Alivio en Xt

Hoi

Ik vroeg mij dit af. Bij decathlon kost een cassette 9 speed €15.

In een fietsenzaak kost een XT cassette ongeveer €75

Mijn vraag is zijn er mensen die wel eens hebben bij gehouden hoe lang ze doen met een bv alivio en xt cassette.

Voor een XT kan ik dus 5 alivio cassettes kopen
-Alivio is zo'n beetje HG400, zo rond de €30 bij de fietsenmaker. Dus geen factor 5 maar factor 2,5.

-9 speed op een 11 speed fiets schakelt sowieso sub-optimaal, en andersom ook. Dus voor het geld zou ik het niet doen.

-XT is niet gemaakt om langer mee te gaan. Maar om lichter te zijn, en wellicht om nog iets soepeler te schakelen. Met alle willekeurige cassettes die ik gebruikt heb, heb ik nooit een bijzonder verschil bemerkt in levensduur.

-Een interessante vraag zou kunnen zijn: gaat een 9 speed Decathlon cassette half zo lang mee als een 9 speed HG400 cassette.


edit: ik zie nu dat de Decathlon cassette microshift is, en die maken goeie spullen dus wie weet. Wellicht een betaalbaar alternatief.
Ik fiets al 2 jaar op een fiets met een Alivio set er op. Bijna 7000 km later is er nog niks mis mee en schakelt het nog steeds soepel (een keer de kabels vervangen tot daar aan toe).
Ik denk dat wanneer je de boel gewoon goed schoonmaakt en invet eens in de zoveel tijd (ik doe dit eens in de 2 wkn), dat het dan meer dan lang genoeg meegaat voor de prijs die je ervoor betaalt.
Alivio is vooral zwaarder en minder strak afgewerkt, maar dat ga je in de praktijk niet merken en je cassette gaat wel langer mee. Ter vergelijking: Ik rijd met Campagnolo Chorus op mijn racefiets, maar gebruik goedkopere cassette's omdat ze simpelweg slijtvaster zijn.
Om die redenen fiets ik nog altijd 8 speed en lach iedereen aan de kassa uit.
Aziraphale schreef: Alivio is vooral zwaarder en minder strak afgewerkt, maar dat ga je in de praktijk niet merken en je cassette gaat wel langer mee. Ter vergelijking: Ik rijd met Campagnolo Chorus op mijn racefiets, maar gebruik goedkopere cassette's omdat ze simpelweg slijtvaster zijn.
Zwaarder in de zin van een paar tientallen grammen? Ik denk dat je daar niet zo veel van merkt ten opzichte van het gewicht van de berijder van de fiets zelf.
Een XT cassette is ongeveer 100 gram lichter dan Alivio.

Valt mee dus :D

Het verschil in gewicht komt doordat de grotere kransjes van de XT cassette op een 'spider' zitten.
RoelE96 schreef:
do 01 jul, 2021 09:50
Aziraphale schreef: Alivio is vooral zwaarder en minder strak afgewerkt, maar dat ga je in de praktijk niet merken en je cassette gaat wel langer mee. Ter vergelijking: Ik rijd met Campagnolo Chorus op mijn racefiets, maar gebruik goedkopere cassette's omdat ze simpelweg slijtvaster zijn.
Zwaarder in de zin van een paar tientallen grammen? Ik denk dat je daar niet zo veel van merkt ten opzichte van het gewicht van de berijder van de fiets zelf.
Merk je inderdaad helemaal niks van, tenzij je een complete weightweenie bent en op een ultralichte carbon hardtail rijdt.
XT is de beste kwaliteit, XTR is besparend op gewicht en (alleen) interessant voor profs.

Ik gebruik (idd.) liever vaker een nieuwe alivio casette dan een XT ook omdat je meestal niet alle kransjes gebruikt.
De tandwielen inclusief ketting kun je zo vaker vervangen, voor een redelijke prijs, bv. voor iedere fietsvakantie en ze dan 'afrijden' op bv. een stadstoerfiets.
Een XT zal ook slijten.. en dan fiets je daar ook nog wat langer op.. wat ook weer niet bevorderlijk is voor een evt. nieuwe ketting. Liever vaker vervangen door een alivio en iedere fietsvakantie met iig nieuwe tandwielen en bladen en nieuwe ketting beginnen, voelt goed/beter.

