Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 10 ketting op 9 cassette - Forum Wereldfietser

10 ketting op 9 cassette

Ik heb nog een 10 speed ketting liggen en vroeg mij af of deze ook past op een 9 speed cassette.

Volgens mij wel. Het scheelt misschien iets van 1,2mm
ik zou het gewoon proberen.
en ik denk eerder gelezen te hebben dat dit best kan, maar ik weet niet meer waar.
zegt de site van Sheldon Brown er iets over?
met gericht google-en moet hier meer over te vinden zijn

bij motorfietsen is iets vergelijkbaars vaak een discussie: je moet of hoort hetzelfde merk en type voor- en achterband te hebben...nou, als je het niet aan de banden vertelt, dan is er niks mis met een (toegelaten, gehomologeerde heet dat toch?) band van ene merk voor en van andere merk achter. als het maar qua maat en qua toelating voor je type en model motor geschikte banden zijn.

aanvulling: hier al eens besproken: viewtopic.php?t=22092
Google vind dat het kan. Wel kan de afstelling wat preciezer moeten

Andersom niet (geen 9 speed ketting op een 10 speed cassette)
In de hoogtijdagen van Sheldon Brown was een kransje 2 mm dik, en een kettingschalm 2.3 mm inwendig.
Met die ruimte kon je de ketting voor op het kleinste blad leggen, en achter op het kleinste kransje.

Wat jij wilt, gaat wel.
Maar je moet de ketting wel een beetje recht over het kransje leggen.
En niet zo schakelen dat de ketting dwars oversteekt.
Verschil is hooguit 0,5 - 0,6 mm.
10-speed ketting op 9-speed cassette werkt gewoon.

Ik heb de illusie dat het zelfs iets stiller loopt dan een 9-speed ketting.
gaat gewoon. Met een 9 speed ketting heb ik nog wel eens dat de ketting net een héél klein beetje de voorderailleur raakt.(of net niet lekker schakelt als je dat eruit stelt) Met 10 speed nooit last van. Zelfde ervaring als Shrek dus...