Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alivio en Xt - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alivio en Xt

Leon schreef:
ma 23 mei, 2022 09:23
Ik heb een LX-fiets gehad die heel licht schakelde en een Acera die stevig schakelde met de achterderailleur. Dwz de veren die in commandeurs en derailleurs zitten verschillen.
Dat kun je natuurlijk stellen en dat kan nog waar zijn ook. Maar was dat het enige verschil, waren de fietsen verder gelijk? Kabelloop kan ook een hoop uitmaken bijvoorbeeld. Net als of de binnenkabel over de gehele lengte door een buitenkabel loopt of slechts deels. En zelfs iets simpels als de buitenkabels platgedrukt hebben met een verkeerde tang bij het afknippen op de juiste lengte.

Leon schreef:
ma 23 mei, 2022 09:23
Uiteraard kan officieel heel veel en officieus nog meer maar ik ben in de praktijk wegens dit soort dingen voorstander van bij elkaar horende onderdelen. Die moeten dan ook van hetzelfde type/bouwjaar zijn uiteraard.
Dat mag natuurlijk, al horen bij mij onderdelen eerder bij elkaar dan bij jou denk ik ;) Koga kiest bijvoorbeeld ook eerder voor een complete groep, terwijl je bij bijvoorbeeld Santos en Avaghon kon variëren in een configurator bij de verschillende componenten. Zeker in de tijd dat die componenten ook nog leverbaar waren ;)

Zo zou ik bij Shimano derailleur afmontage op een fiets met voor- en achterdragers het liefst kiezen voor 9-speed triple. Een cartridge trapas met vierkante aansluiting, een crankset uit een groep die nog net goed genoeg is voor verwisselbare kettingbladen, LX naven en XT shifters en derailleurs. Maar met alles Alivio kun je natuurlijk ook prima de wereld over ;)
Jurr schreef:
ma 23 mei, 2022 09:43
Dat kun je natuurlijk stellen en dat kan nog waar zijn ook. Maar was dat het enige verschil, waren de fietsen verder gelijk? Kabelloop kan ook een hoop uitmaken bijvoorbeeld. Net als of de binnenkabel over de gehele lengte door een buitenkabel loopt of slechts deels. En zelfs iets simpels als de buitenkabels platgedrukt hebben met een verkeerde tang bij het afknippen op de juiste lengte.
Zie mijn onderschrift Jurr. Ik ben geen knul van 17 die voor het eerst met een fiets knutselt.
Alivio kan een prima basis zijn en mixen en/of upgrades ook.

Heb nog nooit een Avaghon/snel/m-gineering/wind/ (zeg maar de kleine bouwers) gezien waarbij er sprake was van een ‘groep’ op een fiets. Altijd mix/match. Beter.
RoelE96 schreef:
do 01 jul, 2021 08:58
Ik fiets al 2 jaar op een fiets met een Alivio set er op. Bijna 7000 km later is er nog niks mis mee en schakelt het nog steeds soepel (een keer de kabels vervangen tot daar aan toe).
Ik denk dat wanneer je de boel gewoon goed schoonmaakt en invet eens in de zoveel tijd (ik doe dit eens in de 2 wkn), dat het dan meer dan lang genoeg meegaat voor de prijs die je ervoor betaalt.
Ik zou me niet kunnen herinneren dat ik ooit een van de kabels preventief heb vervangen. Een binnenkabel meld zich doordat er een strengetje is gebroken. Zodra dat zichtbaar werd was er werk aan de winkel. Je moet van het idee dat rem-of schakelkabels in een keer totaal kunnen breken.
WimB schreef:
ma 23 mei, 2022 11:01
Ik zou me niet kunnen herinneren dat ik ooit een van de kabels preventief heb vervangen. Een binnenkabel meld zich doordat er een strengetje is gebroken. Zodra dat zichtbaar werd was er werk aan de winkel. Je moet van het idee dat rem-of schakelkabels in een keer totaal kunnen breken.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat een onverstandig advies is wat je hier geeft. :oops:
Ze breken uitgerekend op het moment dat je een keer onverwacht hard moet remmen.
Met derailleurkabels kun je gerust aanrotzooien, je staat hoogstens een keer op een onhandige plek op een onhandig moment in onprettige weeromstandigheden te zoeken naar je reservekabel, maar remkabels kun je beter je goed houden. Ik verwissel ze elke 15.000 km.