Ik hecht meer waarde aan XT derailleurs, XT remmen ed, schakelgroepen, dan wel de best mogelijke kwaliteit het liefst.
Alivio is een tour groep, XT een MTB groep en een goede, de XT cassette is niet alleen lichter maar ook veel stijver en ook wat harder, zou dus ook wat langer mee kunnen gaan en schakelt duidelijk directer,
bij toeren ga je het verschil niet zo snel merken maar op een MTB in de modder of onder belasting schakelen onder veel druk tijdens een klim merk je het verschil duidelijk.

Fiets je woon/werk in NL, dan voegt een XT cassette niet veel toe maar voor een sportieve fietser die wat agressief rijd op de weg of in t zand en in de heuvels/bergen wel.
Zeg hij gaat 6000km mee, je rijd gemiddeld 22 km/u is dan toch weer 272 uur meer plezier op je fiets voor een paar tientjes, dat geef je ook uit in een paar uur in een restaurant/kroeg/bioscoop :wink:
Mr. Z schreef:
do 01 jul, 2021 20:01

bij toeren ga je het verschil niet zo snel merken (...)
Ik zie op een toerfiets niet veel redenen om voor (onderdelen van) een dure groep te gaan.
De fiets van mijn vrouw is in 1997 samengesteld door mijn toenmalige fietsenmaker, met Alivio 3x7.
Een kleine kwarteeuw later staan de derailleur en de shifters er nog altijd op. Functioneren probleemloos, en hoge onderhoudskosten kan ik me niet herinneren.
Het is inderdaad anders op MTB's. Op mijn eerste MTB stond oorspronkelijk ook een Alivio derailleur, maar die heb ik na een jaar of wat aan gort gereden.
Het is heel simpel, hoe zachter het staal, hoe sneller het meegeeft, hoe sneller de ketting slijt. Vroeger reed ik meer dan 10000 met een 7-speed cassette, met een 9-speed ben ik soms in één fietsvakantie klaar, gewoon omdat de krans dunner is, minder staal.
De duurdere cassettes zijn inderdaad lichter, maar niet van beter staal, alleen meer bewerkt (lichter) en meestal met een dure coating. Die coatings (hard en bros) breken als het staal eronder buigt. Dus je wil op tijd de ketting vervangen.
Ik zou het eens moeten meten met de schuifmaat maar op het gevoel vind ik dat de tandwielen van de 7 tot 11 speed Shimano cassettes hier in huis allemaal even dik zijn. Het verschil zit hem in de tussenringen.

Slijtage van cassettes wordt toch in de eerste plaats veroorzaakt door kettingslijtage. Als je de ketting tijdig vervangt (voor 0,75% "rek") gaan cassettes best lang mee, ik heb hier 9 speed en 11 speed cassettes met meer dan 15.000km.
bdr schreef:
do 01 jul, 2021 22:08
Ik zou het eens moeten meten met de schuifmaat maar op het gevoel vind ik dat de tandwielen van de 7 tot 11 speed Shimano cassettes hier in huis allemaal even dik zijn. Het verschil zit hem in de tussenringen.

Slijtage van cassettes wordt toch in de eerste plaats veroorzaakt door kettingslijtage. Als je de ketting tijdig vervangt (voor 0,75% "rek") gaan cassettes best lang mee, ik heb hier 9 speed en 11 speed cassettes met meer dan 15.000km.
Het binnen diameter van kettingen van een derailleurgroep en de dikte van de tandwielen is niet echt veranderd, wel de buiten diameter van de ketting dus de plaatjes worden steeds dunner.
Waar de pinnen door de plaatjes gaan ontstaat de slijtage, de ronde gaten worden ovaal en en rollen komen steeds meer van elkaar te staan, bij de dunne plaatjes gaat dat een stuk sneller.

Waar bij een nieuwe set de druk op meerdere tandjes wordt verdeelt krijg je bij een versleten ketting de druk op 1 tandje en gaan de tandwielen versneld slijten.

Dus op tijd de ketting vervangen scheelt maar een goede ketting kost ook best geld en een 10 speed ketting gaat op mn vakantiefiets maar iets van 1500km mee :( maar gebruik hem ook regelmatig als MTB, oude kettingen bewaren en als alles slecht wordt er weer op en zo ook je voortandwielen op rijden kan je het wel lang rekken maar daar moet je wel zin in hebben :wink: