Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tourfietskeuze-stress - Forum Wereldfietser

Tourfietskeuze-stress

Hoi,

Ik vroeg mij af of iemand ervaring/advies heeft over een fietskeuze die ik wil maken.

Ik heb geen auto en doe alles op de fiets. Ik heb nu een stadsfiets (schrijfrem / Nexus 7).
Voor alledaags gebruik en soms met een hond van 15 kg achterop, een zak potaarde :D , of spul van een bouwmarkt, boodschappen, etc. kom ik aan 7.000 km per jaar . Het is echt mijn trekpaardje. Dat geeft mij ook vrijheid om niet steeds van andere afhankelijk te zijn om mij ergens heen te brengen ofzo.

Maar daarnaast fiets ik ook graag 'rondjes' voor de ontspanning.
Dan kom ik ongeveer aan 12.000 km per jaar (soms 15.000).

Mijn fiets is aan vervanging toe want tegenwoordig moet ik berg op lopen en rechte stukken / berg af zit ik weer op de fiets omdat de fiets zo zwaar is gaan fietsen. Vind ik ook niet erg om te doen maar heb steeds meer last van mijn knieën. Tijd voor een andere fiets lijkt me!

Het zou mij daarnaast zou leuk lijken om ook naar een vriendin in Engeland te gaan fietsen.
Mijn budget is krap dus of het er ooit van komt om echt de hele trip te maken of met de boot heen en bij haar thuis eten/slapen en van daaruit 'rondjes' fietsen weet ik nog niet. Maar een teentje in het water naar vakantiefietsen zetten is wel een grote wens!

Waar ik tegenaanloop;

De fietsenmaker dacht aan de Koga F3 5.0 (Deore XT en hydraulische schijfrem).
https://www.koga.com/nl/stads-en-toerfi ... -0?frame=H

1) Zou deze fiets bovenstaande aankunnen? M.a.w. kun je er een lichte fietsvakantie mee doen? Dat een Low Rider niet kan vind ik niet erg. Gewoon minder meenemen :lol: voorlopig en eerst maar eens kijken of ik het leuk vind. Een andere fietsenmaker zei dat je met de F3 5.0 niet licht vakantie kunt fietsen (geen tentje of spullen mee). Klopt dit?

2) wordt een derailleur niet super irritant in de winter?
Zou een F3 4.0 ook een optie zijn (gates riemaandrijving / alfine 8 naafversnelling)?
https://www.koga.com/nl/stads-en-toerfi ... tm?frame=H

3) zou het verstandiger zijn om stadsfiets en plezierfiets uit elkaar te halen en niet een 'alles in een fiets' te zoeken?
Dus een goede relatief goedkope stadsfiets (in de toekomst) en een leuke tourfiets ernaast.
Dan kom ik zelf uit op de Worldtraveler (WT) of de GrandTourer (GT) van Koga.
https://www.koga.com/nl/trekkingfietsen ... 19?frame=H
https://www.koga.com/nl/trekking-fietse ... 19?frame=H

3) Zou een GT bij mijn behoefte passen? Het gaat dan om de standaard versie met deore en hydrolische velgrem
Of beter doorsparen naar een WT? Of een signatuur GT om een deore XT groep te hebben met hydrolische schijfremmen? ...is een WT niet te heavy duty voor wat ik wil? Dat ik met een log ding door Nederland mijn rondjes fiets terwijl hij gebouwd is voor de wereld waar mijn budget niet zomaar voor is om dat ook te gaan doen...

Ik weet het even niet meer. Er zijn zoveel keuzes, enorme prijzen en soms vraag ik me af hoe mijn oom ooit op zijn oude fiets 50 jaar geleden naar Noorwegen is gegaan toen er nog helemaal geen deore XT was. Het zal vast een stevig stalen frame geweest zijn maar zou de F3 5.0 dan nu wel licht maar te kwetsbaar wezen (bv een hond achterop op een tentje in de zijtas)?

Ik vind fietsen super leuk en ontspan helemaal met mijn 'rondjes' en wil graag in de toekomst ook een vakantie gaan proberen. Hebben jullie advies of ervaring met bovenstaande fietsen?

