Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur carbon drive valt mij tegen - Forum Wereldfietser

Levensduur carbon drive valt mij tegen

Nou die carbon drive op mijn fiets dacht ik dat het meest ideale onderhoudsvrije aandrijving was. Dacht dat ze meer dan 100.000 km specificeren?
Mijn huis, tuin en keuken fiets. Ik fiets 14 km retour naar mijn werk, 4 dagen per week. Zeg zo’n 40 week per jaar. Dat is ruim 2000 km; + wat vrije tijd, zet het eens op 2500 km jaar.

Binnen 1 jaar had ik originele meegeleverde snaar doormidden getrapt. Voor ketting blad was van kunststof dat vond ik al niks.

2 jaar geleden toen ketting en voorblad vervangen door goede Gates snaar + metalen voorblad (CDX) kosten circa 200,- aan materiaal kosten.

Nu vandaag moet ik weer eens de snaar opnieuw spannen en ontdek groot verschil in snaar spanning afhankelijk van de stand van de trappers.
Het voorblad gedemonteerd en schoongemaakt en bekeken. Inderdaad wat ik al dacht: een flink ingesleten blad.
Ga het nu maar blad 90 graden draaien en opnieuw monteren zodat die wat egaler afslijt. En probeer zo nog tijdje door te fietsen

Maar ben erg teleur gesteld over de levensduur van een carbon snaar . Ik schat dat ik 1 a 2 jaar later als nog de boel moet vervangen .
Dat zou dan elke 3 a 4 jaar €200 aan ketting kosten zijn (exclusief montage kosten dus)

Zijn mijn ervaring realistische ? Zijn er betere voorbladen van Gates te koop ?

Afbeelding
cmug schreef:
wo 23 jun, 2021 21:45

Mijn huis, tuin en keuken fiets.
Wat voor fiets gaat het om? E-bike? Zo ja, waar zit de motor dan?

cmug schreef:
wo 23 jun, 2021 21:45
Dacht dat ze meer dan 100.000 km specificeren?
Dat lijkt me wat enthousiast qua verwachtingen.

cmug schreef:
wo 23 jun, 2021 21:45

Binnen 1 jaar had ik originele meegeleverde snaar doormidden getrapt. Voor ketting blad was van kunststof dat vond ik al niks.
Dat klinkt als CDN?

cmug schreef:
wo 23 jun, 2021 21:45

2 jaar geleden toen ketting en voorblad vervangen door goede Gates snaar + metalen voorblad (CDX) kosten circa 200,- aan materiaal kosten.
Niet het achtertandwiel?

cmug schreef:
wo 23 jun, 2021 21:45

Nu vandaag moet ik weer eens de snaar opnieuw spannen en ontdek groot verschil in snaar spanning afhankelijk van de stand van de trappers.
Denk dat riem en tandwielen ook wel blijer zouden kunnen worden van minder verschil in spanning tijdens de trapbeweging. Probeer je voortandwiel eens zodanig te monteren dat die spanning minder afwijkingen vertoont.

cmug schreef:
wo 23 jun, 2021 21:45
Zijn er betere voorbladen van Gates te koop ?
Kijk eens naar CDX EXP
100.000 is een beetje het getal wat voor Rohloff genoemd wordt. Soort van marketing: 'gaat wel 100.000km mee' (is in de praktijk ook vaak zo bevestigd).

Rohloff en riemaandrijving worden vaak wel in één adem genoemd maar het is natuurlijk heel wat anders. Voor riem werd altijd gezegd (CDC tijdperk): 'gaat wel 30.000km mee' of 'gaat 3x zo lang als een ketting mee'. CDX wordt gezegd 10.000-15.000, CDN 2500-3000, maar je krijgt natuurlijk nergens garantie op want het is afhankelijk van meerdere factoren.

Jij hebt een fiets waarbij het achterwiel scheef trok dus dat lijkt me zéker geen fiets waarbij je nauwkeurig je uitlijning kunt stellen. voorlopige conclusie 1: 2500km met CDN is desondanks mooi gedaan, voorlopige conclusie 2: lekker een ketting op die fiets leggen.
Na 20k km is zijn bij mij (CDX) voorblad, riem en achtertandwiel nog in prima staat. Valt bij mij dus zeker niet tegen.
Fedor schreef:
do 24 jun, 2021 09:54
Na 20k km is zijn bij mij (CDX) voorblad, riem en achtertandwiel nog in prima staat. Valt bij mij dus zeker niet tegen.
Idem.
cmug schreef:
wo 23 jun, 2021 21:45
Binnen 1 jaar had ik originele meegeleverde snaar doormidden getrapt. Voor ketting blad was van kunststof dat vond ik al niks.
Ja, CDN is niet bedoeld/geschikt voor serieuze fietsers maar veel andere fietsen halen niet veel kilometers. Wat goed is is dat er dan het CDX upgrade pad is.

