef:
vr 09 jul, 2021 20:18
... Mijn dochter zit voornamelijk in de bakfiets. Soms wil ze liever op mijn fiets zitten. Heb dan ook besloten om de tassen van mijn fiets te halen wanneer mijn dochter op mijn fiets zit. Er is dan immers toch plek vrij in de bakfiets....
Geniaal out-of-the-bak gedacht! Zonder gekheid: goed besluit.
Ik heb alles bekeken, mijn eerste reactie was matig... en toen toch nog eens rustig nagedacht. Ik maak me er eigenlijk niet zo'n zorgen over.

- Door de platte vork kan het niet verdraaien.
- Slangenklem is minstens zo stevig dan een klein boutje op de voorvork.

Kans dat je tas sluiting het begeeft of dat je hem er niet helemaal goed erop zet, (been there/done that) lijkt me groter dan een catastrofaal ongeluk door dat een drager losschiet.

Ik zou wel het 5 cm lager monteren (net boven de postmount voor je rem) zodat het iets lager en een klein beetje meer naar voren gaat

Verder: Dit is een Sparta R5TE met een stevige oversized vaste voorvork, dit is geen Carbon vork. Ook op dit punt zie ik geen dramatisch risico. Toevallig is mijn zwager net langs met precies dezelfde fiets: het is een tank.
Dusssss....

We zijn weer terug van onze vakantie. De bagagedragers hebben uitstekend gewerkt. Mijn stuur voelde niet zwaar aan en het zat totaal niet in de weg tijdens de bochten. Fiets fietste nog altijd zoals hij dat zou moeten doen.

Eenmaal bij mijn ouders aangekomen heb ik aan de ene kant wel de boutjes vervangen door dikkere en er een borgmoer opgezet.

Mijn vader heeft het eens bekeken en zag eigenlijk geen enkel probleem. Hij heeft vroeger als zelfstandige racekoetsen gemaakt. Dus ik ga er vanuit dat hij weet wst stevig is :lol:

Ik ben blij en tevreden met deze oplossing.

P.S. Het is niet mijn bedoeling om mensen aan te moedigen om dit ook te doen. Maar in mijn geval was dit één van de goede oplossingen denk ik.