Groetjes en alvast dank voor het meedenken,
Waarom alleen Koga? Die fietsen kunnen zeker een fietsvakantie aan. Ga ook eens naar een andere dealer. Blijf bij Koga dan in elk geval weg van de modellen met de feathershock. Is de drager niet bestand tegen de bagage die je meeneemt, monteer een degelijke van Tubus.
Welkom. Een echte fietser. leuk.

-staar je niet blind op Koga. Leveren prima fietsen, maar er zijn tientallen merken die prima fietsen leveren. De F3 serie zou ik sowieso verre vanaf blijven, hoog kijk-mij-eens gehalte. Maar je wilt geen radiaal gespaakte wielen, frame zonder nokjes of wat dan ook, Gates CDN al helemaal niet, rare voorvorken, etc.

-staar je niet blind op XT. Mooie spullen, maar dat is voor jouw doel (eigenlijk voor vrijwel ieders doel) volkomen overbodig. Alivio of deore niveau is kwa functionaliteit méér dan prima. Met een krap budget voor XT opteren is echt zonde van je centen.

-gezien je wensen zou ik wél adviseren om naar twee fietsen te kijken. Het verschil tussen een fiets met zware hond en spullen achterop 365 dagen door weer en wind versus licht bepakt een vlotte reis naar Engeland is erg groot. Maar goed, je budget zegt of dat kan.
Die F3 is een hele mooie fiets, maar kijkend naar het gebruik wat je beschrijft zou ik eerder voor een naafversnelling dan een derailleur gaan. Een derailleur is een prachtig systeem, maar vraagt wel veel onderhoud en dat is in de winter niet altijd ideaal. Dan zou ik eerder voor die 4.0 met Alfine gaan. Een Alfine 11 is dan voor een tocht met wat klimwerk in de UK weer prettiger, maar ook navenant duurder.

Sowieso zou ik ook breder kijken dan alleen Koga. Koga's zijn schitterende fietsen (heb zelf een WorldTraveller-S in bestelling staan), maar ook aardig aan de prijs en je schrijft iets over een beperkt budget.

Daarnaast zou ik kiezen (heb ik gekozen) voor een alles-in-een oplossing. Mijn WTS met Rohloff is straks in principe zwaar overkill voor dagelijks gebruik, maar kan wel alles aan en rijdt heerlijk.
als van je huidige trouwe fiets dingen aan 'groot onderhoud' toe zijn, waarom geef je dat de fiets niet?
met een tweede fiets voor tochten en je fietstrip naar Engeland ben je er dan toch? 'best of both worlds', zeg maar.
ik denk trouwens dat je met een randonneur/trekkingfiets heel goed ook al die daagse fietsdingen kunt doen.

ik zou voor een tweedehands randonneur/trekkingfiets gaan en daar wat puntjes op de i zetten. door dat (deels) zelf te doen of met iemand samen leer je de fiets goed kennen.
Wat een mooie berichten!
Dank!

Het was mij nog niet eens opgevallen hoe ik onbedoeld in een soort Koga tunnelvisie terecht ben gekomen. Fietenmakers kwamen steeds uit op merken zoals Koga, Santos, Idworxs, etc., en verkochten wel andere merken (Giant, Pegasus, Trek, Batavus) maar adviseerde het niet. Van al die mooie fietsen waren de GT en de F3 de goedkoopste optie :D .

Met twee fietsen werken is denk ik voor mij inderdaad; best of both worlds. Een fijne stadsfiets met naafversnelling voor 365 dagen in weer en wind (oude fiets opknappen). En een trekkingsfiets met derailleur waar dan ook gewoon een tentje bij mee kan, stevige bagagedrager, niet prutsen met een geveerde voorvork en voldoende nokjes heeft voor een bidon, tassen, etc. voor het plezier.