Levensduur is (net als voor de ketting) afhankelijk van omstandigheden. Waar de ketting niet houdt van water/pekel, slijt bij de riem de tandwielen door zand etc. Zie bijv. ook dit topic, 20.000/38.000 km. Het voorblad is van aluminium, achter is staal.
Maar ben erg teleur gesteld over de levensduur van een carbon snaar . Ik schat dat ik 1 a 2 jaar later als nog de boel moet vervangen. Dat zou dan elke 3 a 4 jaar €200 aan ketting kosten zijn (exclusief montage kosten dus)
Maak ook eens het plaatje voor een ketting incl. de montage kosten.

Ik ben niet teleurgesteld over de levensduur maar de prijs zou gerust een stuk lager mogen.
De naam is opgebouwd met de eerste versies die inderdaad erg lang mee gingen, vervolgens is het product net zo lang 'verbeterd' tot Gates er weer maximaal aan verdiend. Zo gaat dat, doet Shimano ook :wink:
Naast de kwartslag van je voorblad kun je ook de riem nog omdraaien zodat die de andere kant opdraait.
R!k schreef:
do 24 jun, 2021 14:10
Naast de kwartslag van je voorblad kun je ook de riem nog omdraaien zodat die de andere kant opdraait.
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat in de handleiding staat dat je dat niet moet doen omdat de vezels in de riem nu gewend zijn 'de ene kant op' belast te worden. Maar dat zou ik moeten nakijken.
Leon schreef:
do 24 jun, 2021 14:34
R!k schreef:
do 24 jun, 2021 14:10
Naast de kwartslag van je voorblad kun je ook de riem nog omdraaien zodat die de andere kant opdraait.
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat in de handleiding staat dat je dat niet moet doen omdat de vezels in de riem nu gewend zijn 'de ene kant op' belast te worden. Maar dat zou ik moeten nakijken.
En als het erin staat zou ik het tóch proberen :wink:
Moet wel zeggen dat nu ik het voorblad 2 schroef gaten heb verzet (5 schroeven dus 144º gedraaid ?) het direct al weer wat beter voelt. Op de plek waar ik geen kracht zet was het voorblad bijna als nieuw. De foto met slijtage is de plek waar ik maximaal kracht zet. Dus blad stukje verschuiven is denk ik wel erg effectief om de levensduur te verlengen.
Misschien was ik ook wel erg verwend met Opa fiets met 25 jaar met dezelfde ketting, doch die fiets web ik weggedaan. Ik heb naast mij snaar fiets een idworks met klassieke race ketting en die heb ik ook al menigmaal vervangen. Maar ketting is veel goedkoper dan snaar.
Shadow schreef:
do 24 jun, 2021 15:10
Leon schreef:
do 24 jun, 2021 14:34
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat in de handleiding staat dat je dat niet moet doen omdat de vezels in de riem nu gewend zijn 'de ene kant op' belast te worden. Maar dat zou ik moeten nakijken.
En als het erin staat zou ik het tóch proberen :wink:
Met je kans dat je op een gegeven moment je nootjes breekt. Ga gerust je gang. :D
Ik lees hier
Voor een langere levensduur, kun je CDX tandwiel en riem na bijvoorbeeld 8000 kilometer omdraaien
cmug schreef:
wo 23 jun, 2021 21:45
Nou die carbon drive op mijn fiets dacht ik dat het meest ideale onderhoudsvrije aandrijving was. Dacht dat ze meer dan 100.000 km specificeren?
Mijn huis, tuin en keuken fiets. Ik fiets 14 km retour naar mijn werk, 4 dagen per week. Zeg zo’n 40 week per jaar. Dat is ruim 2000 km; + wat vrije tijd, zet het eens op 2500 km jaar.