Ter illustratie: zelfs vanochtend vertelde iemand uitgebreid op dit forum wat er kan gebeuren als je onderhoud aan fietsremmen niet sereus neemt: viewtopic.php?f=23&t=37442&p=420439#p420439
Binnenkabels beginnen te rafelen je wordt lange tijd vooraf gewaarschuwd dat er iets aan de hand is.
Meestal wel ja...
Niet meestal maar altijd.
Dus wat ik heb meegemaakt zit ik hier op dit forum maar even uit mijn duim te zuigen?
Leon schreef:
ma 23 mei, 2022 11:18
WimB schreef:
ma 23 mei, 2022 11:01
Ik zou me niet kunnen herinneren dat ik ooit een van de kabels preventief heb vervangen. Een binnenkabel meld zich doordat er een strengetje is gebroken. Zodra dat zichtbaar werd was er werk aan de winkel. Je moet van het idee dat rem-of schakelkabels in een keer totaal kunnen breken.
Ter illustratie: zelfs vanochtend vertelde iemand uitgebreid op dit forum wat er kan gebeuren als je onderhoud aan fietsremmen niet sereus neemt: viewtopic.php?f=23&t=37442&p=420439#p420439
Er is een groot verschil tussen het al of niet uitvoeren van preventief onderhoud en op stap gaan met een rem die gewoonweg niet voldoende is om je fiets met de bagage die je meeneemt en de weg die je neemt af te remmen.

De functie van de tweede rem is niet het helpen van een te zwakke eerste rem maar als back-up wanneer de eerste rem faalt.


Als je bemerkt dat je vaak je twee remmen nodig hebt, dan zijn je remmen gewoonweg niet goed genoeg voor wat je doet met je fiets en preventief kabeltjes wisselen is daarvoor geen oplossing.
PhilipBe schreef:
ma 23 mei, 2022 12:50

Als je bemerkt dat je vaak je twee remmen nodig hebt, dan zijn je remmen gewoonweg niet goed genoeg voor wat je doet met je fiets en preventief kabeltjes wisselen is daarvoor geen oplossing.
Ik heb toch regelmatig (vooral onverharde) afdalingen waarbij die tweede rem toch echt nodig is. En da's niet omdat de andere rem met remschijf formaat pizza nu zo onderbemeten is.... Overigens zitten daar dan weer geen kabeltjes meer op, maar remleidingen.

Verder overigens met Leon eens over het wisselen van kabels. Remt fijner en is veiliger. En in geval van schakelkabels schakelt het fijner, en is die veiligheid natuurlijk minder een issue.
Jurr schreef:
ma 23 mei, 2022 16:36
En in geval van schakelkabels schakelt het fijner, en is die veiligheid natuurlijk minder een issue.
Nou, ik ben laatst omgevallen. Omdat m'n derri vóór niet op het kleinste bladje wilde vallen, op een moment dat ik hem toch eigenlijk wel nodig had. In dat luttele moment van stil- en omvallen wilde het voet losgooien natuurlijk ook niet tijdig lukken...

Heb ik toch een lelijke kras op m'n trapper, zadel en ego aan overgehouden :oops:

Met wat nieuw kabelwerk en afstelling zal het me nóóit meer gebeuren :roll: :wink:
Ouch!

Grandonneur schreef:
ma 23 mei, 2022 16:50

Met wat nieuw kabelwerk en afstelling zal het me nóóit meer gebeuren :roll: :wink:
Stiekem wil je vast een Rohloff met schakelen in stilstand en de indexering in de naaf ;)
Jurr schreef:
ma 23 mei, 2022 16:59
Stiekem wil je vast een Rohloff met schakelen in stilstand en de indexering in de naaf ;)
uiteraard wil ik die! Ik ben er alleen nog niet uit in welke fiets ik hem dan zou moeten hangen :wink:
Grandonneur schreef:
ma 23 mei, 2022 17:08

uiteraard wil ik die! Ik ben er alleen nog niet uit in welke fiets ik hem dan zou moeten hangen :wink:
In de fiets die je nog niet hebt uiteraard, n+1 ;)
bdr schreef:
do 01 jul, 2021 22:08
<<< dat de tandwielen van de 7 tot 11 speed Shimano cassettes hier in huis allemaal even dik zijn.>>>
Niet juist: 7v HG kransjes: 1,85mm; 11v HG kransjes: 1,6mm.