Ik ga ik eens oriënteren wat er nog meer is dan Koga. Ik zag bv een Stevens Randonneur.
https://www.stevensbikes.de/2021/index. ... lang=nl_NL
Kijk/zoek ook eens op: Cube , Vittorio , Gudereit , VSF , Herwerden , Giant Expedition , Snel ( Safari of Savannne of Explorer of Expedition , bijvoorbeeld een Savanne (dit type heeft wielmaat 26 inch): https://link.marktplaats.nl/m1702450752 ) (ik weet niet wat voor maat je zoekt)
Geen stress, daar word je niet gelukkiger van. Dus even enkele punten om de zaak simpeler te maken:
1 Een fiets gaat niet zwaarder lopen van de ouderdom, tenzij het heel erg is. De interne weerstand van naven etc is verwaarloosbaar. Banden hebben wel veel weerstand en er zijn daarin grote verschillen. Misschien heb je recent wel ongeschikte banden gemonteerd. Verder is er luchtweerstand, maar dat speelt pas boven de 15-20 km per uur. En misschien zit je er wel niet goed op.
2 Ik zou voor lokaal gebruik altijd een eenvoudige (tweedehands?) fiets met simpele naafversnelling gebruiken. Die zijn geschikter om je hond te vervoeren, geven weinig onderhoud, en als ze gestolen worden is de schade beperkt. Vermijd vering, en als er een naafdynamo op zit is het fijn.
3 Voor vakantiegebruik heb je toch wel wat anders nodig, maar ook dat hoeft niet duur te zijn. Zie hier voor wat suggesties: https://fietsvakantie.home.blog/ Overigens is ook hier tweedehands een goede mogelijkheid: twee maanden geleden zag ik bij de fietsenmaker om de hoek nog een keurige weinig gebruikte en goed onderhouden Koga met 24 of 27 derailleur versnellingen staan voor 295 euro. Tja, en met nieuw kun je heerlijk uit je dak gaan natuurlijk, al is het dan wel van belang goed na te denken over het soort fiets dat je wilt. Zelf hou ik bijvoorbeeld heel erg van racesturen en niet al te stijve stalen frames met brede banden, en dat is niet echt gangbare kost bij de meeste dozenschuivers.
Hoi,

12.000 - 15.000 km per jaar ... cool. Jij gaat meteen voor een ere-forumlidmaatsschap? 8) (Dat is er niet)

Mijn tips:

Als je huidige fiets zo zwaar is gaan fietsen is daar misschien een reden voor. De Nexus 7-naaf staat niet bekend om zijn soepele loop. De Nexus/Alfine 8 is beter. Daar is dus niks aan te doen bij je huidige fiets. Misschien heb je er stroeve banden op gezet?
Als je bergop moet lopen heb je misschien ook gewon een lichter verzet nodig. Als je last van je knieën hebt zou ik zeker oppassen met overbelasting en je fiets goed afstellen.
Ook voor Engeland kunnen heel lichte verzetten nodig zijn want je hebt daar veel streken met héél steile weggetjes.

Zoals je zelf al uitvogelde is het de vraag welke van twee mogelijkheden voor jou past.

Als je één fiets houdt moet dat een fiets zijn die tegen de winter kan zonder onderhoudsgevoelig te worden. O.a. met een versnellingsnaaf dus. Dat wordt dan ook meteen een duurdere fiets, tenzij je een tweedehands koopt, waarbij je er dan rekening mee moet houden dat die misschien ook redelijk snel onderhoud nodig hebben wat dan misschien niet goedkoop is.

De optie van twee fietsen is misschien toch de beste. Als je geen auto hebt is een reservefiets in huis een fijn idee.
In de winter hou je het bij een fiets zoals je die nu hebt, maar dan op zijn minst Nexus 8. Als je geduld hebt en zoekt zijn die tweedehands goed te vinden. Ze worden namelijk massaal ingeruild voor e-bikes. Vaak moet je dan wel de stugge nooit-lek-banden er af halen en vervangen door iets fijners.
Voor in de zomer en voor als het mooi weer is koop je dan een derailleurfiets. Als je daar niet vaak mee door de regen en nooit door de pekel fietst valt het met het onderhoud wel mee. Zet er een setje Kool Stop remblokjes op en je hebt daar ook niet veel omkijken naar. De vaak gemonteerde blokjes van Shimano hebben de neiging op je velgen op te eten en zelf ook sterk te slijten.

Of een bepaalde fiets te zwaar voor je is ligt ook aan jezelf. Ben je 1,50 m en 45 kilo of 2 meter en 120 kilo? Als dat eerste het geval is heb je geen extra sterke fiets nodig. Bij dat tweede vermijd je alles waar 'light' op staat.