Binnen 1 jaar had ik originele meegeleverde snaar doormidden getrapt. Voor ketting blad was van kunststof dat vond ik al niks.

2 jaar geleden toen ketting en voorblad vervangen door goede Gates snaar + metalen voorblad (CDX) kosten circa 200,- aan materiaal kosten.

Nu vandaag moet ik weer eens de snaar opnieuw spannen en ontdek groot verschil in snaar spanning afhankelijk van de stand van de trappers.
Het voorblad gedemonteerd en schoongemaakt en bekeken. Inderdaad wat ik al dacht: een flink ingesleten blad.
Ga het nu maar blad 90 graden draaien en opnieuw monteren zodat die wat egaler afslijt. En probeer zo nog tijdje door te fietsen

Maar ben erg teleur gesteld over de levensduur van een carbon snaar . Ik schat dat ik 1 a 2 jaar later als nog de boel moet vervangen .
Dat zou dan elke 3 a 4 jaar €200 aan ketting kosten zijn (exclusief montage kosten dus)

Zijn mijn ervaring realistische ? Zijn er betere voorbladen van Gates te koop ?

Afbeelding
Als ik je fotos bekijk dan denk ik dat er iets fout zit met de uitlijning. Dat die rand die middenin zit zo versleten is duidt ofwel op een foute uitlijning of een te slap frame.
Ik zou wel de riem iets regelmatiger eens met een sopje reinigen om te vermijden dat er zand in blijft hangen wat nog sneller doet slijten.
In mijn ruime ervaring met CDC zie ik rond de 25.000km bij niet mooi weer fietsers, CDX durf ik nog niet te zeggen omdat ik die nog niet vaak vervangen heb,
Riem kan je omdraaien, voorblad kwart slag draaien is een goed idee na een x aantal km's, voorblad omdraaien is een slecht idee, die heeft een offset dus dan klopt de uitlijning niet meer.

Overmatige slijtage komt door een slechte uitlijning [ lijk ik te zien op de foto aan de hand van slijtage patroon ] , een te slap frame, speling op de trapas of een kromme crank.
uitlijning en kromme crank kan je makkelijk zelf controleren, riem van de tandwielen af, iets recht tegen het voorblad leggen zoals een meetlat of lange waterpas, zog dat hij niet de boutjes raakt, en draai hem omhoog dan moet hij precies naast het achtertandwiel uitkomen, verdraai het voorblad en kijk weer doe dat rondom het voorblad, er is bijna altijd een afwijking van een paar mm maar het moet niet te gek worden.

Groot spanings verschil komt door een verschil in plaatsing van het voortandwiel op de crank, het beste kan je de dikke kant van het bladboutje in het tandwiel stoppen en het dunne gedeelte met schroefdraad in de andere kant, dan centreert het beter.

het CDX EXP voortandwiel zou langer mee moeten gaan.

Gates heeft CDC niet vervangen door CDX omdat ze de boel sneller versleten wouden zien maar omdat fietsfabrikanten minder geld aan frame's wouden besteden die stijf genoeg waren voor CDC, de fiets riem is maar een heel klein gedeelte wat Gates verkoopt aan riemen.
'Een te slap frame'

Dat is wel de ideale bliksemafleider die Gates in de wereld gezet heeft na dat ze in eerste instantie geen idee hadden waar een frame aan moest voldoen :D
Shadow schreef:
vr 25 jun, 2021 20:52
'Een te slap frame'

Dat is wel de ideale bliksemafleider die Gates in de wereld gezet heeft na dat ze in eerste instantie geen idee hadden waar een frame aan moest voldoen :D
Vooruitschrijdend inzicht zeker….
Waarschijnlijk, of een disclaimer om hun product van blaam te vrijwaren?
Ik ben het nog steeds eens met Gerrit Gaastra en z'n gesloten kettingkast. Vrouwlief d'r Idworx is na 10 jaar nog steeds aan z'n eerste set bezig...
Shadow schreef:
vr 25 jun, 2021 22:39
Waarschijnlijk, of een disclaimer om hun product van blaam te vrijwaren?
Ik ben het nog steeds eens met Gerrit Gaastra en z'n gesloten kettingkast. Vrouwlief d'r Idworx is na 10 jaar nog steeds aan z'n eerste set bezig...
Dat zegt niks als ‘ie 10 jaar in de schuur staat…
Niet echt nee, maar dan was een riem al verdroogd :D