"enorme prijzen"
De winkels helpen je graag aan heel mooie fietsen hé?
Een paar dagen terug tipte ik nog - als voorbeeld - het tegenovergestelde op dit forum: viewtopic.php?f=11&t=35503&p=397862#p397862
Als je met iets van 600-800 euro voor een tweedehands gaat zoeken en legt daarbij een paar honderd euro opzij om die fiets vervolgens helemaal top te maken en aan jouw wensen aan te passen dan heb je voor ergens vooraan in de 1000 euro een héél mooie derailleurfiets. Je moet met zoeken alleen geen haast hebben.
Grandonneur schreef:
vr 25 jun, 2021 21:05
Welkom. Een echte fietser. leuk.

-staar je niet blind op Koga. Leveren prima fietsen, maar er zijn tientallen merken die prima fietsen leveren. De F3 serie zou ik sowieso verre vanaf blijven, hoog kijk-mij-eens gehalte. Maar je wilt geen radiaal gespaakte wielen, frame zonder nokjes of wat dan ook, Gates CDN al helemaal niet, rare voorvorken, etc.

-staar je niet blind op XT. Mooie spullen, maar dat is voor jouw doel (eigenlijk voor vrijwel ieders doel) volkomen overbodig. Alivio of deore niveau is kwa functionaliteit méér dan prima. Met een krap budget voor XT opteren is echt zonde van je centen.
Helemaal mee eens.
-gezien je wensen zou ik wél adviseren om naar twee fietsen te kijken. Het verschil tussen een fiets met zware hond en spullen achterop 365 dagen door weer en wind versus licht bepakt een vlotte reis naar Engeland is erg groot. Maar goed, je budget zegt of dat kan.
Niet zo mee eens... in mijn ervaring is een stabiele reisfiets ook ideaal om een kar voort te sleuren. Eerlijk gezegd is een goede reisfiets voor mij ook een briljante 365 dagen fiets.

Maar het is uiteraard prima om het te splitsen :D
Alys schreef:
za 26 jun, 2021 09:20
verkochten wel andere merken (Giant, Pegasus, Trek, Batavus) maar adviseerde het niet.
Giant, Pegasus, Trek (FX serie ziet er heel bruikbaar en betaalbaar uit, ook de kale uitvoeringen kan je prima voorzien van spatbord+drager) en zelfs Batavus hebben absoluut bruikbare fietsen in hun gamma. Voordeel is dat het budget dan aanzienlijk lager komt.

=> Wij hebben nu 10k+ met 2 Trek MTBs verbouwd tot trekking bikes, super prettig sportieve zit (voor ons, dat is uiteraard persoonlijk), comfortabel, snel, stabiel.. Mijn vrouw had als meisje een Batavus Yakima (sportfiets) waar we half Europa mee hebben gezien (ik had een leen Koga). En hoewel het een e-bike is rijdt mijn Batavus Razer net zo prettig als mijn Santos, hij is net zo stijf en stabiel (ja, inclusief vaste vork met lowriders).

Niks mis met de duurdere reisfietsen, begrijp me niet verkeerd, sterker nog, ik heb ook dure fietsen en kan ervan genieten. Maar het is gewoon niet extreem spannend, we hebben de mooiste tochten op die Batavus Yakima gedaan. Als de fiets goed zit, (voldoende) stijf is en een brede range versnellingen heeft kom je er Europa mee door.
Met twee fietsen werken is denk ik voor mij inderdaad; best of both worlds. Een fijne stadsfiets met naafversnelling voor 365 dagen in weer en wind (oude fiets opknappen).
Marathon Supreme of dergelijke banden en wellicht een Nexus 8 erin laten zetten (dat past prima). Maar een goede vakantiefiets is in mijn ogen ook prima geschikt voor alledaags gebruik... bagage is bagage :D
Ik ga ik eens oriënteren wat er nog meer is dan Koga. Ik zag bv een Stevens Randonneur.
https://www.stevensbikes.de/2021/index. ... lang=nl_NL
Duitse merken zijn qua prijs kwaliteit bijna per definitie beter dan Nederlands spul, maar ik zou het wel houden bij merken van een goede dealer (de FM is belangrijker dan het merk).
Dit is zo helpend van jullie! Heel erg bedankt.

Over mijn huidige stadsfiets;

Hij fiets inderdaad zwaar omdat ik er eigenlijk denk ik niet goed opzit (en een verlangde achter-dragen met een XL hondenmand helpt ook niet in gewicht). Ook niet na goed afstellen. Ik heb die fiets gekocht toen ik niet verder keek dan 2 wielen en een stuur.

Daarna had ik een betere stadsfiets en daar maakte ik ook de plezier fietstochtjes mee. Die had een nexus 8. Helaas is die fiets gestolen waardoor ik nu terug ben op mijn fiets met nexus 7. Vorig jaar heeft hij een opknapbeurt gehad dus 'onder de motorkap' is er niet veel mis. Het is een prima fiets ...alleen ik zit er niet goed op. Nexus 8 loopt lekkerder maar of dat dit verschil maakt in de berg op moeten lopen met de fiets weet ik niet. In ieder geval is met kniepijn stug door blijven fietsen gewoon hartstikke dom van me :D . iedere keuze is beter dan deze.

Ik neig een beetje naar ofwel een beter stadsfiets halen en dan de toertochtjes kunnen in Nederland, dagelijkse boodschappen en het vakantiefietsen nog even een droom laten zijn. Of een vakantiefiets doen en de 'zit niet lekker fiets' als boodschappenfiets te nemen.

Ik zit nu ook te kijken naar Trek inderdaad en naar VSF. Van Trek vind ik het wat lastig inschatten soms wat de versnellingen zijn. https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... orCode=red
Ik weet dat bij een racefiets Sora en Alivo niet direct aangeraden worden om bv in Limburg/Ardennen of Engeland te fietsen. Ik begrijp ook niet goed waarom Trek voor- en achter-derailleur niet van één groepset doet maar mixed-en-matched. Ik denk bezuiniging.
Alys schreef:
vr 25 jun, 2021 17:51
Ik heb geen auto en doe alles op de fiets. Ik heb nu een stadsfiets (schrijfrem / Nexus 7).
Ik sluit me graag aan bij het 'onderhoud' verhaal.
Voor zover ik weet heb je de mogelijkheid tot schijfremmen op de Alfine naafversnellingen maar zitten er rollerbrakes bij de Nexus naafversnellingen.
Deze remmen moeten van tijd tot tijd gesmeerd worden met een speciaal smeermiddel.
op google stootte ik snel op deze video (heb'm zelf niet bekeken): https://www.youtube.com/watch?v=fv9fIBF478w

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik onlangs een rollerbrake vlotter gekregen heb door domweg de remkabel te vernieuwen (roest binnenin), kosten:6€ (was een onderwaterfiets, dus een lange kabel en daardoor iets duurder :)).
Je kan dit snel zelf aftoetsen door ergens (veilig) te fietsen met de remkabel van de rollerbrakes losgekoppeld..... (eerst voor, dan achter, desnoods beide).


dit hele verhaal vervalt natuurlijk als Nexus toch mogelijk is met schijfremmen...


Edit: irrelevant, je voegde net toe dat het gewoon de juiste maat/zit niet is en de fiets wél goed onderhouden is.
kristiano schreef:
ma 28 jun, 2021 10:26
Alys schreef:
vr 25 jun, 2021 17:51
Ik heb geen auto en doe alles op de fiets. Ik heb nu een stadsfiets (schrijfrem / Nexus 7).
Ik sluit me graag aan bij het 'onderhoud' verhaal.
Voor zover ik weet heb je de mogelijkheid tot schijfremmen op de Alfine naafversnellingen maar zitten er rollerbrakes bij de Nexus naafversnellingen.
Deze remmen moeten van tijd tot tijd gesmeerd worden met een speciaal smeermiddel.
op google stootte ik snel op deze video (heb'm zelf niet bekeken): https://www.youtube.com/watch?v=fv9fIBF478w

Klopt helemaal!! Is een rollerbrakes.
kristiano schreef:
ma 28 jun, 2021 10:26

Voor zover ik weet heb je de mogelijkheid tot schijfremmen op de Alfine naafversnellingen maar zitten er rollerbrakes bij de Nexus naafversnellingen.
Nee hoor, de Nexus is ook te krijgen met schijfrem aansluiting. Kijk als voorbeeld daarvan eens naar een Cube Travel Pro. Nexus 8 speed, niet eens een Premium, en schijfremmen.

https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/city- ... lacknteak/
kristiano schreef:
ma 28 jun, 2021 10:26
Je kan dit snel zelf aftoetsen door ergens (veilig) te fietsen met de remkabel van de rollerbrakes losgekoppeld..... (eerst voor, dan achter, desnoods beide).
Of je tilt je fiets aan één wiel op en geeft er een draai aan. Daarna het andere wiel.
Dan hoef je geen stunt uit te halen om te fietsen zonder remmen. :roll:
Alys schreef:
ma 28 jun, 2021 10:26
Ik zit nu ook te kijken naar Trek inderdaad en naar VSF. Van Trek vind ik het wat lastig inschatten soms wat de versnellingen zijn. https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... orCode=red
Dat is een sportieve fiets, de meeste mensen houden toch meer van een plat stuur (flat/riserbar). Iets als de Trek FX3 equiped lijkt me iets gemoedelijker in de omgang, zeker als je van een gewone fiets afkomt. VSF is uiteraard ook prima, zoals ik al zei, het is niet zo heel spannend.

Betreft versnellingen: Alles met 24/27/30 is bruikbaar voor wat jij wil, desnoods kan de FM nog wel wat aanpassen.
Ik weet dat bij een racefiets Sora en Alivo niet direct aangeraden worden om bv in Limburg/Ardennen of Engeland te fietsen.
IMHO flauwekul, er zit alleen verschil in de afwerking (brushed koudgsmeed alu versus lomp gestanst staal) :lol:

Mijn zwager van 90kg+ wint wedstrijden in de massasprint op een Cannondale met Sora. Laatste keer dat ik keek zaten er 14 jaar na aankoop nog steeds dezelfde onderdelen op.

In het bos zou ik nog wel pleiten voor een SLX shadow+ derailleur (schakelen in stilstand op een helling in het bos is toch wel kritischer), maar op de weg voel je dat niet en schakelt het allemaal vlijmscherp(Onze Trek's hebben de midden en de luxe afmontage, dus ik heb er wel een klein beetje ervaring mee).
Ik begrijp ook niet goed waarom Trek voor- en achter-derailleur niet van één groepset doet maar mixed-en-matched. Ik denk bezuiniging.
Bezuiniging en waarschijnlijk ook wel onderdelen tekorten. Het is ook helemaal niet spannend. In het allerergste geval vervang je het als het op is.
Alys schreef:
ma 28 jun, 2021 10:26
Ik neig een beetje naar ofwel een beter stadsfiets halen en dan de toertochtjes kunnen in Nederland, dagelijkse boodschappen en het vakantiefietsen nog even een droom laten zijn. Of een vakantiefiets doen en de 'zit niet lekker fiets' als boodschappenfiets te nemen.
Ik sta een beetje alleen, maar ik zie geen enkele reden waarom je op een VSF met 30 versnellingen geen boodschappen kan doen.
Alys schreef:
ma 28 jun, 2021 10:26
Over mijn huidige stadsfiets;
Hij fiets inderdaad zwaar omdat ik er eigenlijk denk ik niet goed opzit (en een verlangde achter-dragen met een XL hondenmand helpt ook niet in gewicht). Ook niet na goed afstellen. Ik heb die fiets gekocht toen ik niet verder keek dan 2 wielen en een stuur.
Dan zou ik met jouw kilometeraantallen daar als allereerste wat aan doen. Daar heb je 365 dagen per jaar plezier van.
15.000 is serieus veel. 41 km per dag. iédere dag. Maar ik neem aan dat er ook woon-werk tussen zit.

Als het budget het toelaat zou ik gaan voor 2 fietsen. Één prima stadsfiets en een reisfiets. Dat hoeft echt geen Santos van 6.000,- te zijn. Met een stalen randonneur bijvoorbeeld kom je een heel eind en zijn 2e hands ook niet de hoofdprijs. (niemand wilt meer een stalen frame :wink: )
jwkeij schreef: 15.000 is serieus veel. 41 km per dag. iédere dag. Maar ik neem aan dat er ook woon-werk tussen zit.
15.000 was wel de max hoor. Ik hou het pas drie jaar bij en zat ook een keer op 10.000 en 12.000.
Het klinkt veel maar het gaat stiekem snel zonder dat je het door hebt.
Mijn rondjes van 15-25 km doe ik bijna dagelijks tenzij er sneeuw ligt.
Uurtje/anderhalfuur even ontspannen trappen en uitwaaien is al meer dan 7.000 km per jaar.
Dan een boodschapje, bezoekje, naar de stad, keertje een toertochtje etc...telt stiekem snel op ...